totalrensning av hårddisk

Permalänk
Medlem

totalrensning av hårddisk

Jag vill formatera en hårdisk så att det inte går att återskapa datan på den, räcker det med en vanig formatering? har hört att det finns specialprogram för det som verkligen gör så att det är omöjligt att återvinna datan. Stämmer det eller räcker det som sagt med en vanlig formatering? det är viktigt att datan inte ska kunna återskapas. Om man nu behöver nått speciellt program, vad är det isånna fall för program?

//Tomas

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem

Vanlig formatering räcker inte.

Fel forum BTW.

Permalänk
Medlem

En lågformatering (skriva över disken med data) brukar räcka. Men om man verkligen vill så kan man återskapa stora delar.

Upp till 7 nivåer eller något sånt kan man återskapa.
Finns program som krypterar och sen formaterar och andra som lågformaterar 32 gånger eller nåt sånt, sök på lite download.com

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Det går även att fylla disken med ny information (t.ex nollor).

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
Det går även att fylla disken med ny information (t.ex nollor).

Sa jag inte det? Om jag gjorde det: "Haha, efter :p"

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapher
Sa jag inte det? Om jag gjorde det: "Haha, efter :p"

jo, trött.

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Hårddisktillverkarnas testprogram för diskarna brukar innehålla funktion för total rensning.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

okej =), så man bootar från ett sånt program, sen formaterar man med det och sen äre bara att installera ett nytt os?

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem

Alltså ska du bara installera om OS bör du bara göra vanlig formatering.. att hålla på och formatera om den är ju bara om du ska bli av med företagshemligheter eller ntåt..

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem

aaa men det är det jag ska =P, det är några datorer på ett företag som ska formateras om och installeras om innan dom skänks bort till de anstälda. Vissa av datorerna har använts till ekonomi och så och därav måste datan verkligen försvinna.

Visa signatur

//Toombass

Permalänk

offT:
kunde inte hålla mig, no offence men:
det verkar ju vara ett seriöst företag, skickar ut en grabb på swec för o hitta en lösning!

Visa signatur

Core2DUO e8200. Gigabyte 8800gt. Corsair XMS2 6400, 2GB. Gigabyte EP35-DS3. Seagate Barracuda 320gb. Corsair 650w nätagg.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarborg
offT:
kunde inte hålla mig, no offence men:
det verkar ju vara ett seriöst företag, skickar ut en grabb på swec för o hitta en lösning!

Bättre än inget, en dator min familj köpte innehöll all information om Hultsfredsfestivalen. Fast detta var runt 1995 om inte tidigare

Permalänk
Medlem

Om det var affärskritisk data för ett företag skulle jag fundera på om det är värt risken att överhuvudtaget ge bort diskarna. Det kanske är bättre att förstöra dem helt? Det finns företag som arbetar med att förstöra diskar som innehåller känslig information.

I annat fall, använd något program avsett för att rensa disken som du har fått förslag på tidigare.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem

Använd DBAN (Dariks Boot & nuke) som Madah länkar till ... kanonbra program , jag har själv använt det till just samma sak. ( Dvs: Rensa företagsdatorer så de kan skänkas till de anställda.)

Defaultläget funkar kanon och tar ca 45 minuter på en gammal (Pentium2/3 400-500Mhz med runt 6-12Gb disk.
Ju större disk och slöare dator = mera tid.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp

oscarborg:
Så viktig information kanske det inte är, men kanske bättre att göra det är att bara strunta i det totalt?

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga till er.

Jag kör med en hårdvarukryptering på min disk (speciell nyckel behövs för att komma åt filerna).
Om jag skulle vilja sälja disken behöver jag radera den på något sätt mer än formatering eller går det inte att återskapa filerna efter en formatering utan just den nyckeln/hårdvaran?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om man vill vara extrem och drar med en jättestark magnet över disken, finns det risk att den istället går sönder?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Om man vill vara extrem och drar med en jättestark magnet över disken, finns det risk att den istället går sönder?

Det är väl det som händer när du drar en magnet över en hårddisk...att den går sönder altså...

Visa signatur

Det finns bara 10 sorters människor - Dom som förstår binära tal och dom som inte gör det.

Permalänk
Medlem

Jag håller på och skall sälja en dator.
Vill inte att informationen skall kunna återskapas och har därför gjort följande:
Formaterat.
Skrivit ett program som skriver slumpvisa tecken i slumpvis långa rader i slumpvis långa textfiler på hela diskutrymmet
Skall formatera en gång till.

Räcker detta?
Hittade just den här tråden. Skall jag köra det här killdisk också?