Tips på partitioner?

Permalänk
Medlem

Tips på partitioner?

Hej på er!

Jag skulle bli glad ifall ni ville tipsa mig om hur man bör partionera sin hårddisk? Vad är lämplig storlek för OS, program, spel osv? Bör man ha en helt egen partition för OS, och en helt egen för Program (Spel)? Eller kan man ha både OS och Program (Spel) på samma partition, och ha alla "övrig" data på en annan partition, eller disk?

Vilket är mest effektivt?

Jag funderar på att köpa en Raptor disk och undrar ifall man bör partionera den disken så att Os och program ligger på enskilda partioner eller inte??

Tackar för alla svar!

Visa signatur

Hiper Type R 580W Modular, Abit AG8 i915P SATA Raid, P4 530 Prescott 3.0GHz @ 3.34GHz Socket775, 2048 MB PC3200/DDR400, ATI Radeon Club-3D X800xt 256MB (520/540) ViVo, Maxtor 200GB, WD Raptor 74GB, NEC ND-3500 DL, 3.5" floppy, Zalman CNPS7700-Cu, Zalman VF700-CU.

Permalänk
Medlem

jag brukar alltid instalera om alla program efter en format eftersom många kräver ändringar i registret. så då är de ju smidigt att ha dom på samma som Win. dock är ju nackdelen att om något gör att du inte kan komma åt windows och måste formatera så blir du av med alla "savefiler" till spel t.ex. + om du har special inställningar i program.

Permalänk
Medlem

Kör med två partitioner på mitt system med två 80Gb diskar i RAID0 där den första partitionen är på 15Gb och resterande används primärt till att lägga spelen på då första partitionen även används till program.

Tänk även på att för bästa prestanda så bör 25% av diskutrymmet vara ledigt för att bl.a defragmentering skall kunna genomföras med bästa resultat.

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar 10 gig till windows xp. Då finns det gott om utrymme till allt möjligt krafs som hamnar där när man är ute och surfar samt tillräckligt för optimal prestanda och defrag. Då gäller det att inget annat än windows installeras där.

Raptor finns som 36gb och 74gb. Tar du en 36:a kan du köra spel och win på samma för att kunna utnyttja utrymmet maximalt. Det är ju inte så mycket och om det skulle ligga alltför mycket utrymme oanvänt på en win-partition är det ganska illa. En 74:a skulle i alla fall jag partionera enligt beskrivning ovan, då det finns hyffsat mycket utrymme för spel även om man har ett par gig tillgodo på win-partitionen.

Permalänk
Medlem

Tar och drar upp den här tråden igen, då jag har liknande funderingar nu!

Har köpt en ny hd, som jag tänkte ha win, program, spel, och övrigt på.
I dagsläget har jag win och program/spel på två skilda partitioner, gjorde så i förhoppningen att win skulle bli mindre nergrötat och inte fragmenteras lika lätt. Verkar dock som att vissa saker lägger sig i win-katalogen oavsett vad man gör.

Nu funderar jag på att lägga win, program och spel på en gemensam partition, tror ni jag märker nån skillnad?

Har en liten smått teoretisk tanke att skrivhuvudet inte borde behöva röra sig lika långt då den inte behöver gå ända fram till nästa partition för att hitta rätt data, samma tanke har fått mig att fundera på om det kanske är bättre att ha win och program på inte bara skilda partitioner utan separata diskar också?

Uch beslutsångesten är en vånda, hur ska man göra, vad är bäst ur olika synvinklar?

Så här ser det ut idag.
C: ~10Gb (Win)
D: ~40Gb (spel/program)

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Separata SATA diskar är naturligtvis inte dumt. Ju högre varvtal dessto bättre. Skulle ta minst 15G för Windows.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Man får ingen prestandaökning av att ha fler än 1 partition på sin systemdisk.
Gör bara en enda heltäckande partition på windisken, lägg sedan in alla spel/program där också.

Vill man öka prestandan något kan man skaffa en liten disk och ha som dedikerad pagefile-disk.

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

jag har 3 partitioner på min systemdisk (C: system/program , D: spel/program , E :storge 1)

och 2 på den andra disken, där den första partitionen är på 4gb o innehåller bara pagefilen.
den andra partitionen är storge 2

diskarna är hitachi 250gb och seagata 320 gb

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, tror jag gör som jag tänkte först då, gör en partition på 40GB för win/program/spel på den nya disken och låter resten vara lagring, pagefilen får ligga kvar där den ligger nu, på en egen partition på en av de andra diskarna.
Darek, jag har ganska likt din partitionering i dagsläget.

Disk 1 200GB (DimondMax 9 ATA), varav
Win: 10GB
program/spel: 40GB
Downloadpartition (i slutet av disken) ca9GB
resten lagring 1

Disk 2 200GB (DiamondMax 10 SATA), varav
Swap: 2,5GB
resten lagring 2

Nya disken blir då
Disk 3 (Spinpoint T166 500GB SATA)
Win/program/spel: 40GB
Övrigt: Lagring 3

(Observera att då jag angett storlek så har jag utgått från tillverkarnas spec, alltså att disken är 200GB och inte 190, som den egentligen är efter formatering).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Snåla inte så enormt med systemdisken.
40GB funkar fint, då får man plats med alla spel, program och windowsfiler.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Föredrar separata diskar för wintendo och spel/program. Fungerar fint med en dock. Förr körde jag separata raptors till det mesta, men det fungerar lika bra med 12/22 gb för windows/program.

För övrigt är logiska volymer the shit.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

jag har 250+160GB

Jag provade en partition på 4gb till växlingsfil en gång, men ingen prestandaökning.

Jag anser att en stor win-partition är att föredra, då hårddiskar ändå är så billigt.

250gb SATA2
c: 50gb
d:190gb

160 SATA
~150gb

Ett annat tips är Norton Ghost 2005. När jag har installerat alla program som används efter en formatering, dvs norton ghost, firefox, virus, lagt tillbaka alla länkar osv osv osv. Ta en ghost-image på c:! Fatta hur jäkla snabb ominstallation du får sen. Kopiera dina dokument och viktiga filer till en annan hårddisk, boota på norton-skivan och skriv över c:

Sen tar jag även en annan backup varje söndag-natt, mest för skojs skull i testsyfte. Dessa backuper sparar jag på en gammal WD 40gb som endast används i detta syfte.

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |