Inlägg

Inlägg som Millikin har skrivit i forumet
Av Millikin

Fråga 1, 7 och 9 var lite småkluriga.

Hade inte någon superkoll på all musik från spelen i fråga 1.
Väldigt lika musik från spelen i fråga 7 så det var en ren chansning.
9 blev en uteslutningsmetod helt på stilen av musik då jag aldrig spelat spelet tidigare.

Resterande satt i ryggmärgen, antingen så klassiska att det inte gick att ta miste på eller så hade jag spelat sönder dem spelen när jag var yngre

Kul quiz, gillar musik quiz rent generellt.

Av Millikin
Skrivet av Iskra:

YouTubes årliga intäkter är omkring 30 miljarder dollar. Kostnaden för driften verkar vara omkring 5 miljarder.

Det handlar inte om att Youtube ska överleva utan om att maximera vinsten.

Du får gärna ge en källa på driftkostnaden. Deras årliga intäkter och inte vad dem faktiskt går plus finns ju redo att se enkelt men jag kan inte hitta någonstans vad det faktiskt kostar dem att driva.

D.v.s. sånt som löner, bandbredd och användning samt lagring.

Med tanke på hur långt bak vi kan gå och se videos i från och hur mycket nytt som kommer varje dag så skulle det vara intressant att faktiskt se några riktiga siffror.

Av Millikin
Skrivet av Yatagarasu:

Värt att notera:
Inaktiva konton med köpta spel på tas inte bort.

Huruvida inaktiva konton med spel på inaktiveras eller ej, och isåfall hur man återaktiverar kontot, det är något som Ubisoft lär göra tydligare.

"En användare som svarade på det ursprungliga inlägget skriver att hen blev av med kontot och därmed inte längre kommer åt spel Ubisoft-spel köpta på Steam. Det framgår inte om Steam-köpta spel kan aktiveras igen med ett nytt konto eller inte."

Ubisoft kanske inte räknar spel köpta på Steam som spel på kontot och i så fall kan det defintiv vara så att du kan bli av med dina spel i alla fall enligt artikeln.

Även hur läge kontot varit inaktiv innan dessa mail kom har rapporterats via Reddit trådar varierat väldigt mycket med allt från 2 år till 6 månader. Sedan kanske man får ta det med en nypa salt.

Av Millikin
Skrivet av ZaInT:

Jag håller med om det initiala beslutet, men att de inte ändrade det när de fått förklaringen att det rörde sig om placeholders tycker jag däremot inte är helt rätt.

Problemet där ligger då att Valve måste göra dubbel, trippel eller ännu fler checkar på spel när dem närmar sig full release för att säkerställa att alla assets bytts ut korrekt.

Och även om det är placeholders så måste folk betala för early access (så vida det inte är f2p och inte innehåller mtx) vilket betyder att utvecklaren fortfarande tjänar pengar på vad som nu kan vara material denne inte äger och det tar oss tillbaka till det initiala beslutet.

Av Millikin
Skrivet av Bengt-Arne:

Bessevisser för "reality check"... Ja, säkert...

Först så är det inte AMD som trissat upp priserna under pandemin, som ju känt gått upp långt över deras rekommenderade utpris, vilket du borde veta.

För du menar väl ändå inte att dom trissade priserna som skedde i försäljningsledet hamnade i AMD's kassa?
Däremot så fick dom in mer pengar genom att dom sålde mer high end, ett val dom tog pga. problem att få fram kretsar.
Även det en verklighet som du borde veta.
Dom sålde hela tiden produkter via sin egna sida till just "rekommenderat pris", problemet var där att dom inte alltid hade produkter i lager pga. kretsbrist.

Att dom nu drar ner är en anpassning för att få ut det som redan finns ute. Ännu en verklighet.
Vart företag med någon form av överlevnadsinstinkt agerar just så, dom kan inte ge bort sina produkter även om nu någon skulle tycka det vore bra, "det är verkligheten" oavsett hur man tycker.

Kan vara en fördel att läsa förbi rubriken

Saxat:
"För att råda bot på den höga inflationen höjer riksbanker världen över sin räntor i rasande takt, något som fått såväl företag som konsumenter att hålla hårt i plånboken. Efterfrågan har därför bromsat in, något som sammanfaller med att AMD producerat allt de kunnat för att möta den tidigare efterfrågan som var ett resultat den länge rådande kretsbristen. Med andra ord vill AMD sälja slut på äldre produkter, utan att sänka sina priser allt för mycket, innan de skruvar upp produktionstakten på Ryzen 7000-serien processorer och Radeon RX 7000-serien grafikkort."

Och verkligheten från konsumenternas sida är man inte vill köpa en gamma produkt till överpris när det finns en nyare på marknaden vars pris ligger på eller straxt runt det nuvarande föråldrade lagrets nivåer.

Detta borde inte komma som någon överraskning för varken AMD ellet Nvidia och deras gamla produkter kommer fortsätta att samla damm på lagerhyllorna så länge det ser ut som det gör.
När man inte ordentligt kan sälja av sina nya produkter pga t.ex. priserna så kommer man definitivt inte sälja av dem äldre som inte ligger långt därifrån, speciellt inte med andrahandsmarknad som är som den är också.

Av Millikin
Skrivet av Molotov:

Problemet med TVn i sommarstugan och Netflix löses med att casta från telefonen.

Eller så tänker andra här på Sweclocker längre än vad näsan räcker och förstår att det finns fler personer än dem som hänger här som faktiskt är tekniskt okunniga när det kommer till detta.
Folk som inte har en chromecast att casta till eller vet hur löser det utan inbyggd cc.

Faktum är att detta är en korkad lösning av Netflix som negativt påverkar väldigt många kunder som inte kontodelar.
Netflix kommer troligtvis förlora bra många fler kunder som inte delar än vad dem kommer få nya eller tillagda konton på redan existerande konton.

Av Millikin

Dem skulle bara varit nöjda men den extrema topp pandemin skapade. De skapades mindre och de fick in mer än vad dem hade beräknat.

Det var inte ens en snöbolls chans i helvetet att dem skulle behålla den ökning av användare när folk började gå tillbaka til det normala igen.
Dem feta gubbarna vars aktieutdelningar ökade vande sig fort med de en nya inkomsten och gnäller nu när det går tillbaka.

Av Millikin
Skrivet av tvelander:

Tror det kostar mer än många datorer folk äger :_D

ja det är inte otroligt, jag tuffar på med min.. 1080ti funkar fortfarande helt ok för mig i 2k på det jag spelar.

Dessutom skulle jag behöva uppgradera mer än bara grafikkort vid ett köp av detta men ärligt känns det varken rätt just nu eller värt det även om jag har råd med det.

Av Millikin

Kostar mer än vad hela min dator gjorde vintern 2018.

Av Millikin
Skrivet av PatrickP:

Kreatörer kan välja att ta en procentandel om de vill (de väljer själv hur många procent) och de kan också välja att ta noll procent. Om man inte gillar att kreatörerna ska få pengar vid andrahandsförsäljningar så är det ju bara att köpa NFTs där kreatörerna har valt att inte få några procent

Personligen tycker jag att några få procent är rimligt för dem att få, och håller mig såklart borta från projekt som har satt höga fantasisiffror

Personligen anser jag inte att en kreatör ska kunna blanda sig in i andrahandsmarknaden överhuvudtaget oavsett hur liten den procentuella är.

Nu kommer jag aldrig köpa varken NFT eller hålla på med krypto så det spelar egentligen inte mig någon roll, men tänk hur detta skulle se ut om det blir en standard och implementerad i "vanlig handel"

Av Millikin
Skrivet av Lordsqueak:

En positiv grej med NFT jag hört, är att det ska vara möjligt att ge royalties på transaktioner till kreatören, vid framtida försäljningar av NFT'n. dvs, om en NFT säljs igen för miljoner, så får skaparen en bit av kakan.

Det är nytt, och helt klart en bra grej för skapare. Men jösses vad det finns många saker som är dåligt med NFT's, just nu iallafall. Vi får hoppas att det utvecklas till något bra,,

Jag håller dock inte med om att det är en bra sak.
Det är en kreatörs val att göra något i en "begränsad upplaga" och de säljer produkten. D.v.s. att dem äger inte längre det dem sålt och varför ska dem då få pengar för att någon säljer detta vidare?
Vill man ha royalties så dår man sälja/låna ut lincenser eller ha detta som en del av sitt avtal om betalning om man skapar något åt någon som ska använda det för kommercielt bruk.

Kreatörer har ingen rätt att ta en del av begagnad marknaden på det sättet.

Av Millikin

Lättare än vad jag trodde.

Av Millikin
Skrivet av Cenorida:

Switch har ju potential att uppnå samma försäljningssiffror och därmed borde möjligheterna för att Switch sätter "standard" också finnas där. Varför då Titanfall-utvecklaren nobbar Switch direkt, utan att den ens ha lanseras är därmed udda.
Sen anser jag inte heller att Switch kan ses om en stationära konsol liksom PS4 och Xbox utan som en kraftfull bärbar enhet. Därmed en skrev jämförelse.

Inte så udda ändå. Nintendo ligger så långt efter tack vare Wii U och dess klena hårdvara som hamnade någonstans mellan förra generationen och nuvarande. Sedan är Nintendos online funktioner riktigt jävla dåliga vilket även det skapar problem för de mainstream spel som släpptes på Xbone och PS4.
Och med Scorpio och Pro så hamnade de ännu längre efter och inte hjälpte det att de vägrade annonsera ut några specs på närmare 5-6månader för Switch, som nu visat sig fortfarande vara en bra bit under MS och Sony's original konsol som släpptes 2013-2014 för Xbone och 2013 för PS4.
Sedan måset spel till Switchen göras så att de även fungerar i bärbart läge, och där är konsolen limiterad till 720p och 30fps på Nintendos egna spel Zelda. Spel måste konfigureras för 2 upplösningar utöver de anda plattformarna som redan finns ute med mycket bättre kapacitet äv vad Switchen har i stationärt.
Och ska inte talas om att bärbart så har konsolen ca 2,5-3h batteritid när man spelar Zelda.

Så med all denna information ute (utveklarna har säkerligen mer precisa specs än vad vi fått höra) så vilket initiativ har utvecklare att göra spel som ska spelas på de andra konsolerna och pc för att även göra till en till konsol som dessutom är väldigt osannolik att den kommer gå bra.

Ska även tilläggas att av alla spel som annonserades ut till Switchen så är minst 11 dem spel som släppts tidigare, vissa så långt tillbaka som 2011.
Steep som släpptes nu i december ska bli väldigt intressant hur det ser ut. Det är relativt krävande som det är och med Switch begränsningar blir det nog svårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Av Millikin
Skrivet av peterholm1:

Hon fick säkert något av dessa skräpprogram "Driver reviver", "MyPCbackup", "PC optimizer" etc. det är inga virus utan malware, men det vet ju inte ARNs lekmän som tar beslutet.... skulle vara mycket roligt att läsa utslaget. Det är ett virus SKYDD... lite som att skälla på biltillverkaren att man blev skadad i krocken trots krockkudde....

Nej det är det definitivt inte, enligt företaget som reparerade hennes dator så var det virus och det är deras ord som ARN gått på och inte kvinnana.
Dessutom så marknadsför inte biltillverkare o.s.v. att du "100%" klarar en krock bara för att du har en krockkudde, den är där för att mindska skador som kan uppstå i en krock.
Kolla hur det marknadsförs och tänkt dig hur din mormor/farmor skulle tänka om denna skulle köpa produkten.

::: Maximal säkerhet för alla dina enheter med vårt bästa antivirusprogram hittills. :::

::: Panda stör inte dina aktiviteter, försäkrar snabba svar på hot och minimerar belastningen på datorns prestanda. :::

::: Ett bevis på det är jämförelsen mellan antivirusprogram som genomfördes i april 2014 där Panda uppnådde 100 % virusdetektering med 0 falska positiva identifieringar i verklighetsbaserade skyddstest. :::

::: Vi är pionjärer inom att skapa säkerhetsprogram som levererar toppklassigt skydd på ett vänligt och lättanvänt sätt för att du inte ska behöva oroa dig. Vi håller koll åt dig. :::

Du kan nu tala om för mig att en normal svenson som bestämmer sig för att skaffa ett antivirus borde förstå att alla dessa påståenden skuller vara skyddade av en liten liten * (som inte finns med på deras sida överhuvutaget) som skulle kunna säga att: "Alla hot och virus är omöjligt att skydda sig emot men vi klara det mesta."

Av Millikin
Skrivet av Bjoernsss:

Tvärtom. Nya produkter snor andelar och tvingar de existerande tillverkarna att utvecklas, alternativt kasta in handduken. Konkurrens är alltid av godo

Det beror helt på hur användarstödet är för produkterna. Om det nu visar sig att Microsofts VR är endast för Xbox så ok, men om det visar sig vara även för pc så måste det finnas stöd för deras typ av lösning till användningsområdet. Vilket också kan göra det extra knepigt för utvecklarna som ska göra så det fungerar till allt.

Det är skillnad på en mus och en mus som har samma funktion och inga större skillnader i användningsområde. Men något som ska eventuellt fungera för spel, film och kanske andra saker kan göra att vissa som köper en produkt som sedan inte stöds av t.ex 1 spel. Eller än värre att 1 spel stöds av 1 typ och ett annat stöds endast av 1 annan.
Folk kommer inte köpa 2 VR glasögon utan det är mer troligt att konsumenterna kommer bli begränsade till sina köp än mer än vad man är med en konsol.