FAQ: Är din enhet långsam (~3MB/s) eller belastas processorn mycket?

Permalänk
Hedersmedlem

FAQ: Är din enhet långsam (~3MB/s) eller belastas processorn mycket?

Är din hårddisk, CD/DVD-läsare eller CD/DVD-brännare långsam? Kan du bara bränna en DVD i ~2,4X fast det borde gå snabbare? Belastas processorn väldigt hårt när du kopierar filer?

Se till att enheten körs i DMA-läge och inte i PIO-läge. En artikel om detta från www.overclockers.com
- http://www.overclockers.com/index.php?option=com_content&view...

Citat:

Inlägg redigerad av MaLo: Länk uppdaterad

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hedersmedlem

FAQ: Är din enhet långsam (~3MB/s) eller belastas processorn mycket?

Är din hårddisk, CD/DVD-läsare eller CD/DVD-brännare långsam? Kan du bara bränna en DVD i ~2,4X fast det borde gå snabbare? Belastas processorn väldigt hårt när du kopierar filer?

Se till att enheten körs i DMA-läge och inte i PIO-läge. En artikel om detta från www.overclockers.com
- http://www.overclockers.com/index.php?option=com_content&view...

Citat:

Inlägg redigerad av MaLo: Länk uppdaterad

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Jo, jag ska döda den här tråden så småningom. Var bara väldigt många trådar ett tag om folk med detta problem så jag ska se om en egen klistrad tråd kan hjälpa lite, som den om 128GB-problemet.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag har ett par frågor angående guiden på overclockers:
Jag hade nämligen detta problem och kollade i enhetshanteraren där det stod på sekundär IDE-kanal att både enhet 0 (DVD-spelaren) och enhet 1 (CD-brännaren) stod i pioläge.. så jag följde guiden steg för steg och fick båda i DMAläge.
Fast nu när jag kollar på primär IDE-kanal så ser jag att enhet 0 (den första hårdisken) står på DMA men däremot enhet 1 (den andra hårdisken) står i Pioläge.
Så min fråga är: kan jag göra på samma sätt som med sekundär för att fixa till detta? vad blir konsekvenserna att avinstallera primär IDE-kanal (båda hårddiskarna)? kommer jag efter detta kunna lägga till ny maskinvara trots att hårddiskarna är avinstallerade?

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska fungera bra.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

japp.. det fungerade.. tackar

Permalänk
Medlem

jag måste få smyga in en akut fråga...

jag såg efter jag läst igenom denna tråd att min andra HD.... WD 200gig som ligger som enhet 1 på den sekundära IDE-kanalen.. står i PIO läge
vad händer nu om jag installerar om den sekundära kanalen, raderas allt på disken?

MVH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linkker
jag måste få smyga in en akut fråga...

jag såg efter jag läst igenom denna tråd att min andra HD.... WD 200gig som ligger som enhet 1 på den sekundära IDE-kanalen.. står i PIO läge
vad händer nu om jag installerar om den sekundära kanalen, raderas allt på disken?

MVH

Nej, inget på disken raderas.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

schysst.... testade o det funkade

är det viktigt förresten att man ändrar den där saken i registret då?
eller står den alltid kvar på DMA nu?

Permalänk
Avstängd

Hmm....

Har ju inte ens "avancerat" taben i min enhetshanterare, under IDE kanaler ? Vad gör man då ?

// Amatör !

Visa signatur

Cooler Master Stacker, 580 W Tagan E.C., P4 3.2 @ 4.0 Ghz, Asus P5LD2 Deluxe, Cruicial Ballistix 1024 mb, Powercolor X800GT, Soundblaster Audigy2, Sony CD/RW, Sony DVD/R, Zalman 9500 CPU Cooler

Permalänk

Någon som vet var i registret man måste göra motsvarande ändring för Primary IDE. Antar att det är på ett annat ställe i registret.

Visa signatur

// Daniel

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som du skriver i första inlägget...

Tog 18-20 minuter att flytta 2 st 800 mb filer mellan 2 diskar (från Seagate 120gb 2 mb Cache till Maxtor 200gb 8mb Cache båda 7200 rpm)..

Explorer tar 100 cpu useage ibland o.s.v...

Såhär ser det ut i min Event Log iaf:
http://img136.exs.cx/my.php?loc=img136&image=shot00497kd.jpg
(vad är DCOM btw?)

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Det funkade inte för mig. läste igenom guiden på overclockers.com utan resultat.. Min Seagate 200gb står fortfarande i "PIO" läge.. Det gör också min Nec DVD brännare.. undrar om det finns någon som har något annat tips som fungerar bättre??? eller om man får ut sådana här problem på garantin?

Permalänk
Medlem

Även om jag har ändrat den till DMA-läge bränner den fortfarande på 2.4X??

vad ska man göra

Visa signatur

Dator1: Chieftec-Fulltower|XP200+Barton 1833@2190|Expo 8rda+|MSI-Ti4200|200Gb+120Gig|DualDDR 2x256 pc3200 twinmos WinBond|Kylning --> 120mm cpufläkt. 4st 80mm chassit fläkt 1st 90mm chassitfläkt..alla kopplade till 2st fläktkontrollers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cOntiMun
Även om jag har ändrat den till DMA-läge bränner den fortfarande på 2.4X??

vad ska man göra

Skaffa bättre skivor kanske. Vissa märken tycker inte om vissa brännare så det är bara att prova sig fram.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Avstängd

En fråga, om problemet är detsamma men med sata-diskar? Då finns ju inte dessa menyval att göra

Permalänk

Såg nu att ena kanalen har "DMO om tillgänglig" men det står under att aktuell överföringläge är på "om PIO". men den vill inte ändra sig.. tacksam för hjälp...

EDIT:
Läste mer av länken som man hänvisades till längst upp. men om jag nu avinstallerar den kanalen som inte vill ändrar som dom råder en att göra. då hittar väl inte datorn mit OS? då jag jar problem med min SATA disk?

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
Skaffa bättre skivor kanske. Vissa märken tycker inte om vissa brännare så det är bara att prova sig fram.

Men jag har testat olika skivor den bränner fortfarande i 2.4x!!!!!!!!!!!!!!!1:mad:

Visa signatur

Dator1: Chieftec-Fulltower|XP200+Barton 1833@2190|Expo 8rda+|MSI-Ti4200|200Gb+120Gig|DualDDR 2x256 pc3200 twinmos WinBond|Kylning --> 120mm cpufläkt. 4st 80mm chassit fläkt 1st 90mm chassitfläkt..alla kopplade till 2st fläktkontrollers.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt med engelska lite sånt där fack engelska, men hur som hellst har kollat om det där med Dma lägena....

Och jag har på den Primära IDE-kanalen på enhet 0 den står i PIO-läge....

Men kan jag avinstallera primära kanalen utan att det blir nåt strul, menar windows ligger ju på den kanalen.....

är det bara o reboota om den sen och då finns IDE-kanalen där igen då o den har ändrat sig förhoppningsvis eller?

Visa signatur

Fear

Permalänk

Jepp, Windows ska hitta IDE-kanalen vid reboot och konfiguera om den.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Har också samma problem med brännare och PIO. Testade att följa Overclockers guide men när jag sen startar om datorn efter tagit bort den Sekundära kanalen så hittar den inte drivrutiner (!) för hdc, vad nu det kan vara?

Har testat att manuellt söka rätt på drivarna på disken, samt laddat hem senaste drivarna från ASUS hemsida, det står bara att den ej kan ladda in drivarna.
Hur löser jag detta?

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arson
Har också samma problem med brännare och PIO. Testade att följa Overclockers guide men när jag sen startar om datorn efter tagit bort den Sekundära kanalen så hittar den inte drivrutiner (!) för hdc, vad nu det kan vara?

Har testat att manuellt söka rätt på drivarna på disken, samt laddat hem senaste drivarna från ASUS hemsida, det står bara att den ej kan ladda in drivarna.
Hur löser jag detta?

Koppla ur allt från IDE kanalen. Tror det är HDDN som spökar, jag fick göra detta och sen fungerade det igen!

Permalänk
Medlem

Du menar koppla ur själva kabeln från IDE2-kontakten på moderkortet?

Ska testa det och starta upp windows.

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arson
Du menar koppla ur själva kabeln från IDE2-kontakten på moderkortet?

Ska testa det och starta upp windows.

Ja, koppla ur IDE-kabeln från moderkortet.

Min ena hdd verkar inte klara DMA?
Det är en IBM Deskstar och hur man än gör så hamnar den
i PIO läge.

Permalänk
Medlem

Azii, Det funkar nu för mig att köra samtliga IDE-enheter under DMA. Tackar för hjälpen!

När min disk vägrade att köras i DMA var det pga en för gammal IDE-kabel, jag bytte kabel och vips blev den snabb igen, kanske är något liknande för dig?

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arson
Azii, Det funkar nu för mig att köra samtliga IDE-enheter under DMA. Tackar för hjälpen!

När min disk vägrade att köras i DMA var det pga en för gammal IDE-kabel, jag bytte kabel och vips blev den snabb igen, kanske är något liknande för dig?

Hm.. tror inte det är något fel på kabeln. Använder runda, speccade till 133.
Borde inte vara problem tycker jag, då det är exakt samma kabel som jag har
på IDE kanal 1.

Permalänk
Medlem

Edit: nu funkar allt

Visa signatur

| 3200+ 2000mhz@2650mhz - 2gb pc3200@CL2.5 - x1800xt 512mb - 200 gb SATA-2 - 320 gb SATA-2 - 200 gb IDE |

Permalänk
Inaktiv

Permalänk
Medlem

Fungerar INTE för mig. Har en 120GB IBM Deskstar. Den hittas endast som PIO och jag har testat ta bort IDE-kanalen samt installera om den och även att starta om datorn. Disken hamnar alltid i PIO läge ändå.

Permalänk
Medlem

får itne upp min wdc1200JB i mer än udma moe 2, vilket är ata33 hastigheter. kabeln är 80pinnars och jag använder mig av ett abit TH7II-RAID med både en highpoint hpt370 raidcontroller och i850 kretsens ide controllers.

anvädner mig av i850kretsen för tillfället, tror ni att jag har större chans att lyckas om jag kopplar om min disk till highpointen?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.