Whee! Laseroperation av ögonen!

Permalänk
Medlem

Whee! Laseroperation av ögonen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Voldemort
Då var det äntligen dags
Efter snart ett års pengasparande så ska jag äntligen operera ögonen för att slippa glasögon/linser.
Ska bli så grymt skönt, väntat på detta sen jag gick i mellanstadiet.
Kl 13 imorgon lägger jag mig på operationsbordet, önska mig lycka till

Någon annan som har gjort en sån här operation och har lust att dela med sig av erfarenheter etc.?

Du kan läsa lite om folks olika erfarenheter här: http://www.surgicaleyes.com/
Jag hoppas att du har läst på ordentligt om ingreppet som du ska genomgå och tänkt igenom allt mer än en gång.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Whee! Laseroperation av ögonen!

Då var det äntligen dags
Efter snart ett års pengasparande så ska jag äntligen operera ögonen för att slippa glasögon/linser.
Ska bli så grymt skönt, väntat på detta sen jag gick i mellanstadiet.
Kl 13 imorgon lägger jag mig på operationsbordet, önska mig lycka till

Någon annan som har gjort en sån här operation och har lust att dela med sig av erfarenheter etc.?

Visa signatur

Thing weren't better when you were a kid, things were better BECAUSE you were a kid!
WoW: Alenya <Twilight> @ Ravencrest - Night Elf Warrior

Permalänk
Medlem

Good luck! Berätta efter hur det gick, jag är lite rädd för att göra det ännu =/

Permalänk
Medlem

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Nu vart jag intresserad

Var kan man göra sådant, pris, risker, mm?

Kan man ha vilket synfel som helst? (förutom stenblind)

Permalänk

Ojdå! Vad går det på? mer än 30 000?
Hoppas det går bra för dig!

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Aj, jag får rysningar när jag tänker på det, förra året när jag skulle operera mitt högeröga med laser så lyckades de förstöra hornhinnan så jag fick "sy" med laseret 2 veckor senare, mellan de två veckorna så kunde jag inte kolla med ena ögat, och om jag öppnade det så började det att blöda skitmycket, sen efter de sytt igen så har jag alltid ett litet streck i mitt synfält..

Hihi, nejdå, luring, men lycka till..

Permalänk
Medlem

Min kompis gjorde en sån...hon tog ett öga i taget för o inte va "förblindad". Hon blev terminator i vardera ögat i typ en-två veckor. Fast...jag var ju aldrig där för o se det, eftersom vi inte hade tid o träffa varann just då

En klasskompis skulle göra en sån operation..så sa han att han kunde se dagen efter....det kanske var en skära-i-ögat-operation min tjejkompis gjorde?

Permalänk
Medlem

En kompis till mig har gjort det och kostnaden låg på 10000 per öga om jag inte minns fel. Han blev ljuskänslig ett tag efteråt och såg lite suddigt men annars var det bra.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Det finns lite olika varitanter dom använder. Dom nyaste så skär dom bort hornhinnan, opererar med laser, och så lägger dom dit hornhinnan igen. Finns också andra d metoder där dom lägger in en ring i ögat för att justera synen.
Kostar mellan 20-35.000:- för båda ögonen ungefär.

Jag har funderat länge på en sån operation, men då jag har så svårt synfel -8.00, och de inte garanterar 100%:igt resultat så tänker jag vänta.
Det är ju inte så kul att paya 25.000:- och sen fortfarande vara tvungen att ha linser eller glasögon.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

tänk om dom gör fel och du blir blind. Vore tråkigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

laseringrepp för att korrigera mina brytningsfel står helt klart på listan över saker mina pengar ska gå till när jag fått ett fast flöde av dem. känns som man lätt skulle spara in vad det kostar på mindre än tio år iaf, bara på glasögonkostnader.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jo, som många redan sagt så får du allt berätta hur det gick så snart du är kapabel att göra så!

Om man har ett lättar synfel, blir det billigare då?

Visa signatur

101010
"In Soviet Russia, spam posts you!"
Yxx, 60 undead priest <Oops> Azjol-Nerub EU-PvE. Men bara tills Oblivion. :)

Permalänk
Medlem

Är det samma sak som dom gör i Extreme makeover? Verkar iaf ganska riskfritt iaf när man kollar på programmet

Permalänk
Medlem

Faan en sån skulle man vilja ha asså..
Jag vill MER än gärna veta resultatet på detta.
Och skriv gärna vad det kostade samt vart du utför denna operation.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZajM
Nu vart jag intresserad

Var kan man göra sådant, pris, risker, mm?

Kan man ha vilket synfel som helst? (förutom stenblind)

Finns ett flertal kliniker i stockholm, jag går till Globens ögonklinik precis vid globen.
Risker finns som vid alla operationer, går det illa så får man transplantera in en ny hornhinna, går det riktigt illa så kan man nog bli blind, men det har jag aldrig hört om någon som har blivit.
Vissa kan få sämre nattseende efter operationen, men det ska tydligen inte vara så vanligt.
När jag var på förundersökning så fick jag höra lite om allt det här, och just på Globens ögonklinik så hade det aldrig inträffat någon allvarlig incident så att en persons syn har blivit helt förstörd.
Läkarna som utför operationerna har genomför många många tusen operationer och är väldigt erfarna.

Priset för just den operation jag ska göra ligger på 12000 per öga, metoden kallas Lasik.
Studerande med studiestöd får 20% rabatt just på Globens ögonklinik så den totala summan för mig hamnar på 19200.

Både närsynthet och långsynthet kan opereras, vet dock inte hur det blir om man är astigmatisk.

Visa signatur

Thing weren't better when you were a kid, things were better BECAUSE you were a kid!
WoW: Alenya <Twilight> @ Ravencrest - Night Elf Warrior

Permalänk

Tänk på att bästa visus du kan få överhuvudtaget (med bästa korrektion efter operation) kan försämras. Även kontrastkänsligheten kan sjunka och diverse underliga saker kan hända ("starburstseende" nattetid, grusighetskänsla mm).

Två länkar jag gillar är

www.surgicaleyes.com

och www.lasikdisaster.com - båda belyser problemen med operationerna. Det går inte alltid 100% lyckat som sagt.

Men om du har tänkt igenom och övervägt riskerna kontra benefits, får jag önska dig lycka till. Den övervägande majoriteten av operationerna går ju relativt lyckat.

Vad har du för synfel förresten?

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av affa
Aj, jag får rysningar när jag tänker på det, förra året när jag skulle operera mitt högeröga med laser så lyckades de förstöra hornhinnan så jag fick "sy" med laseret 2 veckor senare, mellan de två veckorna så kunde jag inte kolla med ena ögat, och om jag öppnade det så började det att blöda skitmycket, sen efter de sytt igen så har jag alltid ett litet streck i mitt synfält..

Hihi, nejdå, luring, men lycka till..

hehe.. va coolt. ett lite Crosshair

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

Här är en trevlig hemsida jag hittade.
http://ronnyhagerman.com/laser.html
Verkar inte vara någon höjdare att råka ut för den sortens komplikationer.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
laseringrepp för att korrigera mina brytningsfel står helt klart på listan över saker mina pengar ska gå till när jag fått ett fast flöde av dem. känns som man lätt skulle spara in vad det kostar på mindre än tio år iaf, bara på glasögonkostnader.

fatta hur mycket man tjänar ifall man slipper betala linserna.. kostar ju från 1000kr och uppåt för 6 mån.. så på några år så har man tjänat in alla dom där 25k eller vad det kostar.. fast man måste ju ha en klumpsumma på 25k också.. rätt jobbigt att spara ihop...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

annars finns det ju linser man kan ha inne i typ en vecka i sträck nu (inkl. natten) Inte riktigt samma sak som att ha friskt öga, men rejält mkt närmre än glasögon och totalt riskfritt så vitt jag vet

Visa signatur

MSI Z87-GD65 Gaming Intel i5 4670K ASUS R9 280X CUII TOP

Permalänk
Medlem

Vad har vi här då?

Atombombssprängning? Nejdå, det är bara en liten närbild på en laseroperation av ett öga.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Awelon
annars finns det ju linser man kan ha inne i typ en vecka i sträck nu (inkl. natten) Inte riktigt samma sak som att ha friskt öga, men rejält mkt närmre än glasögon och totalt riskfritt så vitt jag vet

App app app... stopp där!

Infektioner?

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem

plus att ögat kan bli uttorkat!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Det finns lite olika varitanter dom använder. Dom nyaste så skär dom bort hornhinnan, opererar med laser, och så lägger dom dit hornhinnan igen. Finns också andra d metoder där dom lägger in en ring i ögat för att justera synen.
Kostar mellan 20-35.000:- för båda ögonen ungefär.

Jag har funderat länge på en sån operation, men då jag har så svårt synfel -8.00, och de inte garanterar 100%:igt resultat så tänker jag vänta.
Det är ju inte så kul att paya 25.000:- och sen fortfarande vara tvungen att ha linser eller glasögon.

Där jag opererade ögonen garanterade de att man fick nästa operation gratis om det fanns ett synfel kvar som var behandlingsbart. I princip alla synfel är idag behandlingsbara.

Globens ögonklinik var det. Fick 20% studentrabatt också. 19000:- kostade kalaset.

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk

Min syrra spar också för att kunna operera bort sina synfel. Själv skulle jag aldrig låta någon skära i mina ögon om det inte verkligen tvunget. Tur att jag inte har några synfel ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Voldemort
Finns ett flertal kliniker i stockholm, jag går till Globens ögonklinik precis vid globen.
Risker finns som vid alla operationer, går det illa så får man transplantera in en ny hornhinna, går det riktigt illa så kan man nog bli blind, men det har jag aldrig hört om någon som har blivit.
Vissa kan få sämre nattseende efter operationen, men det ska tydligen inte vara så vanligt.
När jag var på förundersökning så fick jag höra lite om allt det här, och just på Globens ögonklinik så hade det aldrig inträffat någon allvarlig incident så att en persons syn har blivit helt förstörd.
Läkarna som utför operationerna har genomför många många tusen operationer och är väldigt erfarna.

Priset för just den operation jag ska göra ligger på 12000 per öga, metoden kallas Lasik.
Studerande med studiestöd får 20% rabatt just på Globens ögonklinik så den totala summan för mig hamnar på 19200.

Både närsynthet och långsynthet kan opereras, vet dock inte hur det blir om man är astigmatisk.

Skulle vara intressant om man fick veta lite mer, är iochförsig bara 15, närsynt och astigmatisk så det kanske inte är möjligt för mig än. Men du får gärna berätta allt du vet om operationen, riskerna, vilka synfel man kan laga osv. Hur gammal är du?

Visa signatur

:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
laseringrepp för att korrigera mina brytningsfel står helt klart på listan över saker mina pengar ska gå till när jag fått ett fast flöde av dem. känns som man lätt skulle spara in vad det kostar på mindre än tio år iaf, bara på glasögonkostnader.

Använde fram tills för en vecka sedan endagslinser och glasögon, den årliga kostnaden var cirka 5000 så jag kommer tjäna in det på cirka 4 år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raistlin
Jo, som många redan sagt så får du allt berätta hur det gick så snart du är kapabel att göra så!

Om man har ett lättar synfel, blir det billigare då?

Klart jag ska berätta hur det gick, men det kanske dröjer några dagar.
Nej, det blir inte billigare vid lättare synfel, operationen tar bara kortare tid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
ålder lord?

21 om en månad.

---

Mer info kan ni hitta på bland annat www.globeneyeclinic.se där ni även kan beställa informationsblad gratis.

Visa signatur

Thing weren't better when you were a kid, things were better BECAUSE you were a kid!
WoW: Alenya <Twilight> @ Ravencrest - Night Elf Warrior

Permalänk
Medlem

Lycka till kompis! Hoppas allt går bra med ögonen.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |