Fråga kring BTC/deklaration

Permalänk
Medlem

Fråga kring BTC/deklaration

Hej!

Börjar snart bli dags att deklarera och har funderingar kring handel med krypto/BTC.

Hur räknas försäljning av en vara, som privatperson, med betalning i form av BTC? Låt säga att jag säljer något för 10.000kr och betalningen jag får är i BTC.
Sedan ligger dessa BTC ett tag och ökar i värde innan de säljs. Hur tänker man i redovsningen här?
Anledningen till att jag är konfunderad är att t.ex. enstaka försäljningar för personligt bruk i övrigt med den totala vinsten på mindre än 50.000kr inte behöver tas upp i inkomstdeklarationen.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/i...

Permalänk
Medlem

Du anger marknadsvärdet när du fick dina BTC som omkostnad och den verkliga intäkten från försäljningen som intäkt. Vinsten är skillnaden mellan intäkt och omkostnad. Skatten blir 30% av denna vinsten.

Hade det blivit förlust får de göra avdrag för 70% av förlusten.

Det ses som en vinst från kapital från värdeförändring av en tillgång (BTC) och är orelaterat till den tidigare försäljningen av varan där du fick dina BTC. Det är två olika saker. Så du kan slippa skatta från eventuell vinst på handel med prylar upp till 50000 men du slipper inte skatten från värdeförändringen av BTC.