NAS eller trådlös hårddisk?

Permalänk
Medlem

NAS eller trådlös hårddisk?

Ska skaffa någon form av backup för mina datorer och kollar då på en NAS-lösning, men en billig sådan. LaCie säljer en billig cloudbox, men den har bara en disk i sig. Ingen raid alltså. Jag funderar lite på om man skulle kunna köpa en extern hårddisk eller en hårddisk + ett kabinett och sedan med ett trådlöst USB-nätverkskort kopiera över filer till denna. Är det här en bra idé?

Vidare så undrar jag vad ni tror är det bästa ur säkerhetssynpunkt. Köra en NAS med två diskar i raid 1 eller ha två externa diskar, oberoende av varandra, som jag själv ser till har samma data på sig. Tankar?

Borde jag spara till en ordentlig NAS från Synology eller liknande och köra två diskar i raid 1? Eller är den här lådan från LaCie något att kolla på? Vad har den för disk i sig? Köper bara WD...

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns trådlösa diskar men att plocka ihop nått fungerande själv lär inte bli så enkelt, det är inte bara att skaffa en låda och en usbdongel.
Det kanske kan fungara med en usb disk du ansluter till en router ? Den lösningen är smidig om det gäller att "förvara" filer snarare än at använda dem.

Raid är inte nån ersättning till backup och väljer du mellan 2 enkeldiskar eller raid 1 så bör 2x enkeldisk vara bättre eftersom det krävs att du gör fel 2 ggr för att förstöra filerna medan raid 1 reagerar direkt om du får logiska fel, tex virus eller raderar nått du vill ha kvar.
Jag hade utan tvekan valt 2 separata backupper för att säkra filerna och det är lite så mitt eget system ser ut, de saker jag vill säkra är spridda på många olika diskar som inte är inkopplade i datorn under normala förhållanden.

Raid 1 är för att öka tillgängligheten på tex en server, inte för att säkra filerna mot logiska fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns trådlösa diskar men att plocka ihop nått fungerande själv lär inte bli så enkelt, det är inte bara att skaffa en låda och en usbdongel.
Det kanske kan fungara med en usb disk du ansluter till en router ? Den lösningen är smidig om det gäller att "förvara" filer snarare än at använda dem.

Raid är inte nån ersättning till backup och väljer du mellan 2 enkeldiskar eller raid 1 så bör 2x enkeldisk vara bättre eftersom det krävs att du gör fel 2 ggr för att förstöra filerna medan raid 1 reagerar direkt om du får logiska fel, tex virus eller raderar nått du vill ha kvar.
Jag hade utan tvekan valt 2 separata backupper för att säkra filerna och det är lite så mitt eget system ser ut, de saker jag vill säkra är spridda på många olika diskar som inte är inkopplade i datorn under normala förhållanden.

Raid 1 är för att öka tillgängligheten på tex en server, inte för att säkra filerna mot logiska fel.

Dold text

Kör du någon typ av NAS-lösning?

Permalänk
Medlem

Jag skulle skaffa en trådansluten nas med raid i alla dagar, Dels går det snabbare att skicka stora filer till nasen sen så har du säkerheten ett raid system.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av borgona:
Dold text

Kör du någon typ av NAS-lösning?

Njae brukar först sprida ut datan mellan olika datorer om nu det kan räknas som nas, men allt som jag räknar som backup ligger på multipla enkeldiskar som INTE är anslutna alls, ingenting som är igång räknar jag som en pålitlig backup såvida prylarna inte är i en annan lokal och inte går att nå direkt via filsystemet.

En backupp får inte vara ansluten elektrisk för då skyddar den inte om det skulle bli elfel tex åska, den får heller inte gå att nå via normala filsystemet för då skyddar det inte mot virus.
Jag mellanlagrar filer på olika saker som är online men när det tex gäller egna bilder så flyttas de även till diskar som inte är anslutna elektriskt just för att minska riskerna med elfel och virus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Ska skaffa någon form av backup för mina datorer och kollar då på en NAS-lösning, men en billig sådan. LaCie säljer en billig cloudbox, men den har bara en disk i sig. Ingen raid alltså. Jag funderar lite på om man skulle kunna köpa en extern hårddisk eller en hårddisk + ett kabinett och sedan med ett trådlöst USB-nätverkskort kopiera över filer till denna. Är det här en bra idé?

Vidare så undrar jag vad ni tror är det bästa ur säkerhetssynpunkt. Köra en NAS med två diskar i raid 1 eller ha två externa diskar, oberoende av varandra, som jag själv ser till har samma data på sig. Tankar?

Borde jag spara till en ordentlig NAS från Synology eller liknande och köra två diskar i raid 1? Eller är den här lådan från LaCie något att kolla på? Vad har den för disk i sig? Köper bara WD...

Om du har en gammal dator hemma, så kan du enkelt fixa så att den blir en NAS med freeNAS! (googla freenas och du hittar allt du behöver)

Om du vill ha en liten billig lösning som typ DLinks eller Synology med två diskar, så sätt in en köpes annons här på marknaden Jag lovar att du kommer att få många svar. Varför betala 1000kr för en sak om du kan få den för 400-600kr.

Och ja du ska ha en NAS! Alla borde ha en NAS

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Köp en nas. Sedan har du diskarna i nasen som main lagring. Sedan kan du köra en eller flera externa som du kör backup till med funktionerna i nasen. Dels kan du se till att den dagligen har samma innehåll, eller att den har ett backupschema där du kan hålla inkrementella förändringar under viss tid