Kanske framtidens VR-handkontroller?

Permalänk
Avstängd

Kanske framtidens VR-handkontroller?

Profilen Lucas_VRTech var med i ett LTT-avsnitt där "Migrän-Linus" fick prova på hans prototyp 4 som har servomotorer som ger motstånd i fingrarna för att du skall känna att du faktiskt håller i objekt i VR-spel:

Den som har en redig 3D-skrivare kan prova skapa egna VR Haptic Gloves här.

Om några veckor planeras LucidGloves att lanseras. En förhoppning jag då skulle ha är att framtida VR-spel (och kanske även nuvarande spel) får en extra inställning som kan nyttja funktionaliteten av haptisk återkoppling till fingarna.

Då skulle du exempelvis kunna känna när du fångar upp objekt i HL: Alyx om du har LucidGloves medan du inte skulle känna något med vanliga VR-kontroller. Personligen hoppas jag på att det får sitt genombrott.

Samtidigt förstår jag att VR fortfarande är i "barnstadiet" på grund av problem med pris, många folks åksjuka vid användning, samt stora brist på spel som håller samma underhållningsnivå som exempelvis HL: Alyx eller Walkabout Minigolf VR.

Dessa faktorer samverkar fram och tillbaka: mycket få mycket bra VR-spel <=> mindre lust att utveckla VR-teknologin och tvärtom.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Nästa fråga vad kommer den att kosta kan ana mig en svin dyr sak

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag ser bara hur servomotorerna får frispel och fingrarna helt plötsligt står i vinklar de inte är skapade för att ha.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Jag ser bara hur servomotorerna får frispel och fingrarna helt plötsligt står i vinklar de inte är skapade för att ha.

Implementera inbyggd "bakåtspärr" så de inte kan dra allt för långt bak?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Är ju bara designa så de har en stopp inte för långt bak. Är väl redan gjort antar jag. För invecklat men jag skulle verkligen vilja ha något som gör att man känner vikt iaf. Problemet är ju då bara om man gör toktunga kontroller att det begränsar hur länge man orkar använda dem innan mjölksyran kommer.

Novint Falcon har man på vindan. Var brutalt coolt den var ultraprecis gällande texturer och imponerande känsla av vikt. Även om det naturligtvis fanns gränser för hur tungt det kunde bli

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x