Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Snabbare laddning hemma är aldrig fel. Du kanske kommer hem med lite laddning och kommer lite senare på att du måste iväg i något ärende. Då har bilen redan laddats på med några mil. Kan ju också vara något akut...
Själv brukar jag alltid stanna till och ladda upp bilen lite på en snabbladdare innan jag åker hem om jag har låg batterinivå, för att kunna åka de milen jag har till t.ex. sjukhuset, om det skulle behövas. Handlar om säkerhet...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Snabbare laddning hemma är aldrig fel. Du kanske kommer hem med lite laddning och kommer lite senare på att du måste iväg i något ärende. Då har bilen redan laddats på med några mil. Kan ju också vara något akut...
Själv brukar jag alltid stanna till och ladda upp bilen lite på en snabbladdare innan jag åker hem om jag har låg batterinivå, för att kunna åka de milen jag har till t.ex. sjukhuset, om det skulle behövas. Handlar om säkerhet...

Det är det här som är grejen, den ENDA laddningen du verkligen måste, måste ha hemma är till närmaste snabbladdare! Så bor du i en stad behöver du inte mycket i batteriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Det är det här som är grejen, den ENDA laddningen du verkligen måste, måste ha hemma är till närmaste snabbladdare! Så bor du i en stad behöver du inte mycket i batteriet...

Fast det är ju också en ganska förenklad bild. Dels så är det ju aldrig bra att komma fram till en snabbladdare utan ordentlig förvärmning, laddhastigheten kan bli otroligt dålig. Sen kan man ju ha annat att göra, som gör att man inte har tid att spendera en timma på att åka och ladda. Framförallt som @DaBone nämner så kan det ju vara en nödsituation också, man kan ju inte riktigt tänka att man ska stanna och snabbladda på vägen till sjukhuset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast det är ju också en ganska förenklad bild. Dels så är det ju aldrig bra att komma fram till en snabbladdare utan ordentlig förvärmning, laddhastigheten kan bli otroligt dålig. Sen kan man ju ha annat att göra, som gör att man inte har tid att spendera en timma på att åka och ladda. Framförallt som @DaBone nämner så kan det ju vara en nödsituation också, man kan ju inte riktigt tänka att man ska stanna och snabbladda på vägen till sjukhuset...

Fast... du kommer ändå aldrig kunna ladda lika snabbt hemma som med en snabbladdare? Och i scenariot "jag kom precis hem från en långkörning som tömt batteriet" så bör förvärmning kunna användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Fast... du kommer ändå aldrig kunna ladda lika snabbt hemma som med en snabbladdare? Och i scenariot "jag kom precis hem från en långkörning som tömt batteriet" så bör förvärmning kunna användas.

Såklart inte. Men det är enorm skillnad att exempelvis köra 1 fas 10A, eller 3-fas 16A (eller mer). Om du precis kommer hem från en långkörning är batteriet sannolikt inte alls redo för snabbladdning, om man inte aktivt navigerat till en snabbladdare (och då förvärmt batteriet). Lägg där kanske till scenariot att du varit hemma i en timma eller två, så batteriet svalnat, när du inser att du behöver åka. Det är i så fall betydligt smartare att som @DaBone säger navigera till en snabbladdare på vägen hem, och stanna där i 5 minuter för att få upp en 10-20%. När jag hälsar på mina föräldrar brukar jag stanna på en snabbladdare i stan innan jag åker hem till dem, precis som DaBone säger, bara så jag får upp lite marginal ifall man vill/behöver ut och åka innan bilen hunnit ladda (de har ingen laddbox, så det är långsam laddning som gäller).

Permalänk
Medlem

Päronen har skaffat en hybrid och har ingen laddbox än, den laddar bara 3.6KW så inget fancy
Funderade på vad som behöver göras.
I stan har de 16A huvudsäkring på bara garaget som jag fattade så där är det tämligen simpelt med box skulle jag gissa. Men var lite osäkert vad som krävs vid en installation.

Sen speciellt på landet är det 16A för hela huset...vad behöver man för att kunna ha en box där? Där är det nog svårt att spara pengar på att ladda om man lägger 2000kr per år om man ska upp i 20A säkringsklass mot att bara köra bensin de veckorna man är där...+ effektariff där snart låter det som också. Så klarar man sig på 16A där om man laddar snigelfart?

Man vill undvika shuko kontakt laddning iaf, speciellt då typ alla uttag/faser på landet har redan annan last på sig

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Snigelfart är ju bara 5A, så ja, det gör du väl, beroende på vilken annan elförbrukning du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Päronen har skaffat en hybrid och har ingen laddbox än, den laddar bara 3.6KW så inget fancy
Funderade på vad som behöver göras.
I stan har de 16A huvudsäkring på bara garaget som jag fattade så där är det tämligen simpelt med box skulle jag gissa. Men var lite osäkert vad som krävs vid en installation.

Sen speciellt på landet är det 16A för hela huset...vad behöver man för att kunna ha en box där? Där är det nog svårt att spara pengar på att ladda om man lägger 2000kr per år om man ska upp i 20A säkringsklass mot att bara köra bensin de veckorna man är där...+ effektariff där snart låter det som också. Så klarar man sig på 16A där om man laddar snigelfart?

Man vill undvika shuko kontakt laddning iaf, speciellt då typ alla uttag/faser på landet har redan annan last på sig

En möjlighet är ju att skaffa nån smart lösning med lastbalansering som mäter hur mycket ström huset drar och resten kan användas till laddning.
Enda jag vet på rak arm är Defa Power och Defa Balancer. Det blir jo såklart ganska dyrt.. men då slipper man att säkra upp.
Ser också att Zaptec har lösning för detta med Zaptec Sense.
Vet att Defas variant också räknar ut om det är snabbast med 3-fas eller 1-fas laddning beroende på hur mycket ström som används på de olika faserna.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Kunde inte låta bli igen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Päronen har skaffat en hybrid och har ingen laddbox än, den laddar bara 3.6KW så inget fancy
Funderade på vad som behöver göras.
I stan har de 16A huvudsäkring på bara garaget som jag fattade så där är det tämligen simpelt med box skulle jag gissa. Men var lite osäkert vad som krävs vid en installation.

Sen speciellt på landet är det 16A för hela huset...vad behöver man för att kunna ha en box där? Där är det nog svårt att spara pengar på att ladda om man lägger 2000kr per år om man ska upp i 20A säkringsklass mot att bara köra bensin de veckorna man är där...+ effektariff där snart låter det som också. Så klarar man sig på 16A där om man laddar snigelfart?

Man vill undvika shuko kontakt laddning iaf, speciellt då typ alla uttag/faser på landet har redan annan last på sig

Inga större problem, installera en box och koppla den på 1-fas med 16A så ger den max 3,7 kW.
Framförallt på landet installerar man även lastbalansering så att bilen får vad som blir över om man använder mer i huset.
Skaffar man sedan en bil senare som laddar snabbare kan man alltid utöka antalet faser till boxen, men man behöver inte säkra upp till 20A om man kör lastbalansering.

Permalänk
Medlem

Någon som testat S3XY knob på en Tesla?
Verkar trevligt, flera inställningar på ett jogghjul a la BMW

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Någon som testat S3XY knob på en Tesla?
Verkar trevligt, flera inställningar på ett jogghjul a la BMW

Inte testat den (har inte heller Tesla) men såg ett test på youtube. Verkar rätt ok!

https://youtu.be/xA4ZEi2tw80?si=RgLxH2nOI0ibWZL2

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Inte testat den (har inte heller Tesla) men såg en test på youtube. Verkar rätt ok!

https://youtu.be/xA4ZEi2tw80?si=RgLxH2nOI0ibWZL2

Tack för länk, ja verkar vara ett trevligt tillbehör

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?