Permalänk

Ny kylpasta?

Jag undrar om man behöver applicera ny kylpasta om man tagit bort kylflänsen ovanför CPUn, datorn är ca ett år gammal.

Permalänk
Medlem

Yes! Vill du ha acceptabla temperaturer så är det ett måste!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Jag undrar om man behöver applicera ny kylpasta om man tagit bort kylflänsen ovanför CPUn, datorn är ca ett år gammal.

Ja den ska alltid bytas om du lyfter på kylaren annars riskerar du att överhetta processorn då det bildas luftbulbblor mellan de två ytorna och det värmer upp din processor en hel del.

såklart ska båda rengöras

http://www.inet.se/produkt/5321168/arctic-ceramique-kylpasta-...
Använder själv denna och lägger lite större än ett riskorn i mitten på de flesta processorer / grafikkort som har heatspreader.

Den är lite sämre med någon grad eller så och ledar inte någon ström heller då det inte finns någon silver i den (blir även billigare att tillverka så du får ganska mycket pasta för pengarna ^^)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1

Permalänk
Permalänk
Medlem

Byt kylpasta nu, sluta snåla - fan det kostar väl 50kr tuben för mx2 eller så.

Permalänk

De handlar inte som snålhet, jag har faktiskt Arctic Silver 5 här hemma, men den är säkert några år gammal. De är ju ändå en del moment för att byta kylpasta och om de ändå är bra temperaturer så känns det kanske inte så lockande...

Permalänk
Medlem

Kör du med eftermarknadskylare utan att ha överklockat så kommer du få bra temperaturer även om du inte lägger på ny kylpasta, är detta fallet? (Kunde dock fått bättre)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Kör du med eftermarknadskylare utan att ha överklockat så kommer du få bra temperaturer även om du inte lägger på ny kylpasta, är detta fallet? (Kunde dock fått bättre)

Det är en Dell XPS 8300 i standardutförande alltså ingen modifiering eller överklockning. Men kan jag förlänga livslängden om jag sätter på ny kylpasta, så kanske det kan vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Det är en Dell XPS 8300 i standardutförande alltså ingen modifiering eller överklockning. Men kan jag förlänga livslängden om jag sätter på ny kylpasta, så kanske det kan vara värt det.

Håll koll på temperaturerna bara, under 70 i spelande skulle jag hålla mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Det tar max en kvart om ens det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Estanjoni:

De handlar inte som snålhet, jag har faktiskt Arctic Silver 5 här hemma, men den är säkert några år gammal. De är ju ändå en del moment för att byta kylpasta och om de ändå är bra temperaturer så känns det kanske inte så lockande...

Har du använt AS5? Den lär inte bli gammal om den är kvar i tuben iaf. Hade själv en tub 5+ år och den funkar ok.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)