Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Inaktiv

Vilket guild wars?

Har länge tänkt o börja spela guild wars då det verkar ruskigt roligt.

Har iten kört så mkt mmorpg innan och har inte kört ngt av guildwars spelen mer än och testat dom.

Så vilket guild wars rekomenderar ni?

Guild wars
Guild wars factions
Guild wars nightfall

Om man tex köper nightfall, kommer man kunna ka till världearna i dom två tidigare spelen, och kommer man kunna ha allt som finns i dom tidigare?

Permalänk
Medlem

För att komma åt de tre kontinenterna så måste du tyvärr ha alla tre spel.

Och du kan inte ha allt om du bara köper Nightfall, eftersom Assassin och Ritualist är exklusiva för Factions. Hur det är med items o.s.v har jag ingen aning

edit: Glömde säga vilken jag rekomenderar

Jag har bara spelat Nightfall men kampanjen är riktigt kul!

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

köp vanliga guildwars först kan säga att det är verkligen ett suveränt spel du kommer att ha roligt och vara uptagen med den i flera månader, jag har köpt factions nu vilket är oxo suveränt men kan säga att jag fortfarande spelar vanliga guildwars oxo och har inte tröttnat på den ett dug det finns jo hur mycket som helst att göra där.

du kan lika gärna börja från början i storyn det blir jo roligare så

Visa signatur

AMD M2 4200, 2gb 533, 1 Terra+ hd
--
Inspiron 6400, core duo 1.6, 1gb ram, 60 gb

Permalänk
Inaktiv

Hmm synd att man itne kan vara assasin på nightfall, de va nämligen det jag tänkte köpa och assasin är de jag vill vara

Permalänk
Medlem

I min mening så är Nightfall kampanjen mycket bättre och roligare än Factions. Mycket öppnare, snyggare miljöer och så har man tillgång till Heroes. Datorstyrda spelare som man har mer kontroll över än henchmen som finns i dom tidigare kampanjerna. Man kan byta skills på dom osv
Jag skulle rekomendera Nightfall för en ny GW spelare Inte lika brant inlärningskurva som i Factions och Prophesies känns bara segt i början.
Men helt klart får man mest ur spelet om man har alla tre kampanjer

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Inaktiv

Hmm, va nere på stan lite förut, var på game och åhlens, de första guild wars fanns inte ngnstans =/

maniac okej tack för tipset, får bli nightfall

Så det får bli nightfall då Då nightfall och factions kostar lika mkt. Sen får jag väll hitta ngn billig sida och beställa Prophesie i efterhand.

Permalänk

Jag har Prophecies (första) och Factions och har Inte lirat NF, men till någon som köper nu skulle jag nog rekommendera Prophecies eller NF...

Vet inte om jag kan ge någon direkt utförlig förklaring varför just P eller NF...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Tycker du skall välja första GW sen om du gillar det skipa Faction och gå direkt till Nightfall,men just nu så tycker jag att dom har sabbat Pve game playet men gillar du PvP så är det här nog ett spel för dig...

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Inaktiv

pvp och pve, whats the difference?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
pvp och pve, whats the difference?

PvE = Player versus Enemies; Story-mode så att säga, man spelar igenom spelets story (RPG-del).

PvP = Player versus Player; man slåss mot andra spelare i dueller.

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Inaktiv

appoc2013 så man kan inte spela PvP med spelts story? Och i PvP är det endast slåss mot varandra, och ingen handling?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
appoc2013 så man kan inte spela PvP med spelts story? Och i PvP är det endast slåss mot varandra, och ingen handling?

jo du kan ta din Pve gubbe och spela PvP med om du vill men du kan göra en pvp gubbe på 5min som har allt det bästa och gå in och fightas men det ända du behöver då är Faction points som du använder för att låsa upp olika skills detta slipper du om du fixar alla skills i pve...

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Inaktiv

Ah okej

Aja brosan köpte nightfall idag ^^

Nu äre abra o vätan tills jag får tillbaks mina minnen från komplett.

Permalänk
Medlem

Underbart spel, har alla 3 utgåvor.

Nightfall köpte jag sist men kommer först

Första utgåvan är riktigt skoj oxå, nästan första plats

Factions kommer sist pga sina stadsmiljöer

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

Jag har också funderat på detta spel ett tag efter att totalt lagt ner WoW
Det är bara en sak jag undrar: är max lv 20 i alla tilllägg också?
Med risk för att bli besviken undrar jag också hur endgame-spelandet fortsätter
finns det tex uber-items och speciella talanger som tar lång tid att skaffa?
Det kommer bli svårt för mig att inte jämföra det med wow (tyvär) dock har wow också en del saker man stör sej enormt på som tex att öva upp weaponskill
-fruktansvärt drygt +all restid.
Nog om det, någon som kan förklara gameplayet lite mer ingående?
GW ser ju bra ut på ytan men vad döljer sig under....

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mathwarp
Jag har också funderat på detta spel ett tag efter att totalt lagt ner WoW
Det är bara en sak jag undrar: är max lv 20 i alla tilllägg också?
Med risk för att bli besviken undrar jag också hur endgame-spelandet fortsätter
finns det tex uber-items och speciella talanger som tar lång tid att skaffa?
Det kommer bli svårt för mig att inte jämföra det med wow (tyvär) dock har wow också en del saker man stör sej enormt på som tex att öva upp weaponskill
-fruktansvärt drygt +all restid.
Nog om det, någon som kan förklara gameplayet lite mer ingående?
GW ser ju bra ut på ytan men vad döljer sig under....

GW och WoW är två helt olika spel...

Visst finns det bra/dåliga items i GW, men spelet styrs inte efter vad för EQ man har... ArenaNet har försökt få spelet så balanserat som möjligt. Det ska ej krävas att dedikera all sin fritid på att hitta items och expa utan det styrs efter spelarens kunskaper, vilka skills man väljer och Hur man använder dem.

Ja, det är lv 20 som max i alla tillägg, alla av samma orsak - det styrs inte efter vilken level man är... mer en symbolisk grej.
Lv 20 kommer man till väldigt snabbt i jämförelse hur långt spelet är, hur snabbt beror på vilken campaign man kör; P, F, NF. Innan halva storyn iaf.

Detdär med speciella talanger så finns det sk. Elite Skills som man bara kan få tag genom att döda "bossar" och "fångar" skills; man använder en sk. Signet of Capture.

gameplayet då...
i PvE så spelar man från Lv 1 - 20 genom storyn, oftast tillsammans med ett party. Partyt varierar i storlek, börjar på 4 och går upp til 8 spelare ju längre man kommer. Tillsammans i partyt gör man då Quests och Missions, Missions är de främsta som för en längre fram i spelet och är direkt kopplade till storyn
Denna karktär går använda i PvP om man vill. Det är även i story/rpg-mode (PvE) som man låser upp items och skills för PvP.

i PvP så skapar man en karaktär som börjar direkt på Lv 20.
Denna karaktär går Endast använda i dueller, GvG's osv (möta andra spelare, guilds osv).

Edit: just det! Tror ej det nämnts tidigare i tråden så säger det.

Har man 2st Campaigns och mergar cd-nycklarna på ett konto (ex. du har Prophecies och Factions,) sätter du in nycklarna för dessa på 1 konto så får du +2 karaktärsslots Och har tillgång till båda aktuella världar, du kan resa mellan de båda världarna. Har du alla 3 så får du +4 slots (+2 för varje), och du kan resa mellan alla dessa 3.
(Prophecies = Tyria, Factions = Cantha, Nightfall = Elona). Du kan även göra quests i de andra världarna.

Kan även nämna att om du äger Prophecies så har du alla Core-skills. Köper du Factions har det tillkommit några skills för alla karaktärer (Core + Factions) och i Nightfall har det också tillkommit skills som ej finns i de andra (Core + Nightfall).

Nä, har visst lektion nu också, får räcka så, så...
..Hmm... undrar du över något ytterligare så är det bara att fråga så ska jag försöka svara senare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du nu skulle bestämma dig för att köpa prophecies, så kan det vara så att du får för mestadels spela missionen med henchmen, för det är ganska dåligt med folk i Tyria nuförtiden, inget fel på henchmen iofs,,,Men som sagt så är Prophecies så mycket bättre än factions, kan inte uttala mig om NF, då jag inte har spelat det än . Skulle nog börja med prophecies iaf o sedan fortsätta till NF, och sen om du orkar kan du spela igenom factions.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem

tackar för era svar, appoc2013 & W0lla.
Det verkar ju bara positivt att man inte behöver lägga flera dygn på ett spel för att skaffa items och lv'a.
Dock undrar jag om man väljer mellan olika servrar när man startar en ny charachter och det här med skillsen lr talants innebär det att man inte har en spesifik "klass"? alltså kan man byta helatiden lr hur funkar det?
Sen var det där med hur populated servarna är till GW. verkar ju mer säkert att köra på NF med en gång

Slutligen undrar jag bara om det är möjligt att köra solo i gw överhuvudtaget

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Citat:

tackar för era svar, appoc2013 & W0lla.
Det verkar ju bara positivt att man inte behöver lägga flera dygn på ett spel för att skaffa items och lv'a.
Dock undrar jag om man väljer mellan olika servrar när man startar en ny charachter och det här med skillsen lr talants innebär det att man inte har en spesifik "klass"? alltså kan man byta helatiden lr hur funkar det?
Sen var det där med hur populated servarna är till GW. verkar ju mer säkert att köra på NF med en gång

Slutligen undrar jag bara om det är möjligt att köra solo i gw överhuvudtaget

Servers... i GW så väljer man en Realm, naturligtiv EU för oss (går byta upp till 5ggr tror jag), detta gäller hela accountet.
Inne i spelet så är alla Städer och Outposts uppdelat i "distrikt" som kan liknas med servers..., dessa kan du byta mellan hur många ggr du vill och hur ofta du vill...

När det gäller skills och klasser...
Det finns 6 Core-klasser (professions); Elementalist, Necromancer, Warrior, Mesmer, Monk, Ranger. I Factions finns 2 ytterligare professions; Assassin och Ritualist.
I nightfall finns ej Ritualist eller assassin, men det finns 2 nya; Paragon och Dervish.

När det gäller yrke så får man kombinera 2st, ett förstahand och ett andrahand.
Andrahandsyrket går byta senare och hur många ggr man vill...

Alla professions har 1 attribut som Bara går användas/finns när man har det yrket som förstahand.

Man har en lista över alla skills man kan och i städer/outposts får man välja 8st att 'ta med' varje gång man går ut ur staden, dessa går bytas hur många ggr man vill, men Endast i en stad/outpost.

Här gäller det att man planerar ut Vilka skills man väljer som kombination. Ex så man inte tar enbart skills som fungerar mot magiker, men inte kommer möta några.. ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Åter igen tack för all info, dock vore det ju enklare om det fanns en trail på GW....
har inte hittat någon tyvärr, någon som vet om det finns överhuvudtaget?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Åter igen tack för all info, dock vore det ju enklare om det fanns en trail på GW....
har inte hittat någon tyvärr, någon som vet om det finns överhuvudtaget?

finns väl inte direkt någon "offentlig trail"... De som köpt Collectors edition får dock med "kompis-nyckel" som fungerar i 10 dagar...
Så för att få en trail så får du nog leta efter någon schysst snubbe som kan dela med sig av "kompis-nyckel". Checka irc'ar, ex. #sweclockers.com, #guildwars osv...

Annars får du nog dessvärre nöja dig med video-clip... Kolla om du hittar någon match-film, de ger nog mer än bara "show-off"-filmer som används som reklam...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

............

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantz3n
Är också sugen på att gå över till GW. Min Gametime på wow går ut nu 1dec och vill spara på ekonomin lite eftersom WOW är dyr.

Hade den första GW förr. Tyckte de var skiiit roligt, men man kände sig lite ensam eftersom mina kompisar började spela WOW.

Gav däremot bort mitt GW-account till min kusin. Så min frågade är då, finns de nån nätbutik som säljer första GW? Min plånbok svider som fan eftersom jag har köpt Vinterdäck, och dom var inte billiga ska jag säga! :D.

Jag kom bara till lvl 10 på GW då den tiden jag hade det, men när man väl har kommit till LVL 20. Är det slut på PVE delen? Händer det inget mer?

Ha en trevlig helg!

Ah ok... :s

Jodå, ska finnas på nätet med...
www.CDON.com är nog billigast, en av dem om inte annat... Har du Macenat eller CSN-kort så får du gratis frakt också...

Vilket av dem ska du köpa?

Nej, spelet är långt ifrån slut när man når 20

Man kommer ungefär halvvägs i spelet, kanske något mindre när man nått 20 i Prophecies. I factions så blir man ännu snabbare lv 20.

När spelet är slut, storyn. så är det bara att ge sig på PvP, det som är det främsta syftet egentligen "Guild Wars"; Gille-krig. Gå med i en guild, om du inte är med i någon, och tävla mot andra lag...
Du kan ju även samla alla skills, typ byta andra profession (yrke) och göra alal quests osv för att få tag på alla dess skills... Eller kanske starta med en ny gubbe med annan kombination av yrken eller om du vill fortsätta questa så köpa en till campagin och göra alla quests i den nya världen (som sagt, du kan resa mellan olika världar om du äger flera olika GW, och mergat på samma konto)

Kan även nämna att om ens guild blir tillräckligt bra så kan man börja tävla om speciella Areor som bara är öppna åt vinnarna. Vinner t.ex. en Europeisk guild över ett amerikanskt i en sådan match så är det bara europeer som har tillgång till dessa ställen; FoW, Underworld... Där kan man få tag på skills och andra prylar som ej går få tag på andra ställen.

Nu har jag inte lirat WoW så mkt men kan nog jämföras med att man tävlar om vilka som ska ha tillgång till Molten Core i WoW...

Och blir guilden Riktigt bra så kan man tävla i officiella tävlingar där man kan vinna saftiga vinstpengar... Men att ha det som Målsättning i spelet är nog inte lönt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa den Första GW:en som släpptes. Pro... nånting tror jag de va.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem

prophecies

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem

..........

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantz3n
Köpte Guild Wars Faction från min kompis. Gissa vad jag betalade med? Haha! 500g. Allså 500g från WOW. Är riktigt nöjd med mitt köp. Nu återstår bara att hämta spelet.

Jag kommer att Heta "Christian Frantzen" så adda mig om ni vill. Vill gärna ha lite vänner inom GW

Soft... Min polare jag lirade med lade inofficiellt ner GW när jag väl hjälpt han ikapp mig, och orkar inte lägga massa tid på att leta fram spelare som ska göra samma quests hela tiden. ^^ Pallar inte att lira med enbart hench längre...

Addar dig när jag kommer hem sen Säg bara till om du behöver hjälp eller helt enkelt bara vill lira med någon

Fler här på SweC som lirar GW? Vilka campaigns (Jag lirar Factions + Prophecies) Har du/ni xfire?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mjo, jag lirar väl rätt ofta. Har Prophecies och Factions. Funderar på att införskaffa Nightfall snarast.

Chars: Eana Divine, Nina Ice, Detra Rainman (Lame, I know ><)

Permalänk
Medlem

Har alla tre kampanjer och spelar dagligen, dock mest med mitt guild. Aja lägger till lite namn ifall någon vill adda

Chars: Elayne Dana, Ryana Flameseeker och Pam Macey

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850