Lite sent svar kanske, men ditt problem är att VRAM blir fullt.
Det är därför strömförbrukningen sjunker även om du fortfarande har 99% GPU-användning. Byar osv har fler assets som laddas in helt enkelt.
I 4K very high (oavsett om DLSS används eller inte verkar det som) så ökar VRAM-användningen till runt 11.5GB efter ett tag.
Så fort spelet kommer nära VRAM-gränsen så börjar data skickas till RAM, och frameraten sjunker som en sten. Du löser troligtvis problemet genom att sänka texturer från very high till high.
Vet detta eftersom jag på skoj testade spelet med mitt gamla RTX 2080 (8GB VRAM). Det funkade förvånadsvärt bra i 3440x1440 på high, en liten stund... Sen kom det en cutscene i en by och frameraten sjönk till 17 fps som lägst. Sänkte texturer till medium och sen funkade det utan problem (en del texturer blev riktigt fula, rekommenderas inte).
8GB VRAM funkar i 1080p high, men inte mer.
12GB funkar i 1440p very high.
4K very high kräver 16GB.
edit: Har spelat ca 40h nu, med RTX 4070 Ti Super 16GB, i 3440x1440 very high, med DLAA. Ingen krasch hittills och frameraten ligger oftast runt 80-100, med enstaka dippar ner mot 70-75 i större byar osv (CPU-begränsat med min 5900X, very high är rätt krävande). Spelet är i stort sett helt befriat från stutter med, vilket är ett trevligt undantag nuförtiden...