LAN-båten "The black pearl"
"Båten som ska till Dreamhack" (www.dreamhack.se - Världens största LAN)
Uppdatering 1 | 26okt 20:50 http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=868...
Uppdatering 2 | 9 nov 11:13 http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=871...
En galen idé som ska bli verklighet, för tidigare år har jag farit till dreamhack med diverse hyllor för att lösa det eviga platsproblemet. Men i år så tar vi det till nästa nivå! Nedan visas ett typexempel på de hyllor som deltagarna brukar bygga.

Ett sådant fast i mer extrem form och med ett tema, nämligen pirater! Vi talar inte något futtbygge utan vi tar det hela vägen. Alla idéer, hur galna de än må vara, kommer vi att fundera på och eventuellt förverkliga. Du kan alltså vara med och styra den färdiga produkten.

Detta är våran förebild.
Vi bygger inte med milimeterprecision utan med glatt humör och skaparglädje, nu till arbetet, YARR!
Bordbygget

Vi börjar med det viktigaste, för att göra en bra modd måste man vara rätt klädd!

Här ser vi förra årets kreation som låg ovanpå två stycken Chieftec-chassin. En bra grundplåt.

Här har vi plockat bort resterna av de gamla fästena och börjar med benen.

Benen klara och ett på plats.

Här inser jag att det krävs även stag i mitten av bordet för att få det stabilt.

Inte med milimeterprecision, med gjorde piraterna något med finess? YARR!
Båtjakten
Vi besökte den svenska favoritsidan för allt möjligt strunt, blocket.

När vi såg denna kunde vi inte motstå frestelsen och bestämde oss för att fara ut på äventyr.

Vi for hit för att skaffa oss vårat sjörövarskepp! En kuslig plats långt ut på landsbygden som säger sig ha allt vad man behöver.

Här står min glada styrman med det som ska bli ett av de mest skräckinjagande piratskeppen på de sju haven.

Styckning och bygge

Båten är självklart alldeles för stor för att passa på bordet, så vi fick helt enkelt stycka upp den! Vi lyckades även lura med oss en kvinna...

Kapten i egen hög person börjar med cirkelsågen i högsta hugg. Det komiska är att mitt i allt ringer telefonen "Jag styckar min båt just nu, kan jag ringa dig sen?" Hur många gånger kommer jag få säga det i mitt liv?

Styrman tittar förundrat på båten och ställer sig frågan "Vad håller vi på med?"

Rätt bredd men fel längd.

Så vi fick såga isär den ännu mera.

Dags att fästa båten på bordet.

I och med att vi styckat båten i fyra delar var vi tvungna att lappa ihop den.

På fler än ett ställe.

Kvinnan (Sara) yttrar här några meningar om hur dumma i huvudet vi är, men vi är pirater och lyssnar inte på sådant!

Finarbete.

Vi till och med spacklar igen hålen, ska ju faktiskt målas längre fram.

Delmål 1 är nått. En båt på ett bord.
Utsmyckning
På Dreamhack kommer vi sitta på platserna närmast mittgången i huvudsalen och vi kommer synas väldigt väl, vi kan därför även låta båten sticka ut en aning i mittgången.
Här kommer vi till det som sätter klass på hela bygget. Har ni några specifika önskemål utöver det som vi listar nedan, berätta!
*Mast
*Segel med belysning
*Kanonluckor med kanoner
*Invänding belysning (i själva kuren)
*Prydnad i fören
*Båtratt
*Lanternor
*Rep från masten
*Bogspröt (pinne där fram)
*Gardin för själva kuren
Sedan råkar jag ha en 19" TFT med väggfäste liggandes som vi kan sätta var som helst på båten, men frågan är var?
Dessa två atteraljer innhandlades omgående.

Självklart måste vi ha belysning runt om!

Den snidiga fastsättningen.

Min glade styrman börjar med det som ska bli hållaren för seglet.

Vi fortsatte med att fästa ratten på våran 2,3m långa mast.

I bakgrunden ser ni seglet färdigmonterat på masten och även våran sköld monterad längst fram. Kanske en 19" TFT under den (ut mot mittgången?)

En förhandsvisning på hur det kommer att se ut.
Alla idéer är välkomna!
Power_slave_ "jag gillar lagom stora möss men jag vill ha mina lätta och glidiga"
Luzt på techsweden.org