knakar till lite i HDDn

Permalänk

knakar till lite i HDDn

När min hårddisk jobbar så kommer det som en knastrande ljud från den ? vad beror det på ? är den trasig?

Permalänk
Medlem

brukar vara dödsryckningar. Jag hade bakkat allt och bytt disk.

Visa signatur

Opteron 175 • 2048mb • 7600GT • 2x 250GB Sata2 Raid0

Permalänk

är det inte bara att den är gammal. eller? alla gammla samt nya maxtor diskar gär väl det?

Permalänk
Medlem

Är det en SATA disk så är det ganska normalt. Min Seagate knastrar en hel del faktiskt.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hudsalva
lägg den i en vakumpåse. stoppa in i frysen ett dygn.

har också hört det. Funkar det verkligen? Har du testat själv?

Permalänk

Okej , Det är ju en Seagate SATA , i frysen ? det dummaste jag hört ??

Permalänk

har oxå hört talas om att stoppa disken i frysen men aldrig provat.. tycker att det inte låter så bra med tanke på smörjning och sånt

Permalänk
Avstängd

Under 0 grader celsius is the shit.

Ner i frysen med den!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Den är nog inte trasig för att den knastrar när den arbetar. Det är i alla fall inga dödsryck den håller på med.
Varför skulle det hjälpa att frysa den?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk

Japp precis , vad gör kylningen mot knastret ?
Men är det vanligt att det knastrar , har haft andra hårddiskar som inte gjort det ,?

Permalänk

OFT: Det fräser och kommer blixtar från min men den lever
ONT: Nejdå, hur låter knastret, är det inte det vanliga "laddnings" ljudet?

Permalänk
Medlem

Bra, ska testa frysa min trasiga disk idag.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk

Jo asså det är när det laddar. eller att jag öppnar en mapp med mycket innehåll. Jag testade en Diskdefragmentering , det gjorde susen, nu låter det inte så mkt ,konstigt? Bra vart det iallafall =D

Permalänk
Medlem

Knastret uppkommer när läshuvudena rör sig. Om disken är fragmenterad rör sig läshuvudena mer, och därför så låter disken mer.

Permalänk

Okej , är det skillnad från ljud mellan S-ata och IDE?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lilljonka
Okej , är det skillnad från ljud mellan S-ata och IDE?

Interfacet har inget med det att göra, det är snarare skillnad mellan olika diskar.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Mina Seagate diskar knastrar som bara den så fort dom får arbeta men jag har ändå bra prestanda så knastret är inget att bry sig men irriterande är det ju...

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt ny burk, tänkte att det var bra med snabbare systemdisk så jag tog en Raptor 74gb SATA 16MB 10000rpm, Den knastrade från första stund, nu när jag sitter här och skriver låter det inget, men när program eller filer laddas, det låter ganska högt då datorn är tyst i övrigt... jag vet inte riktigt, ska man byta den eller är det normalt? vissa (andra inlägg) menar att en raptor brukar knastra lite (hur mycket är "lite"?) och andra säger att deras raptor är helt tyst... vad är rätt och vad är fel? Man vill ju inte gärna ha defekt maskinvara i en sprallans ny dator...
hmmm.... Vad tror ni?

Edit: Kan det bero på om man kör RAID eller så?..

Visa signatur

[Asus P5B|C2D E6600|Sapphire x1950xt|WD Raptor 74GB|Samsung SP 320GB 500GB SATA2|2x1024MB 2x512MB Corsair VS PC5300|LaCie319]
[HP Pavilion zv6151EA A64 1280MB1]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeb
Jag har precis köpt ny burk, tänkte att det var bra med snabbare systemdisk så jag tog en Raptor 74gb SATA 16MB 10000rpm, Den knastrade från första stund, nu när jag sitter här och skriver låter det inget, men när program eller filer laddas, det låter ganska högt då datorn är tyst i övrigt... jag vet inte riktigt, ska man byta den eller är det normalt? vissa (andra inlägg) menar att en raptor brukar knastra lite (hur mycket är "lite"?) och andra säger att deras raptor är helt tyst... vad är rätt och vad är fel? Man vill ju inte gärna ha defekt maskinvara i en sprallans ny dator...
hmmm.... Vad tror ni?

Edit: Kan det bero på om man kör RAID eller så?..

Raptorn är garanterat inte tyst, långt ifrån. De som säger det har för ljudliga fläktar i sina datorer.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Kan bara instämma.. Raptorn låter en hel del, men snabb är den Köp en Samsung Spinpoint om du prioriterar ljudnivå > prestanda!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Bara undrar.....varför lägga disken i frysen.....varför?

Orkar inte söka på de

//Peter

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbullen
Bara undrar.....varför lägga disken i frysen.....varför?

Orkar inte söka på de

//Peter

Att lägga hårddisken i frysen var en metod som blev rätt populär på IBM Deathstar (Deskstar)-tiden. Just modellen 75GXP hade en förmåga att rasa i tid och otid men ibland kunde man skrämma liv i dem genom att lägga dem i frysen någon timma. Det var självklart ingen permanent lösning men det kunde vara tillräckligt för att hinna kopiera lite viktiga filer från den. En annan metod var att knacka den lite lätt i bordskanten.

Att lägga en fullt fungerande disk i frysen är bara ren idioti.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Okej, då förstår jag... men hörde lite med en lite mer datakunnig polare... och han sa:
raptorn är verkligen inte tyst, men den ska inte knastra så värst högt...

och den överröstar fläktarna när de varvar upp under booten...
men men... jag testar WDs testprogram på www.wdc.com... tack

Visa signatur

[Asus P5B|C2D E6600|Sapphire x1950xt|WD Raptor 74GB|Samsung SP 320GB 500GB SATA2|2x1024MB 2x512MB Corsair VS PC5300|LaCie319]
[HP Pavilion zv6151EA A64 1280MB1]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeb
Okej, då förstår jag... men hörde lite med en lite mer datakunnig polare... och han sa:
raptorn är verkligen inte tyst, men den ska inte knastra så värst högt...

och den överröstar fläktarna när de varvar upp under booten...
men men... jag testar WDs testprogram på www.wdc.com... tack

En dåligt monterad raptor kan vara väldigt högljudd. Har man ett lågbugdgetchassi i tunn plåt kan de låta hiskeligt illa.

Ljudbilden, både i nivå och karaktär, på en första generationens raptor är tämligen lik en IBM Deskstar (Deathstar) 75gxp.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag tycker också min någorlund nyköpta raptor låter lite väl mkt, har som daweeb skrev också hört att en del säger att sina raptorer låter en del och vissa säger att de inte låter alls.

Den låter en del men inte mkt när den söker (alltså när jag t.ex går in i mapp med mkt filer i) men när man installerar/packar upp filer låter den väldigt mkt och har ett ljud som jag aldrig hört några av mina andra hårddiskar göra. Jobbigt att förklara hur det låter så här är en ljudinspelning från när jag installerade något program.

http://www.fileshack.us/v/2226891/raptor.mp3.html

Jag undrar ifall någon annan med raptor kan säga ifall detta är normalt.

Har ett Chieftech Mesh fulltower ifall någon undrar, skulle väl säga att hdd upphängingen i det funkar ganska bra.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Jag tycker också min någorlund nyköpta raptor låter lite väl mkt, har som daweeb skrev också hört att en del säger att sina raptorer låter en del och vissa säger att de inte låter alls.

Den låter en del men inte mkt när den söker (alltså när jag t.ex går in i mapp med mkt filer i) men när man installerar/packar upp filer låter den väldigt mkt och har ett ljud som jag aldrig hört några av mina andra hårddiskar göra. Jobbigt att förklara hur det låter så här är en ljudinspelning från när jag installerade något program.

http://www.fileshack.us/v/2226891/raptor.mp3.html

Jag undrar ifall någon annan med raptor kan säga ifall detta är normalt.

Har ett Chieftech Mesh fulltower ifall någon undrar, skulle väl säga att hdd upphängingen i det funkar ganska bra.

Du har dels själva knastrandet från raptorn men så har du något litet klingande metalliskt ljud också, är du säker på att det inte är någon detalj i chassiet som sitter löst, Det låter som om det är någon skruv eller liknande som skallrar...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Kan bara instämma.. Raptorn låter en hel del, men snabb är den Köp en Samsung Spinpoint om du prioriterar ljudnivå > prestanda!

det där med att spinpoints ska va tysta kan omöjligt stämma?? mina 300 gb låter som in i h**vete. köpte dom just pågrund av att dom ska va tysta men icke... ganska besviken faktiskt har en gammal 40 gb sp som är ganska tyst dock (eller var, innan den krashade). vilka diskar är tystast i dagsläget egentligen?

Visa signatur

[[Asus Commando - - C2D E6320 @ E6700 - - 4GB TWIN2X - - PC HD 2900XT - - Antec Solo - - X-Fi Xtream Music - - NX-8060]]