Fractal Design Terra – välbyggt och flexibelt SFF-chassi

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Terra – välbyggt och flexibelt SFF-chassi

Fractal Designs utmärkta minstingchassi Terra tar plats i testlabbet med löften om ett premiumosande yttre som kombineras med ett minst sagt flexibelt inre

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Varierande prisbild.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av MultiMan:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Varierande prisbild.

Så går det när man glömmer trycka på spara!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hade de inte varit för priset hade jag köpt direkt…

Jag har tydligen inte hängt med i prisutvecklingen på chassin… va fan hände ?!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av andreas_dock:

Hade de inte varit för priset hade jag köpt direkt…

Jag har tydligen inte hängt med i prisutvecklingen på chassin… va fan hände ?!

China o krig

när kommer c4 sfx på listan då? Kanske ev något swec vattenkylningsbygge i den lådan som en kul sommardag? 👌

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Hedersmedlem

Hög kvalitet på recensionen som vanligt när du är i farten Jonas och framförallt blir jag sugen på att bygga något när jag läser genomgången, det var inte direkt igår det hände senast!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag vill kasta min dator och bygga en ny i detta chassi!

Permalänk
Proffsmobbare

Tack för en grym recension! Detaljrikedomen i genomgången är svårslagen. Jag är lite nyfiken på vad du skulle få för resultat om bottenfläkten istället vändes och suger ut varmluft från grafikkortet. Har själv haft lite bättre resultat med blow-through i den konfigurationen, det var en del av motivationen till PSU-distanserna. Trevlig sommar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hög kvalitet på recensionen som vanligt när du är i farten Jonas och framförallt blir jag sugen på att bygga något när jag läser genomgången, det var inte direkt igår det hände senast!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har tydligen inte hängt med i prisutvecklingen på chassin… va fan hände ?!

Skrivet av andra94:

China o krig

Fast små ITX-premiumchassin har alltid kostat ungefär som detta, runt eller lite drygt över 2000 kronor.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag instämmer med skaran här, kanonbra recension @JonasT.

Chassit i sig verkar smart. Helt klart ett uppryck från fjaskot Era.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

asså jag fattar inte... visst smaken är som baken, men jag tycker verkligen att den är skitful!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Det är verkligen sjukt snyggt. Önskar nästan att jag inte satt mig i ATX.

Permalänk
Medlem

Bra och trevlig recension! Har varit lite sugen på detta chassit till min HTPC. Har i nuläget ett gammal Fractal Design Node 202 som jag har varit väldigt nöjd med, undantaget grafikkortsmåttet är lite litet. Men Fractal Design Terra skulle nog stå fint i vardagsrummet. Kanske slår till så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

asså jag fattar inte... visst smaken är som baken, men jag tycker verkligen att den är skitful!

Jag tycker det är snyggt. Kanske inte det snyggaste man kan tänka sig men ändå.
Hoppas det finns något annat chassie du gillar

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Snusfri

Hade mer än gärna gått ned till mITX/SFF om det gått med mina komponenter (13900K, 128GB RAM, 3090/4090) utan avkall på prestandan.

Gillar utseendet på FD's nya lineup med North och nu Terra.

Kanske de släpper en blandras mellan de båda i storlek mindre mATX i #framtiden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Härligt att Chassi Jesus Jonas är tillbaka, nu känns världen rätt igen!

Bra recension precis som vanligt men testade du fläkten i botten både som insug och utsug? Kanske ger olika resultat?

Detta chassi hade nog kunnat hamna under 2000 Kr om det inte vore för den usla svenska kronan just nu.

Själv gillar jag mest Midtower och fulltowers inte små chassin och så vill jag ha fönster så jag kan se in bra. Men detta är mycket snyggt måste jag säga, Fractal har verkligen fått till designen på sina chassin den senaste tiden, de var ju annars kända för att ha en rätt slätstruken och trist design förr om åren. De verkar vilja odla en sorts sofistikerad skandinavisk designstil som ska integreras väl i nyrenoverade/nybyggda hus/lägenheter de senaste åren.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Hur ser betygsskalan ut och vad är nästa steg efter ”utmärkt”? Trodde att det var högsta betyget men verkar inte så?

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Toppen recension. Nästa gång datorn får sig en uppgradering på plattformen blir det ITX. Ser kul och utmanande ut och resultatet blir så sjukt snyggt, speciellt i den hör chassit. 👍🏻

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Trevlig recension. Jag finner det attraktivt och det hade varit skoj att se vad l12s kan kombineras med i sitt högre och lägre läge. Med måttstock borde det gå att se huruvida grafikkortet skulle få plats. Snyggt gjort att montera fläkten i botten, har sett flera recs som misslyckats. Lite trist att det inte verkade göra så stor skillnad.

Menmen, både jag och katten tycker nr200 är sympatiskt. Inte grönt förvisso och vissa fläktljud och en del större men lämpliga temps och lättjobbat och vitt är snyggt (men inte lika snyggt som grönt).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Hur ser betygsskalan ut och vad är nästa steg efter ”utmärkt”? Trodde att det var högsta betyget men verkar inte så?

Toppklass är högsta utmärkelsen, Utmärkt är näst högsta. 🙂

Vet inte om jag sett något chassi få toppklass dock, alltid någon miss i helheten som gör att det stannar vid utmärkt. Ex priset lite för högt för att acceptera de mindre missarna/problemen som i regel finns.

Men andra produkter de testar brukar få toppklass lite då och då. Här dock varit lite mer sparsmakat med den utmärkelsen senaste åren iom skenande priser eller dålig till obefintlig tillgänglighet på mycket hårdvara osv. Känns det som iaf.

Men det förekommer ändå. Ex: https://www.sweclockers.com/test/35999-test-amd-ryzen-7-7800x...

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Kanon recension som vanligt @JonasT
Däremot är jag mindre imponerad av chassit som lurar med sitt stiliga yttre, men lite för många quirks invändigt. Speciellt med tanke på kabeldragningen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5413507/gigabyte-geforce-rtx-4070...

Denna går in tillsammans med L12s, lite fett ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Toppklass är högsta utmärkelsen, Utmärkt är näst högsta. 🙂

Vet inte om jag sett något chassi få toppklass dock, alltid någon miss i helheten som gör att det stannar vid utmärkt. Ex priset lite för högt för att acceptera de mindre missarna/problemen som i regel finns.

Men andra produkter de testar brukar få toppklass lite då och då. Här dock varit lite mer sparsmakat med den utmärkelsen senaste åren iom skenande priser eller dålig till obefintlig tillgänglighet på mycket hårdvara osv. Känns det som iaf.

Men det förekommer ändå. Ex: https://www.sweclockers.com/test/35999-test-amd-ryzen-7-7800x...

Vad jag vet är Phanteks Evolv Shift XT enda chassit som fått Toppklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

https://www.inet.se/produkt/5413507/gigabyte-geforce-rtx-4070...

Denna går in tillsammans med L12s, lite fett ändå

I dess lägre läge (fläkten under flänsen), med rammoduler som är max 35mm höga. (Ballistix DDR4 har en lågprofilkylare men är ändå 38-40mm höga.) Det är möjligt att det finns hyfsat snabbt minne som är <=35mm, det beror nog primärt på vad man menar med snabbt.

2,5 slots gpukylare står för rtx 4070 ti; då passar ev RX 7900 XT-ref-modellen även (också specad till 2,5 slots gpukylare).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Kul att Jonas är tillbaks och riktigt trevligt att att se en chassirecension igen som faktiskt mäter temperaturer (och varvtal och klockfrekvens)

...

Chassit i sig är jag nog inte speciellt intresserad av egentligen, men uppskattar ändå recensionen
(det är för fulsnyggt och för kompromissat för min del... och behövdes verkligen 8mm alu i fronten? Känns lite slöseri)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

I dess lägre läge (fläkten under flänsen), med rammoduler som är max 35mm höga. (Ballistix DDR4 har en lågprofilkylare men är ändå 38-40mm höga.) Det är möjligt att det finns hyfsat snabbt minne som är <=35mm, det beror nog primärt på vad man menar med snabbt.

2,5 slots gpukylare står för rtx 4070 ti; då passar ev RX 7900 XT-ref-modellen även (också specad till 2,5 slots gpukylare).

Hm, så noga tittade jag faktist inte. Men då borde man kunna para med dessa då, (eller ripjaws).

https://www.gskill.com/product/165/396/1673491242/F5-6000J303...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

asså jag fattar inte... visst smaken är som baken, men jag tycker verkligen att den är skitful!

Själv så älskar jag den. Ser ut som en punschrulle i datoformat. <3

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det största paradnumret med Fractal Designs Terra är möjligheten att justera den inre stommen åt vänster och höger. Genom att lossa fyra skruvar, två på ovansidan och två på undersidan, lossas den centrala delen av stommen och därefter kan denna flyttas steglöst.

Inspiration från FormD T1? Oavsett så är detta en tokbra lösning (stort plus för hela 7 steg att välja mellan)!

Hade dock gärna sett möjlighet för PSU:n att monteras fast närmast sidopanelen oavsett stomkonfiguration -> skulle ge möjlighet till att bl.a. installera fler SATA diskar bakom PSU:n när man har ett tunnare grafikkort installerat

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Laine:

Tack för en grym recension! Detaljrikedomen i genomgången är svårslagen. Jag är lite nyfiken på vad du skulle få för resultat om bottenfläkten istället vändes och suger ut varmluft från grafikkortet. Har själv haft lite bättre resultat med blow-through i den konfigurationen, det var en del av motivationen till PSU-distanserna. Trevlig sommar!

Skrivet av Joakim Ågren:

Bra recension precis som vanligt men testade du fläkten i botten både som insug och utsug? Kanske ger olika resultat?

Tog fram kofoten och vände fläkten nu på morgonen, och mycket riktigt gick det att skåda vissa förbättringar (åtminstone ihop med RTX 3080 FE)! La in de mätningarna i recensionen och kompletterar med resten av korten under dagen. Anledningen varför jag körde fläkten som insug är för att den är konfigurerad så i manualen, vilket jag tänkte då skulle vara det optimala för just det här chassit.