överföring av img fil till extern hårdisk

Permalänk

överföring av img fil till extern hårdisk

Hej, jag har en extern hårdisk, när jag ska föra över en .img fil till den står det att disken är full , men i själva verket är det 220gb ledigt... Har en kompis med samma problem.
vad kan man göra?
mvh
soundrunner

Visa signatur

Core 2 Duo | XFX 8800GTS 640mb -

[u][b]http://www.aiononline.se[/u][/b]

Permalänk
Medlem

Det råkar inte vara som så att den externa disken är formaterad med FAT32-filsystem vilket inte klarar av filer större än 2gb? Om så är fallet så är det bara till att konvertera den till NTFS med det fiffiga lilla convert-verktyget.

För att konvertera en FAT32-partition till NTFS så går du in på start, kör och skriver cmd och trycker på enter. Sedan så knattrar du in detta kommando "convert enhetsbokstav-till-extern-hårddisk: /FS:NTFS" fast med rätt enhetsbokstav då givetvis. Efter en liten stund så bör du ha en 220gb partition med filsystemet NTFS och med all gammal data intakt

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Om jag gör detta, kommer hårdisken få arbeta hårdare då? Kan man fortfarande få garanti på den så att säga om den skulle krasha?

Kan jag göra konverteringen utan att deleta mina grejjer på disken?
mvh
Soundrunner

Visa signatur

Core 2 Duo | XFX 8800GTS 640mb -

[u][b]http://www.aiononline.se[/u][/b]

Permalänk
Medlem

Som sagt, all nuvarande data kommer att hållas intakt och nej, du förlorar ingen prestanda på att byta till ett modernare filsystem. Då filsystemet är helt oberoende utav hårdvaran så kan du köra FAT32, NTFS, EXT2/3, XFS, Reiserfs eller vilket filsystem som helst på den utan att garantin påverkas. Om du däremot skulle få för dig att skruva upp hårddisken eller slå med en slägga på den så kan det vara lite mer tveksamt

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Schysst! Det funkade..

hare bra

Visa signatur

Core 2 Duo | XFX 8800GTS 640mb -

[u][b]http://www.aiononline.se[/u][/b]

Permalänk
Medlem

Ska passa på att säga att Fat32-spärren ligger på 4GB (minus 1kB) och inte 2gb

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Just, korkade mig som skrev fel. Antagligen så blandade min hjärna ihop FAT32:s maximala filstorlek med FAT16:s maximala partitionsstorlek

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

jag har samma problem, men när jag skriver in kommandot ska jag ange min aktuella volym ettikett? vad är det och hur ska jag göra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Det råkar inte vara som så att den externa disken är formaterad med FAT32-filsystem vilket inte klarar av filer större än 2gb? Om så är fallet så är det bara till att konvertera den till NTFS med det fiffiga lilla convert-verktyget.

För att konvertera en FAT32-partition till NTFS så går du in på start, kör och skriver cmd och trycker på enter. Sedan så knattrar du in detta kommando "convert enhetsbokstav-till-extern-hårddisk: /FS:NTFS" fast med rätt enhetsbokstav då givetvis. Efter en liten stund så bör du ha en 220gb partition med filsystemet NTFS och med all gammal data intakt

Är du helt säker på att inget försvinner om man konverterar?,

"convert G: /FS:NTFS" är det man skriver isåfall va?

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av likkwiq
Är du helt säker på att inget försvinner om man konverterar?,

"convert G: /FS:NTFS" är det man skriver isåfall va?

Datan kommer klara sig så länge inget går fel under konverteringen. Se till så att du har gott om ledigt utrymme på partitionen bara så ska nog allt gå bra.
Under alla dessa år som jag har använt mig utav convert (alla dessa acer-datorer som levereras med fat32-partitioner) så har jag aldrig stött på ett fall där själva konverteringsfasen har orsakat dataförlust. De gånger som data faktiskt har gått förlorad så har det orsakats utav andra skäl såsom defekta hårddiskar eller korrupta filsystem pga minnes-relaterade problem osv.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Hej, jag har fortfarande problem för när jag startade om datorn efter converteringen stod det att converteringen misslyckades?
Jag skrev convert G: /FS:NTFS i cmd och föjde anvisningarna rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dawoos
Hej, jag har fortfarande problem för när jag startade om datorn efter converteringen stod det att converteringen misslyckades?
Jag skrev convert G: /FS:NTFS i cmd och föjde anvisningarna rätt

Har du provat att köra en "chkdsk g: /f" för att verifiera att filsystemet är helt intakt? Hur mycket hårddiskutrymme har du ledigt på g:?

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se