Eget testprogram för hårddiskar [behöver testare]
Goddag gott folk
De senaste månaderna har jag roat mig med att skriva ett eget program för att testa hårddiskar. Nu har jag kommit så långt att programmet fungerar hyfsat bra. Eller rättare sagt, jag antar att det fungerar bra Det är därför jag skapar denna tråd. Jag behöver fler testare och många åsikter.
Programmet är skrivit i c++ och använder gamla hederliga winapi:et. Programmet behöver inga extra filer och fungerar att köra utan installation.
Programmet behöver förmodligen köras som administratör på vista. Tyvärr är det odefinierat vad som händer då man inte gör det. Jag har helt enkelt inte testat det än. Förmodligen är det enda som händer att man inte kommer åt att läsa från diskarna.
Gränssnitt:
Gränssnittet är på inga vis färdigställt.
Högerklick - Stäng fönster / Stäng diagram.
Vänsterklick - Flytta fönster.
Dubbel vänsterklick - Maximera / minimera diagram.
CTRL & Run-knappen - Testa samtliga valda diskar.
Komma igång:
Välj vilken disk du vill testa uppe i höger hörn.
Drag och släpp den valda disken på en diagramyta.
Välj de inställningar som du vill använda.
Tryck på Run-knappen som är placerad i nedre högra hörnet på diagrammet.
Inställningar:
File Size - Storleken på testfilen. Varning: Överskrid inte 4GB. Välj multipel av sektorstorleken. Se till så att du har tillräckligt med ledigt minne innan du väljer högre siffror.
Points - Antalet testpunkter. Välj ett värde som är <= 500.
preRead - Minimera beroende av accesstiden. Välj helst en sektor. Samma krav som för File Size. Välj inte en siffra som högre än File Size.
Filter - Jämnar ut kurvan Välj ett lågt värde. Ett värde högre än Points gör ingen nytta.
Sequence - Antalet gånger i följd som testfilen ska testas. När File Size är lågt kan man få lite snyggare resultat om man ökar denna inställning. Välj ett värde som är < 100.
Systemkrav:
Vista
XP
Nedladdning
64-bitars OS. [300 kB] [v0.07]
32-bitars OS. [256 kB] [v0.07]
TODO:
Accesstidsmätning.
Alternativt GUI.
Spara inställningar.
Trimning av inställningar.
Felkontroll av inställningar.
Spara bilder.
Fler testlägen.
Ändra Device till Physical.
Ändra Disc till Drive.
Bilder: Om bilderna är små och förvrängda. Förstora fönstret eller högerklicka på bilden och välj visa bild.
Uppstart.

Test av c:\