Permalänk
Medlem

Q6600 vs E6850?

Har läst skitmånga trådar nu, utan att få någon bra uppfattning av vilken processor man bör välja till sin nya burk.

Skulle vilja veta vilken NI skulle valt, (motivera gärna tack)

Permalänk

Du kommer inte att få en bra uppfattning om vad du ska välja precis som 90% av alla andra.

Jag väljer Q6600 då jag tror att den kommer prestera mycket bättre än E6850 om 1/2-1 år. Den multitaskar även bättre än E6850.

Permalänk
Medlem

Och jag skulle välja E6850 eftersom den är bättre i spel och det är en vild chansning på om fyrkärniga processorer kommer fungera bättre med programmen i framtiden,.
Att spå framtiden överlåter jag till oraklet i Delfi.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Q6600 för DEN ÄR HÄFTIGARE!! (hihi)

Vem bryr sig hur d presterar? D blir bra hur som helst, kör på vad som får dig att bli glad åt att tänka på hur bra datorn är..

Permalänk
Medlem

Spå framtiden... många nya program / spel har stöd för quad-core

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petoria
Spå framtiden... många nya program / spel har stöd för quad-core

Sant, men hur stor skillnad kommer man kunna se i crysis om man har en E6850 istället för Quaden, kanske inte spelar någon större roll alls?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petoria
Spå framtiden... många nya program / spel har stöd för quad-core

Ett fåtal program och två spel som inte kommer ut förrän om tidigast ett halvår.

Besides, att köpa en Q6600 nu är som att köpa en Pentium D när den var ny. Visst var det coolt med två kärnor istället för en, men i förhållande till Conroe är Pentium D skräp.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk

Det spelar nog inte någon större roll alls vad du gör (om du inte renderar 3D eller liknande) just nu - allt handlar om framtiden även fast man köper E6850.

Permalänk
Medlem

Säkert mer än 2 spel orkar inte kolla

... Hur kan du jämföra Quad-Core med Pentium D?...

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk
Medlem

Han jämförde duo med pentium D...

Jag har kommit till den punkten att jag snart verkligen drar en slantsingling... Eller så köper jag en E6850, får bättre prestanda i spel för nuet. Sen när de ultra-mega-coola programmen och spelen som går jättebra med quad kommer ut om ett halvår-år, ja då får man väl köpa en quad då isf, om man nu märker att det går helt skit med duon (vilket jag ärligt talat inte riktigt tror.)

Det är inte hela världen

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

Finns redan idag spel som stöder quad, Supreme comander och FSX vad jag kommer på just nu, och kommer ju en hel drös snart

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petoria
Säkert mer än 2 spel orkar inte kolla

... Hur kan du jämföra Quad-Core med Pentium D?...

Jag jämförde övergången mellan 2 och 4 kärnor med övergången mellan 1 och 2 kärnor.

Pentium D är bara två Pentium-processorer som man lött ihop. Det var ganska mycket hype runt tvåkärniga processorer när de kom, och argumenten var förmodligen identiska till de nuvarande. Folk drog gärna paralellen "Två kärnor = Skitbra!".
Men sen kom det riktiga tvåkärniga processorer som visade sig vara mycket bättre än Pentium D, då Pentium D faktiskt var en väldigt primitiv tvåkärnig processor.

Det är samma sak nu när de fyrkärniga processorerna dykt upp. De är grymt hypade och folk tänker "Shit, fyra kärnor = Skitbra, Två kärnor = Värdelöst".
Men när den dagen väl kommer att fyra kärnor är lika mycket standard som två kärnor är idag så kommer det finnas en hög riktiga fyrkärniga processorer som är mycket bättre än de nuvarande, och man kommer och titta tillbaka på Q6600 och säga "Skräp!".

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Heh okej ggustavsson. Men enligt -->http://www.anandtech.com/cpuchipset...doc.aspx?i=3038, så går tex supreme commander bättre på en e6850 än på en q6600. Go figure.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Jag jämförde övergången mellan 2 och 4 kärnor med övergången mellan 1 och 2 kärnor.

Pentium D är bara två Pentium-processorer som man lött ihop. Det var ganska mycket hype runt tvåkärniga processorer när de kom, och argumenten var förmodligen identiska till de nuvarande. Folk drog gärna paralellen "Två kärnor = Skitbra!".
Men sen kom det riktiga tvåkärniga processorer som visade sig vara mycket bättre än Pentium D, då Pentium D faktiskt var en väldigt primitiv tvåkärnig processor.

Det är samma sak nu när de fyrkärniga processorerna dykt upp. De är grymt hypade och folk tänker "Shit, fyra kärnor = Skitbra, Två kärnor = Värdelöst".
Men när den dagen väl kommer att fyra kärnor är lika mycket standard som två kärnor är idag så kommer det finnas en hög riktiga fyrkärniga processorer som är mycket bättre än de nuvarande, och man kommer och titta tillbaka på Q6600 och säga "Skräp!".

Stämmer, man kanske ska satsa på en stabil core 2 duo ändå...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rekl3M
Stämmer, man kanske ska satsa på en stabil core 2 duo ändå...

Jag tänker iallafall göra det, sen är den mycket bättre på överklockning, så om jag behöver lite mer prestanda om några månader så kan jag alltid överklocka en E6750 mer än vad en Q6600 klarar.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Sen när det kommer bättre och stabila quads i framtiden, kan man ju köpa en då xD

Permalänk
Medlem

Utan att gå för off-topic vill jag isåfall fråga hur en QX6850 ligger, då denna har en högre busshastighet och en annan arkitektur. Är detta den "riktiga" Quaden vi har väntat på och inte bara två "ihoplödade" Conroe duo processorer?

Jag citerar Hakan78 från en annan tråd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
quadcore i dagsläget är ingen höjdare.
I och med att Kentsfield är en fuskquadcore. Den är i praktiken ett mellanspel av Intel som består av två seperata conroekärnor.
I spel har du ingen prestandavinst av den. Du får prestandavinst om du har ett program eller spel som är programmerat för just quadcore.
Vilket det inte är så mycket av.
I Kentsfield fungerar så att det är 2 cpuer som arbetar individuellt istället som för en enda enhet. Men när Yorkfield kommer så kommer det att ske en avsevärd förbättring i både spel och applikationer. Men den största prestandavinsten kommer vara i applikationer som är krävande. Såsom omkodning av filmer. Tex DVD-format till xvid eller h.264.
För redan i dagsläget så cpuerna tillräckligt bra för dagens spel för att de ska kunna ta nytta av en äkta fyrkärnig processor. Hur stor skillnad det kommer göra sen är ingen som vet men spelen blir ju bara mer och mer krävande så på sikt lär det vara ett bra alternativ. Men kentsfield är inget vettigt alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blafa
Utan att gå för off-topic vill jag isåfall fråga hur en QX6850 ligger, då denna har en högre busshastighet och en annan arkitektur. Är detta den "riktiga" Quaden vi har väntat på och inte bara två "ihoplödade" Conroe duo processorer?

Det finns för närvarande inga riktiga quad-cores på marknaden.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

det enda jag undrar över hur q6600 kommer gå i crysis mot en klockad 6750

Permalänk
Medlem

Båda processorerna erbjuder påtok för mycket kräm för att något av dagens spel ska kunna få ut allt det goda. Genom att köpa endera av de här processorerna så spekulerar du på morgondagen, annars håller du dig till en e6600. Det är om det är ren prestanda / krona du letar efter.

Jag tror som FredPeace. Dessutom visar tester hur mycket en q6600 faktiskt drar ifrån (upp till 44% bättre)i applikationer som stödjer fyra kärnor medans en 6850 bara har ett 10%~ övertag i dagens spel, ett ytterst trivialt övertag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Det finns för närvarande inga riktiga quad-cores på marknaden.

Vilken i duo serien klockar isåfall bäst? Jag antar att det inte är värt att satsa på en X6800 då framtiden är osäker..

Hade tänkt köra fyra Corsair dominator minnen - alltså
CORSAIR 2GB DOMINATOR DDR2 PC6400 x 2
Tillsammans med processorn.. Bör jag isåfall satsa på iallfall 1333 I busshastighet om jag vill klocka hyggligt?

Permalänk

Q6600 kommer slå E6750 rejält på tummarna i spel som Crysis.

Supreme Commander har inget "riktigt" stöd för Quadcore prollar heller och kan då inte använda Quadcorens fullständiga kraft.

Supreme Commander var från början inte programmerat för Quadcore då det bara är en patch som låter Supreme Commander använda Quadcore fullt ut - vid test så vet jag inte ens om dom använder patchen.. så det är svårt att se på grafer skillnaden om dom inte skrivit vilken patch spelet kör på (såsom Company of Heroes har en Dx10 patch) och om dom då använder patchen kan fortfarande inte Q6600 använda sin fulla kraft.

Som Velon säger; 44% extra prestanda talar för sig.

Permalänk
Medlem

Men om man aldrig ska sitta och encoda filmer/rendera 3d, överhuvudtaget. Då känns det (att döma från tester) som att i princip alla de applikationerna kan räknas bort. Och vad är då bäst, 44% bättre i nått du aldrig kommer göra, eller 10% i spel (för vem spelar aldrig spel?:D).

Detta gäller ju inte alla förstås. Men inte alla gör egna världar i 3dstudiomax regelbundet heller precis ,)

Intressant som jag skrev tidigare att ett spel som supreme commander som flera här säger stöder quad, faktiskt fått sämre test-score än e6850'n.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk

apanabel, vet inte om du har speciell koll på att det kommer spel med stöd för 4 kärnor - dessa spel kommer troligen prestera ungefär lika mycket bättre som t.ex. quaden gör gentemot duon i render tester.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredPeace
Q6600 kommer slå E6750 rejält på tummarna i spel som Crysis.

Känns som om man hört det mantrat tusentals gånger om tusentals spel.

Men jag vet med säkerhet att E6750 kommer vara helt överlägsen i Duke Nukem Forever!

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Allt jag hört är att det "kanske" kommer vara så i Crysis och kanske 1-2 andra spel. Som i sig kommer ut om ett halvår med lite tur. Jag vet inte ens om jag kommer spela crysis. Jag kommer säkert dock vilja spela en hel del spel innan crysis kommer ut, som fungerar bättre på en dual.

Och well, det jag menar är om att jag märker om ett halvår-år att det kommit ut såna djefla grymma spel som jag absolut måste spela, och att de flyter grymt fint med en Q6600, ja då är det väl bara att köpa en sån då isf? (som säkerligen inte kommer kosta 2600 spänn då)

Dessutom _kan_ det ju vid det laget finnas andra bättre processoralternativ för okej priser, som man ser så är ju priserna på datormarknaden inte huggna i sten precis.

Som sagt detta känns lite som Canon vs Nikon, för dem som håller på med foto. Om jag nu köper en dual kan jag mycket väl hålla med om att Q6600 fungerar bättre i vissa saker, och att min dual är bättre på andra... Jag orkar ärligt talat inte bry mig längre, jag ska ju inte gifta mig och skaffa barn med processorn.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Känns som om man hört det mantrat tusentals gånger om tusentals spel.

Men jag vet med säkerhet att E6750 kommer vara helt överlägsen i Duke Nukem Forever!

Lcars, du får gärna komma med några som helst grafer eller siffror som pekar på dina teorier. I jämförelsen mellan q6600 och e6850 som anandtech.com har gjort så ser du en tydligt skillnad i prestanda mellan applikationer som stödjer två respektive fyra kärnor. Som många av oss säger, renderings programmen som stödjer fyra kärnor fullt ut vinner med upp till 44% medans spelen som på sin höjd har stöd för två kärnor vinner med upp till 13%.

På vilket sätt tror du att siffrorna kommer förändras när det rör sig om spel med fullt stöd för fyra processorer?

Och som jag sa tidigare i tråden, att köpa endera av de här processorerna för spel är att spekulera inför framtiden, då inget av dagens spel kan pressa dom till max.

P.s Duke Nukem Forever är nerlagt, fick fräscha uppgifter om det på Roskilde. D.s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
P.s Duke Nukem Forever är nerlagt, fick fräscha uppgifter om det på Roskilde. D.s

Tack för att du klargjorde min poäng lite extra.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Well det är ju lite roligt att man säger upp till 44% hela tiden också. Eftersom det är just upp till 44% så betyder det ju att det hände i ett program. I tex Photoshop och 3dstudiomax gav det endast 9-19% marginal. Divx: 10%. osv.

Totalt sett vann q6600 med 3.7% marginal. Alltså ingenting. Hur blir den siffran om man inte alls arbetar i Lightwave/POV-Ray/Cinebech? Omvänd ganska hårt.

Man måste alltså se till vad man använder för program/applikationer. Och visst, det kommer väl antagligen komma fler med quad-stöd, men nya intressanta program eller nya versioner av såna som redan finns görs ju inte på en vecka och inte direkt heller nån månad.

Om man tänker så så blir ju summan av att köpa en Q6600 lite att man tänker sig att den är bättre än en dual generellt sett om kanske ett år. Men då tror jag även som Lcars att Q6600 kommer att vara lite förlegad, och man ändå kommer vilja ha nån annan quad om man nu vill ha det stödet.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

Sålänge priset är samma vilket jag inte ens orkar kolla på så är en quadcore ett bättre val. Den har bättre multitasking, bättre prestanda/watt ratio samt vansinnigt mycket snabbare vid anvädning av alla fyra kärnor. Spel och program som stödjer quadcore är absolut inte en gissning att dom kommer för det är bekräftat.

Köp en quadcore, jag hade dock väntat på kommande AMD Phenom som kommer bli en riktig quadcore och ingen "quadcore" som intel kör med med två ihoplödda dualcores.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]