Dags att pensionera mina hårddisk?

Permalänk
Medlem

Dags att pensionera mina hårddisk?

Hej, är lite osäker!
Jag har haft en hårddisk i runt 5 år (en Maxtor 6B200M0). När jag gjorde en scan av ytan på disken hittades ett flertal skadade sektorer.
HDTune_Error_Scan_Maxtor_6B200M0

Jag har dessutom flera gånger drabbats av samma problem som killen i den här tråden UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME och därför behövt reparera disken ett antal gånger med chkdsk.
Tror ni disken börjar ge upp, eller kan jag lita på att chkdsk verkligen kan reparera de här sektorerna?

Tack på förhand
MVH

Permalänk
Medlem

Skadade sektorer brukar aldrig gå att "reparera". Det Windows måste lära sig är vart de sektorer som är trasiga finns och undvika att spara data där.

Om detta har hänt vid flertalat tillfällen låter det som att det är fler och fler sektorer som ger upp, så det är kanske läge att byta ut disken.

Var iaf säker på att du har backup på allting viktigt som sparas på disken ifall den lägger av helt en dag.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Skadade sektorer är aldrig bra. Själv skulle jag byta, skulle åtminstone inte hålla några vikitiga saker på den.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Den där disken är död vilken dag som helst. Kopiera allt viktigt ifrån den och ersätt den med en ny snarast innan datan är förlorad. Använd den helst inte heller tills du har en ny.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

En 5 år gammal disk är ganska mycket långsammare än en ny disk, även om den har ungefär samma storlek.

Om du har råd är en ny disk antagligen ett ganska stort prestandalyft, går snabbare att starta datorn och program.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Det får bli en ny disk isf, tänkte ändå ominstallera windows i dagarna.
Tack för hjälpen allihop.:)

Har ni några förslag på en prisvärd disk?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimpen
Skadade sektorer brukar aldrig gå att "reparera

Det är inte riktigt sant Har man tur går det att fixa men då krävs en väldigt kraftfull formatering Har gjort det själv ett par gånger med lyckat resultat

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Byt hårddisk, inget att vara ledsen över, tvärtom så kommer du få en större & snabbare hårddisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Det är inte riktigt sant Har man tur går det att fixa men då krävs en väldigt kraftfull formatering Har gjort det själv ett par gånger med lyckat resultat

Jasså? Så det går att reparera trasika sektorer? Du får mer än gärna säga hur och med vilket program du gjorde det med.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Jasså? Så det går att reparera trasika sektorer? Du får mer än gärna säga hur och med vilket program du gjorde det med.

Har du en diskett-station Börja med 98:ans bootdiskett och kör

DEBUG

Du kan köra en debug från dos-promt,den gör detsamma som en lågnivåformatering
Här kommer ett script (enter) betyder att du ska trycka enter........
vara säker på att skriva det precis som det står.......

DEBUG SCRIPT.

In dos promt.

Degug (enter)
F 200 L1000 0 (enter)
A cs:100 (enter)
Mov ax,301 (enter)
Mov bx,200 (enter)
Mov cx,1 (enter)
Mov dx,80 (enter)
Int 13 (enter)
Int 20 (enter)
(enter)
G (enter)
Q (enter)

sen är det bara att starta om, partitionera och formatera

Givetvis kommer allt att försvinna Även uppdelningar av disken osv
Sen kör du ett program som heter.......Har det inte huvet just nu Men är du intresserad fixar jag givetvis fram namnet

EDIT: East-Tec FormatSecure heter programet Gjorde en formatering av en disk på 320GB det tog 2.5 dygn ungefär

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Western Digital Caviar Black 640GB rekommenderas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Western Digital Caviar Black 640GB rekommenderas

+1

Har samma disk, riktigt bra o billig

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer