Ica banken vägrar mig amortera

Permalänk
Inaktiv

Ica banken vägrar mig amortera

Jag tog blanco lån på Icabanken för några år sen och inte mycket kvar av lånet. Jag skickade ett PM på mina sidor på Icabanken om att jag vill betala av hela lånet den här månaden. Fick svar om att jag måste redovisa var pengarna kommer ifrån och visa upp ett dokument på pengarnas ursprung. Med dokument antar jag att dom menar löneavi. Jag vill inte visa dom min löneavi, det är inget skumt men vill att vissa saker ska få vara privat och inte att en idiot på Icabanken ska läsa mina övertid och hur mycket jag tjänar för varje timme övertid. Jag har sagt till dom att pengarna dom kommer dras är samma konto sm dom dragit i flera års tid Nordea och om det skulle vara något konstigt hade Nordea först informerat Skatteverket och sen polisen. Då säger en idiot på Icabanken, eeeeee, ööööööö aaaaaa jag förstår men vi måste ha bevis på var pengarna kommer ifrån. *Suck*. Jag är säker på att Icabanken vill bara göra det svårt för mig att betala av hela lånet i förtid för då tjänar dom inget på ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon314936:

Jag tog blanco lån på Icabanken för några år sen och inte mycket kvar av lånet. Jag skickade ett PM på mina sidor på Icabanken om att jag vill betala av hela lånet den här månaden. Fick svar om att jag måste redovisa var pengarna kommer ifrån och visa upp ett dokument på pengarnas ursprung. Med dokument antar jag att dom menar löneavi. Jag vill inte visa dom min löneavi, det är inget skumt men vill att vissa saker ska få vara privat och inte att en idiot på Icabanken ska läsa mina övertid och hur mycket jag tjänar för varje timme övertid. Jag har sagt till dom att pengarna dom kommer dras är samma konto sm dom dragit i flera års tid Nordea och om det skulle vara något konstigt hade Nordea först informerat Skatteverket och sen polisen. Då säger en idiot på Icabanken, eeeeee, ööööööö aaaaaa jag förstår men vi måste ha bevis på var pengarna kommer ifrån. *Suck*. Jag är säker på att Icabanken vill bara göra det svårt för mig att betala av hela lånet i förtid för då tjänar dom inget på ränta.

Dom måste fråga detta pga lagar om penningtvätt. Men sist jag fick frågan svarade jag att det var en gåva och då var det lugnt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

De är tvingade att ta reda på var dina pengar kommer från tyvärr. Det är en del av penningtvättslagen (2017:630). Vill du inte visa dina lönespecar kan du begära ut uppgifter från skatteverket istället.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem

Bankerna är stenhårda med allt gällande överföringar nu förtiden. Bankerna gör mycket extra kontroller, sånt som inte gjordes för några år sedan, då de har fått starka direktiv gällande penningtvätt, så nej jag tror inte det har något med räntan att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon314936:

Jag tog blanco lån på Icabanken för några år sen och inte mycket kvar av lånet. Jag skickade ett PM på mina sidor på Icabanken om att jag vill betala av hela lånet den här månaden. Fick svar om att jag måste redovisa var pengarna kommer ifrån och visa upp ett dokument på pengarnas ursprung. Med dokument antar jag att dom menar löneavi. Jag vill inte visa dom min löneavi, det är inget skumt men vill att vissa saker ska få vara privat och inte att en idiot på Icabanken ska läsa mina övertid och hur mycket jag tjänar för varje timme övertid. Jag har sagt till dom att pengarna dom kommer dras är samma konto sm dom dragit i flera års tid Nordea och om det skulle vara något konstigt hade Nordea först informerat Skatteverket och sen polisen. Då säger en idiot på Icabanken, eeeeee, ööööööö aaaaaa jag förstår men vi måste ha bevis på var pengarna kommer ifrån. *Suck*. Jag är säker på att Icabanken vill bara göra det svårt för mig att betala av hela lånet i förtid för då tjänar dom inget på ränta.

Fråga mer i detalj vad det är de faktiskt vill se. Jag skulle inte anta att det är löneavin (en trave av löneavier?) de är ute efter nödvändigtvis.

Jag gjorde liknande (hos annan bank visserligen) för närmare ett år sedan och de ställde då liknande krav (är väl lagkrav som det där grundas i).
Då vill jag minnas att det räckte det att visa dokumentation på *vems* bankkonto det var pengarna överfördes från (dvs mitt, men de behövde få se det) samt beskriva varifrån de där pengarna kom.
Så kanske är det motsvarande...?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Det har inget med speciellt ICA banken att göra och de vägrar inte alls dig att amortera pengar utan bara vill ha uppgifter varifrån pengar kommer ifrån. Din inkomst är knappast en känslig uppgift, då den är helt offentlig och man kan läsa den på typ alla bibliotek i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon314936:

Jag tog blanco lån på Icabanken för några år sen och inte mycket kvar av lånet. Jag skickade ett PM på mina sidor på Icabanken om att jag vill betala av hela lånet den här månaden. Fick svar om att jag måste redovisa var pengarna kommer ifrån och visa upp ett dokument på pengarnas ursprung. Med dokument antar jag att dom menar löneavi. Jag vill inte visa dom min löneavi, det är inget skumt men vill att vissa saker ska få vara privat och inte att en idiot på Icabanken ska läsa mina övertid och hur mycket jag tjänar för varje timme övertid. Jag har sagt till dom att pengarna dom kommer dras är samma konto sm dom dragit i flera års tid Nordea och om det skulle vara något konstigt hade Nordea först informerat Skatteverket och sen polisen. Då säger en idiot på Icabanken, eeeeee, ööööööö aaaaaa jag förstår men vi måste ha bevis på var pengarna kommer ifrån. *Suck*. Jag är säker på att Icabanken vill bara göra det svårt för mig att betala av hela lånet i förtid för då tjänar dom inget på ränta.

har en polare som hade lån på ICA banken...

allt upp till tro de va 10k gick att betala utan problem månad för månad. men ville man betala mer blev det problem med frågor om vart pengarna kom ifrån, intyg osv.

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Nej det är olagligt för din bank Nordea att prata med Skatteverket förutom när de deklarerar åt dig som vid ISK o.s.v. avgränsat till just deklarationsuppgifterna.

Vid penningtvätt kan de meddela sina misstankar till finanspolisen, men de får ingen återkoppling och informerar inte andra banker.

Permalänk
Medlem

Jag måste hålla med om att det börjar bli lite absurt med alla regler och frågor man ska svara på för att göra enkla bankärenden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag måste hålla med om att det börjar bli lite absurt med alla regler och frågor man ska svara på för att göra enkla bankärenden...

Betala av lånet enkelt går inte, men skicka 500.000kr till scammare är inga problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Betala av lånet enkelt går inte, men skicka 500.000kr till scammare är inga problem

Lite så. Och skulle en bedragare anmälas görs ändå inget för att hindra vidare brottslighet så som att blockera dennes konto/swish.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av erieri02:

har en polare som hade lån på ICA banken...

allt upp till tro de va 10k gick att betala utan problem månad för månad. men ville man betala mer blev det problem med frågor om vart pengarna kom ifrån, intyg osv.

Lånet är på 8K.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Nej det är olagligt för din bank Nordea att prata med Skatteverket förutom när de deklarerar åt dig som vid ISK o.s.v. avgränsat till just deklarationsuppgifterna.

Vid penningtvätt kan de meddela sina misstankar till finanspolisen, men de får ingen återkoppling och informerar inte andra banker.

Det visste jag inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Betala av lånet enkelt går inte, men skicka 500.000kr till scammare är inga problem

Beror på vilken bank det handlar om också. Jag har även blancolån på Marginalen bank som dom drar varje månad en viss summa men ibland kan jag göra extra amortering utan att bli ifrågasatt på Marginalen som jag gjort under flera år. Att jag gör ibland extra amortering är om jag jobbat någon månad extra. Men Ica banken vill på något sätt avvisa att göra extra amortering.

Permalänk
Medlem

lånade cash till en släkting på samma bank.
Först fick han fylla i varifrån pengarna kom ifrån, och när h*n betalade tillbaka så fick jag göra samma sak.
Det enda jag skrev var att om dom inte har bättre koll på hur pengar flyttas inom banken så skulle jag avsluta mitt konto.
Hörde ingenting mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon314936:

Lånet är på 8K.

Det är när man läser sånt här som man inser hur monumentalt kuvad svensson är i förhållande till bankkartellen. Exemplen där banker ihärdigt och frenetiskt jagar folk som vill förfoga över sina egna pengar är legio och försvaras av Bror Duktig-kloner som förnumsigt påpekar att bankerna minsann måste hålla på så här. Märkligt då att jag, som under de senaste åren haft att göra med banker i ett flertal europeiska länder och flyttat för en privatperson betydande belopp BARA haft problem med detta i Sverige.

Misstänker att det beror på att bankerna har lyckats trycka tillbaka kontanthanteringen dithän i det här landet att de vet att folk måste komma krypande med sina kvitton, för vad ska de annars göra? Ställa sig utan kort/app?

Men svenne knyter näven i fickan, i detta avseende som i alla andra. Gå och titta på mello istället.

Permalänk
Avstängd

Detta har inget med bankkartellen att göra. Detta är 100% beroende på EU lagstiftning.

Permalänk
Medlem

Säkert. Det är därför den här sortens frågor enbart dyker upp i Sverige. Inte i Tyskland, inte i Luxemburg, inte i Nederländerna, inte i Belgien.

Tror du själv på fullt allvar att en bank i något annat land skulle få för sig att jaga kvitton för en inbetalning på 8 sketna k?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

I forumet har vi regler, ser man något inlägg som strider mot reglerna så kan man rapportera inläggen så blir vi moderatorer meddelade om det.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Det är egentligen ganska okomplicerat:

1) Staten vill veta vart du har fått pengarna från för att det finns potentiella skattepengar att hämta. Säljer du nåt begagnat, kan det vara att du köper och säljer i det syfte att tjäna pengar på det, du har rätt att sälja saker begagnat som dina egna grejer, men om du gör det med en viss förtjänst över ett visst belopp så blir det affär av det, och då ska du betala skatt.

Samma med svartarbete, har du arbetat för pengarna, vill staten veta vart du har arbetat så dom kan se att skatten är betald för lönen etc.

2) Bankerna måste följa reglarna, MEN när det är sagd så gillar dom också att tjäna pengar för sina investerare och ägare, så om du gör som dom, och tjänar pengar på att låna ut eller på krypto, så vill båda staten och bankerna gärna veta om du gör detta då du både är konkurrent, och olönsam kund för banken, samt med att staten vill ha skatt på din förtjänst.

Bankerna vill helst ha dina pengar till lägst pris, och låna dig så mkt. som du kan med jämn garanterad löneinkomst beta av (men helst aldrig bli färdig med att betala) så dina lån blir en ren ränteintäkt för dom, och ditt inlån lånas ut till 5-10x räntan av vad DU får när du får i ränta som inlån till banken, it's money money MONEY baby!

3) Allra helst vill staten och bankerna bli av med fysiska stålar då det är svårt att spåra, Stat och Bank älskar spårbarhet, inte så mkt. pga. kriminalitet (droghandel etc.) men mestadels för att det är så enkelt att ha stenkoll på hur mycket skatt du ska betala, och bankerna älskar det för att det är lättare att handlägga digitalt istället för handläggning av fysiska mynt och papperspengar.

Det roliga med bankerna är att dom är garanterade emot förluster från statens sida (som du som skattebetalare står för i slutändan), men ändå är du som kund inte garanterat emot förluster om det skulle skita sig för dig.

Wonderful world...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nosslo Snah:

Säkert. Det är därför den här sortens frågor enbart dyker upp i Sverige. Inte i Tyskland, inte i Luxemburg, inte i Nederländerna, inte i Belgien.

Tror du själv på fullt allvar att en bank i något annat land skulle få för sig att jaga kvitton för en inbetalning på 8 sketna k?

Varför skulle just penningtvätt vara ett område Sverige inte skall vara bäst i klassen på vad gäller att implementera hjärndöd EU lagstiftning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon314936:

Beror på vilken bank det handlar om också. Jag har även blancolån på Marginalen bank som dom drar varje månad en viss summa men ibland kan jag göra extra amortering utan att bli ifrågasatt på Marginalen som jag gjort under flera år. Att jag gör ibland extra amortering är om jag jobbat någon månad extra. Men Ica banken vill på något sätt avvisa att göra extra amortering.

Jag har hört att Swedbank är riktigt duktiga på pengatvätt. Inte ens VD:n åkte fast när hon blev tagen på bar gärning och i teorin borde axla bankens ansvar. Riktiga proffs! 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Varför skulle just penningtvätt vara ett område Sverige inte skall vara bäst i klassen på vad gäller att implementera hjärndöd EU lagstiftning.

Där har du förvisso en poäng. Den svenska förvaltningensapparaten verkar vara i total avsaknad av den självbevarelsedrift som får andra länder att i tysthet begrava de allra mest snedtända produkterna från EU:s byråkrati. Inte första och inte sista gången. Irriterande inte desto mindre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nosslo Snah:

Där har du förvisso en poäng. Den svenska förvaltningensapparaten verkar vara i total avsaknad av den självbevarelsedrift som får andra länder att i tysthet begrava de allra mest snedtända produkterna från EU:s byråkrati. Inte första och inte sista gången. Irriterande inte desto mindre.

Man har räknat på detta i UK (de är också bra på att följa EU trots att de lämnat) och kommit fram till att det är mycket mycket dyrare att hålla på så här än att skita i det och ta förlusterna på fusket istället.

Permalänk

Ä väl bara å skriva ut din kontohistorik för säg senaste 3 åren eller nått så lär de ju se varför du har pengar...

Vill du jävlas så skriver du ut det så typ max 5 rader får plats på varje a4 i landskapsläge och går dit med en kartong papper.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon314936:

Lånet är på 8K.

Bgära att få veta på vilken skälig grund som det finns misstanke om att tjänsten kommer att användas för penningtvätt. Saknar de skälig grund och om du är "känd" av banken, vilket du är om du har ingått en stadigvarande affärsförbindelse med banken, har de egentligen inte rätt att utreda och neka dig amortering av belopp i kontanter understigande 5 000 euro.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Denna var nog relativt lätt till skillnad om folk fick för sig att ta ut sina egna pengar

Permalänk
Avstängd

Det är skumt att de har problem med pengar som kommer från Nordea, pengar som tagit sig in i banksystemet är generellt säkra.