flera fel på bil med felkoder som återkommer

Permalänk
Medlem

flera fel på bil med felkoder som återkommer

Hej

Jag håller på och gör iordning en sommar bil (toyota mr2 w30) till ungarna,
problemet är att motor lampan tänder med felkoder: P0141,P0172, P0175
jag lämnade den på verkstad som bytte lambda sond men likt förbenat så dök felen upp efter ett par bil igen.
jag testade att tömma bränslet ur bilen och fyllde på med 98 i stället, då kom felkoderna efter 7mil i stället för 1-3mil.
är det någon som har en tanke på vad detta kan vara för problem?

nästa sak jag märkte är att vid 80+ km/h så "vibrerar den/låter" med jämna mellanrum var 1-2 sekunder (går i vågor)

det jag funderar på är om felet kan vara tändstiften och tändkablar?
eller har någon en bättre ide innan man slöar mer pengar i onödan på skiten?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Va det original lambdasond eller en 3 parts? Gamla japanska bilar är relativt känsliga för billigare sonder.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Va det original lambdasond eller en 3 parts? Gamla japanska bilar är relativt känsliga för billigare sonder.

det var original

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

P0172 och P0175 är felkoder för Luftmassemätaren testa att rengöra med CRC Luftmängdsmätarsensorrengöring.

Permalänk
Medlem

P0172 System too rich (Bank 1)
P0175 System too rich (Bank 2)

PÅ dessa bilar så är det så att din MAF kan vara dålig. Har du möjlighet att logga frekvensen på den så gör det och testa sedan att rengöra den/byta ut den.

Den första felkoden är Heater circuit på din O2 sensor.

Förvärmningen tar för lång tid. om man inte kan logga grejerna så är mitt tips att byta lambdasonderna, rengöra MAF. Återkommer felkoderna så byta MAF.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

Angående lamdasonderna så kan det va för mycket gröna döden i kablaget så värmaren inte går alls eller bara på lite fisvärme.

Kan även vara jordfel.

Angående maf sensorn.

Är det ett öppet luftfilter på den?

Vill minnas att dessa inte är speciellt förtjusta i att köra öppna varmluftfilter då det i princip är en thermistor som kyls av insugsluft och är luften under huven för varm så kan den felaktigt rapportera för lågt luftflöde och datorn redan nått max tillåten bränsleredusering så den rapportera att den kör för mycket soppa men i verkligheten så får troligen motorn för lite.

Eller jordfel till sensorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Helt OffTopic men gud vad jag älskar nördigheten av ALLA dess slag på detta forum. Man kan bara öppna en random tråd och lära sig massor om saker som har noll med datorer och mjukvara att göra
(Ja, jag är med på att det är en dator som levererar felkoderna etc etc, ni förstår vad jag MENAR!!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det var original

Är du helt säker på det? Gjordes bytet/köpet på en Toyotaverkstad? Hade liknande problem flera år på en volvo som jag bytte sond på flera ggr. När jag slutligen åkte till volvo och köpte en orginalsond så fungerade det perfekt sen! Annars är väl luftmassemätaren och se över kablage till både sonden och luftmassemätaren heta tips!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Jag tror du har fel fokus. Vad felkoderna säger är att bränsleblandingen är fel (för fet). När det ger utslag på både bank 1 och bank 2 så det ganska osannolikt att båda lamdasonderna har gått sönder samtidigt. Du har därför problem som gör att bränsleblandningen blir för fet, inte att sensorerna är kassa.

Nu har jag ingen erfarenhet av just denna motor men av ovanstående kommenterar verkar det vara vanligt MAF-sensorn blir dålig. Detta i sin tur leder till att motorstyrenheten får fel info om luftens densitet/volym och bränsleblandningen blir fel.

Andra vanliga orsaker till dessa felkoder är tjuvluft, det vill säga att att plast eller gummidetaljer mellan MAF-sensorn och insuget spruckit och motorn drar då in luft som inte går genom MAF-sensorn. Då blir det också fel på bränsleblandningen eftersom motorstyrenheten ger bränslemängd efter vad MAF-sensorn rapporterar.

Det kan också vara vakumläckage i tex vevhusventilationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Är du helt säker på det? Gjordes bytet/köpet på en Toyotaverkstad? Hade liknande problem flera år på en volvo som jag bytte sond på flera ggr. När jag slutligen åkte till volvo och köpte en orginalsond så fungerade det perfekt sen! Annars är väl luftmassemätaren och se över kablage till både sonden och luftmassemätaren heta tips!

Inte igentligen, Jag frågade på mekonomen när dom skulle byta den om det var orginal eller 3part, då sa dom att det var orginal del, sedan vet jag ju inte om det stämmer.

Jag talade med dom idag igen, dom tror nu att det varit fel på sonderna (trasiga) och ska byta dom igen.... så det kanske är som du säger stt man inte använt orginal men nu insett att det inte funkade och då vill byta igen?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Inte igentligen, Jag frågade på mekonomen när dom skulle byta den om det var orginal eller 3part, då sa dom att det var orginal del, sedan vet jag ju inte om det stämmer.

Jag talade med dom idag igen, dom tror nu att det varit fel på sonderna (trasiga) och ska byta dom igen.... så det kanske är som du säger stt man inte använt orginal men nu insett att det inte funkade och då vill byta igen?

Du kommer ju inte få en del som det står Toyota på och kommer i en likaledes märkt förpackning hos Mekonomen. I bra fall är det en del tillverkat av originaltillverkaren, typ Bosch, Denso, eller vem det ju är, och i ännu bättre fall är den tekniskt sett likadan.