Var gick WoW fel? Till och med jag har tröttnat.

Permalänk
Medlem

Var gick WoW fel? Till och med jag har tröttnat.

Ja. Många spelar än men när till och med jag som försvarat WoW i åratal har pausat för stunden.

Det som knäckte WoW för mig var Korthia. Mer av samma men nu med idiotupplägget att grinda Archivist Codex rep vilket jag inte för mitt liv orkar göra mer.

Hoppas mer än någonsin att Blizzard tänker till och gör något helt nytt till nästa expansion men det är ju överhängande stor risk att det bara blir nya områden med nytt reppjagande.

För er som spelar än. Ta inte illa upp men till och med jag som försvarat WoW insåg redan för några år sen att WoW + nytänk = nepp.

Betalar för WoW än. Får se om jag får upp lusten att lira igen. Kör på onsdagar för att få upp renown.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Timegating eller vad det heter. Sånt som får en att inte kunna fortsätta utan måste vänta. Alldeles för mycket sånt. Blir så självklart att de vill behålla subs längre genom att göra så. Men funkar liksom inte för spelaren.
Sen gillade jag inte Shadowlands. Tråkiga zoner och ”huvudstaden” är grymt torr. Sen att zonerna inte sitter ihop är tråkigt och får världen att uppfattas som mindre.
Sen något annat som förstör för mig är hur många randomspelare är rövhål idag. Och att chat och gruppverktyg är 90% reklam.

Ajuste, seasons också. Som gör ditt tidigare gear helt kasst. Och hur kul är det att farma precis samma gear igen med lite högre siffror på?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl bara så att man nått vägs ände för hur mycket man kan förnya spelidén utan att skapa ett helt annat spel.

Jag tycker att du hängt med länge. Jag började spela WoW i vanilla och tröttnade rätt så rejält när Cataclysm kom. Sedan dess har jag dragit igång igen vid några expansioner, men har inte brytt mig om Shadowlands alls. Kommer inte heller skaffa några andra nya expansioner.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

BFA var sådär, men shadowlands har varit den sämsta expansionen hittills.

Femtielva olika system t ex förstör spelet väldigt mycket. Att känslan varit att det varit mer som ett jobb än ett spel "jag måste logga in varje dag för att kunna göra samma tråkiga dailys för att få det här".

Det dödade spelet helt för mig. Sen upplever jag ekonomin som trasig också vilket Blizzard själva ordnat med sina tokens.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte riktigt sätta ord på det, men jag håller med. Jag har spelat väldigt aktivt från Wrath fram tills Shadowlands. Nu har jag inte spelat på några månader. Tog en paus i Warlords också så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är väl bara så att man nått vägs ände för hur mycket man kan förnya spelidén utan att skapa ett helt annat spel.

Jag tycker att du hängt med länge. Jag började spela WoW i vanilla och tröttnade rätt så rejält när Cataclysm kom. Sedan dess har jag dragit igång igen vid några expansioner, men har inte brytt mig om Shadowlands alls. Kommer inte heller skaffa några andra nya expansioner.

Nästan exakt samma här, (började i mitten av TBC)
"Slutade" för första gången under Cata, kom sedan tillbaka under ett par expansioner men tröttnade ganska fort, har inte spelat sen Legion expansionen.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Problemet med WoW har alltid varit att deras expansioner har gjort gamla expansioner och content i stort sett helt värdelöst.

Permalänk
Medlem

Började själv i vanilla (när man var totalt noob och spelade mest för att kompisarna spelade) sen mer på riktigit i TBC, slutade i WoD när guilden jag spelat med sen slutet på WotLK gav upp. Kände att dem gick mer och mer mot det som alla spel har gjort senaste åren att det inte handlar om att göra "bra" content utan att ha så mycket player interaction som möjligt, så där är 1000 saker att göra alltid och eftersom dem vet att många skiter i saker som inte ger någon reward så har allting rewards vilket gör dem till "krav".

Så istället för att logga in smälla ut 15 minuter dailys och sen köra en raid så blev det 2-3 timmar av grinding innan raiden och det tog aldrig slut, min favorit period var alltid slutet på expansionerna när man hade allting på farm, bra gear, alla factions etc. klara så man kunde göra lite vad som helst eller bara logga in 1 gång i veckan för att cleara raiden.

Så som andra skriver blev wow ett jobb tillslut och kanske även att mmorpg magin har försvunnit lite i allmänhet jämnfört med de tidigare åren.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte sätta fingret på det och slutade spela wow för länge sedan. Spelade rätt casual från vanilla - mop och kände väl att det var något som försvann redan i cata. Sen att folk är så vansinnigt otrevliga att man inte ska kunna köra en vanlig dungeon för första gången utan att folk börjar skrika otrevligheter för att seden lämna gruppen.

Sånt var väl inte något jag aktivt reflekterade över just då men i efterhand tror jag det var en viktigt komponent. Framförallt efter att jag 2013 hittade ff14 där folk var trevliga.

Punkten då det verkligen dog för mig var efter jag haft ett uppehåll i mists of pandaria och en kompis drog in mig igen. Vi åkte till någon ö där det regnade epic loot och sedan testade vi en LFR raid. Skulle kolla mechanics men det behövdes tydligen inte. Stå still och strunta i vad som händer, jätte kul.

Sen professions som blev helt värdelösa för ekonomin och istället blev något slags meta som man var tvungen att levla och välja beroende på vilken klass man kör.

Nä, det enda jag saknar från wow är världen som verkligen kändes episk.

edit: jag körde lite tbc på privat server för ca 5 år sedan. Det var rätt kul ett tag. Så tbc classic kanske kan vara något?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Jubileumsmästare

Tycker alla olika "system" som implementeras blir för mycket, dailies gör jag ytterst sällan och har aldrig varit för att jaga achievements eller mounts. Torghast har jag till exempel inte satt min fot i sen jag fick rank 6 legendary för några veckor sedan, då det bara är så tråkigt. Storyn känns som den bara står och stampar samt är full med massa cliffhangers som man får vänta månader för att få en fortsättning.

Jag tycker fortfarande det är kul att raida med guilden, men igen system som bara gör mig omotiverad (Shards of domination). M+ kör jag ibland när jag känner för det, vilket kan vara kul när man är premade.

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Det började gå utför i WOTLK, något jag tycker TBC Classic bevisar bra. Åtminstone för min del.
WOTLK fixade till en hel del QoL och klassbalans men gear blev mer bara itemlevel.
Och all denna catch up på gear som dödar av allt utom senaste content.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Inte spelat på evigheter själv men hur MadSeason resonerat när han tillslut gav upp tycker jag känns ganska rimligt:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inte spelat på evigheter själv men hur MadSeason resonerat när han tillslut gav upp tycker jag känns ganska rimligt:

https://www.youtube.com/watch?v=xy89LRQ9muw

Den videon är riktigt bra och kände igen mig mycket i den.

Carbots video tycker jag också är riktigt bra och den är inne på samma spår.

Permalänk
Medlem

WoW har väl funnits i flera versioner:

"1.0": Vanilla till Wotlk

Klasser var riktigt ofärdiga i vanilla (undantaget mage av det jag spelat) men allt var nytt och underbart. Var expansion ordnade klasser och byggde på med nya färdigheter. Första gången det började kännas färdigt var 3.3 (Lich King) när jag som warlock äntligen fick lite nytta av haste då dots började skala.

Det här var väl också så långt Blizzard i bästa fall hade hoppats man skulle nå.

"2.0" Cata + MoP

Spelade inte MoP då jag var trött på det hela efter många års spelande samt nytt jobb. Cata's problem vad jag förstod var att i princip alla resurser gick till att göra om världen samt att man gjorde 5-man svårt igen, riktigt j***la svårt så casuals hade ingen progression möjlighet.
MoP är i min värld peak WoW. Alla gillade inte temat och jag hatade all låsning bakom dailies som unlockade fler dailes...
Klass-designen var dock otrolig och var klass var både rolig att lära och bemästra, det som i min värld alltid vad det roligaste med spelet.

3.0 World of Diablo (WoD o framåt)

MoP drog ut i evigheter och sedan kom... ingenting. Kan undra vad som gick fel men inte ens vid launch fanns mycket att göra mer än att bygga garrisons på alts och genera 10k gold per char för att logga in. Twitter integration var suverän också som enda funktion i dess enda större patch. De som fortfarande spelade gillade raider men resten var total skit.
Var också här man "tog bort" proffesions, som innan dess var lite av ett sido-game, "AH-pvp".
Enda expansionen som måste ha som USP att 75% av alla abilities försvann.

Legion introducerade M+ som är det sista bra de lyckades göra. Annars var det grinda legendaries, grinda world quests, grinda AP osv. Spelet var inte längre ett spel utan ett jobb. Klasser förlorade ännu fler abilities men legendaries (om man fick rätt, annars var det bara levla en ny gubbe då man kunde få max 3 st i början) och vapnet gjorde att gameplay blev bra med tiden.

BFA lärde inte av att gameplay endast fungerade pga vapnen så när de försvann så blev klasserna så klumpiga att det var rent trist att spela. Orkade med ca 1 månad här bara. Dungeons sämre och gissar förre raidade då de lyckades spara in på raid-sets.

Shadowlands: Kan väl bäst beskrivas som en uppsminkad bimbo som är totalt ointressant att umgås med och bara skapar drama.
Levla 1:a gången var helt ok, en del zoner som Bastion är underbart snygga men finns inget mer än grinds att göra och målet för expansionen var att göra var grind så lång som möjligt. Att det krävdes tillgång till ett kreditkort för att få tillbaka de "legendary powers" från Legion var väl ingen direkt utsökt ide heller.

Var gick det fel? Någonstans tappade men kontakt med verkligheten och gick i en riktning medan spelarbasen gick i motsatta. Senaste Beta-testerna har man inte gjort något med feedbacken oss sedan låtit förvånade när alla lämnar inom 1-3 månader. Med allt som kommit upp kring Blizzard så är det väl mer otroligt att de lyckats så länge som de gjort.
Får ju komma ihåg att det började som ett "gamers för gamers", men som hela industrin så har det blivit "pengar för pengar".

Minns inte när det skedde men någonstans på vägen så sparkade man ju i princip all support-personal ("game masters") för att öka vinsten. Har än idag ett minne från Wotlk när något hade gått snett och skrev en ticket. Helt plötsligt stod en GM bredvid mig och snackade lite innan han ordnade vad som gått fel. En liten sak som ändå betyder mycket!

Permalänk
Medlem

Hm... Skulle summera det som tidigare sagt i tråden: Timegating och deras grind system, eller som jag kallar det, beta testa ett "nytt" system som endå dör/försvinner direkt tills nästa expansion och sedan kommer något nytt skit för att hålla oss kvar i beroendet med ett eller flertal av endless grinds istället för ett aktuellt spel.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Jag höll ut till slutet på WofLK då jag verkligen brände ut mig på detta spelet, samt att jag hade familj att tänka på.
Cataklysm spelade jag lite sporadiskt men fastnade inte för de nya systemen...framförallt talent träden och sånt var ju helt förstört.

Att man efter mindre än 2 veckors casual spelande kan springa runt med full epic gear och så vidare tog udden av spelet.
Inga ROLIGA utmaningar längre. Man blir inte glad när man får belöningar utan sur när man inte får dem. Något har gått rejält fel.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av psiko:

Den videon är riktigt bra och kände igen mig mycket i den.

Carbots video tycker jag också är riktigt bra och den är inne på samma spår.

https://www.youtube.com/watch?v=S5Hzh43k330

Tack, blir att titta/lyssna!

Edit: Underbar! De verkar helt klart vara inne på samma spår där.
Nu spelade jag själv intensivt i perioder när jag spelade, var aldrig någon riktig WoW-lifer. Men vet många som mer eller mindre försvann in i spelet. Lite så man undrar var de är idag och va de sysslar med.

Skrivet av KingCobra:

Jag höll ut till slutet på WofLK då jag verkligen brände ut mig på detta spelet, samt att jag hade familj att tänka på.
Cataklysm spelade jag lite sporadiskt men fastnade inte för de nya systemen...framförallt talent träden och sånt var ju helt förstört.

Att man efter mindre än 2 veckors casual spelande kan springa runt med full epic gear och så vidare tog udden av spelet.
Inga ROLIGA utmaningar längre. Man blir inte glad när man får belöningar utan sur när man inte får dem. Något har gått rejält fel.

Ska man säga något positivt så verkar det ju som att ActiBlizz lyssnat på de enda de bryr sig om, Kinas diktatur, och anpassat spelet efter att invånarna bara ska kunna spela i max 3 timmar/vecka.

Permalänk
Medlem

Sen spelet blev pay to win så blev all progress man kan göra totalt värdelöst.

Permalänk

Jag älskade wow till mitten av LK då tog man det tragiska steget och ändrade skillträdet wow skulle bli barn vänligt, spelade under sorg cataclysm och såg guilden förlora fler och fler vänner sen fyra fem år tillbaka. Ensidia forever love och tack Tarren Mill för alla fantastiska minnen!!!

Permalänk
Medlem

När det blev ett heltidsjobb som slutade vara roligt.

Permalänk

Gick aldrig fel för mig!
Slutade givetvis i cata men har haft skitkul på privatservrar i över 12 år nu eller nått. Massa fina människor att prata med.
Och nu classic och classic tbc såklart, jättetrevligt!

Permalänk
Medlem

Spelade från wotlk, men efter Legion har ingen ny expansion känts riktigt kul i mer än 2-3mån. I mitt tycke var Legion den bästa expansionen av de ”nya”.

Permalänk
Medlem

WoW började gå fel (på riktigt) i WoD.
Från ingenstans så blev timegating och "f2p-men-ändå-inte" extremt påtagligt i spelet.

"FoMo" (Fear of Missing out) fanns till viss del i form av dailies och crafting cooldowns, men kändes mer som något som behövdes än något dåligt. Legion var ett steg i rätt riktning gällande time-gating och "f2p", men FoMo blev betydligt mer påtagligt med introduceringen av WQ's och random stats och ilvl-items.

BfA var mer av detsamma men i nya, sämre kläder, och det var där jag tröttnade för sista gången.
Spelet kändes som något som borde va f2p men inte var det, och allt var time-gatat förutom normala quests.
Jag kände verkligen hur spelet viskade "ska du inte logga in och kolla om där är några WQ's du kanske vill göra? Där kanske finns någon reward du vill ha, och den kanske har rätt stats och är warforged? Om 8 timmar roterar vi WQ's, då borde du logga in och titta igen, där kanske ...."

Shadowlands är den första expansionen jag inte rört, och från vad jag hört och läst så verkar jag ha gjort rätt val.
Det ser inte ens ut som WoW längre, men verkar dras av samma bedrövliga timegate:ing och FoMo som dom senaste expansionerna har gjort, så varför ens börja? Vill jag jobba så går jag till mitt riktiga jobb, då tjänar jag iallafall pengar...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det kommer en tid då man inser att ALLA spel är menlösa. Hindrar ju inte att de kan vara roliga en stund

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

För mig började det gå utför runt wotlk när raids började få olika svårighetsgrader.

För mig föll meningen och känslan i spelet när ”alla kan göra allt” hela tiden. Att anstränga sig för att farma material till flasks osv för att senare ta sig in i ett område dit få spelare nådde och försöka besegra bossar som bara dem bästa kan ta sig an gav spelet ett djup och fantasilänsla som totalt dödades när tex lfr implementerades.

Permalänk
Medlem

Har spelat Shadowlands i ungefär två veckor nu, jag som inte hade en tanke på att börja spela igen.
Har missat BfA fullständigt, senast jag spelade var i Legion.

WoW blir bara sämre och sämre för varje expansion.
Det som slog mig mest är alla tusentals olika system och valutor. Det är så jävla mycket så det blir bara rörigt.
Dom skulle verkligen behöva banta bort en hel del, gå "back to basic" så att säga men det lär dom ju aldrig göra.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikazu:

men det lär dom ju aldrig göra.

Wotlk classic

Största nackdelen är att det är ännu lättare än jag kom ihåg, spelar i en casual guild och vi sprang lätt genom allt 10-man content första veckan. 25-man är inte mycket svårare, så fort vi har några fler på lvl 80 lär vi ta det med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Wotlk classic

Största nackdelen är att det är ännu lättare än jag kom ihåg, spelar i en casual guild och vi sprang lätt genom allt 10-man content första veckan. 25-man är inte mycket svårare, så fort vi har några fler på lvl 80 lär vi ta det med.

Det är inte samma sak att spela Wotlk idag som det var då. Alla vet precis allting redan så det finns knappt nån utmaning kvar.
Dessutom har jag redan spelat skiten ur Wotlk, har ingen större lust att göra det igen.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker det gick utåt efter att de normaliserade vapenskadan och nerfade Barman Shanker och andra sega vapen. Spelet förlorade lite av sin charm. Det är synd att Blizzard inte erbjuder Classic-servrar som börjar på version 1.0 eller tidigare.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Det enda som kan rädda WoW är WoW 2. Man behöver börja om från 0 och gå tillbaka till rötterna av spelet. Sedan kan man givetvis lägga till saker som faktiskt förbättrade spelet, för allt var ju inte dåligt