[BF4] [TEST] Gör Hyper-Threading skillnad?
Är det någon som har undrat om BF4 kan utnyttja Hyper-threading? Jag gjorde ett test och här är svaret:
(Jag har uppdaterat testet och använder de senaste drivrutinerna och spelar med den senaste patchen som finns vid detta datum: 2013-12-12)
Jag har behållit det gamla testet och båda testen ligger under "spoiler-tag" så att de inte tar så stor plats.
SLUTSATS:
Enligt det gamla testet så ger Hyper-Threading ingen ökning av FPS med enligt det nya testet (uppdaterade drivrutiner och annan karta) så ger faktiskt Hyper-Threading en prestanda ökning, 22%, som är ganska betydande. Så vad ska man säga? Att HT ibland ger en prestanda boost?
NYA TESTET:
BF4 har stöd för Hyper-Threading, och det ger cirka 22% högre fps.
När man har HT aktiverat så belastats processorn till cirka 70%. Med HT avslaget så belastas processorn till cirka 90%. BF4 använder alltså fyra kärnor mycket effektivt, men har problem med att hantera HT och åtta trådar.
GPU belastningen var runt 70% utan HT och 85% med HT.
GAMLA TESTET:
BF4 har stöd för Hyper-Threading, men det ger ingen skillnad i fps. Om något så får man faktiskt litet mindre fps med HT påslaget, men det skiljer så litet att det lika gärna kan vara inom felmarginalen.
När man har HT aktiverat så belastats processorn till cirka 60%. Med HT avslaget så belastas processorn till cirka 95%. BF4 använder alltså fyra kärnor mycket effektivt, men har problem med att hantera HT och åtta trådar.
GPU belastningen var runt 60% med eller utan HT. Ingen skillnad där alltså.
Det spelar alltså ingen roll om ni kör med HT avslaget eller påslaget i Windows 7.
Windows 8 ger 30% mer fps än Windows 7
Det nya testet, 2013-12-12.
Dator, grafikinställningar och spelläge:
Windows 8.1, 64-bit
i7 920@4.0GHz
GTX 670 (331.82)
1920x1080, 120Hz skärm
Bana: Silk Road
Spelläge: Conquest Large
Spelare: 64
Grafik:
Utförande:
Jag använde mig utav FRAPS och spelade in i 180 sekunder. Jag gjorde sex test med HT avslaget och sex test med HT påslaget. Diagrammen kommer från Excel.
Resultat utan HT:
Minimum: 94, 101, 97, 109, 95, 100
Maximum: 150, 200, 167, 171, 178, 172
Medium: 121, 138, 130, 138, 139, 132
Medium totalt: 132.8 fps
GPU belastning: ~ 70%
CPU belastning: ~ 90%
Diagram över FPS utan HT:
GPU och CPU belastning utan HT:
Resultat med HT:
Minimum: 119, 133, 115, 118, 115, 122
Maximum: 200, 200, 198, 200, 201
Medium: 155, 172, 159, 166, 166, 158
Medium totalt: 162,5 fps
GPU belastning: ~ 85%
CPU belastning: ~ 70%
Diagram över FPS med HT:
GPU och CPU belastning med HT:
Det gamla testet, från BF4 BETA, 2013-10-10.
Dator, grafikinställningar och spelläge:
Windows 7, 64-bit
i7 920@4.0GHz
GTX 670
1920x1080, 120Hz skärm
Bana: Siege of Shanghai
Spelläge: Domination
Spelare: 32
Grafik:
Utförande:
Jag använde mig utav FRAPS och spelade in i 180 sekunder. Jag gjorde tre test med HT påslaget och tre test med HT avslaget. Diagrammen kommer från Excel.
Resultat med HT:
Minimum: 39, 43, 41
Maximum: 90, 89, 100
Medium: 57, 61, 62
GPU belastning: ~ 60%
CPU belastning: ~ 60%
Diagram över FPS med HT:
GPU och CPU belastning med HT:
Resultat utan HT:
Minimum: 45, 47, 44
Maximum: 90, 101, 109
Medium: 63, 65, 67
GPU belastning: ~ 60%
CPU belastning: ~ 95%
Diagram över FPS utan HT:
GPU och CPU belastning utan HT:
Jag slänger även in ett test med Windows 8 för dem som vill se hur mycket man tjänar på det:
Windows 8 med HT:
Windows 8 utan HT:
Större bild
Windows 8 ger alltså 30% mer fps jämfört mot Windows 7, inte illa pinkat.