Socialdemokraterna vill införa ID-krav på sociala medier

Permalänk
Melding Plague

Socialdemokraterna vill införa ID-krav på sociala medier

Magdalena Anderssons parti ska arbeta för att ”begränsa anonymiteten på internet”.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Hej gänget!
Då ämnet kan väcka känslor är detta en uppmaning att SweClockers regler gäller även i denna tråd. Inlägg som gör övertramp kommer plockas bort och upprepade regelbrott leder till avstängning.

Specifikt är det inlägg som bryter mot §1.7 - Politik vi kommer hålla ett extra öga på. Kom ihåg att det är ok att prata om politik, så länge det håller sig inom ämnet som lyfts i artikeln. I detta fallet är det anonymitet på internet och hur partierna förhåller sig till det. Diskussionstrådar som svävar iväg och börjar diskutera ämnen för långt bort från huvudämnet kommer alltså raderas.

Osäker på vad som gäller? Lär reglerna här: SweClockers regler för en hyvens stämning i forumet.

Permalänk
Medlem

Sämsta idén jag någonsin hört. Varför tävlar bägge sidorna i vårat politiska spektrum om vem som kan snabbast skapa Kina 2.0? Mer kontroll är absolut inte rätt väg att gå.

Permalänk
Medlem

Socialdemokraterna kommer arbeta för att ”begränsa anonymiteten på internet”

Ytterliggare ett steg mot ett totalitärt samhälle, Wiho!

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Intressant! Jag har själv länge tänkt att det är en bra idé att tvinga folk inte vara anonyma för att få vara "fullvärdiga" kommunikatörer på internet. T.ex. att man prioriteras i algoritmer för att visas för andra, att man markeras som mindre pålitligt om man postar något publikt om man är anonym och viktigast av allt, om man har en publik adress på mail/messaging/"wall" eller liknande på facebook så ska man kunna välja om man vill ta emot anonym kommunikation. D.v.s. hot och hat ska man slippa ta emot från folk som inte vill stå för det.

Sällan Socialdemokraterna kommer med ett förslag som liknar något jag funderat på. Tyvärr kommer väl "högern" känna sig tvingad att motarbeta det nu med tanke på avsändaren Men jag tror att något i denna stilen kommer att behövas om Internet inte helt ska balla ut med trollfabriker från diverse land och särintressen (t.ex. partier, företag, etc.)

Permalänk
Hedersmedlem

Det är synd att så många utnyttjar/missbrukar sin anonymitet till att sprida hot, hat och desinformation.

Följden blir att de som vill eller behöver kunna vara anonyma eller i alla fall svåra att identifiera förlorar den möjligheten och trollen lever vidare. Förlust för alla som vill att nätet ska vara fritt och hålla en hyggligt städad nivå.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

"– Det största partiet i regeringsunderlaget har avslöjats med att driva en trollfabrik, säger Magdalena Andersson. Det är ett arbetssätt som för tankarna till Ryssland och som inte hör hemma i Sverige, säger Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson i en intervju med SVT."

Buh för Ryssland. Därför tar nu Magdalena Andersson en sida ur Kinas bok! Yey för Kina!

Permalänk
Medlem

Hon kan säkerligen konsultera med Xi jinping om hur det kan införas...

Nee, bedrövligt förslag...Yttrandefriheten är inte till för åsikter som är bekväma.

Permalänk
Medlem

"Frihet" är nog ett ord vissa aldrig har hört talas om eller i alla fall inte förstår meningen i.

Undrar om de vill ha socialt poängsystem och ansiktsigenkänning i varenda trapphus och gata också.

Permalänk
Medlem

Tycker det vore fantastiskt. Sker extremt mycket mobbing och sprids skit som folk aldrig blir dömda för då det är anonyma/nya konton.

Visa signatur

Main: AMD 5900X | Gigabyte Aorus ultra X570 | MSI RTX 3080 10GB Suprim X | Corsair RM 1000x | Corsair 32 gb 3600MHz | Samsung 980 PRO 1 TB | Fractal Design Meshify S2.

Extra: 8086K @ 5.1GHz | ASUS ROG Z390F | EVGA GTX 1080FTW | Corsair RM750x | Corsair 32GB 2666MHz | Samsung M.2 960 1TB

Permalänk
Medlem

Detta skulle innebära en indirekt censur. Jag har jobbat med ledarskap och genom mitt yrkesliv alltid varit en "herde" av människor. 

Det är allt för ofta "sanningen" inte vågar sägas pga av att människor i grupp är rädda att hamna i "bad standing" eller skapa konflikt pga sin åsikt.

Allt för många gånger har jag missat ett dolt missnöje eller en kontroversiell ide för att medarbetare helt enkelt inte vågar säga hur dåligt något är, pga av att det påverkar andra i gruppen som kanske är kärnan till problemet.

Att få vara anonym och uttrycka sina känslor och idéer är viktigt för progress och för att obekväma sanningar skall exponeras.

För fred och frihet!

Visa signatur

Barton2500@2551 mhz 189*13,5 Hemmabyggd vattenkylning. EDIT: Numera stolt medlem i 3090 klubben =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av brunk:

Tycker det vore fantastiskt. Sker extremt mycket mobbing och sprids skit som folk aldrig blir dömda för då det är anonyma/nya konton.

Vi kan börja med dig, skanna ditt pass och lägg upp här.

Permalänk
Bildexpert

Det vore vanskligt att lägga något sådant krav på privatpersoner. Utöver integritetsaspekten uppstår stora risker med kapade identiteter och då kan det verkligen göra mer skada än nytta.

Däremot tycker jag absolut att de som representerar företag, organisationer och liknande bör verifieras på sociala medier (liknande det Facebook redan har idag). Men det ska inte belasta den enskilde användaren.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag är emot att vara anonym på internet, men för socialamediers framtid så ser jag inte att dom överlever med någon annan lösning. Bott/propaganda/köpta konton (batalklicks) kommer förstöra dessa platformar ändå, och mer avancerade AI-bottar lär väl göra saken ännu sämre. Ser liksom inte en framtid där man vill använda dessa platformar så som utvecklingen ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brunk:

Tycker det vore fantastiskt. Sker extremt mycket mobbing och sprids skit som folk aldrig blir dömda för då det är anonyma/nya konton.

Typ som i "verkligheten" m.a.o?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spof:

Detta skulle innebära en indirekt censur. Jag har jobbat med ledarskap och genom mitt yrkesliv alltid varit en "herde" av människor. 

Det är allt för ofta "sanningen" inte vågar sägas pga av att människor i grupp är rädda att hamna i "bad standing" eller skapa konflikt pga sin åsikt.

Allt för många gånger har jag missat ett dolt missnöje eller en kontroversiell ide för att medarbetare helt enkelt inte vågar säga hur dåligt något är, pga av att det påverkar andra i gruppen som kanske är kärnan till problemet.

Att få vara anonym och uttrycka sina känslor och idéer är viktigt för progress och för att obekväma sanningar skall exponeras.

För fred och frihet!

Kan bara hålla med, ska visselblåsar-funktionerna också vara icke anonyma? Krav på att man står upp för det man skriver och säger.
Finns en anledning till att folk i många fall behöver vara anonyma. Troll åt alla håll och kanter, de ligger inte bara under stenarna till höger i skogen om man säger så.

Permalänk
Medlem

Ett rent ut sagt skrämmande förslag. Det hade inneburit en enorm inskränkning av folks rättighet att yttra sig fritt

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Intressant.

Här kommer nog det gamla visdomsorden på tal "Har man rent mjöl i påsen så har man ingenting att dölja"

Permalänk
Medlem

Sämst förslag. De borde anställa någon som kontrollerar deras korkade förslag innan de går ut till media med dem.
Gång på gång så föreslår de något som endast påverkar det vanliga samhället och kringgås av de som de säger sig vilja stoppa.

Men är ju inte förvånande. De tycker ju ChatControl 2.0 är ett bra förslag också.

Skulle inte säga nej till ett lagförslag som förhindrar ett svenskt riksdagsparti från att skapa trollkonton och sprida hat och desinformation. Men dra inte in hela svenska folket i era draman.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Blocket och Sweclockers har redan id-kontroll och jag hör inte folk skrika om det?

Permalänk

Internet ska förbli fritt och anonymt. Troll är bara ett negativt laddat ord för olikhetstänkande. Bara för att man stödjer ryssland, trump eller sd så är man ett troll. Jag tycker folk ska skärpa sig och fatta som det var förr att inte ta illa upp för internet är just internet. Sen när det gäller mordhot och sånt. Sånt är olämpligt men fortfarande kan man skriva anonyma brev. Så problemet är inget nytt

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem

Även om jag normalt värnar om personlig integritet är jag ändå försiktigt positiv till förslaget. Det är alldeles för många som förvandlas till kräk så fort de sitter anonyma bakom tangentbordet.

Kanske kan räcka att man legitimerar sig mot tjänsten man använder, så att exempelvis polisen kan begära ut uppgifter om vem som äger kontot. Sedan behöver kanske inte fullständigt namn och personnummer skrivas ut så att alla som använder tjänsten ser det.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeshu:

Blocket och Sweclockers har redan id-kontroll och jag hör inte folk skrika om det?

En marknadsplats är inte sociala media. Det sker en transaktion mellan två riktiga personer som ändå kommer få veta vilken den andra är. Går inte att jämföra alls.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här rör verkligen upp känslor för mig. Jag vill verkligen inte se ett Internet där anonymitet begränsas. För mig personligen gör det inte så mycket. Det är inte svårt att klura ut vem jag är, men å andra sidan är jag ju relativt okontroversiell för det mesta, vit, hetero, et cetera. Det är inte såna som jag som påverkas negativt om anonymitet på Internet inskränks. Inte just nu i alla fall. Men andra röster är viktiga för att det demokratiska samtalet och vårt öppna samhälle ska fungera.

Jag förstår att man vill skydda samhället mot angrepp från främmande makt, men det känns inte som att förstöra vårt öppna samhälle är ett bra sätt att skydda det.

Mycket mer än så går inte att säga utan att gå utanför ramarna för vad som är tillåtet i tråden, men kortfattat bottnar problemet i att vårt samhälle blivit ointresserat av att förbättra sig själv för alla. Man nöjer sig med att det blir lite bättre (eller åtminstone inte sämre) för en själv. Och har man det dåligt skyller man gärna på "de andra" grupperna. Så fungerar inte ett hälsosamt demokratiskt samhälle.

Att kräva leg på nätet fixar inte det grundproblemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Intressant.

Här kommer nog det gamla visdomsorden på tal "Har man rent mjöl i påsen så har man ingenting att dölja"

Vem bestämmer vad "rent mjöl" är? En diktator eller en frihetskämpe?

Permalänk
Medlem

nns andra sätt att gå än att spåra människors engagemang på socialamedier.

Som att myndigheterna och media gör ett bättre jobb och/eller informerar folket sakligt och ofärgat.
Är vi korrekt informerade kan vi själva upptäcka fakenews.

Finns en anledning till att varför Maggan vill övervaka socialamedier istället för att hålla sig själv till verkligheten 😆
Hon hade passat fint hemma hos stasi 👍

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av deeshu:

Blocket och Sweclockers har redan id-kontroll och jag hör inte folk skrika om det?

Vetefan om jag vill likställa SweClockers marknads ID-koll med detta. 😅

Permalänk
Medlem

Sjukt skillad hacker

Kastar inga skuggor (men stolen gör det)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Musikälskare

Nej tack, jag föredrar frihet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Intressant.

Här kommer nog det gamla visdomsorden på tal "Har man rent mjöl i påsen så har man ingenting att dölja"

Problemet som dom som använder sådana naiva uttryck alldrig tycks förstå är att det inte är dom som bestämmer vad rent mjöl i påsen är.

Sent ska vi inte tala om det faktum att rent mjöl i påsen förändras över tid och ser helt olika ut beroende på vilken gruppering du frågar vad "rent mjöl i påsen" betyder.

utökade mitt svar