Permalänk
Medlem

FAQ - Lagring

Ett försök att täcka upp några av de vanligaste frågorna:

De ämnen som tas upp:

  • Jag har en disk som är större än 160 gb men windows hittar bara ~128 gb.

  • Nu har jag installerat min nya disk och formaterat den, varför saknas det en massa plats?

  • 8MB eller 2MB, prestanda skillnad?

  • 5400 rpm, 7200rpm, prestanda skillnad

  • Raid? Vad är bra? varför...
       Fördelar med RAID
       olika typer av RAID

  • Olika RAID-nivåer

  • Teknologi jämförelser ( ATA / Serial ATA / SCSI )

  • Hur installera en ny hårddisk.

  • Filsystem (FAT32 / NTFS / FDISK )

  • Lite om SCSI

  • Hur man överbränner i Nero

  • Hur man skapar en RAID-volym.

  • Vilken hårddisk är snabbast/bäst/billigast/tar minst processor/bäst i RAID osv.?

  • Min hårddisk har gått sönder / är på väg att gå sönder, hur/vad gör jag?

  • Vad är det för skillnad på "Dynamic" och "Basic Storage" i Windows 2000?

  • Bra SCSI-FAQ.. finns det?

  • Windows XP och problem med bränning på grund av ASPI-fel

  • En fråga som ofta ställs på forumet är "shkwiing" ljudet från IBMs 120GXP diskar, ett ljud som uppkommer med jämna mellanrum oftast vid samma tidpunkt

  • vad är DMA/Ultra DMA? För och nackdelar?

  • Fungerar externa CD-RW usb-enheter i BIOS för att t ex. installera Windows

  • Spelar det roll vart an kopplar in hårddiskarna när man har ultra ATA-66/100/133 diskar.

  • Program för att få tillbaka förlorade filer

  • När du skall installera Windows på SATA disk, hur göra...

  • Stripe size på RAID

  • Mitt mobo har SATA RAID kontroller - kan jag köra EN disk på den?

  • Hur mycket effekt drar en disk?

  • Hur mycket värme tål en disk?

  • Kan man lägga disken på sidan eller uppochner?

  • Min partition fick plötsligt filsystemet RAW

Detta är inte en persons verk. Det är många som bidragit. Jag vill inte ta credit från andra utan alla som bidragit skall känna att de får det erkännandet som de skall. Jag har har försökt att skriva in vem som skrivit vilket tips.

Vanliga frågor:
- Jag har en disk som är större än 160 gb men windows hittar bara ~128 gb.
Win 2k: Ladda ned ServicePack 3 (eller ännu hellre ServicePack 4). Finns bl.a. på http://windowsupdate.microsoft.com.
Win XP: Ladda ned ServicePack 1. Finns bl.a. på http://windowsupdate.microsoft.com.
Om inte detta löser problemet: Aktivera EnableBigLBA i registret. Står hur man gör i denna länk. http://www.winguides.com/registry/display.php/1115/
Mer info finns här på forumet:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=23578...
Credit för detta tillägg går till:Kotan
mer info finns även här: http://www.hardforum.com/showthread.php?threadid=651016

-----------------------------

- Nu har jag installerat min nya disk och formaterat den, varför saknas det en massa plats?
När tillverkarna säger att den disk är på exemeplvis 120GB så räknar de att disken rymmer 120 x 1 000 000 000 = 120 000 000 000 bytes. Problemet är att din dator definierar inte 1GB som 1 000 000 000 bytes, utan som 1024 x 1024 x 1024bytes (=1 073 741 824bytes). Alltså blir din disk enligt datorn 120 000 000 000 / 1 073 741 824 => ca 111,76GB dessutom så försvinner lite plats till operativsystemet. Orsaken att detta uppmärksammas först när man köper stora diskar är för att tidigare så märktes fenomenet nästan inte. Som exempel finns denna tabell:

GB enl. GB enl tillverkaren Datorn 20 18,626 40 37,253 60 55,879 80 74,506 100 93,132 120 111,759 140 130,385 160 149,012 180 167,638 200 186,265 230 214,204 250 232,830 300 279,396 400 372,529 500 465,661 750 698,491

(obsevera att detta är ungefärliga siffor. Tabellen är menad att ge en bild av hur det kan bli)

-----------------------------

- 8MB eller 2MB, prestanda skillnad?
Både ja och nej. Det beror på vad man skall använda disken till. Generellt så kan man dock säga att det kommer att gå snabbare med 8MB cache. Frågan är om det är värt det. Priset ändras hela tiden så det är något som man år avgöra från fall till fall. Men en bra test finns här:
Test av Western Digital Caviar WD1200JB
I testen finns det grafer som visar bl.a. jämförelser med både SCSI och IDE diskar. Speciellt intressant är jämförelsen med Western Digital Caviar WD1200BB eftersom den är i princip likadan som Western Digital Caviar WD1200JB disken, med den skillnad att "BB-disken" har 2MB cache mote "JB-disken" som har 8MB cache.
Här finns även en jämförelse av de nyaste WD-diskarna som ligger på 200GB:
http://www.storagereview.com/welcome.pl/http://www.storagerev...

-----------------------------

- 5400 rpm, 7200rpm, prestanda skillnad
Rotationshastigheten på disken påverkar en hel del hur bra prestanda man kommer att få på disken.
När man skall läsa eller skriva något på disken så finns det ett par saker som påverkar hur lång tid det kommer att ta. För det första skall datorn skicka ett kommando till disken om datorn vill ha information. Hårddisken skall sedan flytta läshuvudet till rätt plats och själva hårddiskskivan skall snurra så att den korrekta informationsbiten ligger rakt under läshuvudet.
Statistiskt sett så behöver disken snurra ett halvt varv för att komma i rätt, och läshuvudet behöver flytta sig halva sträckan äver disken för att komma till rätt plats.
Den totala accesstiden bli alltså tiden för läshuvudet att flytta sig över halva disken + tiden för själva disken att snurra ett halvt varv.
För att räkna ut "average Latency"-tiden (hur lång tid det tar att snurra ett varv. kan man använda denna formel:
(1 / (rotationshastighet /60 )) * 0,5 * 1000
Lite enklare:
30000 / rotationshatigheten:

lite exempel:

RPM Average Latency (ms) 3,600 8.3 4,200 7.1 4,500 6.7 4,900 6.1 5,200 5.8 5,400 5.6 7,200 4.2 10,000 3.0 12,000 2.5 15,000 2.0

Om disken snurrar i 5400rpm så tar det med andra ord ca 5,6ms för disken att snurra ett ett halv varv. För en 7200 disk tar det ca 4,2millisekunder. Inte mycket skillnad kan tyckas, det handlar trots allt bara om ca 1,4 tusendels sekund. Men tänk så här; en normal ny processor jobbar i ca 1,5GHz. Det är 1,5miljarder svängningar per sekund, på dessa 1,4 ms så hinner processorn få 2 100 000 klockpulser. En hårddisk jobbar väldigt ofta vilket gör att alla dessa väntetider för processorn gör en massa på prestandan. Tänk då vilken skillnad det är på en disk till en bärbar (på 4200rpm) och en serverdisk på 15000rpm...

Som exempel på hur snabba olika diskar är i ZD High-End Disk WinMark 99.

Drive Name Model Results in MB/Sec Seagate Cheetah 15K.3 (73 GB Ultra320 SCSI) ST373453LW 42.0 Western Digital Caviar WD2000JB (200 GB ATA-100) WD2000JB 36.9 Maxtor Atlas 10k III (73 GB Ultra160/m SCSI) KW073L8 36.0 Western Digital Caviar WD800AB (80 GB ATA-100) WD800AB 26.1

Detta kommer från StorageReview.com och togs 2002-11-07.
- Värt att notera är att den första disken snurrar i 15 000rpm och har SCSI-anslutning. En ruskigt snabb disk!
- Disk två är en IDE-disk som snurrar i 7200rpm. Denna disk har även 8MB cache.
- Disk tre är en 10 000rpm SCSI-disk. (observera att disken från WD faktiskt är snabbare än 10 000varvaren här i just denna test)
- Disk fyra är en vanligt 5400rpm disk från WD med 2MB cache.

Också att notera är att en 5400rpm disk faktiskt kan trycka ur sig ganska mycket data. 26,1MB/sek är inte fyskam. Det som är vikigt att kommaihåg är att snabbare diskar låter mer, blir varmare och kostar oftast mycket mer. Som vanligt när man skall köpa något; Väg alla faktorer mot varandra. Vad är viktigast? Pris, prestanda, ljudnivå, lagringsplats?

-----------------------------

- Raid? Vad är bra? varför...
RAID... Redundant Array of Inexpensive (ibland "Independent" Disks. Tanken är att skapa en eller flera "pooler" med lagringsutrymme från flera fyskiska hårddiskar.
Med RAID kan man få antingen feltolerans (det kan gå sönder en, eller flera, disk/ar utan att informationen försvinner/blir skadad), och/eller så kan man få snabbare diskaccess än med bara en disk (eller flera fristående hårddiskar).

Fördelar med RAID
Pålitlighet
- kan ge återskapning av data i realtid utan förlorad data access
- Ökar systemets upptid och nätverkstillgänglighet
- Skyddar mot dataförluster
Prestanda
- Flera diskar som arbetar parallellt ökar systemets prestanda.

Det finns lite olika typer av RAID:
Mjukvarubaserad
Följer oftast med i operativsystemet (exempelvis i Windows, Netware och Linux). Alla RAID funktioner utförs av datorn egna processor, vilket kan påverka prestandan på datorn.
Fördelar:
- Lågt pris.
- Behövs ingen speciell hårdvara. En diskkontroller vilken som helst fungerar.
Hårdvarubaserad RAID
Processor-intensiva RAID funktioner belaster inte datorns processor, istället sköts de av hårdvaruRAID-kortets egen processor. Speciellt bra är detta vid exempelvis återskapning av checksummor vid en kraschad disk.
Fördelar:
- Man får datasäkerheten och prestadafördelarna av RAID
- Mer kraftfulla kommandon för att administrera RAIDen. Ökat prestanda i jämförelse mot mjukvaru RAID.
Extern Hårdvaru RAID
Ansluts till servern med hjälp av en vanligt hårddiskkontroller (Läs: SCSI). RAID-funktionen sköts helt och hållet av den externa lådan och den RAID-processorn som finns i lådan.
Fördelar:
- Spelar ingen roll vilket OS man använder.
- Det går att bygga lagringssytem med otroligt mycket lagringskapacitet mer fantastisk feltolerans.

- Olika RAID-nivåer
de vanligaste:

RAID 10 RAID 50 (also known as (also known as RAID 0 RAID 1 RAID 0/1) RAID 5 RAID 0/5) Description Data striping Disk mirroring RAID 0 and RAID Data striping RAID 0 and (no data 1 combined with distributed RAID 5 combined protection) parity Minimum # Two Two Four Three Six of Drives Benefit Highest Data protection Highest Best balance Provides performance through performance of cost/ increased redundancy with data performance/ fault protection data protection tolerance

- Teknologi jämförelser

ATA Serial ATA SCSI Best Suited For Desktop and low-end Sub-entry to entry-level Low- to high-end server workstations servers and high-end when scalability is desired workstations Advantages -Uses low-cost ATA -Performance: up to 150 -Performance: up to 320 drives MByte/sec MByte/sec -Thin cabling to -Reliability simplify and improve -Connectivity to the largest airflow variety of peripherals -Expandability

Credit för detta svar går till:KalleKulspruta:
Raid 1 är speglig av diskar och kör du med minimiantalet diskar vilket är 2 så betyder det att du har exakt samma data lagrat på båda diskarna. Detta gör att det tar lika lång tid (om inte något längre) som normalt när du ska skriva till hårddiskarna än om det skulle ha varit endast 1 hårddisk du skrev till
Nackdelar: Eftersom det är endast spegling så försvinner alltid 50% av ditt totala hårddiskutrymme. Ex du har 2 st 120 gb diskar som du kör på Raid 1. Du kan max lagra 120 gb data på dessa 2.
Fördelar: Om den ena disken pajar så har du en exakt kopia av informationen.

Raid 0 då du skriver till minst 2 diskar och raid systemet delar upp datan på de antal hårdiskar du har. (har du 2 diskar skriver datorn 50% på den ena och 50% på den andra, har du 3 diskar skriver det 33/33/33 o.s.v)
Nackdelar: Om en disk krashar så har du en hårddisk med halva filer på, vilket gör den helt värdelös.
Fördelar: går 100% snabbare (en fördubbling alltså) att skriva och läsa ifrån diskarna

Sen har du Raid 10 som är en blandning av Raid 0 och 1
Det innebär att du måste för det första ha minst 4 diskar.
Fast man "använder" ett par av dom.
De första paret i Raid 10 så delas informationen 50/50 (procentandel skiljer beroende på hur många diskar du har) och de andra speglar det, vilket gör en exakt kopia.
Nackdelar: precis som i Raid 1 så försvinner hälften av utrymmet när du speglar en eller flera diskar.
Fördelar: eftersom du speglar diskarna så är det enkelt att ta fram datan vid disk krash. Dessutom så går det 50% (beroende på hur många diskar du har) snabbare att skriva till diskarna totalt sätt jämfört om du skulle endast ha en disk.

-----------------------------

- Hur installera en ny hårddisk.
I windows XP och windows 2000 gör så här:
1. Kontrollera att du har lediga IDE-platser.
2. Sätt jumpern på disken för antingen Master eller Slav (beroende på viken ledig plats du väljer)
3. Koppla in nya hårddisken.
4. Slå på datorn.
5. Kontrollera så att BIOS hittar den nya disken (Om inte: aktivera så att BIOS söker efter den nya disken)
6. Boota in i Windows.
7. Partitionera hårddisken (Enkel volym eller flera partitioner). Funktionen hittar du under: START > Inställningar > kontrollpanelen > Administrationsverktyg > Datorhantering >Diskhantering eller genom att högerklicka på "Den här datorn", Välj "Hantera", Gå in under "Diskhantering".
8. Formatera Hårddisken. Den funktionen hittar du under: Min dator > sen är det bara att klicka på disken och formatera. Alternativt så högerklicka på partitionen du precis skapat i diskhanteraren och välj "Formatera".
9. Vänta.

KLART!!!

Problem som kan uppstå:
Q:- BIOS hittar inte disken =>
A:Kolla så att ditt moderkort stödjer så stora diskar som du försöker monter in. Uppdatera till senaste BIOS.
Q:- Jag har inga lediga IDE-platser
A:Köp ett IDE-kontrollerkort. Kostar inte många hundra. Koppla in nya disken på nya kortet.
Q:- Jag har kollat efter en ny BIOS, det finns ingen och min nya fina hårddisk är mycket större än vad mitt moderkort stödjer... vad göra?
A:se frågan innan. Köp ett IDE-kontrollerkort. Det finns en BIOS i det kortet som gör att det kan hantera din nya disk.
[EDIT 2002-12-08][I]Tillägg av:Dez[/I]Ofta kan ladda hem ett program från HD tillverkarens hemsida som fixar problemet![/EDIT]

-----------------------------

Nedan kommer jag att klippa in sådant som står med i tråden. Detta för att försöka samla all info på ett och samma ställe. Min ambition är att alla som sagt något som jag klipper in skall få cred för det de sagt. Om jag missar att uppmärksamma någon så hojta till så fixar jag det.

-----------------------------

Uppdaterad 2002-12-08
Credit för detta tillägg går till:Rich
- Filsystem
FAT32
FAT32 är ett filsystem som du kan använda på din hårddisk, den lanserades med Windows 95B OSR2, och är enligt microsoft det mest "ultimata" filsystemet om du använder Windows 98. Själv så använder jag FAT32 under Windows 2000 och jag tycker det funkar alldeles utmärkt, och den största partitionen jag har FAT32 i är på 120GB. FAT32 ska stödja hårddiskar från 512MB stora, på upp till 2TB stora.

Lite mer info finns här:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q1549...
http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/te...
http://www.microsoft.com/mspress/books/sampchap/6119b.asp?

NTFS
NTFS är ett annat sorts filsystem, NTFS står för "New Technologies File System", och det är Windows 2000, Windows XP och Windows NT som använder sig utav det.
En fördel med NTFS är att allt eftersom så blir hårddiskarna på marknaden större och större, så påverkar inte storleken på partionen eller antal filer på hårddisken prestandan, det kan det däremot göra på FAT32. NTFS stödjer "Unicode" och lite längre filnamn, sen kan du även komprimera utan tredjepartsprogram, du kan kryptera och ge olika rättigheter till t.ex. vissa kataloger under en NTFS partition. Sen en annan ganska fördelaktig sak är att du kan formatera en hårddisk större än 32GB i Windows 2000/XP, det kan du inte göra med en FAT32 partition.
[EDIT 2002-12-08]Tillägg av: OSkar000Det är olika NTFS versioner i NT och W2k/xp. Det kan ställa till problem om man har man flyttar en disk från en dator med w2k till en med NT4. NT4 klarar inte av FAT32 heller, kan vara bra att veta. [Björnes tilläg:] Om man kör Senast Service Pack till NT4 så har den stöd för att läsa diskar från Windows 2k/Xp.[/Björnes tilläg:]
I dom flesta fallen så är NTFS ett bättre val än FAT32. Så länge man inte behöver komma åt en partition med annat än w2k eller XP. Kör NTFS.
[/EDIT]

FDISK
FDISK är DOS-baserat program som gör så att du kan skapa partitioner, logiska enheter etc. på din hårddisk. Men en del versioner av FDISK har problem med hårddiskar som är större än 64GB (dock har inte jag erfarit detta problem, men enligt Microsoft så är det såhär ). Ni kan läsa mer om det här:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q2630... - Detta riktar sig till 95/98/98SE

Sen kan FDISK ha problem med HDD's störe än 128GB också
Detta riktar sig till 98/98SE/ME
Läs mer om det här:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;32720...

-----------------------------

Uppdaterad 2002-12-08
- Lite om SCSI. av Björne
- Först kom vanlig SCSI.
Den hade 50pinnars kontakt (ibland även 25pinnar när den var extern, och i ytterst sällsynta fall 37pinnar på externa kontakten på vissa obskyra Unixburkar), Bussen var på 8bitar och maximala hastigheten var 5MB/sek. Max antal enheter var 8 (en går åt till kort). Kallas även SCSI-1. Finns som Single-enden och då är max längden 6m, och som HighVoltageDifferential (HVD) och då är max kabellängd 25meter.

- Fast SCSI.
också 50pinnars kontakt. Bussen är även här på 8bitar, men bus hastigheten är på 10MB/sek. max antal enheter är 8. Finns som Single-enden med max kabellängd 3m, och som HighVoltageDifferential (HVD) och då är max kabellängd 25meter.
- Ultra SCSI.
Också denna är 50pinnar. Bussen är 8bitar bred, med en hastighet på 20MB/sek (detta är vanligaste standarden på CD-spelare). Även här är max antal enheter 8 (och som vanligt går en åt till att vara SCSI-kortet). Denna standard kallas även "Narrow Ultra SCSI". Finns som Single-enden med max kabellängd 1,5m, och som HighVoltageDifferential (HVD) och då är max kabellängd 25meter.

- Ultra2 SCSI.
Sista som är 50pinnar. jobbar även denna med 8bitars buss. Maxhastigheten är 40MB/sek. Max antal enheter är som sagt 8. Finns som HVD och då är maxlängden 25m, och som LVD (LowVoltageDifferential) med en maxlängd på kablarna på 12meter. Denna kallas även för "Narrow Ultra2 SCSI". Inte JÄTTEvanlig, men när man hittar en sådan här enhet så är i 90% av fallen en LVD-enhet.

- Fast Wide SCSI
order "wide" står för att det är dubbelt så bred buss. Hela 16bitar är den här. Max hastighet är 20MB/sek. max 16enheter (-1 för kortet). Finns som Single Ended (Singel ended brukar förkortas som "SE" förövrigt) och då är max 3meter, som HVD är det som vanligt 25meter. Denna kontakt brukar vara 68pinnar.

- Wide Ulta SCSI
16bitars bus, 40MB/sek i bushastighet och max 16enheter. Som Singel Ended är kablen begränsad till 1,5m, och som HVD är den 25m (kunde aldrig ha gissat de va! )

- Wide Ultra2 SCSI
Detta brukar ibland skrivas som "U2W". Har 16bitars bus, maxhastighet på 80Mb/sek, och max 16enheter. HVD kablarna är max 25meter och som LVD är det max 12meter. Denna standard är väldigt spridd. Finns otroligt många hårddiskar som kör på denna standard. Vanliga kontakter är 68pinnar, men väldigt många är 80pinnar (SCA-kontakter, klarar av Hot-swap då. Har strömkontakten inbyggd istället för att ha den separat.

- Ultra3 SCSI.
Kallas även "Ultra160 SCSI". Busbredd på 16bitar. Maxhastighet 160MB/sek. Max 16 enheter (och som alltid är en enhet kortet. Vanligen enhet 7. Man numrerar från 0-15). kablar är LVD och max 12meter.
Detta är en ganska ny standard som ställer enorma krav på kablarna och terminatorer. => ruskigt dyra kablar.

- Ultra320 SCSI
16biar, max 320MB/sek, max 16enhter, max 12meter när man använder LVD-kabel. Släpptes förra året om jag inte missminner mig helt.

När det gäller skillnaden mellan:
SCSI-1
SCSI-2
SCSI-3
så är det ruskigt svårt...

-SCSI-1 är den första standarden.
-LVD och "Ultra2 SCSI" används ofta som namn för samma sak. och är båda en del av standarden för SCIS-3. Därmed inte sagt att en LVD-enhet är SCSI-3. troligen är den en SCSI-2 enhet.
- Om man har flera olika SCSI-enheter på samma bus så kommer den enhete som har den äldsta typen av SCSI att bestämma vilken hastighet som bussen kommer att arbeta i. [EDIT 2003-02-02]Efter tips från Doan Fear
Det där gäller bara när man börjar blanda riktigt gamla SE-grejer med nyare LVD-prylar.
Om alla diskar är LVD händer det inget.
se dessa länkar:
http://ask.adaptec.com/cgi-bin/adaptec_tic.cfg/php/enduser/st...
http://ask.adaptec.com/cgi-bin/adaptec_tic.cfg/php/enduser/st...
[/EDIT]
- En lista som jag sett en gång sade följande:
SCSI-1 => 50pinnar
SCSI-2 => 50 & 68pinnar
SCSI-3 => 68pinnar

-----------------------------

Uppdaterad 2002-12-08
Credit för detta tillägg går till:Lastviking
- Hur man överbränner i Nero
File - Preference - Expert Features - "Klicka i"Enable overburn ändra till 99 57 0

Sen när du bränner
1.Slå av wizarden
2.No Multisession
3.Ändra till Disc At Once från " Track At Once"
uppdatering 2002-12-09 av Lastviking
Q:Stödjer min brännare överbränning?
A:Det kanske den gör om den är ganska ny. Kolla på denna sida så kanske det står. "nyare brännare står inte med ännu men de stödjer oftast överbränning"
http://www.disc4you.de/news/99min.html#4

Q:Hur mycket kan min brännare överbränna?
A:Det beror lite på hur bra skivorna är men i regel så är det 6-14 Mb över orginal MB på skivan.

Q:Vad är max överbränning i minuter min brännare kan bränna på en 99 min skiva utan störe risk att brännaren pajar?
A:Kolla länken nedan.
http://www.disc4you.de/news/99min.html#4

-----------------------------

Uppdaterad 2002-12-08
- Hur man skapar en RAID-volym. av Björne
Det finns enormt många guider på nätet om detta. En bra som hanterar Mjukvaru RAID och Windows 2000 finns på Toms-hardware guide:
http://www6.tomshardware.com/howto/01q3/010906/index.html

Vill man veta hur man gör samma sak i Linux finns det alltid denna:
http://unthought.net/Software-RAID.HOWTO/

Om det är hårdvaru RAID som skall göras så måste jag nog hänvisa till tillverkaren som gjort hårdvaran. Det är lite olika beroende på vem som gjort chippet och även beroende på hur man vill göra sin RAID. Bra ställen att leta på (Men det finns många fler) :
http://www.promise.com/support/support_eng.asp
http://www.adaptec.com/worldwide/support/suppbyproduct.html?s...

-----------------------------

- Vilken hårddisk är snabbast/bäst/billigast/tar minst processor/bäst i RAID osv.?
Denna fråga är klurig. Svaret ändras ofta. Men det finns de som har stenkoll på dessa frågor och som testar diskarna på alla möjliga sätt:
http://www.storagereview.com/
Det går att söka i deras databaser och jämföra diskar med varandra. Det finns både IDE och SCSI diskar med i jämförelserna.
Uppdaterad 2004-07-07
Titta i denna tråd för mer info: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=14425...

-----------------------------

Uppdaterad 2002-12-09
- Min hårddisk har gått sönder / är på väg att gå sönder, hur/vad gör jag?
Antingen tar man kontakt med sin återförsäljare, men ibland kan det gå snabbare att kontakta tillverkaren direkt. Nackdelen är dock att man ofta får betala frakten till tillverkaren (som ofta finns utomlands).
Bra ställen att kolla på:
Seagate: http://www.seagate.com/support/kb/disc/drive_repair.html
IBM: http://www.hgst.com/warranty/jsp/index.jsp (Cred till gnab sompåpekade att denna sida var flyttad!!!)
Maxtor: http://www.maxtor.com/en/support/service/warranty_ata.htm
Western Digital: http://support.wdc.com/warranty/selection.asp?custtype=END

-----------------------------

Uppdaterad 2003-01-02
Vad är det för skillnad på "Dynamic" och "Basic Storage" i Windows 2000
Detta är en fråga som inte många har koll på, men Microsoft har faktiskt själva skrivit en ruskigt bra artikel som beskriver detta:
Dynamic vs. Basic Storage in Windows 2000 (http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;17576...)

-----------------------------

Uppdaterad 2003-01-04
Bra SCSI-FAQ.. finns det?
Visst gör finns det... massor faktiskst
Denna gillar jag. Den är kortfattad med en massa bra frågeställningar:
http://scsifaq.paralan.com/

-----------------------------

Uppdaterad 2003-01-11
Windows XP och problem med bränning på grund av ASPI-fel

Detta kan avhjälpas genom att tanka hem ASPI-drivrutiner här:
http://www.megagames.com/console/cd/aspiinst.exe
Credit för detta tillägg går till:Megadeath (förövrigt är det taget från FAQ:n i Windows-forumet här på SweClockers...)

-----------------------------

Uppdaterad 2003-05-04
Credit för detta tillägg går till:anCOOL
En fråga som ofta ställs på forumet är "shkwiing" ljudet från IBMs 120GXP diskar, ett ljud som uppkommer med jämna mellanrum oftast vid samma tidpunkt.

Aloha mailade IBM: Har fått bekräftat ifrån IBM att ljudet är normalt samt vad det är som låter.
'fjiiiong' ljudet är huvudena som snabbt scannar plattorna i hårddisken och klick ljudet uppstår när huvudena går tillbaks till ursprungsläge. Ljudet skall komma regelbundet och gäller endast för IMB's 3,5" diskar, alltså inte hårddiskar som är till bärbara. På bärbara uppstår ett liknande ljud ganska ofta och det beror på att hårddisken går in och ut ur en sorts vila som ska spara energi.

-----------------------------

av Björne
fråga: vad är DMA/Ultra DMA? För och nackdelar?
DMA är ett sätt för enheter att "snacka" med minnet utan att blanda in processorn. Det snabbar upp accesser.
"ultra DMA" är det namn man gett hur hårddiskar snackar med minnet. Det är en DMA-kommunikation.
Om man skriver "DMA" eller "ultra DMA" på diskar är det med andra ord samma sak.
För mer info om överföringshastigheter på diskar: http://www.yale.edu/pclt/PCHW/IDESCSI.HTM

-----------------------------

fråga: Fungerar externa CD-RW usb-enheter i BIOS för att t ex. installera Windows
Credit för detta svar går till:leather
Ja, men bara om BIOS har stöd för det. Dvs kan aktivera USB portarna under POST. Nyare moderkort ska klara det.

-----------------------------

fråga: Spelar det roll vart man kopplar in hårddiskarna när man har ultra ATA-66/100/133 diskar.
Credit för detta svar går till:xphaze
http://support.wdc.com/images/kb/IDEcable.gif
Många som glömmer att Mastern skall sitta längst ut på kabeln enligt ATA66 standarden.
Dessutom är det tydligen viktigt att man skruvar fast hårddisken med alla fyra skruvar.
"For proper grounding, be sure to use all four screws."

-----------------------------

Uppdaterad 2004-07-07
Program för att få tillbaka förlorade filer:
Credit för detta svar går till:KalleKulspruta
Program för att få tillbaka förlorade filer:
http://www.download.com/3000-2248-10118664.html?tag=lst-0-1
(PC Inspector; File Recovery)

-----------------------------

Uppdaterad 2004-07-07
När du skall installera Windows på SATA disk, hur göra...:
Credit för detta svar går till:jookeer
Ev. kan ditt SATA BIOS vara gammalt så uppdatera isf först av allt.

Ibland kan det finnas olika drivare och SATA BIOS från moderkortstillverkaren och SATA kontrollertillverkaren - välj för säkerhets skull i första hand de som moderkortstillverkaren erbjuder.

0. Se till att du har aktiverat SATA i BIOS. Har du PATA/IDE-diskar sedan tidigare i burken måste du inte ta bort dessa först.

1. Om du saknar diskett med drivare laddar du ner dessa från moderkortstillverkarens hemsida och gör en egen.

2. In med Cd'n och boota + disketten i diskettläsaren

3. Alldeles i början trycker du F6 - efter en kort stund laddas drivarna in från disketten

4. Därefter är allt som med PATA/IDE avseende resterande delar av installationen.

Har du ingen diskettenhet så kostar dom en hundring nya.

Möjligen kommer det SATA drivare med XP SP2 så slipper man disketteländet.

-----------------------------

Uppdaterad 2004-07-07
Stripe size på RAID:
Credit för detta svar går till:jookeer
Den minsta adresserbara enheten på en RAID array är en stripe size. Default är olika beroende på kontroller - 16-64K, dock kan du välja utanför detta intervall.

Väljer man tex 64K och det man skriver är mindre blir den överblivna biten över och outnyttjad. Å andra sidan om du väljer en liten stripe size, tex 16K, och skriver en en stor fil, säg 1GB, hamnar denna då på fler 16K platser än om du valt 64K vilket innebär att det blir 4ggr fler ställen att hämta filen från vilket tar tid.

Vad som blir mest effektivt, snabbhet med risk för slöseri (stor stripe size) eller tvärtom beror på hur stora dina lagrade filer är.

Samma regel gäller klusterstorlek på partitionerna.

Det är också viktigt för prestanda att defragmentera ofta så filerna samlas ihop och snabbare kan hämtas/skrivas.

Oavsett RAID eller inte så är det backup som gäller för viktiga data.

-----------------------------

Uppdaterad 2004-07-07
Mitt mobo har SATA RAID kontroller - kan jag köra EN disk på den?
Credit för detta svar går till:jookeer
Svar: Ja - man måste inte köra RAID - finns ju minst 2 portar så du kan kör varsin disk single eller flera i RAID.

Har SATA RAID kontroller och en SATA disk och en PATA/IDE disk samt en SATA-PATA adapter. Kan jag köra RAID på dessa?

Svar: Ja - båda diskarna bör vara av samma storlek. Koppla SATA-disken till SATA-porten och sätt SATA-ATA adaptern på PATA/IDE disken.

-----------------------------

Uppdaterad 2004-07-07
Hur mycket effekt drar en disk?
Credit för detta svar går till:jookeer
En modern 3.5" disk drar max 15-20 watt i starteffekt och därefter max 8 watt i idle. Vid full last drar den lite mer men max 10-15 watt.

-----------------------------

Uppdaterad 2004-07-07
Hur mycket värme tål en disk?
Credit för detta svar går till:jookeer
Se specen på tillverkarens hemsida! Generellt tål en disk uppåt en 55-60C under korta perioder dock mår dom inte alls bra av detta i långa loppet. Försök att hålla disken under 45C. Det finns billiga kylare under 100-lappen. Sätt annars en chassifläkt att blåsa på disken. Pss kommer tempen ner till samma nivå som luften i chassit, runt 30C.

Credit för detta svar går till:Airwolf
Normal arbetstemperatur på hårddiskar är mellan 5-55grader innan dem börjar ta skada. (Det står faktiskt i Hårddisk specifikationerna om folk nånsin orkar läsa dem)
Men lägre temperatur ökar livslängden.
Beroende på chassin och dyl brukar normaltemperaturen på en hårddisk ligga "runt" 43grader utan kylning

-----------------------------

Uppdaterad 2004-07-07
Kan man lägga disken på sidan eller uppochner?
Credit för detta svar går till:jookeer
Ja! Moderna diskar kan ställas på vilken av de 6 sidorna som helst, dock ej så här / eller så här \. Är du osäker så läs specen.

-----------------------------

Uppdaterad 2004-07-07
Min partition fick plötsligt filsystemet RAW
Credit för detta svar går till:leather
Det finns 2 anledningar till detta.

1. Du ominstallerade Windows eller flyttade hårddisken till en annan dator.
2. Du gjorde inget alls, utan den blev listad som RAW huxflux.

1. Varje konto i Windows NT är unikt. Även om du skapar ett nytt konto (ex vid ominstallation) med samma namn, inloggningsnamn och lösenord så är det endå två olika konton enligt Windows.
Har du då en partition dit endast ett windowskonto har NTFS rättigheter att läsa/skriva till, och sedan byter konto så får du inte ens öppna den partitionen i utforskaren. Den visas med filsystemet RAW och att den har 0 KB ledigt utrymme.
1.1 Kontrollpanelen -> Mappalternativ -> Visa -> bort med Använd enkel fildelning
1.2 Ta egenskaper (via höger musknapp) på aktuell partition -> Säkerhet -> Avancerat -> Ägare -> Ändra ägare till... (ditt konto eller Administratör)
1.3 Samma som 1.2 ovan, fast dubbelkolla att Administratör gruppen har fullständiga rättigheter på rooten och alla undermappar.
1.4 Klart.

2. Då är det värre och du rekomenderas att köra något av de recoveryprogram som finns listade i forumet

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad* - En FAQ är inte till för att ställa frågor i.

Visa signatur
Permalänk

Skulle vilja ha mer utförligt (och på Svenska) när det gäller raid modes.

Raid 1 är speglig av diskar och kör du med minimiantalet diskar vilket är 2 så betyder det att du har exakt samma data lagrat på båda diskarna. Detta gör att det tar lika lång tid (om inte något längre) som normalt när du ska skriva till hårddiskarna än om det skulle ha varit endast 1 hårddisk du skrev till

Nackdelar: Eftersom det är endast spegling så försvinner alltid 50% av ditt tottala hårddiskutrymme. Ex du har 2 st 120 gb diskar som du kör på Raid 1. Du kan max lagra 120 gb data på dessa 2.

Fördelar: Om den ena disken pajar så har du en exakt kopia av informationen.

Raid 0 då du skriver till minst 2 diskar och raid systemet delar upp datan på de antal hårdiskar du har. (har du 2 diskar skriver datorn 50% på den ena och 50% på den andra, har du 3 diskar skriver det 33/33/33 o.s.v)

Nackdelen med detta är att om en disk krashar så har du en hårddisk med halva filer på, vilket gör den helt värdelös.

Fördelen är att det går 100% (en fördubbling altså)snabbare att skriva och läsa ifrån diskarna (det går 50% snabbare med 2 diskar än en disk, 100% snabbare med 4 diskar jämnfört med 1 o.s.v.)

Sen har du Raid 10 som är en blandning av Raid 0 och 1

Det innebär att du måste för det första ha minst 4 diskar.

Fast man "andvänder" ett par av dom.

De första paret i Raid 10 så delas informationen 50/50 (procentandel skiljer beroende på hur många diskar du har)

och de andra speglar det, vilket gör en exakt kopia.

Detta gör att du får både för och nackdelar:

Nackdelar, precis som i Raid 1 så försvinner hälften av utrymmet när du speglar en eller flera diskar.

Fördelar eftersom du spegar diskarna så är det enkelt att ta fram datan vid disk krash. Dessutom så går det 50% (beroende på hur många diskar du har) snabbare att skriva till diskarna tottalt sätt jämfört om du skulle endast ha en disk.

Sedan finns det Raid lägen med paritet (tror jag det hette)
Exempel med Raid 0 med paritet (som blir nått annat raid läge)
Det betyder i praktiken att om du har 3 diskar disk A, Disk B och Disk C som körs med paritet
och en av diskarna går sönder, låt säga disk C.

Om det skulle inträffa så är det bara att sätta in en ersättningsdisk för disk C och sedan går det att räkna ut vad som fanns på den. ungefär såhär:

A+B=C

eller om disk B går sönder: A-C=B

Detta är mycket förenklat.

Jag skulle vilja veta flera raid lägen, förstår inte riktigt de som står (Raid 5 och 50 eftersom det är för dåligt förklarat, vad det innebär)
Speciellt Raid 1,5 som man idag kan hitta på moderkort med inbygg raid på.

En till sak gällande Scsi: En terminator är en liten grej man sätter i kabeländen (om det inte är single ended kablar man avänder)
om du inte har fullt med diskar på den kablen.

Har du inte terminatorn på (om du inte har fyllt kablen med diskar)så pajar du hela raidsystemet punkt.

Det betyder att om du har en 8 enheters kabel och de inte sitter 7 diskar på utan låt säga 5 diskar så måste terminatorn sitta längst bak i kedjan vilket blir enhet 8 (eller enhetsnummer 7 eftersom man nummrerar 0-7)

Björne: Du får anända denna text om du vill i FAQ:n Har inte orkat kolla stavfel och menings uppbyggnader.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Ser mycket bra ut. Dock är det en felaktighet. Du måste ALLTID ha en terminator i en SCSI kedja om det skall vara en godkänd kedja. Det kan funka utan, men då är det bara ren tur...

Permalänk

Program för att få tillbaka förlorade filer:

http://download.com.com/3000-2248-10118664.html?tag=lst-0-1

(PC Inspector; File Recovery)

edit: uppdaterade adressen

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk

Har tagit reda på vad Raid 1.5 innebär. Det ska vara som raid 10 fast du enbart behöver min 2 hårddiskar istället för 4 st minimum.

Hur det fungerar i praktiken vet jag inte helt säkert men det borde ju logiskt sätt vara så att:

På hårdiska A så lagras häften av en fil och hårdisk A spelgar hälften av de totala utrymmet.

Således gäller samma sak för hårddisk B

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Att NT skulle betyda New Technology är dock inte sant...

Som vi vet så hade Intel planer på en RISC-processor vid namn i860 och Microsoft skulle göra ett operativsystem till det, de kallade projektet N-10.
Efter ett tag så gick inte allt enligt planerna och i860 blev inte av, då stod Microsoft där med ett operativsystem i full produktion men utan platform.
Då så konverterade de projektet till x86 och de fick komma på ett namn till operativsystemet.
"N-10"(N Ten) var ju projektets kodnamn och det blev då "NT".
Eftersom de redan hade Windowsversioner för x86 (Windows 3.0) så började revisionsnummerna på 3.0 för NT också.
Windows 3.0
Windows NT 3.0
...för att inte förvirra deras kunder.

Vad NT egentligen betyder är luddigt och ett riktigt svar från Microsoft kan man inte få iheller... de föredrar nog "New Technology" men de använder inte termen själv.
Det står ju "Based on NT Technology"... vilket är väldigt korkat skrivet om det nu betyder "New Technology".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleKulspruta
Raid 0 då du skriver till minst 2 diskar och raid systemet delar upp datan på de antal hårdiskar du har. (har du 2 diskar skriver datorn 50% på den ena och 50% på den andra, har du 3 diskar skriver det 33/33/33 o.s.v)

Överföringshastigheterna dubblas med två diskar i RAID 0.

Källa: http://www.storagereview.com/php/tiki/tiki-index.php?page=Sin...

Permalänk
Medlem

Kanske inte hör hemma i tråden men eftersom det redan finns här så vill jag rätta till en del "luddiga" spekulationer.

Faktaupplysning avseende NT's ursprung:

1.

Under 70-talet fanns ett operativ för PDP-11 (16 bitsarkitektur) som hette RSX och som klarade multiuser/multiprocessing och realtid.

Tillverkare: Digital Equipment Corporation eller DEC

Chefsdesigner: Dave Cutler

Jag har läst källkoden och jobbade på den tiden hos DEC och hade en PDP-8 och en PDP-11 som hemdator.

2.

1977/1978 kom DEC ut med en 32-bitsarkitektur som hette VAX - Virtual Array eXtension. Till denna tog man fram operativet VMS - Virtual Management System.

Chefsdesigner: Dave Cutler

Jag jobbade även då på DEC och skaffade en VAX 2000 arbetsstation som hemdator.

3.

I början av 90-talet började det gå dåligt för DEC med sina VAXar. Samtidigt förutspådde man att det skulle komma ut 32-bitsarkitektur för PC-massmarknaden. Microsoft hade inget färdigt 32-bitsoperativ och förstod att man inte hade kompetensen och i tid få fram ett sådant med hyfsad kvalitet.

Bill Gates tog då kontakt med Dave Cutler och mer eller mindre köpte över honom från DEC.

Där blev han chefsdesigner för det som senare kom att kallas för Windows NT.

Mycket av arkitekturen i NT kommer direkt från VMS eftersom det är samma kille som ligger bakom.

Leker man med bokstäver och flyttar dessa ett snäpp så blir VMS till WNT (Windows NT). Kommer från Kubriks film "2001" där datorn hette HAL vilket
blir IBM om man flyttar bokstäverna ett snäpp.

VMS lever kvar och är av amerikanska försvarsdepartementet det högst klassade operativet avseende säkerhet och tillgänglighet. Det används tex. av den globala finansindustrin samt för flygtrafikövervakning.

Tack för ordet från en som var med!

Permalänk
Medlem

När du skall installera Windows på SATA disk:

Ev. kan ditt SATA BIOS vara gammalt så uppdatera isf först av allt.

Ibland kan det finnas olika drivare och SATA BIOS från moderkortstillverkaren och SATA kontrollertillverkaren - välj för säkerhets skull i första hand de som moderkortstillverkaren erbjuder.

0. Se till att du har aktiverat SATA i BIOS. Har du PATA/IDE-diskar sedan tidigare i burken måste du inte ta bort dessa först.

1. Om du saknar diskett med drivare laddar du ner dessa från moderkortstillverkarens hemsida och gör en egen.

2. In med Cd'n och boota + disketten i diskettläsaren

3. Alldeles i början trycker du F6 - efter en kort stund laddas drivarna in från disketten

4. Därefter är allt som med PATA/IDE avseende resterande delar av installationen.

OBS! Det är INTE drivrutiner till disken utan drivrutiner till SATA-styrkretsen du skall använda.

Har du ingen diskettenhet så kostar dom en hundring nya.

-----------------

Stripe size på RAID:

Den minsta adresserbara enheten på en RAID array är en stripe size. Default är olika beroende på kontroller - 16-64K, dock kan du välja utanför detta intervall.

Väljer man tex 64K och det man skriver är mindre blir den överblivna biten över och outnyttjad. Å andra sidan om du väljer en liten stripe size, tex 16K, och skriver en en stor fil, säg 1GB, hamnar denna då på fler 16K platser än om du valt 64K vilket innebär att det blir 4ggr fler ställen att hämta filen från vilket tar tid.

Vad som blir mest effektivt, snabbhet med risk för slöseri (stor stripe size) eller tvärtom beror på hur stora dina lagrade filer är.

Samma regel gäller klusterstorlek på partitionerna.

Det är också viktigt för prestanda att defragmentera ofta så filerna samlas ihop och snabbare kan hämtas/skrivas.

Oavsett RAID eller inte så är det backup som gäller för viktiga data.

--------------------

Mitt mobo har SATA RAID kontroller - kan jag köra EN disk på den?

Svar: Ja - man måste inte köra RAID - finns ju minst 2 portar så du kan kör varsin disk single eller flera i RAID.

Jag har SATA RAID kontroller och en SATA disk och en PATA/IDE disk samt en SATA-PATA adapter. Kan jag köra RAID på dessa?

Svar: Ja - båda diskarna bör vara av samma storlek. Koppla SATA-disken till SATA-porten och sätt SATA-ATA adaptern på PATA/IDE disken.

-----------------

Hur mycket effekt drar en disk?

En modern 3.5" disk drar max 15-20 watt i starteffekt och därefter max 8 watt i idle. Vid full last drar den lite mer men max 10-15 watt.

----------------

Hur mycket värme tål en disk?

Se specen på tillverkarens hemsida! Generellt tål en disk uppåt en 55-60C under korta perioder dock mår dom inte alls bra av detta i långa loppet. Försök att hålla disken under 45C. Det finns billiga kylare under 100-lappen. Sätt annars en chassifläkt att blåsa på disken. Pss kommer tempen ner till samma nivå som luften i chassit, runt 30C.

---------------

Kan man lägga disken på sidan eller uppochner?

Ja! Moderna diskar kan ställas på vilken av de 6 sidorna som helst, dock ej så här / eller så här \. Är du osäker så läs specen.

Vad är S.M.A.R.T.

S.M.A.R.T betyder "Self-Monitoring Analysis and Reporting Technology".
Helt enkelt en monitor som övervakar diskens beteende med avseende på: diskprestanda, felaktiga sektorer, omkalibrering, CRC fel, drive spin-up time, läs-skriv huvuden, avstånd mellan skrivhuvud och skiva, temperatur, mediakaraktäristik, motor- och servomekanism.

S.M.A.R.T mäste vara aktiverat för varje disk och görs mha serviceprogram från tillverkaren. I vissa fall skall funktionen även slås på i BIOS.

S.M.A.R.T monitorn är ett litet progg som exekveras av diskens lokala firmware. Insamlade värden och statistik skrivs till en servicearea på disken och kan läsas av något agentprogg i Windows, tex SpeedFan eller Active Smart.

Syftet med S.M.A.R.T är att ge en tidig varning i de fall disken börjar krångla och är på väg att krascha så att du hinner ta backup på viktiga filer. I vissa fall kan man tillfälligt få "falska" varningar och i andra fall kan diskar krascha utan att S.M.A.R.T hinner varna i tid.

S.M.A.R.T agenter funkar inte på hårda RAID arrayer eftersom operativsystemet betraktar sådana som en fysisk disk. Du kan i de fallen läsa av S.M.A.R.T statistiken mha något lågnivåprogram, tex disktillverkarens serivceprogg.

Mer info:
http://www.ariolic.com/activesmart/smart-technology.html
http://www.belarc.com/Drive/smart.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Self-Monitoring,_Analysis_and_Re...

Gratisvaror:
http://www.hdtune.com/
http://www.almico.com/speedfan.php
http://www.panterasoft.com/

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad!

FAQ är inte meningen att ställa frågor i. Om ni har frågor angående någonting ta kontakt med den som skrivit inlägget. Givetvis är ni välkommna att lägga till ny info i tråden.

Ps. Ändrade formateringen i ditt inlägg jookeer, lättare att hitta nu.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Min partition fick plötsligt filsystemet RAW

Min partition fick plötsligt filsystemet RAW

Det finns 2 anledningar till detta.

1. Du ominstallerade Windows eller flyttade hårddisken till en annan dator.
2. Du gjorde inget alls, utan den blev listad som RAW huxflux.

1. Varje konto i Windows NT är unikt. Även om du skapar ett nytt konto (ex vid ominstallation) med samma namn, inloggningsnamn och lösenord så är det endå två olika konton enligt Windows.
Har du då en partition dit endast ett windowskonto har NTFS rättigheter att läsa/skriva till, och sedan byter konto så får du inte ens öppna den partitionen i utforskaren. Den visas med filsystemet RAW och att den har 0 KB ledigt utrymme.

1.1 Kontrollpanelen -> Mappalternativ -> Visa -> bort med Använd enkel fildelning
1.2 Ta egenskaper (via höger musknapp) på aktuell partition -> Säkerhet -> Avancerat -> Ägare -> Ändra ägare till... (ditt konto eller Administratör)
1.3 Samma som 1.2 ovan, fast dubbelkolla att Administratör gruppen har fullständiga rättigheter på rooten och alla undermappar.
1.4 Klart.

2. Då är det värre och du rekomenderas att köra något av de recoveryprogram som finns listade i forumet

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Hedersmedlem

Alla dessa frågor om hur hög temperatur hårddisken bör vara gör mig knäpp. Så adda gärna detta till FAQ:n

Hur hög temperatur bör en hårddisk vara?
Normal arbetstemperatur på hårddiskar är mellan 5-55grader innan dem börjar ta skada. (Det står faktiskt i Hårddisk specifikationerna om folk nånsin orkar läsa dem)
Men lägre temperatur ökar livslängden.
Beroende på chassin och dyl brukar normaltemperaturen på en hårddisk ligga "runt" 43grader utan kylning

Addar dit en till line.
Eftersom FAQ installera en hårddisk inte är helt komplett och många missar partitioneringen, eller inte hittar diskhanteraren.

Hur installera man en ny hårddisk i WindowsXP

1. kontrollera att du har lediga IDE-platser.
2. Sätt jumpern på disken för antingen Master eller Slav (beroende på viken ledig plats du väljer)
3. Koppla in nya hårddisken (hdd sladd och el kabel)
4. starta datorn.
5. Kontrollera så att BIOS hittar den nya disken (Om inte: aktivera så att BIOS söker efter den nya disken)
6. Boota in i Windows.
7. Partitionera hårddisken (Enkel volym eller flera partitioner)
Funktionen hittar du under:
Inställningar > kontrollpanel > Administrationsverktyg > Datorhantering >Diskhantering
8 Fromatera Hårddisken
Den funktionen hittar du under:
Min dator > sen är det bara att klicka på disken och formatera.

Permalänk
Medlem

Första posten är uppdaterad.

@Airwolf:
Informationen om hur man installerar en hårddisk finns redan med, och där står hur man kommer åt Diskhanteraren. (hoppas jag inte missuppfattat vad du menar)

I övrigt tackar jag alla som bidragit!!!
Jag kopierar inte in någonting om NT eftersom det känns som att det inte riktigt passar i en tråd om hårddiskar..

Permalänk
Medlem

Kan nån kunnig ta med och förklara varför hela diskar försvinner i xp vid en ominstallation, dom syns bara i bios och diskhanteraren. Vore ju kul att få veta lite varför det blir så och hur man undviker det.

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem

Åsså ställer man INTE frågor i en FAQ!!
Skapa en egen tråd!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björne
Åsså ställer man INTE frågor i en FAQ!!
Skapa en egen tråd!

Det var ingen fråga som jag ville ha svar på utan ett förslag på nåt som drabbar många och borde vara med.

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem

Du skriver att det inte spelar någon roll vilket operativsystem man kör när man använder en extern hårdvaruraid.
Jag skulle vilja säga att det tyvärr inte stämmer.
Jag har själv 2 stycken (dock en sönderplockad nu ) NStor Interraid 8E SAFte-enheter innehållandes 8x18GB Seagate SCSI-diskar.
Man behöver som väntat drivrutiner till SCSI-raidkortet i datorn, men också till den interna processor som sköter hanteringen inuti raid-enheten.
Jag vet detta då jag lyckats få enheten att fungera under win2k, linux samt wxp, men ej under ws2003, eftersom det är en relativt gammal enhet (1998 tror jag) och NStor inte släppt några ws2003-drivrutiner.
Kör man enheten utan drivrutiner så "fungerar" den, men enligt min erfarenhet med strul, dålig prestanda och ibland också krascher.

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk
Medlem

EnableBigLBA

hejsan skulle vilja ha instruktioner på svenska hur man fixar EnableBigLBA
tack

Visa signatur

lenus

Permalänk
Medlem

SP3 för 2000 och SP1 för XP skall vara installerat, sen skall du oxå lägga till en sak i registret

Klipp ut följande och spara som en reg fil och merga det med registret eller lägg in det manuellt i registret så funkar det sen.

REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\atapi\Parameters]
"EnableBigLba"=dword:00000001

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Partitionerna försvann - är alla mina data borta och har disken kraschat?

En dagligen återkommande fråga.

Svar: Diskar har begränsad livstid och kraschar aldrig när man förväntar sig det. Dom kraschar alltid när det är som olämpligast. Murphys lag gäller.

Vi kan skilja på fysiska och logiska fel. De fysiska drabbar diskens styrelektronik eller lagringsyta. Har elektroniken pajjat kan du köpa en exakt likadan disk (begagnad) med samma firmware och revision av elektroniken och byta elektronikkortet. Om lagringsytan är förstörd oftast pga att huvudena landat på skivan och repat denna så kan du inte själv reparera utan då blir det att för dyra pengar lämna in till en proffsfirma.

Logiska fel kan man åtgärda själv. Alla diskar har minst EN partition. Systemdiskar har dessutom information om hur systemet skall startas. Denna info ligger lagrad på disken första spår och skapades när du partitionerade resp installerade OS på disken. Infon heter MBR - Master Boot Record och innehåller alltså partitionstabeller och om disken är en systemdisk även sökväg till systempartionerna.

Om partitionstabellen är förstörd kan OS inte hitta varesig partitoner eller data i dessa. Det är en relativt lätt att reparera partitionstabellen med programmet testdisk, se nedan.

Har du en "skakig" och opålitlig disk så kan du ta reda på om du har fysiska eller logiska fel genom att köra tillverkaren analys/diagnos/service program. Dessa finns att ladda ner från resp tillverares hemsida. Därefter lägger du ut detta program på en startbar DOS-diskett.

Alternativt laddar du ner UBCD, Ultimate Boot CD, från swecs filarkiv. Bränn denna till CD så den blir startbar från BIOS.

På denna UBCD finns många trevliga program såsom tex service/diagnos/reparations-program från de vanligaste disktillverkarna. Därtill det eminenta progget testdisk. Bra-att-ha CD även för er som ännu inte råkat ut för diskkrasch.

OK - kör nu analys på disken. Indikerar denna att du har fel på disken kan du vara illa ute. Vissa fel kan repareras tex felaktiga sektorer mha sector repair. Andra fel kan vara så allvarliga att disken får betraktas som totalt oläsbar.

Om nu disken är fysiskt frisk kan du ha logiska fel, tex trasiga partitionstabeller som du kan laga med testdisk, http://www.cgsecurity.org/.

Om partitionstabellerna är OK men du inte hittar filerna alternativt dom ser "konstiga ut" har du fel på MFT, Master File Table eller filkatalog på svenska. Denna innehåller pekare till alla filsegment i partitionen. Om dessa är korrupta kan de repareras med kommandot "chkdsk /f". Går inte detta eller om du av misstag råkat formatera partitionen kan du restaurera försvunna filer med tex GetDataBack, GDB. Denna behöver en frisk och tillräckligt stor partition att skriv de räddade filerna till.

Sammanfattning: Skilj på fysiska och logiska fel. Ta reda på vilket du har genom att analysera med tillverkarens egna verktyg. Till logiska fel hör fel i partitionstabeller - lagas med testdisk - eller i filkataloger - som hanteras med tex GetDataBack.

Testdisk är gratisvara - GetDataBack kräver licens för att reparera med men det finns fria alternativ - någon som vet var?

Disken syns inte i BIOS. Är den död?

Svar: Kontrollera att disken snurrar igång när du startar dator. Om inte kolla kablar och att den är korrekt byglad - PATA. SATA har inga byglar. Se till att diskens IDE-kanal är aktiverad i BIOS. Om allt detta är inställt som det var senast disken funkade kan du ha fel på antingen: disken, kablarna, BIOS, nätaggregatet eller minnet. En god ide' är att prova disken i en annan frisk dator. Syns den inte där heller så är disken defekt. Det tråkiga med diskar som inte syns i BIOS är att det sällan går att köra tillverkarens analysprogg eftersom dessa ofta kräver att disken hittas via BIOS.

Disken låter mer än vanligt - är den paj?

Svar: Ta genast en backup på viktiga data! Kör "chkdsk /f" eller "chkdsk /r". Notera om du har dåliga segement. Se också i felloggen om där finns några indikationer på fel. Om allt ser bra ut - kör disken vidare men betrakta den som opålitlig och håll ett öga på den. Kör analys/diagnos med tillverkarens egna program eller UBCD - indikeras fel som inte kan repareras - byt disk.

Diskar kan haverera på många olika sätt. Det vanligaste är att de går i väggen plötsligt - sudden death - eller gradvis pga av ålderskrämpor. Indikerar du stegvis försämring så blir det troligen bara värre och värre - byt ut den.

Disken har plötsligt blivit långsam- vad är fel? Hur snabbar jag upp min disk?

Svar: Detta kan bero på antingen fysiska eller logiska fel. Kör tillverkarens analys/diagnos/service progg. Om dessa indikerar sektorfel - försök reparera med progget. En disk på väg att lägga av pga trasiga sektorer kan till viss del byta ut dessa mot nya fräscha reservsektorer. Dessa reserver är begränsade och om de tar slut - byt disk.

Kolla att BIOS och Windows enhetshanterar är inställda så att disken går i snabbast möjliga läge vilket är DMA-4, DMA-5 eller DMA-6 med moderna diskar. Har du en sådan disk och enhetshanteraren indikerar PIO - ändra till DMA. Starta om. Man kan med en del diskar ställa in DMA-läget med tillverkarens diagnosprogg.

Om disken är fysiskt frisk kan du ha logiska fel i filkatalogen. Kör "chkdsk /f" eller "chkdsk /r" för att reparera dessa. Titta också i felloggern om där finns några indikationer.

Om allt ovanstående är friskt kolla om disken är fragmenterad. Om så -> defragmentera. För att detta skall vara meningsfullt eller inte ta alltför lång tid bör disken ha minst 25% ledigt med den inbyggda defraggern. Proffsdefraggers kan klara som bäst 5% ledigt. Rensa papperskorgen innan defrag. Ta för vana att defragga då och då.

Om inte heller detta hjälper: Ta bort indexeringen på partitionen. Mushögerknapp på partitonen i filhanteraren-> Egenskaper. I bilden längst ner har du en ruta om indexering, klicka bort den. Ta även bort indextjänsten. Kontrollpanelen->Lägga till tabort program->Windows egna - leta upp indexering - bort med den. Tjänsten indexering kan du annars ta du bort med i Kontrollpanelen->Tjänster.

Fortfarande segt: Kolla om ditt antivirusprogg skannar alla filer du rör i datorn. Om så, bort med den förutsatt att du litar på att filerna är "säkra".

Är det fortfarande segt kan du ha någon process som meckar med disken eller tar CPU-kraft. Stäng ner alla program så att datorn inte har några av dina "nyttoprogram" igång. Titta på disklampan - om den blinkar som en galning när du inte gör nånting så får du titta i processhanteraren om där finns något skumt. Blir du inte klokare av detta ladda ner FileMon och analysera om där finns något skumt.

Du kan ha virus tex trojan, spyware, cookie eller annan elaking som partajar runt i din dator. Avlusa med antivirusskanning och AD-Aware, SpyBot eller motsvarande.

Fortfarande segt: Om disken är lugn och fin titta efter i processhanteraren om där finns någon process som tar ovanligt mycket CPU-kraft. Försök identifiera programmet som äger processen och utröna varför det tar abnormt med CPU.

Fortfarande lite småsegt: Kan vara så att om du flyttar stora giggafiler mellan partitioner så kan du ha för liten cluster storlek så att filerna läggs ut i småskvättar på alltför många ställen. Detta tar tid och kan lösas med antingen omformatering med större clusterstorlek eller med PM eller Acronis DiskDirector som ändrar clusterstorlek utan omformatering.

Fortfarande segt: Posta en tråd - säg att du läst denna FAQ så tar vi det där!

Fråga: Vad är skillnaden mellan vanlig formatering och "low level" formatering?

Svar: En vanlig formatering skapar en ny tom MFT (filkatalog). Dina gamla filer finns kvar men förblir oåtkomliga från Windows. En lågnivåformatering skriver om alla sektorer på disken samt dess interna information som diskens inbyggda kontroller använder. Undvik detta eftersom det sägs slita på disken. Skall du endast radera disken, vilket inte Windows formatering gör, använd i stället andra snällare progg som tex killdisk.

/jookeer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Har du ingen diskettenhet så kostar dom en hundring nya.

Möjligen kommer det SATA drivare med XP SP2 så slipper man disketteländet.

-----------------

Ville bara dela med mig av en lösning som jag hittade:
http://www.techimo.com/forum/printthread.php?t=109079
och scrolla halvvägs ner. Själv så var mina diskettstationer helt kass, men detta fungerade bra istället!

Permalänk
Medlem

Tycker att en till liten uppdatering gällande NTFS kan vara på sin plats.
Fördel Stöder filstorlek över 3 GB som är max på FAT32. Väldigt bra om man vill göra en DVD till en ISO-fil....

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

4GB är väl max på FAT32

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem

Fråga:

Vad är NCQ - kan det va' nå't?

Svar:

NCQ = Native Command Queuing, är en optimeringsteknik som sköts av styrenheten och elektroniken på disken för att minimera diskens armrörelser då flera samtidiga läs- och/eller skrivoperationer finns i diskens interna kö.

Både styrenhet (chipset) och disken samt drivrutiner måste alltså ha stöd för NCQ.

Med NCQ blir åtkomsttiden, sett över flera samtidiga läs/skrivbeordringar, kortare eftersom kömekanismen håller koll på var armen är och kollar i kön om där finns nåt som ligger i närheten som kan göras när den ändå är där.

Brevbäraren sorterar ju posten för att slippa besöka postlådorna fler än en gång.

Fråga:

Är det här nåt för "vanliga" användare?

Svar:

Inte för vanliga användare som kör en applikation i taget. Tester har visat att i dessa fall tjänar man på att slå av NCQ.

Däremot gör NCQ nytta om man kör flera samtidiga applikationer som samtidigt vill komma åt disken, tex web- och filservrar. I framtiden då vi kör dualcore med flera samtidiga flertrådade applikationer som stressar diskarna kommer NCQ att göra nytta.

http://www.seagate.com/content/docs/pdf/whitepaper/D2c_tech_p...

Fråga:

Vad är SATA-II eller SATA-300?

Svar:

SATA-II eller SATA 300 är efterföljaren till SATA-I eller SATA 150 och skall enligt specen klara 300 MB/s i överföring mellan disk och styrenhet. Ingen ensam disk når upp till specen men SATA-II är iaf snabbare än SATA-I.

http://www.sata-io.org/namingguidelines.asp
http://www20.tomshardware.com/storage/20040123/
http://www.cluboc.net/reviews/hard_drives/hitachi/T7K250/

Riktigt grym överföringshastighet får du med RAID0:
http://www.net-forums.net/forums/Hitachi_SATA_II_250_Gig_Hard...

/jookeer

Permalänk
Medlem

"MB är en förkortning för megabyte. En megabyte är 1000000 byte (se prefixet mega), men av tradition avser en megabyte ofta 2^20 = 1048576 byte. Det gäller till exempel för RAM. För att råda bot på förvirringen har nya enhetsprefix införts och med dem så finns mebi och en mebibyte är 1048576 byte.

Det råder tyvärr fortfarande viss förvirring, ty det är inte många som vet skillnaden på MB och MiB och inte heller skriver ut det även om de vet. Det hela blir inte bättre av att hårddisktillverkarna gör skivorna så att de lagrar t.ex. 80 miljarder byte och säljer dem som 80 GB-diskar, vilket alltså egentligen är helt korrekt. Problemet är att hårddisktillverkarna är de enda som skriver "rätt" eftersom det ger intrycket av att deras diskar lagrar mer. En enkel räkning ger att det verkliga utrymmet på 80 GB-disken är ca 74.5 GiB, alltså en "förlust" på 7 %. I en nära framtid när hårddiskarnas storlek räknas i biljoner bytes (TB) kommer skillnaden att vara drygt 9 %. "

Saxat från susning.nu, för att reda ut det här med prexif en gång för alla. Nåt att lägga in i FAQ'en?

Edit:, sen "dessutom så försvinner lite plats till operativsystemet", inte nödvändigtvis, menar du inte filsystemet?

Permalänk

Hittar inte mina hårddiskar i utforskaren

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Monoman

Kan nån kunnig ta med och förklara varför hela diskar försvinner i xp vid en ominstallation, dom syns bara i bios och diskhanteraren. Vore ju kul att få veta lite varför det blir så och hur man undviker det.

Mitt inlägg...

Har ett problem och detta uppkom då... (Jag vet inte när), det har fungerat tidigare!

Problemet är som sådant:

Under Datorhantering- Diskhantering finns mina IDE diskar, under denna samt Maskinvara finns diskarna, inga fel eller konflikter går att se här. Men i Utforskaren kan jag bara komma åt min SATA disk...

Vad kan problemet vara, snälla någon hjälp mig, jag tror att jag har försökt med allt, Ominstallation av XP, Uppdatering av drivrutiner osv

Ps. Jag har viktig data på diskarna!

Tydligen fler än jag som dundrat in på samma problem!!!!

Hjälp mig snälla!!!!

Visa signatur

MSI K8N Neo4-FI, AMD Athlon 64 3200 (Socket 939),1024MB TwinMOS PC3200(2*512),HÅRDDISK: 2 * SATA Maxtor DiamondMax 200GB GeForce 7900GS 500Mb, NorthQ 4001SX Super Silent PSU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
SP3 för 2000 och SP1 för XP skall vara installerat, sen skall du oxå lägga till en sak i registret

Klipp ut följande och spara som en reg fil och merga det med registret eller lägg in det manuellt i registret så funkar det sen.

REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\atapi\Parameters]
"EnableBigLba"=dword:00000001

Förtydligande:
Lägger man in SP3 till 2000 eller SP1 till XP så installeras registerfilen. Den finns med i service packen.

Enda gången du behöver lägga in registerfilen manuellt är när du inte har installerat SP3 till win2k eller Sp1 till Windows XP.

Permalänk
Medlem

Min partition fick plötsligt filsystemet RAW
Credit för detta svar går till:leather
Det finns 2 anledningar till detta.

1. Du ominstallerade Windows eller flyttade hårddisken till en annan dator.
2. Du gjorde inget alls, utan den blev listad som RAW huxflux.

1. Varje konto i Windows NT är unikt. Även om du skapar ett nytt konto (ex vid ominstallation) med samma namn, inloggningsnamn och lösenord så är det endå två olika konton enligt Windows.
Har du då en partition dit endast ett windowskonto har NTFS rättigheter att läsa/skriva till, och sedan byter konto så får du inte ens öppna den partitionen i utforskaren. Den visas med filsystemet RAW och att den har 0 KB ledigt utrymme.
1.1 Kontrollpanelen -> Mappalternativ -> Visa -> bort med Använd enkel fildelning
1.2 Ta egenskaper (via höger musknapp) på aktuell partition -> Säkerhet -> Avancerat -> Ägare -> Ändra ägare till... (ditt konto eller Administratör)
1.3 Samma som 1.2 ovan, fast dubbelkolla att Administratör gruppen har fullständiga rättigheter på rooten och alla undermappar.
1.4 Klart.

2. Då är det värre och du rekomenderas att köra något av de recoveryprogram som finns listade i forumet'

Fattar inte 1.2 vart är det man ska högerklicka, jag hittar inte säkerhet när jag högerklickar på x disken som är inställd som RAW..... Hade massa information där som jag behöver Så snälla förklara lite bättre, VART? ska man högerklicka.

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk

Höger klicka och välj egenskaper. Därefter säkerhet osv.