Permalänk
Medlem

Hjälp en AppleTV noob :)

Blev nyss med en AppleTV då jag ville testa efter att ha kört Nvidia shield i måååånga år.

Just nu är min känsla att denna åker i retur, men det kanske är skit bakom spakarna här som ni kan hjälpa mig med.

Hopplöst att se på youtube, så fort signalen ändras blir min tv svart, och på youtube känns det som att det byt signal kors och tvärs, en signal när man klickar runt, en signal när jag börjar se nåt, ny signal så fort det blir reklam, ny signal när videon återupptas.
Som ni hör så innebär det att det väldigt ofta är helt svart på min tv. Vad kan detta bero på? Det här problemet har jag inte med min shield. (Har även testat att sno hdmi från shield så AppleTV kör samma portar, ifall det skulle vara nå sånt strul).

Kan ni rekommendera en iptv app? Jag googlade runt lite och folk verkade rekommendera iplaytv. Fanns ju inte som gratis eller test utan köp direkt för 79kr. Så fort jag försöker se något i fullhd så hackar bilden som fan, går inte att titta på. Så behöver en annan app. (Och med hack så menar jag inte buffring)

Sen känner jag ofta att jag tappar bort vart fan ”pekaren” är, efter att ha skrollat igenom en lista, oavsett app, så försvinner typ fokus, jag kan trycka höger, vänster, upp och ner, listan flyttas man jag vet inte vilken kanal/serie/film som är i fokus.

Tips och tricks gällande detta?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hopplöst att se på youtube, så fort signalen ändras blir min tv svart, och på youtube känns det som att det byt signal kors och tvärs, en signal när man klickar runt, en signal när jag börjar se nåt, ny signal så fort det blir reklam, ny signal när videon återupptas.
Som ni hör så innebär det att det väldigt ofta är helt svart på min tv. Vad kan detta bero på? Det här problemet har jag inte med min shield. (Har även testat att sno hdmi från shield så AppleTV kör samma portar, ifall det skulle vara nå sånt strul).

Det här är inget unikt för Apple TV, det gäller i princip alla kombinationer av skärmar och externa spelare anslutna via HDMI. Om du inte fick det med din Shield så har du hela tiden antingen tittat på SDR uppskalat till HDR eller vice versa och omtimad framerate. Om det duger för dig är det inte svårare än att göra motsvarande inställning i videoinställningarna på Apple TV.

Tyvärr finns igen möjlighet att göra denna inställning per app, om inte appen ifråga skulle råka ha en egen inställning då. Youtube är det ju kanske mindre viktigt att återge exakt enligt källmaterialet medan en film vill man ju ha precis så som regissören skapat filmen.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Avstängd

har aldrig haft några sådana problem med att bilden blir svart mellan YouTube klipp med min ATV. Det fins videos på youtube med rekommenderade video inställningar för ATV, du bör kolla upp det.

Permalänk
Medlem

Ställde in den på 4K SDR och då verkade youtube ha skärpt till sig

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Här är en bra genomgång hur man ställer in saker:
https://www.youtube.com/watch?v=htd_1RSaf3A

Hjälpte mig en hel del.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Ställde in den på 4K SDR och då verkade youtube ha skärpt till sig

Anledningen till att det blir svart är att du har valt att matcha frekvens och färgomfång baserat på vilket material du tittar på - dvs. så att det blir rätt.

Har du Apple TV inställd på 60Hz med HDR så blir skärmen svart när innehållet istället är 24Hz, då signalen behöver ställa om sig för att det inte ska bli hackig bild. På samma sätt blir det svart om materialet du tittar på är i SDR.

På Youtube är reklam i SDR och det mesta innehållet också, så nu när du har ställt in Apple TV på SDR så behöver inte signalen ställa om sig förrän du faktiskt kollar på något med HDR.

Det går också att stänga av dessa funktioner bland inställningar, men då kommer får du manuellt gå in på inställningar för att aktivera HDR och ändra Hz istället.

Du hade denna funktion avstängd på Nvidia Shield (och längre tillbaka fanns den inte på Shield), vilket är varför du inte har märkt det tidigare.

Om man tittar på en serie eller film så är detta inte något stort problem eftersom det bara händer en gång när man startar och sedan igen när man stänger av. Men på Youtube så är det ofta korta klipp och då blir det svart vid start, en gång till vid reklam, igen när reklamen är slut, ytterligare gånger om det är mer reklam, och sedan igen när Youtube-klippet tar slut.

Så just Youtube, speciellt med reklam, är rätt jäkla jobbigt i kombination med denna funktion.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

SDR borde väl gå alldeles utmärkt att "emulera" med HDR? Förstår inte varför något skulle behöva ändras som har med bildöverföringen till TVn att göra.

Finns det inga TVs som är snabbare/bättre på det här? Med VRR (Variable Refresh Rate) borde det väl inte behöva bli varken någon fördröjning eller svart bild när man ändrar bildfrekvens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

SDR borde väl gå alldeles utmärkt att "emulera" med HDR? Förstår inte varför något skulle behöva ändras som har med bildöverföringen till TVn att göra.

Finns det inga TVs som är snabbare/bättre på det här? Med VRR (Variable Refresh Rate) borde det väl inte behöva bli varken någon fördröjning eller svart bild när man ändrar bildfrekvens?

Det räcker inte med att TVn har VRR utan det krävs även stöd för QMS (Quick Media Switching) vilket kan hittas i 2023 års OLED-modeller från LG. Vissa andra märken kan eventuellt också ha stöd för QMS, jag tror att en del modeller från Samsung har stöd.

Det hjälper dock inte mot svart bild när man byter mellan SDR och HDR samt Dolby Vision. Det enda man kan göra är att stänga av automatiskt byte och tvinga t.ex. HDR hela tiden. Det blir inte rätt, men kanske inte tillräckligt fel för att många skulle märka.

Skrivet av issue:

Sen känner jag ofta att jag tappar bort vart fan ”pekaren” är, efter att ha skrollat igenom en lista, oavsett app, så försvinner typ fokus, jag kan trycka höger, vänster, upp och ner, listan flyttas man jag vet inte vilken kanal/serie/film som är i fokus.

Jag är inte helt hundra på hur du menar, men kan det ha något med touch-plattans navigation som gör att markören kanske flyttar sig lite när du t.ex. lyfter fingret?

Själv har jag jättesvårt för touchen, så jag har stängt av det helt och klickar numera som om det vore ett styrkors istället.

Lite ändringar
Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det räcker inte med att TVn har VRR utan det krävs även stöd för QMS (Quick Media Switching) vilket kan hittas i 2023 års OLED-modeller från LG. Vissa andra märken kan eventuellt också ha stöd för QMS, jag tror att en del modeller från Samsung har stöd.

Det hjälper dock inte mot svart bild när man byter mellan SDR och HDR samt Dolby Vision. Det enda man kan göra är att stänga av automatiskt byte och tvinga t.ex. HDR hela tiden. Det blir inte rätt, men kanske inte tillräckligt fel för att många skulle märka.

Det finns ingen manick man kan koppla mellan Apple-TV och TVn om nu mjukvaran trilskas på det sättet du säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det finns ingen manick man kan koppla mellan Apple-TV och TVn om nu mjukvaran trilskas på det sättet du säger?

Nej, man får stänga av funktionerna "Matcha dynamiskt omfång" och "Matcha bildfrekvens" men med risk att det blir både fel färger och hackig video: https://support.apple.com/sv-se/102277

Tittar man väldigt mycket på Youtube och stör sig på att det blir svart så kan man minimera antalet gånger genom att ställa in Apple TV på 60Hz SDR eftersom det mesta på Youtube är 30Hz SDR samt reklamen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Angående iptv app.

Det är ett jävla mörker. Jag har provat dom flesta. Alla är dåliga på olika sätt kan man säga.

iPlayTV är ok, men korkat och fult UI. Om dom inte gjort om det. Men skulle man söka t ex får man gå ur från menyn till själva huvudmenyn. Oerhört korkat.

IPTVx ser riktigt bra ut. Men funkar skit hur den hanterar källan. Korkade inställningar och val med. Det går inte ens att sortera/ändra i favoritlistan.

GSE Pro - Tveklöst den som funkar bäst tekniskt. Mycket bra inställningar och funktioner. Det går t om att spela in. Dock är designen fruktansvärd. Men tro mig, du kan leva med det hellre än att det ser snyggt ut och funkar tekniskt dåligt likt IPTVx.

Permalänk
Medlem

TiviMax är den bästa iptv appen, det är en kopia av TiviMate.

Kostar 250 kr i en engångsavgift för premium.

Permalänk
Medlem

Nu har jag även testat GSE IPTV pro. Denna lider av samma problem som iplaytv, streams som är i 25 fps hackar som fan och går inte att se. Har testat att ställa in boxens output på 25hz men det hjälper inte.

Köpte ju denna då jag tröttnat på shieldens problem med auto framerate, men det verkar ju inte var perfekt här heller. Aja, har ju några dagar på mig innan jag behöver bestämma mig för om jag ska skicka tillbaka den eller inte

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!