Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flundra:

”Massa skräpfynd” är då alltså EN post jag lagt på hörlurarna. Har beställt annat från Fyndiq och alltid fått det jag beställt, bla laddare, mobilskal osv.
Jag fattar din poäng, men det räcker nu.

Laddare skulle jag verkligen rekommendera att undvika därifrån... Har sett allt för många teardowns av laddare av t ex som är fullkomligt livsfarliga, både vad gäller risk för elchocker och även brandrisk, många från liknande sidor (Wish, AliExpress, Temu, eBay).
Köp något från en svensk butik där de faktiskt är CE-märkta på riktigt, och inte bara att de har ett låtsasmärke på laddaren. Det finns billiga sådana också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skalman1337:

Angående bose och fyndiq så finns det tidigare tråd där medlem fick hem just en fake
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1712360-ar-detta-for-b...

Lär inte vara bättre denna gång.

Denna tråden övertygade mig om att avbeställa. La ett ärende till supporten hos Fyndiq och bad dem makulera ordern såvida dem inte kan garantera att det handlar om en äkta BOSE-produkt.

Jaja det var kul att gambla lite

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Laddare skulle jag verkligen rekommendera att undvika därifrån... Har sett allt för många teardowns av laddare av t ex som är fullkomligt livsfarliga, både vad gäller risk för elchocker och även brandrisk, många från liknande sidor (Wish, AliExpress, Temu, eBay).
Köp något från en svensk butik där de faktiskt är CE-märkta på riktigt, och inte bara att de har ett låtsasmärke på laddaren. Det finns billiga sådana också.

Absolut helt rätt. Men med det sagt så fick jag den utlovade produkten jag vid tillfället beställde, så mitt påstående stämmer fortfarande. Men jag håller med, dumt att snåla på just laddare. Ikeas laddare ska vara väldigt bra för det priset tydligen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | ASUS GeForce RTX 4070 12GB GDDR6 ProArt OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Corsair RM850x 850W v3 | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Fractal Design North Svart TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Denna tråden övertygade mig om att avbeställa. La ett ärende till supporten hos Fyndiq och bad dem makulera ordern såvida dem inte kan garantera att det handlar om en äkta BOSE-produkt.

Jaja det var kul att gambla lite

Samma, av någon anledning har jag en jäkla FOMO hela tiden, något jag insett att jag måste jobba bort nu så det var väl en nyttig läxa. I villkoren står det dock att de inte avbryter ordrar efter de är gjorda men de gjorde de ju i de fallet ovan så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Samma, av någon anledning har jag en jäkla FOMO hela tiden, något jag insett att jag måste jobba bort nu så det var väl en nyttig läxa. I villkoren står det dock att de inte avbryter ordrar efter de är gjorda men de gjorde de ju i de fallet ovan så.

Äsch, man måste ju få ha lite kul ibland också!

Svårt att tro att Fyndiq inte betalar tillbaks pengarna, speciellt nu när dem inte hunnit skicka varan. Vi har ju distansavtalslagen i Sverige.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Snart dyker väl 8TB extern lagring för 400 spänn upp i fyndtråden med...

Det hade varit något <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Äsch, man måste ju få ha lite kul ibland också!

Svårt att tro att Fyndiq inte betalar tillbaks pengarna, speciellt nu när dem inte hunnit skicka varan. Vi har ju distansavtalslagen i Sverige.

"Lite kul", jo jag hade nog kunnat gambla också men det känns så onödigt att skiten ska tillverkas i nån fabrik av nån underbetald stackare, skeppas runt hela jorden, säljas, skeppas hem till nåns brevlåda som ska testa det och konstatera "Japp det var skräp", slängas i elektronikskrotet, och den som tillverkade kopian får i slutändan säkert ändå in några kronor och känner att dom vinner på detta och fortsätter trycka ut skräpet.

Är inte tidernas miljökämpe själv direkt men när vi ska gå igenom detta och trycka ut tonvis med skrot på tippen bara för att vi tycker att det är kul att beställa saker och vänta på leveransbesked så tycker jag det går lite för långt.

Har för övrigt ändå trott att Fyndiq varit någorlunda seriöst (kanske sålt produkter ämnade för andra marknader eller andrasorteringar eller dylikt har jag tänkt), men här måste dom ju ta nåt jäkla ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Laddare skulle jag verkligen rekommendera att undvika därifrån... Har sett allt för många teardowns av laddare av t ex som är fullkomligt livsfarliga, både vad gäller risk för elchocker och även brandrisk, många från liknande sidor (Wish, AliExpress, Temu, eBay).
Köp något från en svensk butik där de faktiskt är CE-märkta på riktigt, och inte bara att de har ett låtsasmärke på laddaren. Det finns billiga sådana också.

Svensk press tog ju för några år sedan upp hur farliga de billiga namnlösa USB-laddarna från Kina var.

Amazon säljer laddare från många välkända märken och har ofta riktigt bra extrapriser.
Flera av dessa märken har dessutom egna webbutiker – ofta med bra extrapriser. Någon av dem (jag minns inte vilken) levererar dessutom via Amazon.

Själv köpte jag nyligen den här galet lilla Anker-laddaren från Amazon för extrapriset 199,99 kr.
https://www.amazon.se/dp/B0B2VC6J8Q?th=1
Den ger 30 W ut och laddar de flesta mobiler väldigt snabbt. Den har dessutom stöd för USB PD, vilket gör att den kan ladda batteriet på plats i vissa kameror och även många nyare laptopdatorer, även om den lägre effekten kanske gör att laddningen av dessa går lite mer långsamt än normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Äsch, man måste ju få ha lite kul ibland också!

Svårt att tro att Fyndiq inte betalar tillbaks pengarna, speciellt nu när dem inte hunnit skicka varan. Vi har ju distansavtalslagen i Sverige.

Om du har betalt varan med ett kontokort kan du även kräva att få pengarna tillbaka via den utgivande banken.
https://www.hallakonsument.se/ekonomi/kortreklamation-reklame...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

"Lite kul", jo jag hade nog kunnat gambla också men det känns så onödigt att skiten ska tillverkas i nån fabrik av nån underbetald stackare, skeppas runt hela jorden, säljas, skeppas hem till nåns brevlåda som ska testa det och konstatera "Japp det var skräp", slängas i elektronikskrotet, och den som tillverkade kopian får i slutändan säkert ändå in några kronor och känner att dom vinner på detta och fortsätter trycka ut skräpet.

Är inte tidernas miljökämpe själv direkt men när vi ska gå igenom detta och trycka ut tonvis med skrot på tippen bara för att vi tycker att det är kul att beställa saker och vänta på leveransbesked så tycker jag det går lite för långt.

Har för övrigt ändå trott att Fyndiq varit någorlunda seriöst (kanske sålt produkter ämnade för andra marknader eller andrasorteringar eller dylikt har jag tänkt), men här måste dom ju ta nåt jäkla ansvar.

Håller med dig helt! När jag insåg att det troligtvis rörde sig om en fakeprodukt och inte felaktigt pris avbeställde jag direkt.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Om du har betalt varan med ett kontokort kan du även kräva att få pengarna tillbaka via den utgivande banken.
https://www.hallakonsument.se/ekonomi/kortreklamation-reklame...

"Kontokort" är i min mening ett debet-kort, som inte omfattas av någon laglig rätt att göra en kortreklamation. Däremot (som nämns på Hallåkonsument-länken, så erbjuder vissa banker det ändå. Men det är alltså då frågan om ett frivilligt åtagande från bankens sida, med olika villkor som kan gälla.

Kreditkort däremot är omfattas av Konsumentkreditlagen, så där har man laglig rätt att kräva en kortreklamation.

Permalänk
Medlem

"Vi har inte lyckats få en bekräftelse från butiken MINGHE att din artikel har skickats.
BOSE QuietComfort Ultra Wireless brusreducerande hörlurar med rumsligt ljud, over-ear hörlurar med mikrofon, upp till 24 timmars batteritid black

Därför väljer vi att återbetala dig 829.00SEK för detta köp, eftersom vi alltid vill vara säkra på att det du köper skickas i tid. Om du inte har fler produkter i din beställning återbetalar vi även fraktkostnaden. Skulle artikeln dyka upp ändå? Ingen fara, då bjuder vi på det."

Så butiken som sålde är MINGHE, hittar inget om den så förmodligen kinaskit. Jag har inte betalat något men förmodar att de menar att fakturan makuleras. Skulle inte tacka nej om den dyker upp men förmodligen testar jag den lite isåfall och sedan ner i elektronikavfall Beroende på hur kassa de är. Med min tur var de säkert den äkta varan som såldes och så får jag inga nu haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Äsch, man måste ju få ha lite kul ibland också!

Svårt att tro att Fyndiq inte betalar tillbaks pengarna, speciellt nu när dem inte hunnit skicka varan. Vi har ju distansavtalslagen i Sverige.

Fick detta på mailen nyss... så nu kan vi lägga denna diskussion i runda arkivet.

Vi har inte lyckats få en bekräftelse från butiken MINGHE att din artikel har skickats.
BOSE QuietComfort Ultra Wireless brusreducerande hörlurar med rumsligt ljud, over-ear hörlurar med mikrofon, upp till 24 timmars batteritid black

Därför väljer vi att återbetala dig 829.00SEK för detta köp, eftersom vi alltid vill vara säkra på att det du köper skickas i tid. Om du inte har fler produkter i din beställning återbetalar vi även fraktkostnaden. Skulle artikeln dyka upp ändå? Ingen fara, då bjuder vi på det.

Dina pengar återbetalas automatiskt av Svea inom 3-5 arbetsdagar. Här kan du läsa mer om våra betalsätt.

Har du några andra frågor så finns vi på https://fyndiq.se/kundservice/ samt på Facebook, Instagram och Twitter.
Ha en fin dag!

Permalänk
Medlem

Inet drops, gäller till midnatt som längst:
https://www.inet.se/kampanj/9267/drap

980 Pro 2TB för 1499kr.
Inloggad och medlem på Inet krävs för att se priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Ja återkom gärna här då!

Fick den idag och är nöjd. Har samma OSD och fysiska knappar som Dustins Voxicon skärm så antar att de har lite gemensamma delar men här gör panelen hela skillnaden. Inga problem med döda pixlar, g sync funkar fint och den har inbyggda högtalare (tror inte det stod i prod beskrivningen).
Bra pris för vad man får definitivt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Inet drops, gäller till midnatt som längst:
https://www.inet.se/kampanj/9267/drap

980 Pro 2TB för 1499kr.
Inloggad och medlem på Inet krävs för att se priset

Himla typiskt, dagen efter man köpt 2x KC3000 till samma pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Himla typiskt, dagen efter man köpt 2x KC3000 till samma pris

Äsch, KC3000 presterar väl "on par" eller till och med något bättre än 980 Pro i vissa tester?
https://www.tomshardware.com/reviews/kingston-kc3000-m2-ssd-r...

Skillnaderna är nog så pass små att du inte kommer märka något som helst skillnad i ditt vardagliga användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Äsch, KC3000 presterar väl "on par" eller till och med något bättre än 980 Pro i vissa tester?
https://www.tomshardware.com/reviews/kingston-kc3000-m2-ssd-r...

Skillnaderna är nog så pass små att du inte kommer märka något som helst skillnad i ditt vardagliga användande.

Tack för input! Då behöver man inte ligga sömnlös mao, lite tråkigt när min Sabrent rocket 4 dog i förrgår- trist läxa men kör speglade diskar numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Produkt: Samsung 970 EVO Plus 2TB
Länk: https://www.senetic.se/product/MZ-V7S500BW
Kategori: Lagring
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5035394
Pris: 958kr

Bara 3st kvar så pass på.

Den du länkat är 500 gb. 2tb går på 2400: https://www.senetic.se/product/MZ-V7S2T0BW

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Entash:

Den du länkat är 500 gb

Ajdå. Var för snabb på knappen. Enligt prisjakt är det 2TB men dubbelkollade inte produktsidan.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Moderator
Moderator

Eftersom syftet med tråden är att diskutera de tips som dyker upp i fyndtråden har en helt frikopplad dialog om val av grafikkort flyttats till Köpråd, där den passar mycket bättre.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720