Fel på sata hårddisken: NTLDR is missing

Permalänk
Medlem

Fel på sata hårddisken: NTLDR is missing

Jag lyckas inte få datorn att fungera med sata hårddisken. Jag kommer aldrig in i XP. När datorn startas står det bara

Verifying DMI Pool Data
NTLDR is missing
pres ctrl alt del to restart...

Den fungerar inte i min andra dator heller, samma fel där, men om man har en annan hårddisk ikopplad samtidigt så funkar den, då kommer det inte upp något felmeddelande utan då kan man starta XP.

Jag har återställt BIOS men det hjälpte inte ocj jag har formaterat hårddisken och även provat att köra in XP via min andra dator men ändå samma fel.
Hur löser man detta problem?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kolla boot order eller kör fixboot från rapartions konsollen.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

"kör fixboot från rapartions konsollen."

Har samma problem som major84. Men förstår inte riktigt vilken konsoll du menar.

Permalänk

Starta datorn från xp-cdn och välj reparera.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Re: Fel på sata hårddisken: NTLDR is missing

Citat:

Ursprungligen inskrivet av major84
Jag lyckas inte få datorn att fungera med sata hårddisken. Jag kommer aldrig in i XP. När datorn startas står det bara

Verifying DMI Pool Data
NTLDR is missing
pres ctrl alt del to restart...

Den fungerar inte i min andra dator heller, samma fel där, men om man har en annan hårddisk ikopplad samtidigt så funkar den, då kommer det inte upp något felmeddelande utan då kan man starta XP.

Jag har återställt BIOS men det hjälpte inte ocj jag har formaterat hårddisken och även provat att köra in XP via min andra dator men ändå samma fel.
Hur löser man detta problem?

Citat:

1. Insert the Windows XP bootable CD into the computer.
2. When prompted to press any key to boot from the CD, press any key.
3. Once in the Windows XP setup menu press the "R" key to repair Windows.
4. Log into your Windows installation by pressing the "1" key and pressing enter.
5. You will then be prompted for your administrator password, enter that password.
6. Copy the below two files to the root directory of the primary hard disk. In the below example we are copying these files from the CD-ROM drive letter "E". This letter may be different on your computer.

copy e:\i386\ntldr c:\
copy e:\i386\ntdetect.com c:\

7. Once both of these files have been successfully copied, remove the CD from the computer and reboot.

Källa: http://www.computerhope.com/issues/ch000465.htm#b

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

Ska sägas att man vill gärna ha en boot.ini fil för att specifiera lite var windows är. Men ntldr ska klara att starta "första partitionen på första hårddisken på första kontrollerkretsen" utan det (windowsmappen). Som det funkar kan man senare skapa boot.ini
ARC-sökvägen för det jag skrev är:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Permalänk
Medlem

How to fix: NTLDR is missing, press any key to restart

http://www.tinyempire.com/shortnotes/files/ntldr_missing.htm

Visa signatur

__________________
lll Chassi: Corsair 750D | Kylning: Corsair H100i | Cpu: i7-4770K @ 4,6GHz| Gpu: Asus GTX 780Ti | Ram: Corsair Vengeance Pro 16GB 2400MHz | Mobo: ASUS Maximus VI Extreme | PSU: Corsair AX860i | Skärm: Acer G24 | OS: Windows 8.1 Pro 64bit | SSD: Samsung 840 Pro 256GB RAID0 | HDD: WD Black 2TB | G19 | G500s lll

Permalänk
Medlem

Det kan också bero på att IDE eller STRÖM kablen glappar, har gjort de för mej nån gång så kommer de meddelandet. NTLDR is mising.... Kolla de också!

Visa signatur

Shadyrecords & Aftermath

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Går också att skapa en diskett med:

NTLDR
NTsys
Boot.ini

som kan editeras efter behov.

Menar du inte ntdetect.com istället för NTsys?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Permalänk
Medlem

Men hur ska jag veta vad mina Cd eneheter har för namn? tex: e eller g

Visa signatur

In the end, life is more complicated then any computer problems

Permalänk
Medlem

Re: Re: Fel på sata hårddisken: NTLDR is missing

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman

citat: 1. Insert the Windows XP bootable CD into the computer.
2. When prompted to press any key to boot from the CD, press any key.
3. Once in the Windows XP setup menu press the "R" key to repair Windows.
4. Log into your Windows installation by pressing the "1" key and pressing enter.
5. You will then be prompted for your administrator password, enter that password.
6. Copy the below two files to the root directory of the primary hard disk. In the below example we are copying these files from the CD-ROM drive letter "E". This letter may be different on your computer.

copy e:\i386\ntldr c:\
copy e:\i386\ntdetect.com c:\

7. Once both of these files have been successfully copied, remove the CD from the computer and reboot.

Källa: http://www.computerhope.com/issues/ch000465.htm#b

detta borde funka prima... jag fick så ganska ofta när jag använde en gammal hårddisk (innan jag hade råd at köpa diskar efter nytt datorköp) och då använde jag den metoden och det funkade alltid.

//Stefan

Permalänk

Jag har följt stegen ovan, men får "åtkomst nekad" när filerna ska kopieras. Vad kan man göra?

Permalänk
Medlem

Reparationsmöjligheterna (den sk konsolen) på windowsXP skivan är faktiskt litet surrig. Misslyckas allt som oftast för mig. Dessutom vet man ju inte vad enheterna heter, utan måste gissa.

Använder en CD skiva som heter Windows PE istället.

Bootar man med den, så får man allt tydligt upplagt, som i ett fungerande/bootat Windows XP. Man ser alla enhetsbeteckningar och kan tex köra programmet FIX MBR som ställer allt tillrätta. Dessutom behöver man inte plottra med lösenord, CD-keys, behörigheter osv i ett knepigt läge.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Vad är det för skiva och var får man tag på den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robinholmberg
Vad är det för skiva och var får man tag på den?

Köpte min på Tradera. 40 spänn + frakt

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Skriv fixboot i prompten? ;P

Visa signatur

Q6600 @ 2,8GHz - 4096mb TWINX 460MHz - 9800xt - MSI P6N