IT-säkerhet 180 hp vid BTH

Permalänk
Medlem

IT-säkerhet 180 hp vid BTH

Nån som läser denna utbildning och kan kommentera hur den är angående nivå på undervisningen, hur det är att plugga där, möjligheter till jobb efter examen, kontakt med näringslivet osv. Skulle uppskattas mycket!

Permalänk

Jag kan väl inte direkt kommentera om utbildningen, men jag har sökt in till höst.
Om utbildningen mot förmodan visar sig vara undermålig, så tänker jag 1 - göra det bästa av situationen och försöka förbättra programmet, eller 2 - byta till något annat.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Med tanke på de ITsäk som finns där nu knäckte swedbanks banksystem på 2 mintuter så bör de väl kunna något.

Sen att de nästintill rekommenderade vad swedbank skulel göra för att försvåra liknande händelse på 5 minuter..

Fast de festar dåligt de där geeksen..
/Ekonomen vid BTH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Furir
Med tanke på de ITsäk som finns där nu knäckte swedbanks banksystem på 2 mintuter så bör de väl kunna något.

Sen att de nästintill rekommenderade vad swedbank skulel göra för att försvåra liknande händelse på 5 minuter..

Fast de festar dåligt de där geeksen..
/Ekonomen vid BTH

Vad är det för system vi pratar om?

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk

Jag har snarare för mig att de utnyttjade ett säkerhetshål i vanliga hemmaroutrar för att avlyssna trafik för att sedan kunna komma åt sitt mål.

tdm:
Har du sökt in till IT-säkerhet nu i höst?
I så fall kanske vi träffas.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk

Jag har snart läst två år på just den utbildningen. Det märks tydligt att det är en ung skola, saker och ting fungerar inte riktigt som det bör göra. Ett exempel är att det kan ta väldigt lång tid att få tentor rättade och inrapporterade.

När det gäller själva utbildningen så varierar kvaliteten en del på kurserna. I grund och botten tycker jag att nivån är alldeles för låg, men andra som läser programmet håller inte riktigt med. Jag betvivlar starkt att man kommer klara att arbeta med större säkerhetsansvar med den tekniska kompetens man får när man är klar här. Största problemet är nog att det är väldigt brett program, och de flesta lärarna är inte insatta alls i säkerheten. Å andra sidan finns det nog ingen bättre grundutbildning inom området någon annanstans. Den håller förmodligen högre kvalitet än KY-utbildningarna.

Jag skulle nog hellre rekommendera en civilingenjörsexamen eller liknande, för att sedan ta en master i it-säk vid exempelvis KTH.

Ingen från BTH har knäckt någon bank. Det handlar om två studenter som, under en kurs vi läste i illasinnad programvara, anslöt till en router med standardlösenord och ändrade default DNS för att styra användaren till deras egna sida. På sin höjd handlar det om att lura användaren. Det är knappt någon på programmet, så vitt jag vet, som klarar av att ens knäcka en defaultinstallation av Windows XP utan färdiga "hax0rtoolz".

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze
Ingen från BTH har knäckt någon bank. Det handlar om två studenter som, under en kurs vi läste i illasinnad programvara, anslöt till en router med standardlösenord och ändrade default DNS för att styra användaren till deras egna sida. På sin höjd handlar det om att lura användaren. Det är knappt någon på programmet, så vitt jag vet, som klarar av att ens knäcka en defaultinstallation av Windows XP utan färdiga "hax0rtoolz".

Tyckte det lät väldigt konstigt att några studenter knäckt något av Swedbanks datorsystem då jag borde känt till det i så fall, kan dessvärre inte berätta varför och på vilken nivå.

Edit: Tror för övrigt också mer på en civilingenjör och sedan master på det.

Citat:

Det är knappt någon på programmet, så vitt jag vet, som klarar av att ens knäcka en defaultinstallation av Windows XP utan färdiga "hax0rtoolz".

Beror väl också på vad man räknar som dessa "hax0rtoolz". Väldigt få (läs: inga) personer som crackar -system- utan verktyg, varken black- eller whitehats.

Det enda som inte kräver någon form av verktyg (även om de är egenutvecklade, i form av scripts etc) är väl social engineering.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viqtory
Stod ju i tidningen för några veckor/månader sen. En snabb googling gav bla:
http://di.se/Index/Nyheter/2007/03/22/226435.htm?src=xlink

Jo, men som det sagts tidigare har inte det där något med bankens system att göra.

Edit: Vart tusan tog posten jag citerade vägen?

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk

Detta låter ju faktiskt inte så bra...
Jag hade hoppats på att det skulle vara en stabil och bra utbildning...
Jag vill ju inte precis slänga bort tre år på ingenting...

Ghost_Overdoze:
Jag sökte även in till Software Engineering som andraval. Vad vet du om det programmet?
Är det vettigt, och, kan jag byta även om jag kommer in på IT-säkerhet?

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Ghost_Overdoze: Tackar för infon!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
tdm:
Har du sökt in till IT-säkerhet nu i höst?
I så fall kanske vi träffas.

Nope, det har jag inte, ville bara veta lite om programmet.

Permalänk

Jag har nu kompletterat min anmälan via studera.nu och placerat Civilingengör i Datateknik och programvarusystem på första plats. Kollade igenom det programmets kurser, och insåg att det fanns fler kurser där som lockar...

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Beror väl också på vad man räknar som dessa "hax0rtoolz". Väldigt få (läs: inga) personer som crackar -system- utan verktyg, varken black- eller whitehats.

Naturligtvis är det så. Menar att de inte använder egenutvecklade verktyg, utan färdiga exploits på sin höjd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Ghost_Overdoze:
Jag sökte även in till Software Engineering som andraval. Vad vet du om det programmet?
Är det vettigt, och, kan jag byta även om jag kommer in på IT-säkerhet?

Det kan låta lite överkritiskt, vad jag försöker visa är att man inte blir en säkerhetsexpert genom att läsa programmet. Men det beror också på vad man vill arbeta inom, det går ju att hålla på med informationssäkerhet eller riskanalys, det handlar inte så mycket om tekniken. Var läser du civilingenjörsutbildningen?

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk

Jag sökte till civ.ing.-utbildningen på BTH. Jag läste igenom högskoleverkets rapport om BTHs ansökan om att få hålla civ.ing-program, och det verkar som att BTH gör en ansträngning för att överlag förbättra skolan. Kursplanen för Datateknik och programvarusystem på BTH (5 år) innehöll många kurser som var relevanta för mig. Jag går just nu ut Teknik/IT på Gislaveds Gymnasium, där vi har speciella kurser inom assemblerprogrammering och liknande i kurserna Analog elektronik (100p), Digital elektronik (100p), mikroprocessorteknik (50p) och teknisk datoranvändning (100p), så jag har en ganska god grund att stå på.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Jag går just nu ut Teknik/IT på Gislaveds Gymnasium, där vi har speciella kurser inom assemblerprogrammering och liknande i kurserna Analog elektronik (100p), Digital elektronik (100p), mikroprocessorteknik (50p) och teknisk datoranvändning (100p), så jag har en ganska god grund att stå på.

kanske borde nämna våran lärare som varit borta i över ett halvår och att vi inte fått några vokarier förrän precis nyligen...

Visa signatur

Emmy Rossum Is The Goddess Of Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Jo, men som det sagts tidigare har inte det där något med bankens system att göra.

Edit: Vart tusan tog posten jag citerade vägen?

Jo jag läste det sen, var lite för snabb med att posta så jag tog bort inlägget.

Visa signatur

Nej jag vill inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Azur
kanske borde nämna våran lärare som varit borta i över ett halvår och att vi inte fått några vokarier förrän precis nyligen...

Trots detta har vi fått en mycket noggrann insikt i hur kretsar är uppbyggda ner på komponentnivå, och hur dessa kan programmeras. Med tanke på att vi läst ellära, analog elektronik, digital elektronik, induktion, magnetism, elektriska fält, och nästan halva kursen mikroprocessorteknik, så måste jag ändå säga att jag har en mycket god insikt i hur det fungerar.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com