Det finns många faktorer som spelar in här.
1) Vilken VR utrustning du har.
2) Ditt syn.
3) Din dator.
4) Och inte minst - mjukvaran.
Det sägs att 10% av befolkningen inte kan njuta av äkta VR, det kan vara motion-sickness, fel på syn på ett öga eller båda, även psykologisk.
En annan ting som folk inte riktig har fattat än, är att riktig god VR är svindyrt. Låt os starta med utrustningen.
Utrustning:
Playstation VR, telefon VR, Switch VR, och Oculus Quest etc. är VR, men inte med topp prestanda. Orsaken till detta är många och mindre komplicerade grejer, svårt att förklara - men jag ska göra ett forsök.
For att du ska uppleva äkta VR känsla så krävs det att bilden (båda ögonen) uppdateras så snabbt att hjärnan blir "lurat" till att tro det den ser är äkta, då handlar det inte bara om realistisk datorgrafik, men hur jämna rörelserna är. Det kan vara så du TYCKER rörelserna är fantastiska (lik med folk som tycker gaming i 30 HZ är helt okej, medan proffs spelare ofta vill upp i 144-300 HZ uppdatering för att millisekunderna räknas här).
För att du inte ska få en "stroboskop effekt" så måste båda skärmarna i VR uppdateras i minimum 90 Hz (alltså 90 bild per sekund). Om du plötslig upplever att bilden fryser, laggar o dyl. så lurar du inte din hjärna, och illusionen är bruten), då har du inte High-End VR, då har du måttlig VR, som kan Demonstrera hur VR ser ut, men inte den äkta verklighets känslan man faktisk KAN få i riktig bra VR).
Det är svårt, föreställ dig att man har en high end dator med det finaste VR headset och sensorer man kan köpa för pengar, men även dom har problemen i högre upplösning, för att pusha ur 2K bild i 90 Hz för varje skärm (VR = 2 skärmar x 90 Hz!) tänk hur mkt. datorkraft det kräver.
Standalone VR som Oculus quest kan självklart inte erbjuda VR på nivå med en 50K dator + 15K VR headset+ kontrollers, det borde varje person förstå, men alm. Svenne banan begriper inte detta och tror gärna hen har sett äkta VR och tycker det är lika så "meh" som 3D TV var den gång det var nytt och spännande.
Samma med Playstation VR, och alla andra medelmåttiga VR lösningar.
VALVE designade den bästa VR lösningen tillsammans med HTC när det släpps, utrustningen var svindyr och krävde närmast en super-dator för att upplevelsen maxas, (och det gjorde den verkligen).
Dock var upplösningen låg, och spelen fåtaliga, FOV var urkass, och det verkade som att titta genom en dykares mask, men det fungerade om du hade en blixt snabb dator.
Olika teknologier:
Oculust Quest, Playstation VR, HTC Vive Cosmos och div. andra märken, använder kamera för att lokalisera och stabilisera VR positionering, detta kräver extra dator kraft för att beräknas, och latency (lagg) bliver hög, även med stärka datorer för att tusentals av sann-tids bild ska samplas och analyseras hela tiden, dessutom är upplösningen på dessa kamera låg, och det gör att beräkningarna inte blir helt noggranna, och för att göra det ännu surare - så beror dom på ljus för att dom använder ljuset till att beräkna vinkel/höjd/riktning forutom gyro chips, detta är också låg upplösning så resultatet blir ...lagom, men inte riktig high end VR.
Valve uppfann "lighthouse" teknologin, vilket fortfarande är oslagbart till VR, för att det finns två motorer i dessa (en i nyare modeller) som spinner runt med en laser i 10K RPM (ja, tio tusen omdrejningar per minut). Detta ligger ett finmaskigt "laser nät" över hela området, så att ljus sensorerna (i händ kontrollerna finns över 20 stycks av dessa), och det är så bra precision på dessa att du kan registrera noggranna rörelser ner till 0.2 mm.
Men denna teknologi är fortfarande dyr, därför älskar producenterna Kamera tekniken istället.
Så, konklusionen är enkel, men det svider i plånboken, du kommer inte utom HMD's med Lighthouse technology för att få den bästa VR upplevelse, för att din hjärna ska luras, så krävs det perfekt stabilitet när du står stilla nånstans i ditt rum, och när du flyttar på dig, måste det hela flytta exakt med dina rörelser, om det inte är så, bryts verklighetskännslan i VR, och du får medelmåttlig VR.