Vilken Mac är bra nog för att jag ska börja kunna använda Logic Pro?

Permalänk

Vilken Mac är bra nog för att jag ska börja kunna använda Logic Pro?

Tjenare allihop, är helt ny här.
Vill först och främst passa på att tacka i förväg ifall det är så att någon har något tips eller en kommentar!

Det är såhär va, jag är riktigt sugen på att köpa en Mac, främst för musikskapande i Logic.
Är riktigt osugen på att skaffa mig en bärbar dator igen, kan absolut vara skönt men har verkligen inget behov av att ha en dator som är lätt att ta med sig.
Har kollat runt på diverse forum men känns ändå allra bäst att fråga er som verkar riktigt duktiga inom ämnet!

Så det jag undrar nu är.. Vilken Mac är bra nog för just musikskapande i Logic Pro? Notera att jag sa bra nog, inte allra bäst, för det har jag definitivt inte råd med.
Har hittills spanat omkring på iMac's och Mac Mini, men det känns ändå som att iMac verkar vara det absolut bästa men det finns så mycket olika varianter så jag vet inte riktigt hur jag ska bestämma mig.

Till exempel - iMac 27" med 3.2 GHz i5 processor, 8gb ram, 1024mb nvidia geforce grafik & 1000gb hårddisk.. Men sen om man kollar så är det tydligen hundra gånger bättre med en 2.6 GHz i7 processor pga hyperthreading etc, snälla notera igen att jag kan verkligen noll om datorer (trodde jag kunde men sen gled jag in här och såg att de flesta utav er verkar vara riktiga hjältar inom teknikens värld).

Så vad tror ni? Vilken Mac skulle passa mig bäst och vara bra nog för att enbart fokusera på att producera egen musik på hemmaplan? Någon som klarar av trycket, jobbet liksom. Vill inte ha något skit men vill ha något som är bra nog!

* Duger en 3.2GHz / 3.5GHz Intel Core i5 processor?
* Måste man ha SSD eller Fusion Drive och i så fall varför?
* Är iMac en bra dator i sig eller är den bara poppis för att den är snygg och har sjukt bra skärm?

Vore hemskt tacksam för svar så fort som möjligt då jag vill börja snarast!

Tack ännu en gång!

Hälsningar,

Permalänk
Medlem

Logic är inget tungt program så vilken ny mac som helst är mer än man behöver. SSD gör mycket för upplevd prestanda, program startar snabbare t.ex., jag skulle valt till SSD alt. fusion drive om man behöver mycket utrymme. iMac har precis uppgraderats med Haswell så det är bra läge att köpa nu.

Permalänk
Skrivet av peterj:

Logic är inget tungt program så vilken ny mac som helst är mer än man behöver. SSD gör mycket för upplevd prestanda, program startar snabbare t.ex., jag skulle valt till SSD alt. fusion drive om man behöver mycket utrymme. iMac har precis uppgraderats med Haswell så det är bra läge att köpa nu.

Åfan, är 27" rätt väg eller är det bättre med en 21.5" om jag kan få en med 256gb SSD, 3.1 ghz i7 processor för samma pris som en 27" i5 med 1TB vanlig hårddisk?
Tack för svaret förresten!

Permalänk
Medlem

Använder själv Logic Pro så har du några funderingar är det bara att fråga på Du har självklart lite fördel med en snabbare CPU och hyffsat med RAM. Men det funkar även riktigt bra med en Mac Mini t ex med en Intel Core 2 Duo och "bara" 2 GB RAM. Använde själv en sådan förut i en studio och allting flöt på riktigt bra.

Nu använder jag Logic med en Macbook Air

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Skrivet av superst4r:

Använder själv Logic Pro så har du några funderingar är det bara att fråga på Du har självklart lite fördel med en snabbare CPU och hyffsat med RAM. Men det funkar även riktigt bra med en Mac Mini t ex med en Intel Core 2 Duo och "bara" 2 GB RAM. Använde själv en sådan förut i en studio och allting flöt på riktigt bra.

Nu använder jag Logic med en Macbook Air

Tjenare, tack!

Jag har kollat på dessa två, får köpa för företagspris (exkl moms) så är ju fint det i alla fall!

iMac 21.5"
http://www.dustin.se/product/5010755096/apple-imac-21-5-ci7-3... - Denna är ju extremt mycket bättre i komponenter tydligen, men känns skevt med en 21.5" skärm..

iMac 27"
http://www.dustin.se/product/5010754600/apple-imac-27-ci5-3-2...

Vad skulle du göra?:) Jag vill ju kunna sitta o pilla i Logic i x antal timmar utan att den brinner upp liksom!

Tack ännu en gång,

mvh
/D

Permalänk
Medlem
Skrivet av wellitsrestday:

Tjenare, tack!

Jag har kollat på dessa två, får köpa för företagspris (exkl moms) så är ju fint det i alla fall!

iMac 21.5"
http://www.dustin.se/product/5010755096/apple-imac-21-5-ci7-3... - Denna är ju extremt mycket bättre i komponenter tydligen, men känns skevt med en 21.5" skärm..

iMac 27"
http://www.dustin.se/product/5010754600/apple-imac-27-ci5-3-2...

Vad skulle du göra?:) Jag vill ju kunna sitta o pilla i Logic i x antal timmar utan att den brinner upp liksom!

Tack ännu en gång,

mvh
/D

No problem dude.

Wow. För att bara köra Logic så känns någon av dessa extremt onödigt.. Hade hellre rekommenderat: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1464006 och köpt en 2560x1080 IPS skärm istället som denna t ex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2118457 där du får till och med 29". Tyckte den verkade riktigt schysst

Notera att du kan även kan uppgradera minnet på en Mac Mini på upp till 16GB. Vilket antagligen inte behövs men kan ju vara bra att veta

Hade valt en Mac Mini med en IPS skärm alla dagar i veckan över de två du länkade. När man skapar musik så är upplösning och storlek på skärm viktigt (enligt mig) så du har bra översikt över projektet, effekter mm.

Men om du nu ändå har bestämt dig för en iMac så hade jag valt 27" pg a dess större storlek och upplösning!

Visa signatur

Permalänk

Jag hade kört på en 27" iMac. Haft många datorer under mitt liv, Macbook Pro, iMac och massor med datorer och har nog inte varit så nöjd med en dator som jag var med min iMac. Hade dock 21,5" gick visserligen bra men kändes som om skärmen var lite för liten. Vet inte hur mycket extra dem tar för att få en SSD istället men hade satsat på en sådan personligen.

Permalänk
Medlem

Låt dig inte luras. Logic är i sig själv aplätt och kan köras på vad som helst. Men det blir tyngre av vad du kör. Jag vet inte vad du ska göra, ska du bara plugga in en gitarr och lägga på en bas, trummor och sådär spelar det ingen roll vilken mac du väljer idag. Men har du tänkt göra något mera komplext, med elektroniska inslag och så, kan det bli mer krävande. Musikproduktion kan vara mångdubbelt mer prestandakrävande än de värsta spelen! Ljudet i min dator började lagga förr i tiden, när jag körde några VSTs och försökte ta ett ackord med en hypersaw. Den åt upp all processorkraft och använde allt minne, och då hade jag ändå knappt hälften av effekter-instrument igång än vad som finns i en vanlig random trancelåt.

Fundera på vad du ska göra. Jag har haft en iMac 27" och kan rekommendera dem (om det är en mac du ska ha dvs, jag föredrar pc!). Tror också de har högre andrahandsvärde än en 21.5". Nackdelen med iMac är att de är svåra att pilla med hårdvarumässigt. Dessutom hatar jag OsX, men det är en annan sak.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt valt en iMac i ditt fall.
Hur bra prestanda du behöver beror på vad du ska göra inom Logic, finns en hel del krävande AU-pluggar och så vidare. Men du kommer långt på valfri iMac från 2013. Själv hade jag nog valt 27" framför 21,5" pga den fantastiska skärmen, och du kommer förmodligen klara dig med en i5:a. Jag skulle nog vilja påstå att om du är osäker på om du behöver en i7:a eller inte så klarar du dig med en i5:a.

Edit:

På 27" har du möjlighet att sätta in mer RAM i efterhand, det går däremot inte på 21,5". Många pluggar kan äta en hel del minne, så det är absolut en fördel att kunna uppdatera i framtiden om du får behov utav det.

Visa signatur

MacBook Pro Retina 2013:
2,8 GHz (3,3 GHz) Dual-Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3L
256 GB PCIe-baserad flashlagring

Permalänk

Tack för alla svar!

Det den ska användas till är främst att skapa elektronisk klubbmusik, mycket house, trance, techno.
Främst bara för eget bruk, möjligen att man vågar visa en låt för en annan människa om ett par år!

Jag tänkte möjligen 27" med 3.2 GHz i5 processor, den verkar inte klara hyperthreading så som i7 (har jag läst, så kan ha fel såklart).
Kanske köpa ett "USB 3.0 Chassi" för en extern hårddisk och sätta i en 120gb SSD disk där i.

Jag kommer ju bara göra musik på amatörnivå, men man ska ju aldrig säga aldrig - så därför vore det ju fantastiskt att ha en dator som pallar trycket när man kan mer om skiten!

Har även flera nära vänner som pysslar med musik, inte just i Logic men i annat så som FL & Ableton.. Så kan ju hända att man sitter och proddar lite för skojs skull tillsammans! Och eftersom att de kan en hel del så kan det ju faktiskt bli så att man har x antal plugins och tracks igång samtidigt.
Vill inte köpa en dator som brinner upp!

Lutar allra mest åt iMac fortfarande, let's face it den har en grym prestanda (enligt de flesta) och den har ett sjukt fint utseende.

Men som sagt, är fortfarande öppen för förslag.

Men 13500kr för en 27" imac med 3.2 GHz i5, 8 GB ram, 1TB hårddisk med extern SSD i 3.0 chassi och 1GB nvidia grafik - kommer detta hålla ett par år? Lär ju inte bli skit duktig direkt heller så. Mer minne går ju att fixa (Har för mig att det går att sätta in upp till 32GB i 27"). Extern SSD ska vara riktigt bra (inte som en intern men ändå okej).. Och så då är frågan, kommer processorn klara av det som den ska användas till eller kommer den överklockas och sabba datorn?

Tack igen, sjukt kungliga!

Permalänk
Medlem

Jag har kört EastWest bibliotek på en i3:a (iMac 2010) ganska smärtfritt, vilket generellt är betydligt mer krävande än de vanliga house relaterade pluggarna (Massive, Nexus, etc.. ). Så jag kan inte tänka mig att den datorn du nämner ska ha några som hälst problem även om du skulle lyckas komma upp på en professionell nivå.

Det finns vissa saker inom musikproduktion som är extremt krävande, men house osv är generellt inte en utav dem.

Visa signatur

MacBook Pro Retina 2013:
2,8 GHz (3,3 GHz) Dual-Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3L
256 GB PCIe-baserad flashlagring

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Det den ska användas till är främst att skapa elektronisk klubbmusik, mycket house, trance, techno.
Främst bara för eget bruk, möjligen att man vågar visa en låt för en annan människa om ett par år!

Jag tänkte möjligen 27" med 3.2 GHz i5 processor, den verkar inte klara hyperthreading så som i7 (har jag läst, så kan ha fel såklart).
Kanske köpa ett "USB 3.0 Chassi" för en extern hårddisk och sätta i en 120gb SSD disk där i.

Jag kommer ju bara göra musik på amatörnivå, men man ska ju aldrig säga aldrig - så därför vore det ju fantastiskt att ha en dator som pallar trycket när man kan mer om skiten!

Har även flera nära vänner som pysslar med musik, inte just i Logic men i annat så som FL & Ableton.. Så kan ju hända att man sitter och proddar lite för skojs skull tillsammans! Och eftersom att de kan en hel del så kan det ju faktiskt bli så att man har x antal plugins och tracks igång samtidigt.
Vill inte köpa en dator som brinner upp!

Lutar allra mest åt iMac fortfarande, let's face it den har en grym prestanda (enligt de flesta) och den har ett sjukt fint utseende.

Men som sagt, är fortfarande öppen för förslag.

Men 13500kr för en 27" imac med 3.2 GHz i5, 8 GB ram, 1TB hårddisk med extern SSD i 3.0 chassi och 1GB nvidia grafik - kommer detta hålla ett par år? Lär ju inte bli skit duktig direkt heller så. Mer minne går ju att fixa (Har för mig att det går att sätta in upp till 32GB i 27"). Extern SSD ska vara riktigt bra (inte som en intern men ändå okej).. Och så då är frågan, kommer processorn klara av det som den ska användas till eller kommer den överklockas och sabba datorn?

Tack igen, sjukt kungliga!

Processorn kommer att duga hur bra som helst och vara framtidssäker i x antal år framöver. Behöver du inte oroa dig för oavsett vilken modell du väljer.
Om processorn kommer överklockas och sabba datorn? Hänger inte riktigt med här men så länge du inte överklockar den själv och låter värmen stiga åt helvete så kommer den inte att sabbas. Har aldrig överklockat Mac för har aldrig sett någon anledning till det. Nu vet jag inte hur pass bra kylningen är på iMac men kan inte tänka mig att processorn skulle bli för överhettad vid belastning.

Såg btw att iMac verkar sakna FireWire? Något som jag tyckt hade varit ganska viktigt om man köper en dator i syfte för att spela in musik. Eftersom många externa ljudkort har just FireWire. Men kanske finns någon converter att skaffa lr liknande

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av superst4r:

Såg btw att iMac verkar sakna FireWire? Något som jag tyckt hade varit ganska viktigt om man köper en dator i syfte för att spela in musik. Eftersom många externa ljudkort har just FireWire. Men kanske finns någon converter att skaffa lr liknande

Det finns en Thunderbolt - Firewire adapter från Apple. http://store.apple.com/se/product/MD464ZM/A/apple-thunderbolt...

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Tack igen!

Jag är fortfarande riktigt osäker men har spanat in Mac Mini ännu mer nu..

Mac Mini med 2.6 GHz i7 processor, 8GB Ram, 1000GB Fusion Drive.
Samt en 29" Philips widescreen skärm. Dra upp tutorials på ena halvan, köra Logic på den andra.

Detta måste ju vara riktigt bra?

Köper även ett audio interface av någon bra typ för att få ut bra ljud.

8GB Ram klarar man väl sig på ett bra jävla tag? Tror aldrig jag haft mer än 2GB ram på något haha!

Permalänk
Medlem

Tack igen!

Jag är fortfarande riktigt osäker men har spanat in Mac Mini ännu mer nu..

Mac Mini med 2.6 GHz i7 processor, 8GB Ram, 1000GB Fusion Drive.
Samt en 29" Philips widescreen skärm. Dra upp tutorials på ena halvan, köra Logic på den andra.

Detta måste ju vara riktigt bra?

Köper även ett audio interface av någon bra typ för att få ut bra ljud.

8GB Ram klarar man väl sig på ett bra jävla tag? Tror aldrig jag haft mer än 2GB ram på något haha!

Nu tycker iaf JAG att du inne på rätt spår. Den har ju firewire så du slipper köpa adapter också. En potent liten sak som är perfekt för sånna ändamål du ska göra. En i7 på 2.6GHz gör inte saken sämre..

Jag rekommenderar att läsa recensioner innan du köper något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mac mini är dock läge att vänta på uppdatering till haswell.
Apple har event om drygt en vecka, kanske kommer den då.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."