Permalänk
Medlem

Hitta RIKTIGA reviews

Det här med influencers i dagens samhälle.

Det är känns omöjligt att hitta riktiga recentioner/tester av prylar idag som inte är sponsrade.

Söker man på nån pryl man vill köpa på youtube för att se en review så kommer det upp massor. Men det är alltid nån idiot som fått den skickad till sig av tillverkaren o det går ju inte o lita på överhuvudtaget.
Ofta oxå så kallar dom sin film en review men är i själva verket bara en informationsvideo om prylen. Så funkar den, har dessa features bla bla men inget om det funkar bra eller dåligt.

T ex: Hur många "review" videos på youtube nämner att Unifi dream router inte maxar 1Gbit på WAN?

Det är alltid typ: Så här ser den ut. Här är portarna. O va snygg den är. Läsa specs från en kartong o visa lite lulull från UI.
Inget riktigt test för att visa va den verkligen presterar.

Blir så trött på dessa mutade scam "influensers".

Upplever ni samma sak?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Japp. Rtings är riktigt bra dock.

Är väldigt skeptisk mot reviews i butikerna. Oftast känns det som bottar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Japp. Rtings är riktigt bra dock.

Är väldigt skeptisk mot reviews i butikerna. Oftast känns det som bottar etc.

Jo t ex Samsung o NoN hade väl nån kampanj att om man lämna en review så fick man nån sorts rabatt. Ja det går ju lätt o lita på sånna. Ehhhh.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Enda alternativet är att hitta media eller journalister som har god renommé.
Att läsa på Amazon/Prisjakt/Trustpilot tror jag tyvärr föga på.

Instagram och all annan snabbmedia bygger ju på klick, inte kvalité så där hade jag hoppat det med.
Finns ett gäng bra kanaler på youtube men de som även har skriftliga tester med utstakad och överskådlig metodik litar jag mer på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Enda alternativet är att hitta media eller journalister som har god renommé.
Att läsa på Amazon/Prisjakt/Trustpilot tror jag tyvärr föga på.

"Jag har inte fått den än, men den är fantastisk!!!one11! Elva av tio stjärnor!"

Permalänk
Medlem

Japp.
Det är därför bra forum är så viktiga, och tyvärr ovanliga.

Boven i dramat är nog att så många tror sig kunna försörja sig helt på sitt "influerande" och blir därmed enkla måltavlor för diverse sponsordeals.
Och sen är ju just IT branschen duktig på att tysta ner kritiska röster på ett eller annat sätt.
Listan på bra siter som korrumperats och gått reklamdöden till mötes är ju lång.

För att inte tala om de som helt enkelt anställts av samma företag de kritiskt granskade.
T.ex. Allyn Malventano från PCPer, den enda jag vet som djupdök rejält i SSD reviews.
Det finns vad jag vet numera ingen som verkligen testar lagringsmedia med annat än samma program som alla har tillgång till.