Vänta på Index eller köpa VIVE?

Permalänk

Vänta på Index eller köpa VIVE?

Hej!

Hade tänkt köpa VR till semestern då man kommer vara hemma mycket, kul att vara lite mer rörligt än desktop gaming och kommer vara i vardagsrummet för lite kvällar med gäster

Vill köpa en Index men det är sjuk leveranstid på dem utan någon statusuppdatering. Tryckte på "order" knappen för kanske 3-4 veckor sedan om inte längre. Det står 8 veckor väntetid men man får ju ingen statusuppdatering, så kan mycket väl komma i september efter semestern! Köpa beg. känns lite si så där.

Skulle ni säga att en VIVE Pro EYE är likvärdig? Går att köpa nu så att säga men osäker om det är värt att vänta 1 månad till + leverans.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre satsa på Oculus Rift S eller Quest om du vill köra trådlöst.
Jag antar det är det du är ute efter, Vive Pro Eye är med trådlösmodul?
Förbaskat dyrt nästan 20 000 för hela paketet, inte värt. Eller tittar jag på fel?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Jag skulle hellre satsa på Oculus Rift S eller Quest om du vill köra trådlöst.
Jag antar det är det du är ute efter, Vive Pro Eye är med trådlösmodul?
Förbaskat dyrt nästan 20 000 för hela paketet, inte värt. Eller tittar jag på fel?

Priserna varierar lite såklart, hittat lågt 16tkr upp till som du skriver 20. Just Eye versionen är med ögontracking inbyggt. Skippar man det finns annars Cosmos för 9tkr.

Är det inte rätt mycket sämre grafik via trådlöst? Mitt första VR så vet inte hur jobbigt det är med sladd eller inte. Tänker man har ryggen mot datorn oavsett då den står mot väggen och så har man "utrymmet" framför sig?

Permalänk
Medlem

Den som väntar på något gott...

Index är väl värd väntan. Ska du ändå lägga ut de pengarna så vill du ju givetvis ha det bästa som erbjuds konsumenter idag och då är det Index som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipperry:

Priserna varierar lite såklart, hittat lågt 16tkr upp till som du skriver 20. Just Eye versionen är med ögontracking inbyggt. Skippar man det finns annars Cosmos för 9tkr.

Är det inte rätt mycket sämre grafik via trådlöst? Mitt första VR så vet inte hur jobbigt det är med sladd eller inte. Tänker man har ryggen mot datorn oavsett då den står mot väggen och så har man "utrymmet" framför sig?

Vad du menar med sämre grafik trådlöst vet jag inte. Om det är dator du ska spela på så är det samma grafik?
Sen kan det ju så klart skilja i bild mellan alla headsets.
Inget headset är "bäst" alla headset har för och nackdelar då även pris inräknat.

Vill du ha "mest för pengarna" är Oculus Rift S eller Quest oslagbart.
Jag föredrar Quest eftersom jag tycker möjligheten att spela trådlöst slår allt.
Quest är ju dessutom stand alone så har man ingen PC i närheten eller vill ta med sig headsetet så är det ju fritt fram att spela vart man vill.
Att spela trådlöst eller sitta fast med sladd går inte riktigt att beskriva skillnaden om man inte testat.
Jag har kört PCVR-spel både med sladd med mitt tidigare headset och till Oculus Quest med Link men nu kör jag enbart trådlöst, även PCVR med ett program som heter Virtual Desktop. Det man behöver är en bra Router / Accesspunkt.

HTC Cosmos fungerar också trådlöst tror jag med HTC trådlösa modul, den är dock rätt dyr, eller iaf var men verkar ibland komma på "erbjudande".
Dock så har HTC Cosmos dåligt rykte, kan vara att det blivigt bättre.

Jag rekomenderar dig att googla och kolla youtube om alla olika headsets, som sagt inget är bäst det gäller att bilda sig en uppfattning.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vive Pro är för 16k är ett väldigt dåligt val för pengarna. Förlegade kontroller, och panelerna är samma som i Oculus Quest (fast körs i 90Hz, men med sämre linser) som kostar typ en fjärdedel.

Cosmos har fått välförtjänt mycket skit för hur dålig trackingen är och har flera gånger varit på rea för nästan halva priset, jag hade dock inte valt den ens för det. Pengarna glömmer man till slut, men man blir ständigt påmind om något är irriterande att använda.

Om man inte är principiellt emot Facebook skulle jag föreslå Quest eller Rift S. Vill man pröjsa lite mer, inte har något emot att det är mer prylar och att du är fastkedjad i datorn så är det väl lika bra att invänta Index.

Sladden har stor betydelse, även om man drar den bakom sig är man medveten om den när man rör sig. Men det är också att det är fler trösklar för att hoppa in i VR som gör att man drar sig lite mer för att göra det, på sikt. Därför är det många som får ut fler timmar ur Quest (den är inte perfekt, men mest friktionsfri).

Permalänk
Medlem

Som @Halldin säger så är det otroligt "friktions fritt" med Quest.
Du sätter den på huvet och kör stort sett. Var som helst när som helst.
Vill du köra PC lika enkelt. Starta Virtual desktop streamer app, sätt questen på skallen och kör valfritt område där ditt 5Ghz wifi band räcker och tuta och kör
Inga sladdar, totalt frihet.
Kör man med sladd står man mer Still, man snap-turnar styr med spakarna.
Trådlöst så rör man sig mer inom sitt område, Snap eller smooth turn är ett icke problem man vänder fysiskt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Att köpa något med Wand-kontroller år 2020 känns helt fel. Av de alternativ som finns på marknaden idag så är Index, Rift S och Quest de enda som är värda att titta på IMO eftersom allt annat kostar betydligt mer än det smakar eller gör för många kompromisser på ett eller annat vis. Reverb G2 kanske ansluter sig till den skaran i höst, även om det finns lite tveksamheter där också.

Sedan vet jag inte om alla problem man har hört om med Indexens kontroller är lösta, ska man betala så mycket så ska det ju fungera felfritt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK
GPU:
Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Intressant återkoppling! Jag var helt inne på att vid tyngre grafikinställningar så krävdes sladd för att klara med dataöverföringen till headsetet. Men menar ni att det är samma kvalitet på grafiken med trådlöst är det absolut något jag kommer titta på.

Då kanske en lite billigare trådlös VR är ett bra "instegs" sett och sen kanske det kommer lite fler high-end trådlösa kommande åren? Om jag skjuter soffan till hörnet och tar bort soffbordet får jag en yta om ca. 2.7m X 4,4m att röra mig på. Kan definitivt se att sladden är ett problem om man börjar vända på sig i den ytan och den fastnad om foten haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipperry:

Intressant återkoppling! Jag var helt inne på att vid tyngre grafikinställningar så krävdes sladd för att klara med dataöverföringen till headsetet. Men menar ni att det är samma kvalitet på grafiken med trådlöst är det absolut något jag kommer titta på.

Då kanske en lite billigare trådlös VR är ett bra "instegs" sett och sen kanske det kommer lite fler high-end trådlösa kommande åren? Om jag skjuter soffan till hörnet och tar bort soffbordet får jag en yta om ca. 2.7m X 4,4m att röra mig på. Kan definitivt se att sladden är ett problem om man börjar vända på sig i den ytan och den fastnad om foten haha.

Oculus Quest är bästa instegs VR på marknaden idag ja.
Mycket väl värt att köpa en sån för att sen "invänta" framtida high end trådlösa headsets om det är så man tänker.
Men Oculus Quest är inte på nå sätt budget i jämförelse.

Ang grafik, du kan jämföra det med att du kan ju ha samma grafikinställningar men på olika bra skärmar. Det kommer se skillnad ut så klart.
Oculus Quest "streamar" bilden till headsetet både om man kör med kabel eller trådlöst. Dom som kör ett riktigt PCVR headset kan se skillnad men imo är den "minimal" iaf inte så pass att det är värt att köpa ett headset som är dubbelt så dyrt.

Vissa kan dock ha problem med att Questen är framtung, själv har jag inte problem men alla andra PCVR headsets + PSVR är betydligt "skönare" att ha på sig.

På Youtube finns det många som går igenom vilket är det "bästa VR headset" att köpa 2020. Bara söka

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc