Permalänk
Medlem

Moral och etik.

Min personliga reflexion över samhället idag är att ju hänsynslösare du är,desto framgångsrikare blir du.
Ingen verkar bry sig om moral och etik idag....

Har jag rätt eller fel?

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Avstängd

Vad är detta "idag" du talar om, och vilken period är detta innan idag när människor levde så moraliskt?

Jag är övertygad om att grövre brott där en eller flera individer skadas minskat under hela vår historia, och jag tror inte att den sista delen av vår historia är något undantag.

Däremot kan skadeverkan av sådanna brott bli större och större, men det har med teknologiska framsteg att göra och inte moral och etik.

Permalänk
Medlem

"Behind every great fortune, is an even greater crime"

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jag ogillar denna bitterhet och form av konservatism som är ganska utbred i dag. De kanske inte följer din moral eller är speciellt fördjupade inom din etik men många har idéer. Känns som du tycker att det var bättre när alla följde samma (kristna) moral. Det föder i min åsikt bara en massa enformiga olyckliga människor.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Eftersom det är söndag, TVn är paj och jag har tråkigt så tänkte jag ge min syn på saken.

Personligen tror jag att den reflektion som du ser är något mörkare än verkligheten. Idag kommer man långt utan att behöva vara varken hänsynslös eller befriad från moral. Människor som står för sina värderingar och som gör det dom älskar brukar bli uppskattade, åtminstone i moderna demokratier som Sverige.

Allt är självklart subjektivt, men titta på vårat lilla land där så starka personligheter som Jonas Hassen Khemiri, Fredrik Strage, Jesper Waldersten, Josef Fares, Fredrik Lindström skördar framgång inom sina respektive områden. I mina ögon känns dom som väldigt moraliska människor, även om jag självklart inte vet allt om dom. Men t.ex. Josef Fares som gjorde små gangsterfilmer och hängde i Trollhättan och sen sakta men säkert gick upp sig. Bara genom att tittat vilka kulturpersonligheter som skördar framgång i ett land speglar lite vilka människorna i landet är, eftersom det är vi som skapar kulturpersonligheters framgång.

Vi måste också komma ihåg att media generellt inte skriver lika mycket om de moraliskt korrekta beslut som tas av CEOs, företagare och vanliga människor varje dag i världen, utan det som det skrivs och rapporteras om är i större utsträckning moraliska felsteg, grova brott och totalt galna historier. Att det förhåller sig så beror nog mest på att det säljer och inte att människor i allmänhet saknar moral.

När världen är boplats åt 6,6 miljarder människor borde det inte vara så svårt att förstå att det inte är något problem att leta fram ett par bad guys varje dag, om det nu är det man vill eller om det är det som säljer. När moraliska fel sätts i system inom t.ex finansvärlden tror jag det i större utsträckning beror på systemen (politiska, ekonomiska o.s.v) än själva människorna.

Varje dag blir vi också runt 150 000 fler människor i världen och 25 000 dör av hunger så man måste väl ändå säga att hela begreppet moral är väldigt subjektivt och svårdefinerat. Hela "tänk på barnen i Afrika" grejen är väl rätt intressant. Det verkar som att det mest har blivit ett talesätt för att vi ska känna lite ångest och tacksamhet för det vi har, t.ex. när någon slänger en massa mat eller så. Men det är ändå inte som att människor ser det som en skyldighet att vara med i någon hjälporganisation eller att man faktiskt aktivt gör något för att förändra världssituationen. Människor i allmänhet förlitar sig kanske på att staten fixar sådant med hjälp av skatten, jag vet inte riktigt, man har väl inte så stor koll. Livet här är rätt problematiskt på sitt sätt fast det för oss inte handlar om brist på vatten eller käk.

Till sist skulle jag vilja påstå att vilken världsbild man har blir starkt färgad av vilken sfär man väljer att befinna sig i, spenderar man tid runt människor som är positiva och har en positiv världsyn, som håller sig borta från en osund livstil, som är engagerarde i något, t.ex. djurätt, människorätt eller något annat trevligt så blir man nog mer positiv och handlande än om man sitter hemma och läser Kant, Sartre och hänger på deprimerande dåligt skrivna nyhetssajter. Det är i.a.f. min erfarenhet. Haha.

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem

Re: Moral och etik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Min personliga reflexion över samhället idag är att ju hänsynslösare du är,desto framgångsrikare blir du.
Ingen verkar bry sig om moral och etik idag....

Har jag rätt eller fel?

Finns folk som bryr sig om etik/moral idag.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Re: Moral och etik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Min personliga reflexion över samhället idag är att ju hänsynslösare du är,desto framgångsrikare blir du.
Ingen verkar bry sig om moral och etik idag....

Har jag rätt eller fel?

Jag tycker lite som dig här.

Att ingen skulle bry sig om etik och moral är väl dock att ta i, de flesta är nog någorlunda moraliska..
Dock så tycker jag mig se en arbetsmarknad där psykopatiska drag gynnas allt mer. Hänsynslöshet och likgiltighet inför andras känslor förväxlas med egenskapen "att kunna fatta tuffa beslut" och allt fler sådana personer verkar få maktpositioner som chefer och liknande.

Det finns dock naturligtvis gränser. Blir man för hänsynslös och använder våld och liknande så lär det dock inte gå så bra i arbetslivet..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Visst var inte allt bättre förr, men man slapp iallafall bli rånad eller våldtagen på vägen hem på kvällen. Folk hade moral nog att jobba, att man i dagens Sverige kan sitta hemma och fiska bidrag gör mig illamående.

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Avstängd

Man kan komma mycket långt med arbete, tur eller talang. Men hänsynslöshet underlättar. Hänsynslöshet fungerar så bra att man inte behöver någon av de andra.

Permalänk
Medlem

Det är ett jävligt egoistiskt samhälle man lever i idag. Allt fler (ska inte säga alla) roffar åt sig så mycket de kan innan det är för sent, se bara på alla politiker. Sen tycker jag också att man har noll tolerans på människor som har det svårt/har nåt handikapp eller på annat sätt utmärker sig i samhället. Istället för att hjälpa människor så skiter man i människor, de får klara sig bäst det går. So what om de dukar under eller får ett helvete, det är inte mitt ansvar. Om man ser nån få stryk av ett gäng eller dylikt så tar 95% av befolkninen inte ens upp mobiltelefonen och ringer SOS. Nä, folk har mindre och mindre respekt för andra, speciellt äldre. Jag t.ex. är uppfostrad så att man har respekt för äldre människor, speciellt ens föräldrar. Idag så tycks man inte ha någon respekt längre, det är bara nåt som alla hipp hoppare slänger ur sig utan att veta vad det innebär. Det samma gäller ju samhället i helhet, eller naturen för den delen. Man visar ingen respekt alls, man slår sönder busskurer och taggar ner väggar och så vidare, slänger skräp i naturen när det finns en soptunna 2 meter längre bort. Mycket är fel i samhället idag och det har alltid varit problem, men nu de senaste 15 åren så har samhället fått växa upp alldeles för fort, det är nog en av anledningarna till att det är som det är idag.

Respekt, ansvarstagande och civilkurage är vad som behövs i samhället, inte denna apati och totala rännskita som vi har idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John the Baptist
Det är ett jävligt egoistiskt samhälle man lever i idag. Allt fler (ska inte säga alla) roffar åt sig så mycket de kan innan det är för sent, se bara på alla politiker. Sen tycker jag också att man har noll tolerans på människor som har det svårt/har nåt handikapp eller på annat sätt utmärker sig i samhället. Istället för att hjälpa människor så skiter man i människor, de får klara sig bäst det går. So what om de dukar under eller får ett helvete, det är inte mitt ansvar. Om man ser nån få stryk av ett gäng eller dylikt så tar 95% av befolkninen inte ens upp mobiltelefonen och ringer SOS. Nä, folk har mindre och mindre respekt för andra, speciellt äldre. Jag t.ex. är uppfostrad så att man har respekt för äldre människor, speciellt ens föräldrar. Idag så tycks man inte ha någon respekt längre, det är bara nåt som alla hipp hoppare slänger ur sig utan att veta vad det innebär. Det samma gäller ju samhället i helhet, eller naturen för den delen. Man visar ingen respekt alls, man slår sönder busskurer och taggar ner väggar och så vidare, slänger skräp i naturen när det finns en soptunna 2 meter längre bort. Mycket är fel i samhället idag och det har alltid varit problem, men nu de senaste 15 åren så har samhället fått växa upp alldeles för fort, det är nog en av anledningarna till att det är som det är idag.

Respekt, ansvarstagande och civilkurage är vad som behövs i samhället, inte denna apati och totala rännskita som vi har idag.

Jag håller verkligen inte med dig. Det kryllar av fördommar i ditt inlägg och den bild du presenterar av Sverige skulle kunna få den som inte vet bättre att tro att det råder anarki. Har du aldrig tänkt på att visst "rebellerande" i ett samhälle faktiskt kan vara ett sundhetstecken? eller åtminstone peka mot problem och hjälpa oss att förstå dom.

Om vi är beredd att ta problemen på allvar och göra något konkret för att åtgärda dom istället för att bara stifta lagar runt dom.

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihks
Jag håller verkligen inte med dig. Det kryllar av fördommar i ditt inlägg och den bild du presenterar av Sverige skulle kunna få den som inte vet bättre att tro att det råder anarki. Har du aldrig tänkt på att visst "rebellerande" i ett samhälle faktiskt kan vara ett sundhetstecken? eller åtminstone peka mot problem och hjälpa oss att förstå dom.

Om vi är beredd att ta problemen på allvar och göra något konkret för att åtgärda dom istället för att bara stifta lagar runt dom.

Det var ju tråkigt att du inte håller med du... Kan dock hålla med dig om att visst "rebellerande" är bra för samhället, men typ slå sönder busskurer, klottra ner väggar och annan förstörelse, inklusive miljön är väl inte nåt konstruktivt? Jag tycker att folk blivit mer och mer apatiska och bryr sig inte så himla mycket om andra än sig själva, vad andra tycker kan jag inte säga. Jag kan bara tala från mina egna erfarenheter och under de 28 år jag levt så har jag definitivt sett en attitydförändring i samhället. Jag ÄR medveten om att saker och ting förändras med tiden och det är väl en bra sak, men att man mer och mer blir emotionellt kallare och kallare (nu snackar jag generellt) är om ni frågar mig INTE en bra sak. Det är väl samhället i stort som gör oss sådana antar jag, man ser mord här och mord där, död här och död där... Det gör oss likgiltiga så länge det inte drabbar en personligen. Jag har sett oräkneliga poster på olika forum där man "glorifierar" död, förstörelse och tragiska händelser och bara skrattar åt dom. Ett exempel kanske är nån som dött i en bilolycka och så är det nån jeppe som postar ett inlägg på nåt forum med bilder och så sitter det ett antal människor som skriver roliga inlägg om att han blev pwnd:ad osv... Kom nu inte och säg att "det bara är på nätet", det är en allmän attityd hos många, speciellt unga människor som behöver växa upp en del och jag antar att de kommer att göra så också. Så ser JAG på det i alla fall, hur andra uppfattar tillvaron är inte min sak att avgöra så det så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John the Baptist
Det var ju tråkigt att du inte håller med du... Kan dock hålla med dig om att visst "rebellerande" är bra för samhället, men typ slå sönder busskurer, klottra ner väggar och annan förstörelse, inklusive miljön är väl inte nåt konstruktivt? Jag tycker att folk blivit mer och mer apatiska och bryr sig inte så himla mycket om andra än sig själva, vad andra tycker kan jag inte säga. Jag kan bara tala från mina egna erfarenheter och under de 28 år jag levt så har jag definitivt sett en attitydförändring i samhället. Jag ÄR medveten om att saker och ting förändras med tiden och det är väl en bra sak, men att man mer och mer blir emotionellt kallare och kallare (nu snackar jag generellt) är om ni frågar mig INTE en bra sak. Det är väl samhället i stort som gör oss sådana antar jag, man ser mord här och mord där, död här och död där... Det gör oss likgiltiga så länge det inte drabbar en personligen. Jag har sett oräkneliga poster på olika forum där man "glorifierar" död, förstörelse och tragiska händelser och bara skrattar åt dom. Ett exempel kanske är nån som dött i en bilolycka och så är det nån jeppe som postar ett inlägg på nåt forum med bilder och så sitter det ett antal människor som skriver roliga inlägg om att han blev pwnd:ad osv... Kom nu inte och säg att "det bara är på nätet", det är en allmän attityd hos många, speciellt unga människor som behöver växa upp en del och jag antar att de kommer att göra så också. Så ser JAG på det i alla fall, hur andra uppfattar tillvaron är inte min sak att avgöra så det så.

Visst existerar det en slags avtrubbad attityd hos endel ungdommar. Jag tror också på att när våld och ond bråd död blir en del av vardagen i både TV och tidningar, så blir folk generellt lite lätt avtrubbade. Samtidigt tycker jag att just det problemet ändå är relativt uppmärksammat och ofta också överdrivet. Man får inte glömma bort att det faktiskt visas mycket annat på TV också, som uppskattas av många. Dessutom behöver man inte vara pacifist för att tycka att mindless-violence kanske är lite väl lättillgängligt idag.

Självklart sker en attitydförändring, det har det alltid gjort. Men jag tror fortfarande att det viktiga är att se det negativa med det positiva. Jag tror t.ex. att det är få som tyckte att det var bättre förr beträffande den generella attityden gentemot homosexuella och kvinnor.

Du nämnde miljön också, att folk slänger saker i naturen hejvilt m.m. Även här tycker jag du fokuserar alldeles för mycket på det negativa. Titta bara på vilken explosion klimatfrågan har fått senaste året, det är helt ofattbart vilken positiv attitydförändring som skett hos människor och självklart hänger då även företagen på, vilket i sin tur gynnar människorna. Bara för att ta ett exempel, http://www.apple.com/hotnews/agreenerapple/.

Att man är lite kaxig och har ett hävdelsebehov när man är ung tror jag inte är något nytt fenomen, snarare att det tar sig an nya former när ungdommarna har börjat spendera halva sin tid kommunicerandes i text under ett Alias. Klart att en och annan tar sig vatten över huvudet och blir överkaxiga.

Sen kan man också fråga sig vad det är som gör att du lyckats se "oräkneliga poster som glorifierar död" och inte jag, då jag också spenderar relativt mycket tid på internet och forum.

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihks
Visst existerar det en slags avtrubbad attityd hos endel ungdommar. Jag tror också på att när våld och ond bråd död blir en del av vardagen i både TV och tidningar, så blir folk generellt lite lätt avtrubbade. Samtidigt tycker jag att just det problemet ändå är relativt uppmärksammat och ofta också överdrivet. Man får inte glömma bort att det faktiskt visas mycket annat på TV också, som uppskattas av många. Dessutom behöver man inte vara pacifist för att tycka att mindless-violence kanske är lite väl lättillgängligt idag.

Självklart sker en attitydförändring, det har det alltid gjort. Men jag tror fortfarande att det viktiga är att se det negativa med det positiva. Jag tror t.ex. att det är få som tyckte att det var bättre förr beträffande den generella attityden gentemot homosexuella och kvinnor.

Du nämnde miljön också, att folk slänger saker i naturen hejvilt m.m. Även här tycker jag du fokuserar alldeles för mycket på det negativa. Titta bara på vilken explosion klimatfrågan har fått senaste året, det är helt ofattbart vilken positiv attitydförändring som skett hos människor och självklart hänger då även företagen på, vilket i sin tur gynnar människorna. Bara för att ta ett exempel, http://www.apple.com/hotnews/agreenerapple/.

Att man är lite kaxig och har ett hävdelsebehov när man är ung tror jag inte är något nytt fenomen, snarare att det tar sig an nya former när ungdommarna har börjat spendera halva sin tid kommunicerandes i text under ett Alias. Klart att en och annan tar sig vatten över huvudet och blir överkaxiga.

Sen kan man också fråga sig vad det är som gör att du lyckats se "oräkneliga poster som glorifierar död" och inte jag, då jag också spenderar relativt mycket tid på internet och forum.

Håller med precis på det du säger. Det är exakt så som du beskriver, klart det finns gott med det onda, det finns alltid två sidor av ett mynt. Jag ska inte uppge formumets namn här men jag har sett en del, ja. Det morbida är ju att en kan ju inte hålla fingrarna borta och klickar själv på länkarna, så jag är väl lika jävla rövhålig också men vill nog inte inse att man är som man är... Jag får ändra på mig.

Såg detta för en stund sedan: http://expressen.se/nyheter/1.679176 tycker det där beskriver just så som jag uppfattar samhället idag, eller vad tycker ni?

Visa signatur