Haha va?
Har du spelat Hellblade? Gå in i spelet och ändra Reflection Qualtiy från Low till High, prestandan håller sig exakt identiskt, kanske 1-2 fps i skillnad som mest. Du går från software Lumen till hardware Lumen och du får ingen prestandaskjuts eller sänkning. Varför? Är inte detta dålig optimering? Varför ens sänka inställningarna då? Alan Wake 2 var dåligt optimerat men man fick åtminstone en rätt trevlig boost på AMD grafikkort om man körde med software lumen istället.
Sänker du Global Illumination så får du som mest en boost på runt 10 fps från Med till High. Ingen alls från Low till Med. Ser man någon skillnad? Nej inte alls.
9 av 10 inställningar har i princip ingen visuell skillnad, om det är någon är det såpass minimalt att endast pixelpeepers ser dem. Man har i princip tagit Very High som bas prestanda och sedan lagt till lite kosmetiska inställningar som gör i princip ingenting.
Dags att folk inser: Spel idag är inte optimerade i grunden utan uppskalningstekniker. Uppskalning är framtiden, inte native. Tyvärr.
Varför ska de ta sig en mass tid och pengar på optimering när de kan släppa något dåligt optimerat, men sålänge det ser fint och skitigt ut så kommer det finnas en del folk, som oftast sitter på 4090 eller motsv, att påstå att det är bra optimerat. Trots att spelet kräver uppskalning för att spela det för alla andra. "Framtiden" som en del kallar det. Precis som Starfield var designat för framtida hårdvara(tm).