Permalänk
Hedersmedlem

Pun 1.0 Beta 1

Här har ni mitt forum för nedladdning. Koden är släppt under GPL. Ni får med andra ord göra precis vad fan ni vill med den så länge eventuella vidareutvecklingar också släpps under GPL.

Jag vet att det är lite snålt med kommentarer, men det har inte haft så hög prioritet. Jag har inte testat forumet under Windows på mycket länge, så jag är så gott som övertygad om att något kommer strula. Tanken är iofs att forumet ska köras på ett unix-baserat system och inte på en Wintendo-burk. Buggar och andra frågetecken tar ni bäst upp i forumet på www.punbb.org.

Slit det med hälsan!

BZ2: http://www.punbb.org/dload.php?pun10_beta1a.tar.bz2
GZ: http://www.punbb.org/dload.php?pun10_beta1a.tar.gz
ZIP: http://www.punbb.org/dload.php?pun10_beta1a.zip

För er som inte har sendmail/postfix eller någon annan mail-server installerad vill jag poängtera att det i admin/options går att skriva in en extern smtp-server som forumet använder istället. Ni skulle t.ex. kunna skriva in mail1.telia.com om ni är Telia-kunder (denna server kräver inte användarnamn/lösenord).

För er som inte har en aning om vad jag snackar om, så är detta en första beta på mitt diskussionsforum skrivet i PHP. Det använder MySQL-databasen. Om ni är nyfikna kan ni ta en titt på forumet "in action" på http://www.punbb.org

Edit: Uppdaterade till version beta 1a. Denna version innehåller alla buggfixar hittils. Se mitt inlägg längre ner med instruktioner för att uppgradera om ni redan installerat beta1.

Permalänk
Medlem

Guld kennel guld ^^
hoppas det inte är alltför jobbigt att installera

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

Finemang
Undra bara vad jag ska använda det till.

Permalänk
Hedersmedlem

Jippi!! Nu åker phpBB ut från min sega server!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Jippi!! Nu åker phpBB ut från min sega server!

Ta inte ut segern i förväg. Vi vet inte ens om skiten funkar ju

Permalänk
Hedersmedlem

http://kennel.dyndns.org/viewthread.php?id=1570
En OT-sak bara. Om jag vill ändra baseurl (i mysql-client-grejen), vad skriver jag? Har valt databas. pun_options heter "den"

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

installationen gick klockrent... dock var jag tvungen att tillsisst sätta ett password på min mysql demon ^^
den vägrade connecta annars..
sen var jag även tvungen att skapa databasen jag skulle använda... borde man inte kunna intigrera detta i installationen?

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

Väldigt fint! Det fungerade perfekt på min win98-maskin, förutom att den letade efter "\viewthread.php", som Thomas påpekade.

Copy&Paste-fel under avatar-inställningarna under admin. Det ska inte stå "Max width" om filstorleken.

Visa signatur

//cykze

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket underbart kennel! Detta har jag väntat på

Skall testa det stenhårt ikväll... Återkommer senare!

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt, ska testa mer ikväll.

Visa signatur

[size="1"]"Tomma ciderburkar står på bordet, det fnissas och pratas analsex, de är alla eniga om att det är något de vill prova på innan sommaren är slut."
(Ur boken Statarliv av Herr Mossa)[/size]

Permalänk
Medlem

Funkar det med gif'ar nudå kennel?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Fasen oxo! Jag kör ju postgresql

Visa signatur

"I don't claim credit for the graphics, I used that well know web designing technique known as surf 'n' steal."

Permalänk

w0h0! då skall vi göra ett försök att installera skiten här.

kommer inte bli enkelt har jag en känsla av.

vad behöver jag nu?
vilken webserver rekommenderas? Apache?
Vad skall man ha för databasserver? heter den bara MySQL? är jag ute och cyklar?

Jag kör windows XP
Möjligtvis kan man installera skiten på routern? (en 133:a, 64mb ram, slackware 8.0)

hjälp!

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

intstallera den på routern, det är det bästa. förhoppningsvis har du apache installerat redan, annars installera det, sen lägger du in mysql www.mysql.com

Permalänk
Medlem

kör det på min 166mmx 32 ram... inga probz med det
en ska måste jag säga... et är bra mycket snabbare än phpBB känns det som

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

varför måste man skapa config.php själv ? säkerhetsgrejj eller ?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

gillar ditt sätt att koda kennel. Har redan lärt mig en hel hög med nya grejer:P

Permalänk
Medlem

någon som har en svensk goude till mysql liggades? harför mig att php.linux.se hadde en, fast sidan e nere nu

Visa signatur

Får jag äta på ditt skägg?

g3wd.mine.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
http://kennel.dyndns.org/viewthread.php?id=1570
En OT-sak bara. Om jag vill ändra baseurl (i mysql-client-grejen), vad skriver jag? Har valt databas. pun_options heter "den"

Fixade buggen. Läs i tråden du länkade till.

UPDATE pun_options SET baseurl='http://blaha.com/pun';

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roughack
sen var jag även tvungen att skapa databasen jag skulle använda... borde man inte kunna intigrera detta i installationen?

Problemet är att man som vanlig MySQL-användare oftast inte har rättigheter att skapa nya databaser. På webhotell får man i de allra flesta fall ett fast antal databaser (en för det mesta).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cykze
Väldigt fint! Det fungerade perfekt på min win98-maskin, förutom att den letade efter "\viewthread.php", som Thomas påpekade.

Copy&Paste-fel under avatar-inställningarna under admin. Det ska inte stå "Max width" om filstorleken.

Fixat båda buggarna. Står mer på kennel.dyndns.org.

Funkar avatar-upload och sånt också i Win98?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Funkar det med gif'ar nudå kennel?

Ja, nu ska det funka. Om inte får du flame:a cykze. Det är han som skrivit koden för att kontrollera giffar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chacmool
Fasen oxo! Jag kör ju postgresql

Någon form av databasabstraktion är planerat för version 1.1. Då kommer man kunna använda bland annat postgresql.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gribber
varför måste man skapa config.php själv ? säkerhetsgrejj eller ?

Om jag ska vara helt ärlig så har jag inte tittat på det så mycket. Jag mer eller mindre antog att det skulle uppstå problem om skriptet själv ska skapa config-filen med tanke på att alla andra forum jag kollat på fungerar ungefär så som mitt. Jag ska ta en titt och se om det är möjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thrawn
gillar ditt sätt att koda kennel. Har redan lärt mig en hel hög med nya grejer:P

Hehe, thanks

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GÖWD :Þ
någon som har en svensk goude till mysql liggades? harför mig att php.linux.se hadde en, fast sidan e nere nu

Kolla på http://www.phpportalen.net

Permalänk
Hedersmedlem

Lösningar till buggar/problem som dykt upp hittils - de mest allvarliga iaf

/viewthread.php-problemet

Sök efter "/viewthread.php och "/viewforum.php (med citationstecknet i början) och ta bort slashen vid alla träffar som är på rader som är anrop till redirect(). Jag tror det bara är i post.php, edit.php, misc.php och moderate.php.

Edit subscibers funkar inte

Byt ut rad 227 i moderate.php till:
$result = mysql_query( 'SELECT subscribed FROM '.$dbprefix."posts WHERE id=$edsubscr" ) or error( mysql_errno(), __FILE__, __LINE__, mysql_error() );

Fel storleksinfo när man ska ladda upp en avatar

Byt ut rad 447 i profile.php till:
<td class="content2">An avatar is a small image that will be displayed under your username in your posts. It should not be any bigger than <?php echo $options['avatarwidth'].' x '.$options['avatarheight'].' and '.$options['avatarsize'].' bytes ('.ceil( $options['avatarsize'] / 1024 ) ?> KB).</td>

Forumet ersätter texten \r\n och \r till enbart \n

Sök efter str_replace( '\r\n', '\n' i alla filer och ersätt med str_replace( "\r\n", "\n". Ersätt även str_replace( '\r', '\n' med str_replace( "\r"', "\n". Skillnaden är alltså att det är " och inte '.

Det tar väldigt lång tid att radera kategorier/forum samt att använda prune-funktionen

Sök efter OPTIMIZE TABLE i admin-filerna och ta bort raderna som ni får träffar på.

Edit: Tog bort code-taggen för det sabbade formatteringen på hela sidan. De långa kursiva raderna ovan är alltså en rad och inte flera stycken.
Edit2: "optimize table-buggen".

Permalänk
Glömsk

Om det inte vore för att jag var osäker på min sexuella läggning skulle jag krama dig

Skämt åsido så är det super! Skitbra forum.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Om det inte vore för att jag var osäker på min sexuella läggning skulle jag krama dig

Min sexuella läggning spelar inte in i ditt beslut då?

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Min sexuella läggning spelar inte in i ditt beslut då?

Ehh... detaljer

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Funkar avatar-upload och sånt också i Win98?

Nej, det gjorde det tydligen inte. Jag får bara upp en helt tom sida med texten "image/gif" efter att jag trycker på Upload. Konstigt. Fungerar det för er andra?

edit: Jaha. Det kanske inte var så konstigt. Det är raden "die( $userfile['type'] );" som spökar. Debug?

Men med den raden borta så fungerar det.

Om man försöker ladda upp en "corrupt" gif så står det "Line 35 - MySQL error 1146: Table 'pun.forums' doesn't exist" längst ner på sidan. Ska det verkligen göra det?

Visa signatur

//cykze

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cykze

Om man försöker ladda upp en "corrupt" gif så står det "Line 35 - MySQL error 1146: Table 'pun.forums' doesn't exist" längst ner på sidan. Ska det verkligen göra det?

just de felet har jag fått också, tex när jag loggde ut som admin och var inne i admindelen och när jag reggade en ny användare.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cykze

Nej, det gjorde det tydligen inte. Jag får bara upp en helt tom sida med texten "image/gif" efter att jag trycker på Upload. Konstigt. Fungerar det för er andra?

edit: Jaha. Det kanske inte var så konstigt. Det är raden "die( $userfile['type'] );" som spökar. Debug?

Men med den raden borta så fungerar det.

Haha, jag är en idiot. Det var i allra högsta grad i debugsyfte det var där

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cykze

Om man försöker ladda upp en "corrupt" gif så står det "Line 35 - MySQL error 1146: Table 'pun.forums' doesn't exist" längst ner på sidan. Ska det verkligen göra det?

Hmm. Står det någon om vilken fil felet uppstår i?

Edit: Hmm. Nevermind. Det är i footer.php såklart. Frågan är bara varför det buggar.
Edit2: Jag kan förstå vad som är fel, men jag fattar definitivt inte varför det bara uppstår ibland.
Edit3: Aha! Lägg till "global $dbprefix;" (utan citationstecken) överst i funktionen message() i filen include/common.php.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har nu lagt upp version 1.0 beta 1a (länk i första inlägget). Den innehåller alla buggfixar hittils. För att uppgradera från 1.0 beta 1 gör följande:

1. Uppdatera alla .php-filer (även de i /include).
2. Lägg till följande rad i config.php som ni skapade vid installationen av beta 1:

$punversion = '1.0 beta 1a';

Fixar i denna version:

* The installation script now adds the default titles 'New member' and 'Member'. * Fixed broken link to new message icon in search.php. * Logging out when in the admin interface now redirects to index.php (thanks gribber). * Fixed thread report (thanks cykze). * Changed the default install to have validate registrations and subscriptions disabled. * Fixed not being able to register with "Open links in new window" disabled. * Fixed "Table 'pun.forums' doesn't exist" in message() (thanks cykze and gribber). * Changed the error reporting level to not report undefined variables. * Removed queries with OPTIMIZE TABLE in some of the admin scripts. It was taking frikken forever. * Fixed "Edit subscribers" (thanks thrawn). * Fixed a bunch of broken links in post.php, edit.php, misc.php and moderate.php (thanks Thomas). * Fixed a bunch of broken links in all the admin files (thanks thrawn). * Fixed profile.php not displaying the correct max width, height and size when uploading files (thanks Thomas). * Fixed a typo in admin_options (thanks cykze).

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, visst äger vi sweclockare som betatestare?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Hehe, visst äger vi sweclockare som betatestare?

Onekligen

Er hjälp uppskattas dessutom väldigt mycket. Det ska ni veta.

Permalänk
Medlem

Kan inte ni som installerat det länka upp det här så man får se hur det funkar på olika burkar.. funderar nästan på att dumpa phpbb för att vara lite snäll