Permalänk
Medlem

Quest 2 frågor

Hej!

Vi har på jobbet (Bibliotek) införskaffat en Quest 2 för att kunna låta andra kunna testa VR. (Tex låta äldre, skolklasser osv testa)

De funderingar jag har ang Quest 2 är:

Om man skaffar ett facebook dubblett konto med tex sitt riktiga namn eller liknande namn med mail, telefonnummer till jobbets telefon, kommer denna bli bannad då? Och om den skulle bli det förlorar man spelen/programmen man köpt i Oculus då? eller är dessa knutna till Oculus konto separat?
För man måste ju ha ett facebook konto för att kunna logga in på Oculus.

Säg att man låter sitt privata facebook konto vara inlogg till Oculus, vad för risker löper man med detta?
Har sett att man kan tex lägga till vänner via VR headsetet som finns på ens facebook konto och som har Oculus, i praktiken skulle man kunna skriva saker till dem.

VR headsetet kommer aldrig lånas ut hem till någon men användas när personal är med.

Man behöver ju inte lägga in ett kreditkort utan såg att man kan köpa värdekoder till Oculus(Är det samma koder man kan köpa till facebook?) så då minimeras risken att något onödigt och dyrt köps av misstag..

Tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Även om risken med att bli bannad är låg så finns den. För den verksamhet du beskriver skulle jag tro att "Oculus for Business" är det som "egentligen" gäller. Då kostar enheten mer men ska ni bara köpa en och dessutom kan göra det avdragsgillt så kan det nog vara värt det. Du kan läsa mer om det här. https://business.oculus.com/faq/

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Som ovan skriver är det ingen privat Quest eller konto du ska ha utan business model.
Headsetet är samma fast dyrare men kontot är annorlunda.
Om du skapar en dubblett av dig själv riskerar du som sagt att både ditt riktiga och dubletten stängs av. Att bli bannad kräver värre regelövertramp, men att utnyttja ett privat konto för business kanske räknas som grovt övertramp.

Med det sagt, risken att bli bannad med fakekonto anser jag fortfarande som låg om man "sköter det snyggt" men som sagt det vore tråkigt om man stängs av och sen inte kan "styrka sin identitet"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vet ni hur det funkar med inköpta spel om kontot blir låst? antar att de är förbrukade då om man inte kan styrka sin identitet.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet inom området, men det låter väldigt dumt att ha det kopplat till ditt privata konto. Vad händer när du byter jobb? Vill du att det ska komma in kids varje dag som spelar med ditt facebook-konto?

Sånt business-konto låter ju helt klart vettigast

Permalänk
Sötast
Skrivet av Spexz:

Vet ni hur det funkar med inköpta spel om kontot blir låst? antar att de är förbrukade då om man inte kan styrka sin identitet.

Backa för din egen skull.

Du vill inte använda dina privata uppgifter, privata konton, privata kort och annat för ett objekt som används i företagsmilj med dess huvudmål att användas av främlingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

För din egen skull - backa för din egen skull.

Du vill inte använda dina privata uppgifter, privata konton, privata kort och annat för ett objekt som används i företagsmilj med dess huvudmål att användas av främlingar.

Precis och det tycker jag oavsett om det är Facebook eller inte.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har inte varit någon tanke på använda privat kortnummer eller så, utan att använda värdebevis som man löser in på kontot.

Enheten är redan inköpt så tror inte det går att backa där nu o ändra till företags oculus.

Får bli att chansa på ett alter ego namn iså fall o hoppas på det bästa.