Jag vet att jag är dum, VLC playlist

Permalänk

Jag vet att jag är dum, VLC playlist

Playlists i olika musikspelare har alltid varit ett mysterium för mig.
Nu försökte jag med VLC. Det gick att markera ett antal låtar. Även att spara
listan med en namn. Man får googla först för inget är intuitivt.
När man sedan vill öppna listan och spela den så finns den inte.
Man skall trycka på ctrl + l för att få fram den men där står bara:
playlist is currently empty.

Något alternativ som tex "open playlist" hittas inte.
Om man klickar på "My Music" dyker det upp en lista med låtar man har valt.
Vart namnet man gav till spellistan tog vägen vet jag inte. Jag har inte sett det
någonstans.
Kan någon bringa klarhet i det här vore jag tacksam.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Playlists i olika musikspelare har alltid varit ett mysterium för mig.
Nu försökte jag med VLC. Det gick att markera ett antal låtar. Även att spara
listan med en namn. Man får googla först för inget är intuitivt.
När man sedan vill öppna listan och spela den så finns den inte.
Man skall trycka på ctrl + l för att få fram den men där står bara:
playlist is currently empty.

Något alternativ som tex "open playlist" hittas inte.
Om man klickar på "My Music" dyker det upp en lista med låtar man har valt.
Vart namnet man gav till spellistan tog vägen vet jag inte. Jag har inte sett det
någonstans.
Kan någon bringa klarhet i det här vore jag tacksam.

När du sparar listan med "ett namn", så är det specifikt att spara den som en fil (och specifikt ett filnamn du valde) antar jag?

Det är väl blivit oldschool med filer antar jag (fan vad gammal man känner sig)... men att bara dubbelklicka på filen i sig borde funka, alternativt att öppna filen via file/open i VLC.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

När du sparar listan med "ett namn", så är det specifikt att spara den som en fil (och specifikt ett filnamn du valde) antar jag?

Det är väl blivit oldschool med filer antar jag (fan vad gammal man känner sig)... men att bara dubbelklicka på filen i sig borde funka, alternativt att öppna filen via file/open i VLC.

Jaag skulle hjärtans gärna klicka på filen eller via file open i VLC men den är spårlöst försvunnen liksom så mycket annat som man sparar i Windows. Ibland får man ju reda på var filer sparas men oftast inte.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Jaag skulle hjärtans gärna klicka på filen eller via file open i VLC men den är spårlöst försvunnen liksom så mycket annat som man sparar i Windows. Ibland får man ju reda på var filer sparas men oftast inte.

Om du öppnar spara-dialogen igen så kanske den pekar till samma katalog igen, så att du vet var du sparade saker tidigare?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Om du öppnar spara-dialogen igen så kanske den pekar till samma katalog igen, så att du vet var du sparade saker tidigare?

Nu vet jag hur det går till.
När man har sparat "the playlist to file" så läggs den i bokstavsordning bland alla andra låtar.
Inte självklart hur man hittar den alltså om man har som jag valt hundratals låtar.
Den får samma VLC-ikon som alla andra stycken.
Om man klickar på playlistikonen så får man upp en sida med ett tiotal alternativ varav inget heter
det namn man gav sin playlist.
Men om man klickar på "My Music" då minsann så händer det saker. Då uppenbarar sig spellistan inför ens
häpna ögon.
Att det aldrig går att göra något som är enkelt och intuitivt.
Problemet är säkert att de som har jobbat med att utveckla programmet blir så hemmablinda att de
inte kan föreställa sig vilka svårigheter en oinvigd person ställs inför.
Allt är ju enkelt och självklart för dem som har hållit på dagligen i månader.
Det klassiska att låta en helt främmande person försöka köra programmet finns det ju aldrig varken
pengar eller tid till.

Visa signatur

Bjornj