Valve Index - En närmare titt..
Valve Index
Så här om dagen visade Valve upp sitt nya VR-headset "Index" som skakade om internetforum världen över. Vad är detta för typ av HMD? Varför kallas den "Index"? Vad kommer den kosta, och vad är det för specifikationer? Jag tänkte fördjupa mig i ämnet och ta upp en del rykten och fakta jag grävt upp som kan vara intressant.
Datum, och release
Till att börja med finns i dag bara en officiell bild på headsetet släppt av Valve. Detta är deras första egna HMD och Valve själva hintar om datumet Maj 2019, än så länge är det osäkert om det kommer presenteras mer information i Maj, eller om förhandsbokningar börjar i Maj men det verkar som att headsetet har varit under produktion en längre tid och Valve är inte längre nybörjare på att göra hårdvara så många verkar luta åt att förhandsbokningar kan göras nu i Maj. Release är spekulationer.
Sensorer
Med höjd exponering på bilden Valve teasar om kan man se fler detaljer. Här avslöjas exempelvis sensorer mycket likt dom som finns på HTC Vive och det visar direkt emot att headsetet är kompatibelt med Lighthouse tracking-enheterna som HTC Vive skeppades med men kommer med största sannolikhet även ha stöd för Lighthouse 2.0 som HTC's Vive Pro skeppas med. Gabe Newell för Valve har konfirmerat att Index kommer säljas med olika typer av bundles där användare som redan har Lighthouse enheterna kan köpa headsetet separat. Index verkar ha upp till 32 sensorer.
Finger-tracking och frontkameror
Dom tidigare läckorna på Index visar någon typ av expansionsport i fronten av headsetet, än så länge råder vilda spekulationer om vad denna port kan vara till men flera användare på reddit har påpekat att utrymmet är mer eller mindre identiskt med en Magic Leap finger-tracking modul. Denna visar egentligen ingenting mer än att Magic Leap kan ha används i utvecklingen av headsetet, men det visar ju på att Valve kan ha någon typ av handrörelseindikatior i Index som kan se och tracka dina fingrar/händer i VR. Är detta en del av frontkamerorna på HMDn? Jag kommer återkomma till denna expansionsport vid flertalet gången under denna djupdykning.
Eventuell inbyggd kylning
VR användare vet hur varmt det kan bli i ett VR-headset efter en intensiv spelsession, för dom flesta är det nog mest en fråga om att behöva ta en paus då och då för att torka av svetten i pannen, men flera VR användare har så pass stora problem med detta att linserna på headsetet immar igen vilket självklart skapar ett problem. Ryktesvägar kan Valve ha aktiv kylning i headsetet i form av fläktar, vissa spekulerar om att expansionsporten kan vara för någon typ av kylningsenhet också, en reddit användare påpekade även att det kan finnas "tunnlar" som skopar in kall luft när användaren vrider huvudet, ett enkelt men rätt effektivt sätt att kyla användaren passivt.
Ögon-tracking
Ett relativt nytt patent från Valve visar på att företaget utvecklar någon typ av ögon-tracking, om detta är en del av Index avslöjas ej. Om detta är fallet är det en stor nyhet och kan möjliggöra en hel drös nya funktioner och användningsområden.
IPD inställningar
För många användare var det en positiv överraskning att se Index komma med en fysisk slider för IPD. Denna slider kan fysiskt separera linserna så att dom passar användares avstånd mellan pupillerna perfekt. Detta är en stor nyhet för användare som blivit missnöjda efter Oculus avslöjat att deras nya Rift S kommer skeppas utan fysisk slider för IPD, och istället använda sig av en mjukvarustyrd IPD justering. Oculus grundare Palmer Luckey var snabb med att påpeka detta i ett humoristiskt inlägg på Twitter.
Display och FOV
Än så länge finns det ingen detaljerad information om varken linser, display eller FOV i Index, men spekulationer indikerar på en 135 graders FOV, direktrelaterat till en tidigare läcka sent förra året som visade sig stämma. Displayen är antagligen LCD teknik och upplösningen borde vara jämlik Vive Pro eller bättre. Det ska bli intressant att se uppdateringsfrekvensen då Oculus nyligen avslöjat att deras nya Rift S kommer ha 80hz, detta delvis pga begränsningar i Oculus högupplösta LCD panel.
Trådlöst
Det finns inga bevis på att Index kommer vara trådlöst men intressant nog nämnde Gabe Newell för något år sen att dom jobbade för att göra deras kommande headset trådlöst, och har investerat i företaget "Nitero" som tillverkar chip avsedda för tekniken. Kan expansionsporten i fronten vara för någon typ av trådlös mottagare? Är detta ett tillbehör som inte säljs med headsetet utan måste köpas separat?
Prissättninng
Det alla väntar på. Kommer Valves nya headset blir dyrare eller billigare än Vive? Kommer det konkurrera direkt med Rift S2? Vilda spekulationer råder men majoriteten av inlägg från användare och entusiaster jag läst hittills verkar tro att Index med Lighthouse enheter kommer landa kring 600-800 dollar vid release, alltså väldigt nära eller samma pris som HTC Vive hade vid release 2016. Då Gabe Newell konfirmerat att det kommer finnas flera alternativ för användare som redan har Lighthouse enheter så kan detta pris naturligtvis reduceras för användare som är intresserad av att endast köpa headsetet.
Logotyp och namn
Detta är Index logotyp, som tydligen registrerades redan i Januari i år. Det finns inga uppgifter på vad logotypen ska föreställa eller vad namnet Index syftar på, men sannolikheten att namnet Index faktiskt är relaterat till något är rätt stor. Efter lite djupdykning på reddit visar det sig att ett patent hos Valve nyligen gjort på optik nämns ordet "index" i sammband med ordet "index of refraction" som direktrelaterar till en teknik dom jobbar på där 2 linser används tillsammans med kurvade displayer - läs mer här.
Knuckles kontroller
Rykten pekar emot att nya Valves nya handkontroller för VR "Knuckles" kommer skeppas med Index, eller som tillbehör. Det är än så länge inte sagt om HTC's Wand kontroller kommer vara kompatibelt med Index. Knuckles kontrollerna är i sin tredje revision just nu och ser väldigt likt ut vad som skulle kunna vara slutproduktens utseende och funktion. Knuckles kontrollerna är fullt kompatibla med Lighthouses.
Övriga läckor
Kan vara värt att nämna att redditanvändaren /u/jaroki har sammanställt en detaljerad lista med olika kretsar som syns på läckorna av Index för 4 månader sen där han noggrant går igenom vad dom olika kretsarna gör och kanske kan användas till.
Jag har säkert missat en hel del. Som VR entusiast är det väldigt roligt att se att Valve äntligen tillverkar sitt egna headset och jag kommer med största sannolikhet införskaffa mig en illa kvickt som utbyte för mig HTC Vive som nu börjar bli till åren gången. Hojta till om det är något jag missat, eller något ni vill tillägga!