Högupplöst VR-headset för virtuellt skrivbord och filmtittande?

Permalänk
Medlem

Högupplöst VR-headset för virtuellt skrivbord och filmtittande?

Hej!
Jag är inte så intresserad av VR-spel, men jag gillar virtuella skrivbord och bio. Tyvärr är jag också ganska kinkig med upplösning och tycker inte screendoor är kul.

Så hur är läget nu för tiden? Finns det något rejält högupplöst VR-headset som har tillräcklig panelupplösning för att kunna rendera ett hyggligt virtuellt skrivbord eller kolla 1080p-film utan att förlora allt för mycket?

För att förtydliga så söker jag inte specifikationer på panelupplösning, utan upplevd/praktisk upplösning på ett virtuellt skrivbord inuti VR.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Det finns inget VR headset som är minst lika klart som en skärm idag. Dels pga hårdvara, men även sånt som att ett VR headset har bäst skärpa i mitten av synfältet. Man måste vrida på huvudet (och titta rakt fram), inte ögonen. Kanske duger kommande headsets med funktioner för att följa var du tittar, men det får framtiden utvisa.

Med det sagt så är inget svårläst med dagens VR headset.

Har du en bra TV så får du bättre bild för film där. Å andra sidan så kan det vara lite kul med 3D-filmer i VR.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det finns inget VR headset som är minst lika klart som en skärm idag. Dels pga hårdvara, men även sånt som att ett VR headset har bäst skärpa i mitten av synfältet. Man måste vrida på huvudet (och titta rakt fram), inte ögonen. Kanske duger kommande headsets med funktioner för att följa var du tittar, men det får framtiden utvisa.

Med det sagt så är inget svårläst med dagens VR headset.

Har du en bra TV så får du bättre bild för film där. Å andra sidan så kan det vara lite kul med 3D-filmer i VR.

Att titta på en film via tex Bigscreen i VR kommer inte ens nära att titta på en film på en TV.

Dom som förstår förstår.

Skulle rekommendera att vänta på HTCs nya flaggskepp som har överlägsen upplösning och Hz när det kommer till nya headsets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Dom som förstår förstår.

Jag förstår i högsta grad, började med DK2 2014 och tog en titt igen för ett par år sen med Vive. Upplevde upplösningen på båda som extremt begränsande.

Förväntar mig inte skärpan man kan få med en bra skärm, hade mer hoppats att vi började närma oss att kunna visa 1080p utan på tok för mycket screendoor och förlorade pixlar.

Får väl kolla av läget om tre år igen om inte annat

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag förstår också hur det är att använda sitt VR headset med Bigscreen. Har haft både Rift, Quest och har sedan länge haft ett Quest 2.

Har man krav på hög bildkvalitet och skärpa så blir man besviken.

Kanske kan det vara värt för OP att testa ett Quest 2? Går alltid att lämna tillbaka.

Jag är väldigt nöjd med Quest 2, men självklart är inte skärmen bättre på Quest 2 än en TV för 20 000kr. Man får ju ha lite vettiga förväntningar.

Edit: Det blir inga "förlorade pixlar", skärmen har högre upplösning än 1080p. Quest 2 har högre upplösning än majoriteten av alla PC-skärmar, så upplösningen i sig är inget problem för film.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Edit: Det blir inga "förlorade pixlar", skärmen har högre upplösning än 1080p. Quest 2 har högre upplösning än majoriteten av alla PC-skärmar, så upplösningen i sig är inget problem för film.

Nu vet jag inte hur du tänker riktigt. Quest 2 har 1832x1920 per öga, vanligtvis ser man en skärm med båda sina ögon. Redan där kan vi se att 1920x1080p inte får plats i en viewport.

Men även om panelen hade haft tillräckligt hög upplösning, så är det ett par saker till som begränsar upplösningen.

Exempelbild på vad skärmen i ett VR-headset visar utan linserna.

Allt det svarta är förlorad upplösning, eftersom det inte går att skapa en perfekt kombination av distortion och linser. Beroende på headsetets design kan även IPD-justering påverka mängden användbar yta. Jag har inte siffrorna från något modernt headset, men på gamla DK2 nyttjades endast 70% av panelens upplösning.
Vill man testa själv så gör man en skärmdump motsvarande den ovan och räknar hur stor del av pixlarna som är utanför viewportarna.

Men detta är de små problemen, här kommer det som är värre.

Själva distortionen inte lossless. Därför krävs det att skärmen har en betydligt högre upplösning än källmaterialet, annars minskar den effektiva upplösningen vid förvrängningen.

Att betrakta en virtuell skärm i en VR-miljö skapar också lossy distortioner. När du sitter med tracking påslaget sitter du troligen inte 100% still och exakt rakt framför den virtuella skärmen, utan minsta lutning i någon ledd. Detta innebär ytterligare distortioner.

Att distortionerna sänker den effektiva upplösningen går lätt att testa i exempelvis photoshop. Ladda in en högupplöst och väldigt detaljrik bild, eller ett väldigt finmaskigt rutnät. Gör en barrel distortion, återställ med motsvarande pinch distortion. Rotera bilden ett par grader medsols och rotera ett par grader tillbaka motsols. Din bild har fortfarande lika många pixlar kvar, men den effektiva upplösningen är lägre, då en del av innehållet har gått förlorat.

tl;dr: Det räcker inte med att titta på vilken upplösning panelen har.

Skrivet av nu1mlock:

Jag är väldigt nöjd med Quest 2, men självklart är inte skärmen bättre på Quest 2 än en TV för 20 000kr. Man får ju ha lite vettiga förväntningar.

Kan jag få en effektiv upplösning som ligger någonstans mellan 720p och 1080p, skulle det vara bra nog för mig.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tycker du ska kolla på HP Reverb G2.
Quest 2 har bra upplösning och jag tycker det ser bra ut men G2 är ännu vassare.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Med rätt källmaterial (gärna 8K) tycker jag upplösningen är mer än bra nog för att titta på film med Quest 2, men det beror säkert på hur kräsen man är. Utöver den högre upplösningen har den ju RGB-stripe istället för PenTile OLED som Vive och dylika hade, vilket totalt ger mycket fler subpixlar. Reverb G2 och Vive Pro 2 lär alltså vara ännu bättre i det avseendet.

När det kommer till skrivbord så är det mer än bara upplösning som begränsar dagens headset, det behöver komma headset med variabelt fokusdjup för att inte plåga ögonen under längre sessioner.

Permalänk
Medlem

Finns väl inget bra nog. Du har så bred fov därför du behöver sån upplösning. Sitta 10 cm från 4k tv på 55" är inte heller optimalt. En sämre lösning då du inte har någon fresnellins som lurar ögat fokusera på oändligheten.

Har också velat ha något sånt. Men de flesta headset riktas ju mot spel och folk vill ha mer fov medan du skulle kunna ha runt 50 för att simulera biograf. Där gör man under för pixel tätheten men tja mindre bild...

Pimax är väl de som satsat hårdast på upplösning med 8kx. Tyvärr rätt så bred fov även i minsta läget. Har testat 5k+ nästan inga färger men liksom reverb bra för film hade man bara sluppit screendoor hade man sett mycket mer i vr. Det är sjukt trevligt ändå och värt tappa en massa i bildkvalitet versus 55" oled tv:n. Men just sde är ett gissel.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x