Black Week-stream med Webhallen!
Permalänk
Medlem

Dual link DVI HDMI kabel 144hz

Hej. Har en snabb liten fråga om 144hz skärmar. Av det jag har läst så behöver man en dual link DVI kabel för att kunna köra 144hz i 1920x1080 men då undrar jag finns det Dual link kablar som är HDMI i ena enden och Dual Link DVI i andra och kan man använda en sån kabel för att kunna få ut 144hz.
Här är en bild på en sån kabel jag undrar om. http://s474818768.onlinehome.us/DVIHDMI/006.jpg
Exempel Skärm : http://www.inet.se/produkt/2303531/benq-24-xl2411t-144hz

Visa signatur

MSI Z77A-GD65 Gaming | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE PRO | ASUS GTX 1070 Ti | Corsair H80i | Corsair Force GT 120GB SSD | Samsung SSD 840 EVO 120GB | Fractal newton R2 800W | Fractal Define R3.

Permalänk
Medlem

Nej, skärmen kan bara ta 144Hz från DVI DL eller DP.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

HDMI-standarden stödjer inte över 60Hz i någon upplösning, så även om du hade haft HDMI i ena änden så hade inte kontakten varit kapabel att ta emot mer än 60Hz.

Permalänk
Bildexpert 📺

Du kan inte använda en passiv adapter från Dual Link DVI till HDMI eftersom HDMI-A-kontakten rent elektriskt är en single link. Kablarna ger alltså ett falskt intryck - i din bild kallas den också DVI-I. Så i praktiken blir alla direkta och passiva kopplingar från DVI till HDMI en DVI-D-single-link* oavsett vad sladdarna kallas av försäljaren.

Däremot kan HDMI med en pixelklocka på 340 MHz över en single link generera de flesta av signalerna som med DVI annars kräver Dual Link. Dock lär man slå i taket med 1920x1080 i 144 Hz i alla fall. Det kräver kretsar (både i sändare och mottagare) byggda kring HDMI 2.0-specen med en pixelklocka på 600 MHz för att nå den bandbredden.

HDMI 1.3 specificerar 720p och 1080i i 120 och 240 Hz så det är knappast någon inbyggd 60 Hz-gräns med HDMI, utan begränsningarna ligger i produkterna som genererar och tar emot signalen.

*Det finns en HDMI Dual Link-kontakt (typ B) men jag har aldrig sett en användas i praktiken.