Permalänk
Medlem

Starta eget-tråden:)

Ni som startat egen firma kan dela med sig av er erfarenhet här.
T.ex vad som krävs,vilka papper man måste ha,startkapital osv...

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk

Hej. Orkar inte skriva så utförande nu men du får väll komma mmed följdfrågor om du vill ;).

Startkapital. Vad är det för verksamhet? Kan tänka mig allt från 5kr till miljoner. Själv hade jag nog runt 40 000 att lyfta in i firman, var bra för att kunna betalla ordrar, lite inventarier till firman och så.

Vad jag försökte var främst att minimera alla utgifter medans jag startade igång.

Papper? Här rekommenderar jag en revisor faktiskt, de vet vad som behövs. Gör den löpande bokföringen själv i t.ex. SPCS och låt en revisor hjälpa dig igång med papprena och bokslut.

Vad som krävs i övrigt? Tja, jag antar att man verkligen måste brinna för det man gör, vara beredd att jobba dygnet runt när så krävs och vara beredd på extremt fattiga månader.

När man dock börjat få ruljans på verksamheten är det förbannat kul och att ta ett vanligt jobb känns plötsligt inte så lockande längre

Permalänk
Medlem

Det är svårt att speca allt man bör tänka på, ur egna erfarenheter, svarar gärna mer på direkta frågor om du skulle ha några
Men nedan kommer några erfarenheter
Föresten vad är det för företag du skall starta? Själv driver jag och en kollega ett produktionsbolag inom webutveckling, marknadsföring genom event och liknande och om allt går som planerat blir det eventuellt ett företag till under hösten.

1. Tänk på att saker i början tar längre tid än man tror. Gör inga tidsmässiga glädjekalkyler, man kommer lätt 1-2 månader back då man skall vänta på papper på bolagsverket, kanske komplettera, möten mm mm.

2. Satsat kapital: Detta skiljer sig så otroligt mycket, precis som föregående har skrivit. Vi satsade 500:- var i början för att täcka registreringsavgiften för bolaget. Därefter hade vi direkt uppdrag som genererade cash för att vi skulle kunna betala det löpande ett litet tag medans vi gjorde mer jobb. Hade vi däremot inte haft det första uppdraget så fort så hade vi nog fått pynta in lite till.

3. Var beredd att jobba häcken av dig. Som egen företagare så har du inte lyxen i början med 7-16 jobb. Det håller inte. Och faktiskt, man andas jobbet hela tiden för man blir så fast. Vissa kanske är avskräckta av att det är så otroligt mycket att göra, MEN det går, och det är så otroligt kul så man vill inte ha något "vanligt" jobb igen. Jag studerar samtidigt så jag är igång från morgon till kväll, och jag kunde inte vara lyckligare!

4. Planera och lägg upp riktlinjer för hur ditt företag skall drivas. Det blir seriösare och du har en bättre struktur på saker och ting.

5. Sköt din bokföring, ta skatteverkets kvällskurser som de ställer upp med gratis för nyföretagare. De är guld!

6. Ta hjälp av en revisor vid bokslut, det är det värt.

7. Normalt sett kan man få en timmes gratis konsultation på en reklambyrå där man håller till, ta den och snacka om ditt företags namn och varumärke, de har mycket bra tips och råd.

8. Syns! Ta kontakter! Nätverka! Skall du skaffa dig ett kontor? Gör det i ett kontorshotell/inkubator. Det ger kontakter som ger kontakter och som är en guldgruva.

9. Håll hårt i dina planer och affärshemligheter. Vi gjorde en stor miss som vi inte riktigt vet hur vi skall anmäla var än. Det finns en organisation som heter Drivhuset, som hjälper studenter som vill starta företag, och dessa har tystnadsplikt. Vi diskuterade en idé vi skulle sjösätta inom några månader och vår "handläggare" stal idén och gjorde det rakt av som vi hade tänk oss.
Så, knyt kontakter, men lita inte på folk bara sådär.

10. Gällande papper. Vad jag minns är det bara Bolagsregistrering och F-skattesedel man behöver skicka in i början.

Det är som sagt svårt att plocka ut allt man gjort, så fråga gärna
Hjälper gärna till så mycket det går, nyföretagande är skoj skoj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gladiac

10. Gällande papper. Vad jag minns är det bara Bolagsregistrering och F-skattesedel man behöver skicka in i början.

Bolagsregistrering är frivilligt för enskild firma.
Momsregistrera sig måste man dock om man ska sälja grejer/tjänster.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Bolagsregistrering är frivilligt för enskild firma.
Momsregistrera sig måste man dock om man ska sälja grejer/tjänster.

Fast det är ju endå en fördel att få sitt namn skyddat, även om det väll bara är lokalt.

Permalänk
Medlem

Måste bara tillägga att dom första 3 månaderna kan man få skattefria och det är mycket värt!

Det bästa med att vara egen är att man är sin egen boss, men man får vara beredd på att äta knäckebröd och vatten när det går dåligt.

Jag har startat skogsföretag och det finns hur mycket arbete som helst (hårt arbete), har ju knappt tid att vara ledig

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Måste bara tillägga att dom första 3 månaderna kan man få skattefria och det är mycket värt!

Kan du utveckla det där? Har nyligen startat ett bolag med en kompis nämligen. Vad menar du, man slipper skatta på det bolaget drar in i 3 månader? Oavsett summor?
Låter lite flummigt men det vore perfekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fsvo
Kan du utveckla det där? Har nyligen startat ett bolag med en kompis nämligen. Vad menar du, man slipper skatta på det bolaget drar in i 3 månader? Oavsett summor?
Låter lite flummigt men det vore perfekt.

Ring till skatteverket och fråga, jag gick in på den här sidan http://www.foretagsregistrering.se/
och där stog det att man kunde få uppskov i 3 månader som man inte behövde betala tillbaka

Låter jävla bra iaf.

::::EDIT::::

Så här står det

"Önskar få uppskov i tre månader med betalningen av den debiterade preliminärskatten"

Och det är ju att man inte behöver betala den preliminära skatten i 3 månader, om det är mer än vad den preliminära är så får man betala in mervärdet!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.