Någon här som ångrar sitt köp av VR?!

Permalänk
Medlem

Spelar inte så mycket som när Viven var nyinköpt. Mest pga krångel med TPCast. Nu med Vive Cosmos och deras egen wireless så har jag tagit tag i spelandet igen. Mest racing i ACC. (eller hotlapping pga bortglömd körförmåga)

Racingspel ska bara köras i VR
Behöver dock ny dator för att få upp frekvensen över 90 Hz. Den pendlar ner till 75 för ofta nu tyvärr på nuvarande burken.

i7 6700, 1080 ROG, SSD, osv

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Inte ångrat det en sekund, hade väntat i många år på att VR skulle bli tillgängligt för konsumenter efter att ha testat dactyl nightmare på en datormässa i början 90-talet.
Det blev många timmar med min Oculus Rift CV1 innan intresset svalnade men Quest 2 har gett intresset en re:vive =D

Det är så mycket tillgängligare för att hoppa in i ett snabbt spel men fortfarande möjligt att koppla till PC'n för lite tyngre titlar eller sims där man vill koppla in ratt/pedal och joystick/thruster, helt sjuk skillnad i inlevelse när man kan köra simulatorer på det sättet.
Bland det roligaste jag vet är fortfarande att introducera personer till VR för att se deras reaktioner och det lär bli mycket lättare med Quest 2 nu när man kan ta det med sig så enkelt.

Permalänk
Avstängd

Jag testade att köpa PSVR då det var rabatterat och jag velat testa ngt nytt. Har spelat med det typ någon vecka sen har det legat i lådan. Tyvärr "för bökigt" för mig som bor i lägenhet. Även om jag hade ett helt dedikerat rum så är problemet småsaker; värme, svett, insyn, etc.

Missförstå mig rätt; det är ashäftigt och jag vill spela mer men det är bökigt att lägga undan/ta fram plus det ovan så inte värt i mina ögon. Speciellt nu när tiden knappt hinner till. Då vill man bara starta ett spel och lira asap.

Jag kan tänka mig att det är värt för dels bättre riggar, som en helt separat VR dator i ett eget rum som är ready to go men det kräver mer pengar och även mer investering i form av tid.

Detta är bara min upplevese av det hela. Ser fram emot när helt trådlösa VR kommer men även då lär man behöva flera kameror eller sånt. Får se hur framtiden blir. Bäst vore ett sådant där 360-gåband också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Jag testade att köpa PSVR då det var rabatterat och jag velat testa ngt nytt. Har spelat med det typ någon vecka sen har det legat i lådan. Tyvärr "för bökigt" för mig som bor i lägenhet. Även om jag hade ett helt dedikerat rum så är problemet småsaker; värme, svett, insyn, etc.

Missförstå mig rätt; det är ashäftigt och jag vill spela mer men det är bökigt att lägga undan/ta fram plus det ovan så inte värt i mina ögon. Speciellt nu när tiden knappt hinner till. Då vill man bara starta ett spel och lira asap.

Jag kan tänka mig att det är värt för dels bättre riggar, som en helt separat VR dator i ett eget rum som är ready to go men det kräver mer pengar och även mer investering i form av tid.

Detta är bara min upplevese av det hela. Ser fram emot när helt trådlösa VR kommer men även då lär man behöva flera kameror eller sånt. Får se hur framtiden blir. Bäst vore ett sådant där 360-gåband också!

Umm.. har du helt missat Oculus Quest 2?
Släpptes i veckan och är helt trådlös utan krav på sensorer.
Den är inte långt ifrån de bästa av de nuvarande PC-kopplade headseten och då är den alltså helt fristående, inga krav på att koppla till en PC.

Permalänk
Medlem

Äger Quest sen början av året, och ångrar det inte alls. För tillfället finns det mer som jag vill spela än jag har tid med, och känner att jag får valuta för pengarna.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Salcin74:

Umm.. har du helt missat Oculus Quest 2?
Släpptes i veckan och är helt trådlös utan krav på sensorer.
Den är inte långt ifrån de bästa av de nuvarande PC-kopplade headseten och då är den alltså helt fristående, inga krav på att koppla till en PC.

Vart aldrig så hype på det. Är väl versionen med obligatorisk FB konto va?
Hur som, jag hade lite andra invändningar som jag skrev ovan också vad gäller komfort, utrymme samt inte minst pris såklart. Jag förstår hypen och tycker det är ashäftigt men för mig personligen väntar jag lite med det. Uppskattar fortfarande vanligt spelande oerhört mkt så känner ingen avsaknad just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Vart aldrig så hype på det. Är väl versionen med obligatorisk FB konto va?
Hur som, jag hade lite andra invändningar som jag skrev ovan också vad gäller komfort, utrymme samt inte minst pris såklart. Jag förstår hypen och tycker det är ashäftigt men för mig personligen väntar jag lite med det. Uppskattar fortfarande vanligt spelande oerhört mkt så känner ingen avsaknad just nu.

Yes, det är korrekt.
Förstår helt de invändningarna men jag reagerade mest på att du inte verkade tro att det fanns VR headset som klarade sig utan sensorer samt trådlösa.
För egen del så är det inte antingen eller, vissa spel är fortfarande mycket bättre på vanligt vis och andra lyfts oerhört av VR.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Salcin74:

Yes, det är korrekt.
Förstår helt de invändningarna men jag reagerade mest på att du inte verkade tro att det fanns VR headset som klarade sig utan sensorer samt trådlösa.
För egen del så är det inte antingen eller, vissa spel är fortfarande mycket bättre på vanligt vis och andra lyfts oerhört av VR.

Nee visste inte att den var helt trådlös utan accessoarer. Jag håller också med att vissa spel är säkerligen mkt bättre i VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Nee visste inte att den var helt trådlös utan accessoarer. Jag håller också med att vissa spel är säkerligen mkt bättre i VR.

Den är helt trådlöst.
Out of the box är det ett headset, 2 kontroller och laddkabel typ
Man kan den köpa en kabel för att koppla till PC men man kan även streama från PC till headset för att spela även det trådlöst om man vill.

Det är inget "perfekt" VR headset men det finns det inget som är ännu men en bra bit på vägen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ångrar och ångrar, jag kan inte säga direkt att jag ångrar att jag köpte mitt HTC VIVE omkring då 1070-1080ti kom på marknaden (väl ungefär 4 år sen?), det var ju en häftig ny upplevelse, och betydligt bättre än alla dom "mobile vr" som fanns, men så krävde det ju också en 5000$ datorburk för 4 år sen att få en fullgod spelupplevelse i dom bästa mest krävande spelen, och så var det väldigt lite spel på marknaden.

Det finns fortfarande bara några titler som är värd att spela, och iflg. mig är dom:

- Alyx.
- Fallout 4 VR.
- The Lab (Isär, XorteX 26xx)
- Raw Data.
- NMS VR.
- PORTAL VR DEMO.

Finns flera. men det är efter personlig smak.

Dom första 3 veckorna spelade jag närmast varje dag, efter några mån. blev det någon gång per 14 dag. Efter ett år låg den och dammade i 1 år, sen blev man lite nostalgisk och spelade om The LAB (vilket är en jätte upplevelse, äkta VR som det ska vara), och sen när ALYX kom från Valve - blev det nytt liv i min VR, då spelade jag VR i flera dagar.

Av dessa orsakar har jag inte såld min HTC VIVE, för det funkar ju som det ska, altså riktigt bra VR som det nu kan bli. Alla nyare headsets har lite högre upplösning, bättre optik, FOV är bredare etc. Men inte nåt värd att uppgradera för.

Varför använder jag det inte varje dag? För att det är besvärligt. Som det är för mig, ska jag plugga in HDMI'en, 3 strömsladdar, 2 till vägg-sensorerna (ligthouses), 1 till dockingen, och så ska fjärrkontrollerna laddas, och mycket ska uppdateras varje gång. Så när det väl händer, så är det roligt för en viss tid, och absolut värd upplevelsen om du har pengarna.

Har önskat mig en Oculus Quest 2, men när Facebook registrering blev "Mandatory" - så försvann intressen helt och hållet, facebook ska f... inte få ha rätt till att fota hela mitt hus när jag går i bara sockor och gör egna 3D grejer i Blender etc... så tyvärr, ingen OC Quest 2 för mig, annars har jag hört att det ska vara vår tids bästa VR upplevelse.

Stavfel...är Norsk, så det med svenska...tja...