Möjlig lösning för hög användning av CPU, BF1

Permalänk
Medlem

Möjlig lösning för hög användning av CPU, BF1

Hej!

OBS: Gäller tyvärr endast processorer med fler än 4 kärnor/trådar.

Jag har sett diskussioner kring prestanda i BF1 där folk konstant klagar på hög CPU-användning, och detta oavsett typ av processor - dyr eller billig. Jag har letat runt efter en möjlig lösning under en tid, och kan ha hittat en hyfsad sådan!

När ni startar spelet kan ni öppna konsolen redan i menyn. Skriv där följande: "render.drawscreeninfo 1", där kommer spelet att visa hur många kärnor din processor har samt antalet "job threads", som för många har värdet 4 oavsett mängden kärnor i CPU:n.

För att lösa detta kan ni gå till mappen Battlefield 1, borde ligga där ni installerat Origin, och skapa ett textdokument som ni sedan ska spara som "User.cfg" (OBS: viktigt!). Ni kan här skriva in vad ni vanligtvis skriver i konsolen i spelet, så kommer valda kommandon att köra igång med spelet. Nåväl, de kommandon som vi nu är ute efter lyder som följande:
"thread.processorcount 12", där 12 ersätts med mängden kärnor/trådar, exempelvis 8 hos en 1151 i7. Onödigt komman om spelet redan känner av alla tillgängliga trådar, tror jag?
"thread.maxprocessorcount 12", här ändrar vi standardvärdet 4 till valfri siffra, och låter då spelet använda fler kärnor/trådar. Mata in antalet kärnor/trådar ni har.
"thread.minfreeprocessorcount 0", här sätter vi värdet för minsta mängd lediga kärnor. Om jag till exempel inte skriver in detta så har jag alltid 10 job threads, istället för 12. Sätter jag värdet till 0 så får jag 11, spelet vill tydligen alltid ha 1 kärna ledig.

Prova nu att starta spelet, skriv in "render.drawscreeninfo 1" och kolla antalet job threads. Jag kan inte garantera att det kommer hjälpa er, men det är värt ett försök! Har sett otroligt få personer diskutera detta, samtidigt som de som har diskuterat berättar om bättre flyt i spelet.

Innan

Efter

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk

Härligt Dock synd att det inte inte funka till min gammel sandy haha
Där svettas det rejäljt för cpun. Till och med med ett GTX 660Ti medium/1080p. Spelar egentligen ingen roll vilka inställningar jag kör :/

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Vad spelar det för roll om det är CPU krävande? Bara nyfiken alltså

Tror inte riktigt på detta, hade det varit så enkelt att bara skriva nåt i consolen för att minska CPU jobbet hade väl Dice gjort det? Det är väl krävande av en anledning inte av en miss

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Vad spelar det för roll om det är CPU krävande? Bara nyfiken alltså

Tror inte riktigt på detta, hade det varit så enkelt att bara skriva nåt i consolen för att minska CPU jobbet hade väl Dice gjort det? Det är väl krävande av en anledning inte av en miss

Skickades från m.sweclockers.com

Well, saken är att spelet kräver för mycket av processorn för en del personer. När processorn inte riktigt klarar av att driva runt spelet så vittnar folk om stuttering osv, alltså en hackig känsla trots, i vissa fall, bra fps. Min bror har min i7 3770K i sin burk, den går upp i 100% användning ibland och leder till ovan nämnda problem. Finns gott om klagomål kring detta, tyvärr. Klarar inte processorn av spelet så flaskar den grafikkortet, därför spelar det roll.

Detta kan vi ju endast spekulera om, fram tills vi faktiskt frågar DICE, vilket kanske inte kommer att hända. Vi ser ju tydligt hur spelet rapporterar 4 job threads först, och sedan 11 efter ändringen i user.cfg-filen. Spelet minskar inte det totala CPU-jobbet utan sprider snarare ut det över kärnorna på ett effektivare sätt. Varför det är så här vet jag inte. Skulle inte kalla det en miss, och ja, det är krävande.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB