Tre år gammal processor sätter hastighetsrekord

Permalänk
Melding Plague

Tre år gammal processor sätter hastighetsrekord

Allen ”Splave” Golibersuch, överklockare och skribent på Tom's Hardware, har satt ett nytt rekord i Pyprime 32B – med en Core i9-11900K.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Men minnet tuffar på med en frekvens på hela 8 374,91 MHz. Minnet i fråga är G.Skill Trident Z DDR4-3466 C16 och Splave lyckades pressa ned timingvärdena till 12-11-11-18 1T.

Som jämförelse använde Safedisk DDR5-minne med timingvärdena 32-47-42-34 2T, och enligt Tom's Hardwares beräkningar innebär det att Splaves minne hade en fördröjning på 6,133 nanosekunder medan Safedisks klockade in på 6,878 nanosekunder.

Den uppmärksamme läsaren blir nog smått konfunderad av dessa siffror, och i källan framgår mycket riktigt mer information:

Splave was running DDR4-3913 dual-rank, double-sided memory for interleaving gains. Splave tuned the timings to 12-11-11-18 1T, which are very tight thanks to the Samsung B-die ICs inside the G.Skill Trident Z DDR4-3466 C16 memory kit. For comparison, safedisk was using DDR5-9305 with timings configured to 32-47-42-34 2T.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Datavetare

Kan vara värt att skriva en servett om vad som faktiskt körs i detta fall, det för att greppa varför en 3 år gammal och lägre klockad CPU-modell kan "vinna"

Programmet som används heter PYPrime

Beskrivningen av detta program inleds med

"PYPrime 2 is an open source python based benchmark that scales well with RAM clock, timings and overall latency, less so with CPU speed."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Kan vara värt att skriva en servett om vad som faktiskt körs i detta fall, det för att greppa varför en 3 år gammal och lägre klockad CPU-modell kan "vinna"

Programmet som används heter PYPrime

Beskrivningen av detta program inleds med

"PYPrime 2 is an open source python based benchmark that scales well with RAM clock, timings and overall latency, less so with CPU speed."

Fast det står ju faktiskt i artikeln (och gjorde det från början).

Citat:

Att Splave kunde lyckas med den här bedriften beror på att Pyprime inte huvudsakligen testar CPU-prestanda utan framför allt minneshastighet. En snabb processor är fortfarande viktigt, men det är minneshastigheten som har störst betydelse, och Splave har upptäckt att Intels styrkretsar i 500-serien kan hantera ovanligt hög överklockning av minnet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast det står ju faktiskt i artikeln (och gjorde det från början).

Citat:
----------------------------------------
Att Splave kunde lyckas med den här bedriften beror på att Pyprime inte huvudsakligen testar CPU-prestanda utan framför allt minneshastighet. En snabb processor är fortfarande viktigt, men det är minneshastigheten som har störst betydelse, och Splave har upptäckt att Intels styrkretsar i 500-serien kan hantera ovanligt hög överklockning av minnet.
----------------------------------------

När man talar om minnesöverklockning så tänker jag i första hand på minnesbandbredd.
I det du citerade står det "minneshastighet" vilket jag tycker ger ännu mer fokus åt minnesbandbredd.
Exempelvis DDR4 3200, DDR4 3600, DDR5 4800, DDR 5600, osv.

Latenser brukar anges i klockcykler. Men de verkliga latenserna i tid blir en funktion av dels latenserna i klockcykler och del vilka klockfrekvenser de körs i.

Det verkar som att detta program gillar låga latenser/är mer känsligt för latenser än genomstnittliga program.

I det Yoshman citerade

Citat:

"PYPrime 2 is an open source python based benchmark that scales well with RAM clock, timings and overall latency, less so with CPU speed."

Ger mer fokus på latenser.

Visst, man kan "gå över ån efter vatten".
Om man funderar på att det tidigare rekordet sattes på ett DDR5 baserat system och det nya rekordet sattes på ett DDR4 baserat system.
Då borde DDR5 systemet ha mer minnesbandbredd.
Då kan man fundera vidare på vad DDR4 baserade systemet kan ha för fördelar.
Då är det möjligt att komma till slutsatsen att DDR4 baserade systemet troligtvis har lägre latenser.

Men det är lite som en "gå inte efter vad jag säger, gå efter vad jag tänker".
Att man antingen behöver analysera situationen eller vara tankeläsare för att få fram poängen.

Medan Yoshman skrev mer tydligt.

Om man granskar vidare så verkar det även vara en förvirring runt minneshastigheten...

Skrivet av artikel:

Splaves rekordmaskin kör processorn med 6 957,82 MHz, vilket är lägre än vad förra rekordhållaren, sydkoreanska Safedisk, hade i sin maskin. Men minnet tuffar på med en frekvens på hela 8 374,91 MHz.

Skrivet av Alling:

Splave was running DDR4-3913

Även om man skulle ta 3913 x2 eller 8 374/2 så matchar det inte.
Sen är det inte heller så det funkar, utan snarare tvärtom.

Redan på DDR1 tiden var det att DDR400 kördes i 200 MHz om man såg till den faktiska klockfrekvensen.
Att den verkliga klockfrekvensen var hälften av marknadsföringssiffran.

Så då hade det varit DDR4-3913/2 = 1956,5 Mhz

Eller
Om den verkliga klockfrekvensen var 8 374 MHz så hade det motsvarat DDR4-16748 vilket verkligen hade varit något att höja på ögonen för.
För det hade klått DDR5 med god marginal.

TL;DR
Jag tycker det är bra att Yoshman skrev ett tydligt inlägg.
Jag förstår inte nackdelen med att Yoshman skrev tydligt (tydligare än artikeln).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Om man granskar vidare så verkar det även vara en förvirring runt minneshastigheten...

Ja, det är en felskrivning, den påstådda minneshastigheten är klockfrekvensen 14900KS kördes i för det tidigare rekordet. Rapporterade det som fel för några timmar sen.

Skrivet av GuessWho:

TL;DR
Jag tycker det är bra att Yoshman skrev ett tydligt inlägg.
Jag förstår inte nackdelen med att Yoshman skrev tydligt (tydligare än artikeln).

Jag säger inte att det var en nackdel att det var lite tydligare iom att latens nämndes, men tyckte det såg ut som om Yoshman missade att artikeln nämnde programmets namn och varför en äldre CPU skulle kunna vara bättre i detta test.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Thomas:

Fast det står ju faktiskt i artikeln (och gjorde det från början).

Du har helt rätt, misstag från min sida då jag läst denna nyhet på en annan sida (som missade att ta med infon), gjorde sedan lite annat och skrev en kommentar här...

Oavsett: om någon vill mäta prestanda på sitt eget system finns både instruktioner och färdiga binärer att ladda hem på sidan jag länkade

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du har helt rätt, misstag från min sida då jag läst denna nyhet på en annan sida (som missade att ta med infon), gjorde sedan lite annat och skrev en kommentar här...

Jag tycker ändå det du citerade gjorde det tydligare med betydelsen av latens än artikelns "minneshastighet" och "överklockning av minnet".

Även om det nu var ett misstag att vara tydlig.