Påstående angående hårddiskstorlekar.

Permalänk
Medlem

Påstående angående hårddiskstorlekar.

Efter att ha sett alldeles för många trådar i stil med "klarar min dator en hårddisk på X gigabyte?" så börjar jag undra.
Jag har alltid fått för mig att det enda som hindrar från att kunna använda stora hårddiskar är 1, BIOS (kommer tillbaks till det) och 2, operativsystemet.
Eftersom ide-diskar har själva kontrollenheten på dem så bör alltså inte några moderkortchipset spela någon roll. Det vore dumt att leverera en hårddisk med en kontrollenhet som inte klarar diskens kapacitet så alltså kan man räkna med att kontrollenheten stöder hårddiskstorleken.
IDE-kontrollern är bara till för att skicka data mellan cpu/minne och hårddiskenheten (eller någon annan typ av sekundär-enhet) och det ända som skiljer olika IDE-kontroller åt är hur snabbt de kan skicka data.
BIOS måste enbart klara av att hantera (adressera) hela hårddisken för att kunna läsa in boot-filer och ge stöd för gammla förlegade operativsystem som måste använda INT13-tekniken för att accessa hårddiskar. Eftersom alla PC-bios som stöder IDE klarar åtminstone 512 megabyte stora hårddiskar så räcker det med att boot-filerna är allokerade på dessa 512 första megabyten av disken för att BIOS ska kunna boota operativsystemet.

Min slutsats är alltså, det ända som spelar roll för hur stor hårddisk man kan använda är operativsystemet.

Själv har jag aldrig träffat på en dator som en hårddisk inte fungerat i p.g.a. övriga datorkomponenter (med reservation för två st Connor-diskar som inte ville fungera tillsammans på samma ide-kanal).

Är det någon som styrka detta eller dementera detta med en enklare teknisk beskrivning så vore jag glad.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Ända = Stjärt. Den enda rätta stavningen av enda är enda.
BIOS har nog en viss betydelse ändå tror jag.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

När folk frågar "klarar min dator en hårddisk på X gigabyte?" så undrar dom inte bara om datorn hoppar igång, utan också om hela hårddiskutrymmet kan utnyttjas. Detta beror inte bara på operativsystem utan även på bios.

Visa signatur

Det är INTE luftens acceleration över vingprofilen som skapar undertrycket över vingen och därmed lyftkraft, det är precis tvärtom.

Permalänk

Vet att jag var tvungen till att flasha om ett BIOS för att burken skulle kunna utnyttja hela HD kapaciteten. Berodde inte på OS utan BIOS

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag är fortfarande inte övertygad, vad skulle det finnas i BIOS som hindrar opertivsystemet att läsa hela disken, förutsatt att operativet inte använder BIOS för att accessa hårddisken.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

alltså att flasha bios så flashas ju alla saker på moderkortet, det är ju inte bios som det är fel på, det är controllmjukvaran för IDE styrenheten, som även win använder sig av för att accessa hårddisken... win har ju inte ett interface direkt till disken utan ett interface till controllern, sen är det upp till controllern... så klarar win av att skicka 48 bitars LBA kvittar ju det om inte contorllern fattar varfan han ska göra av en sån... alltså måste både controllern och windows veta hur man gör... vet controllern så kommer det funka i tex linux, men inte win utan sp... vet inte controllern kvittar det vad man än har för os, det kommer inte funka utan att uppgradera bios iaf...

så alltså

OS -> Controller -> Disk

det är som att två danskar försöker kommunicera genom en tysk, men tysken kan inte något annat än tyska och danskarna inget annat än danska... det kommer inte gå... Tysken kommer kasta det han hör eftersom han inte förstår det...

Dansk -> Tysk -> Dansk

samma sak kommer kontrollern att göra... hoppas du förstår nu...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Firmware spelar visst roll. Jag har en Pentium II på nått abit-moderkort och sätter jag in en disk större än 32GB i den, så stannar datorn när den bootar medan den letar efter IDE -enheter.
Jag har en 80 GB WD i den nu. Det löser sig som så att jag byglar den så att den ser ut som en 32GB och sen har jag ez-disk installerat på disken, som låter OSet se hela hårddisken.

Permalänk
Medlem

Discharged: jag känner mig inte övertygad av dina argument. IDE-chipsetet är ju bara en busskontroller för att skicka data mellan cpu och hårddisk, vad som skickas på de 40 trådarna borde den inte bry sig om, bara att det skickas. De första IDE-hårddiskarna kopplades inte ens till en IDE-buss utan satt på isa-bussen direkt.
LBA-48, LBA och det nu förlegade CHS är ju metoder för att adressera data på hårddisken, dessa adresser tolkas ju av IDE-diskens kontrollerenhet, och eftersom de adresserna skickas över ide-bussens 16 bitar breda datakanal så borde det vara mjukvarans jobb att räkna ut dessa adresser, dvs. det sker transparant för IDE-chipsetet.

12"Viking: Finns ett smidigare sätt, förutsatt att man har något annat boot-media eller en hårddisk som bios klarar av, stäng av hårddiskscanning för den hårddisken i BIOS och låt sedan operativsystem hitta hårddisken när det bootar.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk

Folk har vittnat om att det inte fungerar och du vägrar tro på det eftersom du har kokat ihop en teori som du tycker är bra.

Visa signatur

Det är INTE luftens acceleration över vingprofilen som skapar undertrycket över vingen och därmed lyftkraft, det är precis tvärtom.

Permalänk
Medlem

Din teori är fel punkt slut.

Har personligen flashat flera st datorers BIOS för att få datorerna att känna igen hårddiskar över t.ex 32GB!

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Vad är det som säger att 32 Gb problemet har nåt att göra med 127 Gb problemet?

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk

För att man ska kunna utnyttja hela disken måste både OS och controllern stödja en adressering som klarar av att adressera hela disken. 48bitars är det som används idag. Om OSet skickar en förfrågan till kontrollern att den ska hämta informationen som ligger på adressen foo och controllern inte klarar av så höga adresser kommer det med andra ord inte fungera. Controllern är ju en del utav kommunikationen mellan disk och datorn, om inte den kan kommunicera med den andra delen (styrkortet på disken) kommer det inte fungera.

Detta är hur jag har förstått det iaf.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

32 Gb problemet har inget att göra med 128 GB (137 GiB) att göra, det är uteslutande ett BIOS-problem. October 2000 fastslogs den nya protokollstandarden ATA-6 som bl.a. innehåller 48-bit LBA, för att klara diskar över 128 GB, dock använder sig de flesta operativsystem numera av 32-bitar (eftersom de är 32-bitars)och fyller ut resten av de 48-bitar med nollor så länge så nästa begränsning är 2 TB istället för 128 PB.
NavierStokes: länkar tack, det enda jag hittat på nätet är folk som inte får sina diskar att fungera helt p.g.a. BIOS och operativsystemsproblem.

Coca: men det är ju för att BIOS ska hitta hårddiskarna när datorn initieras, inget som är nödvändigt om du inte behöver hårddiskarna för att ladda operativsystemet.

dr slizer: det du kallar controllern antar jag du menar IDE-interfacet på moderkortet, baserat på t.e.x. chip som Intel 82371AB, Via VT82C586, SiS 5513 mfl, dessa är ju igentligen inget annat än PCI-to-IDE bryggor och äldre varianter var ISA-to-IDE och från början användes de inte alls eftersom man satte hårddisken direkt på ISA-bussen (så kallade hardcards). De bestämmer bara hur de elektriska signalerna ska hanteras och omvandlas. Jag har inte hittat något på nätet som säger att de skulle hantera adresseringen till disken, dessutom, vore det så så skulle ju inga moderkort med ide-chip designade före oktober 2000 (eftersom ATA-6 fastslogs då) klara av LBA-48, själv har jag ingen dator med ide-chip tillverkade efter oktober 2000 men jag har inga problem att använda 48 bits LBA på mina diskar, sen att BIOS inte hittar diskarna, det är ju ett annat problem, men jag har ingen större nytta av BIOS ändå så det gör mig inget.

Edit1: blev lite osäker på datumet för ATA-6, datumet på specifikstionsdokumentet 1410D Revision 2A från T13 är 21 septemper 2001. http://www.t13.org/project/d1410r2a.pdf
Edit2: läsvärt, 1510D ATA/ATAPI Host Adapter Standards (ATA Adapter) http://216.148.218.140/docs2002/d1510r1.pdf

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
[B]NavierStokes: länkar tack, det enda jag hittat på nätet är folk som inte får sina diskar att fungera helt p.g.a. BIOS och operativsystemsproblem.

Just det, pga BIOS och operativsystem. Du påstod i din första post att den ENBART berodde på operativsystemet.

När det gäller länkar så behöver du bara läsa den här tråden; Nome_Nescio, 12"Viking och Coca hävdar att de har haft problem just för att BIOS inte klarat hårddiskarna.

När folk frågar är det just för att de har ett lite äldre moderkort och inte vet säkert hur stora hårddiskar de klarar.

Visa signatur

Det är INTE luftens acceleration över vingprofilen som skapar undertrycket över vingen och därmed lyftkraft, det är precis tvärtom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NavierStokes
Just det, pga BIOS och operativsystem. Du påstod i din första post att den ENBART berodde på operativsystemet.

När det gäller länkar så behöver du bara läsa den här tråden; Nome_Nescio, 12"Viking och Coca hävdar att de har haft problem just för att BIOS inte klarat hårddiskarna.

När folk frågar är det just för att de har ett lite äldre moderkort och inte vet säkert hur stora hårddiskar de klarar.

Jo, men när väl operativsystemet bootat så kvittar det ju om BIOS klarar av hårddiskar över 137 GiB, då är det ju operativet som sköter adresseringen av hårddisken.
Igentligen var det inte BIOS jag ville diskutera utan moderkortskretsarna för IDE-adaptern, men nu när jag läst igenom specifikationerna från T13 så känner jag mig övertygad på att det går att använda stora ide-diskar med vilken ide-värdadapter som helst eftersom den inte hanterar adresseringen av datan på diskarna.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
Hmm, jag är fortfarande inte övertygad, vad skulle det finnas i BIOS som hindrar opertivsystemet att läsa hela disken, förutsatt att operativet inte använder BIOS för att accessa hårddisken.

Det är BIOS som initierar disken, och startar laddningen av operativsystemet.
BIOS kan inte skicka kommando att börja ladda OS i operativsystemet om BIOS inte fattar hur filsystemet fungerar.
BIOS fattar inte hur operativsystemet fungerar om den inte ser var partitionen slutar.
(Partitionen ja, för hårddiskar funkar på de flesta kontrollerkorten, men du kan bara använda >127GB om kontrollerkortet stödjer 48bitars Logic Block Addressing.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
Discharged: jag känner mig inte övertygad av dina argument. IDE-chipsetet är ju bara en busskontroller för att skicka data mellan cpu och hårddisk, vad som skickas på de 40 trådarna borde den inte bry sig om, bara att det skickas. *KLIPP*

LBA-48, LBA och det nu förlegade CHS är ju metoder för att adressera data på hårddisken, dessa adresser tolkas ju av IDE-diskens kontrollerenhet, och eftersom de adresserna skickas över ide-bussens 16 bitar breda datakanal så borde det vara mjukvarans jobb att räkna ut dessa adresser, dvs. det sker transparant för IDE-chipsetet.
*KLIPP*

Om adresseringen skulle beräknas helt mjukvarumässigt så skulle du inte kunna använda datorn samtidigt som du överför data, pga överbelastad processor, och det skulle gå väldigt långtsamt (PIO-läge).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze

Jo, men när väl operativsystemet bootat så kvittar det ju om BIOS klarar av hårddiskar över 137 GiB, då är det ju operativet som sköter adresseringen av hårddisken.
Igentligen var det inte BIOS jag ville diskutera utan moderkortskretsarna för IDE-adaptern, men nu när jag läst igenom specifikationerna från T13 så känner jag mig övertygad på att det går att använda stora ide-diskar med vilken ide-värdadapter som helst eftersom den inte hanterar adresseringen av datan på diskarna.

Om jag känner mig övertygad om att jag kan flyga, kan jag det? Tyvärr inte, för det funkar inte så... inte heller IDE-controllern fungerar så. Operativsystemet gör egentligen inte ett jota annat än att koordinera vilka data som ska till vilka kretsar på moderkortet mha drivrutiner. Sen är det hårdvaran som ser till att nånting faktist blir gjort.

Det är inte för inte som maxtor kör med ATA133 och resten av hårddisktillverkarna använder ATA100 med 48 bitars Logic Block Adressing.

Kort och gott, IDE-controllers är inte transparenta angående de data som skickas mellan kontrollern och hårddiske. Även om du vill det och anser det...

My 50 cents. Tack

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duxus
Det är BIOS som initierar disken, och startar laddningen av operativsystemet.
BIOS kan inte skicka kommando att börja ladda OS i operativsystemet om BIOS inte fattar hur filsystemet fungerar.
BIOS fattar inte hur operativsystemet fungerar om den inte ser var partitionen slutar.
(Partitionen ja, för hårddiskar funkar på de flesta kontrollerkorten, men du kan bara använda >127GB om kontrollerkortet stödjer 48bitars Logic Block Addressing.)

Om BIOS inte klarar LBA så brukar det gå att ställa in en lämplig CHS-geometri för disken och sedan lägga opertivsystemkärnan inom den påhittade adressrymden, hårddisken är ju bakåtkompatibel så den klarar CHS-adresseringen.

Citat:

Om adresseringen skulle beräknas helt mjukvarumässigt så skulle du inte kunna använda datorn samtidigt som du överför data, pga överbelastad processor, och det skulle gå väldigt långtsamt (PIO-läge).

Adresser går snabbt att beräkna, de slås upp från tabeller, det är ju därför man har filsystem.

Citat:

Om jag känner mig övertygad om att jag kan flyga, kan jag det? Tyvärr inte, för det funkar inte så... inte heller IDE-controllern fungerar så. Operativsystemet gör egentligen inte ett jota annat än att koordinera vilka data som ska till vilka kretsar på moderkortet mha drivrutiner. Sen är det hårdvaran som ser till att nånting faktist blir gjort.

Det är inte för inte som maxtor kör med ATA133 och resten av hårddisktillverkarna använder ATA100 med 48 bitars Logic Block Adressing.

Kort och gott, IDE-controllers är inte transparenta angående de data som skickas mellan kontrollern och hårddiske. Även om du vill det och anser det...

My 50 cents. Tack

Det är ju detta jag undrade över från första början, finns det någon begränsning i värdadaptern, jag har läst igenom specifikationerna från T13 om värdadaptrar men har inte hittat något om det, jag har heller inte hittat någon info på Intels eller Vias sidor om detta.
Det var därför jag antog att värdadaptern inte hanterar adresseringen utan allt sånt skickas över transparent för värdadaptern över de 16 datakanaler som finns mellan värdadaptern och hårddisken.
Det enda jag vet är att det funkar med LBA48 på de maskiner jag har, de värdadaptrar jag testat med är Via VT82C686A rev 6 och Intel 82371AB rev 1 och Promise 20265 rev 2.
Men hur tar man reda på om det funkar på t.ex. en dator med 82439TX chip?

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Ser att jag nu kommer att väcka en väldigt gammal tråd.

houze: Jag trodde också som dig från början. Om man hade Windows XP sp2 så ska ju det kvitta om BIOS:et kan adressera 120gb:s hd lr ej. Jag installerade WinXP på min 3.2 gb som BIOS:et utan problem kan hantera. När jag var inne på XP såg jag att den bara hittade 32gb på min 120gb:s hd.

Slutsats: BIOS interfererar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
Ser att jag nu kommer att väcka en väldigt gammal tråd.

houze: Jag trodde också som dig från början. Om man hade Windows XP sp2 så ska ju det kvitta om BIOS:et kan adressera 120gb:s hd lr ej. Jag installerade WinXP på min 3.2 gb som BIOS:et utan problem kan hantera. När jag var inne på XP såg jag att den bara hittade 32gb på min 120gb:s hd.

Slutsats: BIOS interfererar.

Mjo, tråden är gammal, men jag är fortfarande inte övertygad om jag förstått något mer.
Att ditt Windows inte såg mer än 32 GB kan lika gärna bero på att Windows använder sig av BIOS för att identifiera hårddiskar.
Jag har en gammal IBM Netfinity 3000, i dess BIOS visar den mina diskar som storlekar på c:a 16 GB trots att det är diskar på 80-200 GB, när operativsystem (OpenBSD) väl bootat så har det inga problem att använda hela diskarna.
Något annat som jag tidigare i tråden hävdat är att chipset på moderkortet inte behöver ha stöd för LBA48 eftersom det inte har något med det att göra eftersom den bara har till uppgift att skicka data till/från ide-kontrollern på hårddisken, detta tar jag dock tillbaka delvis efter jag såg att vissa chip från ALI (några modeller från 94-95) inte klarade LBA48 i Linux, det kan dock bero på att drivrutinerna för dessa inte är uppgraderade med stöd för LBA48.

Finns det ingen operativsystemsprogramerare som kan förklara hur adresseringen till IDE-hårddiskar fungerar?

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
Mjo, tråden är gammal, men jag är fortfarande inte övertygad om jag förstått något mer.
Att ditt Windows inte såg mer än 32 GB kan lika gärna bero på att Windows använder sig av BIOS för att identifiera hårddiskar.
Jag har en gammal IBM Netfinity 3000, i dess BIOS visar den mina diskar som storlekar på c:a 16 GB trots att det är diskar på 80-200 GB, när operativsystem (OpenBSD) väl bootat så har det inga problem att använda hela diskarna.
Något annat som jag tidigare i tråden hävdat är att chipset på moderkortet inte behöver ha stöd för LBA48 eftersom det inte har något med det att göra eftersom den bara har till uppgift att skicka data till/från ide-kontrollern på hårddisken, detta tar jag dock tillbaka delvis efter jag såg att vissa chip från ALI (några modeller från 94-95) inte klarade LBA48 i Linux, det kan dock bero på att drivrutinerna för dessa inte är uppgraderade med stöd för LBA48.

Finns det ingen operativsystemsprogramerare som kan förklara hur adresseringen till IDE-hårddiskar fungerar?

Efter att ha upptäckt att det var ett misstag av mig att ha jumpern på fel ställe så att kapaciteten begränsades till 32gb kan du ha rätt. Men jag är för lat för att nedgradera BIOS-versionen till den förra för att kontrollera din teori

Nu har jag iaf 120gb i en 99års BIOS-version. Så du menar, att om man sätter in Winxp i vilken uråldrig dator som helst, så ska den stödja 120gb?

Permalänk
Medlem

Jumpra disken som vad du vill, så länge det bara teoretiskt fungerar... Traska in i bios och säg till den att INTE detecta den disken, och ha en annan disk att hålla systemet på.. den bör du lämpligtvis initsiera på lämpligt sätt, med vilka hokuspokus metoder du vill (själv föredrar jag Voodoo, hönsskit, och guano) Installera XP på den disken som systemet hittar, altså den disken som INTE är experiment disken. När vindows är installerat är det bara till att använda tittorna i fronten på ansiktet för att verifiera hurvida diskhanteraren har, eller inte har din andra i bios icke aktiverade disk, och se vad du kan, eller inte kan göra med den.

Iom att Bios inte har detectat den, har bios inget med kommunikationen att göra, jag har för mig att du blir rätt hårt begränsad vad det gäller överföringslägen osv, men du kommer att komma åt den storleken på disken som hårdvaran i sig begränsar dig till... en del 32Gb burkar klarar genast 128Gb, men aldrig har jag sett dem svälja mer, och aldrig har jag sett burkar som sväljer 128Gb max ta mer... Prova på din burk, och rapportera hur det ser ut för dig...

(I de fall där det gått att lura 32Gb max burkar att svälja större diskar får det kanske antas att de inte fått det stödet officielt pga att deras bios inte längre updateras, eller för att moderkortstillverkaren hellre säljer ett annat moderkort?)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Biosen har med och göra hur stor disk man kan.
Jag har en "väldigt gammal laptop" fast när jag trycker i en hårddisk i den över 8gb så visar bara biosen 8gb inget mer.

Permalänk

Intressant tråd.
Jag tillläger att min gamla P3:a bara ser 132Gb i BIOS men XP hittar alla 320GB. Nu ska jag trixa en stor hårddisk i en Gammal HP P2 350Mhz med och är lite nyfiken på hur det kommer gå. Den kör inte XP utan Clark Connect.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

ett och ett halvt år gammal tråd. startad för typ 3 år sen....

men.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Avstängd

Min gamla P133 hittade inte ens en 13GB disk, man fick köra i nån diskett från Seagate för att kunna få datorn att öht starta med den disken i.
Dvs, BIOS hittade inte disken.
Vill även minnas att man var tvungen att göra partionerna mindre än 4GB eller nått för att dom skulle synas i windows (95).

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
ett och ett halvt år gammal tråd. startad för typ 3 år sen....

men.

Och exakt hur löser ert svar min frågeställning?

Visa signatur

Nja.