Gnisslande hårddisk!

Permalänk
Medlem

Gnisslande hårddisk!

Tja. Jag har sökt men och hittade några liknande problem men det enda som jag såg som svar var att kolla HDD-health och den hittar inga problem.

Har iaf en hårddisk som helt plötsligt börjat ge ifrån sig ett svagt gnisslande ljud. Den funkar annars perfekt och har gjort så så länge jag har ägt den.

Vad ska jag göra?

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad för diagnos :S?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

CHKDSK

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Tag backup först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
Tag backup först.

Absolut!
Prioritet 1a

Permalänk
Medlem

Okej nu har jag kört CHKDSK och inget var fel. Hårddisken funkar som sagt utmärkt annars men varför skulle CHKDSK ta bort gnisslet?
Det har det iaf inte gjort och hårddisken låter nästan mer än innan. HJÄLP!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shabik
Okej nu har jag kört CHKDSK och inget var fel. Hårddisken funkar som sagt utmärkt annars men varför skulle CHKDSK ta bort gnisslet?
Det har det iaf inte gjort och hårddisken låter nästan mer än innan. HJÄLP!

Tag backup. Montera ur disken. Skicka tillbaka disken för byte på eventuell garanti (eller släng den och köp ny).

Permalänk
Medlem

Alltså den fungerar annars utmärkt. Måste ju finnas något sätt att få bort gnisslandet?

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem

har du tagit backup? den kan krasha förstår du, och då krashar allt du har på den ner i ett djupt träsk som kostar tusentals kronor att ta sig ner i

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shabik
Alltså den fungerar annars utmärkt. Måste ju finnas något sätt att få bort gnisslandet?

Kom inte hit sen och be om hjälp när den har kraschat.

Permalänk
Medlem

Gnisslar väll inte mer för en CHKDSK, lägg av

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

gå in i cmd och kör "TaBortGnissletIMinHarddiskPlz" så försvinner allt gnissel och dessutom så får du en dubbelt så stor hårddisk samtidigt

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Hej igen alla roliga människor. Kollaps är inget jag alls tror på. Ganska svagt gnissel eller skärande ljud som jag tror ibland inte alls är där (det kommer och går)
Testade att byta läge och jag tycker inte skillnaden var nämnvärd.

Man ska inte dunka till skiten eller :P?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shabik
Hej igen alla roliga människor. Kollaps är inget jag alls tror på. Ganska svagt gnissel eller skärande ljud som jag tror ibland inte alls är där (det kommer och går)
Testade att byta läge och jag tycker inte skillnaden var nämnvärd.

Man ska inte dunka till skiten eller :P?

Dunka du till skiten och särskilt i drift med en slägghammare så är du definitivt av med gnisslet som troligen kommer ifrån ett lager i motorn som kommer att skära ganska snart om du har otur så ta backup och som tidigare medlemmarr har postat "kom inte hit och gnäll sen när denna disken lagt av och du inte tagit backup på den"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shabik
Hej igen alla roliga människor. Kollaps är inget jag alls tror på. Ganska svagt gnissel eller skärande ljud som jag tror ibland inte alls är där (det kommer och går)
Testade att byta läge och jag tycker inte skillnaden var nämnvärd.

Man ska inte dunka till skiten eller :P?

Nej men då så kommer det ju aldrig bli något fel med disken, så fortsätta använda den och kom för guds skull inte hit och klaga när den plötsligt är död...
Och visst blir det bra att dunka på den, hälst med en slägga. Det finns ju inga ömtåliga delar i en hårddisk, förutom att den pajjar om de kommer in ett dammkort:rolleyes:

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shabik
Hej igen alla roliga människor. Kollaps är inget jag alls tror på. Ganska svagt gnissel eller skärande ljud som jag tror ibland inte alls är där (det kommer och går)
Testade att byta läge och jag tycker inte skillnaden var nämnvärd.

Man ska inte dunka till skiten eller :P?

Gnissel Betyder dålig lager..de finns inget annat som kan gnissla i hårdisken.. (det skulle vara läsarmen.. men då är hårdisken kollapsad sen länge) Så fungerar hårdisken men gnisslar så börjar det troligtvis dra ihop sej.. så mitt råd kör på det brakar..

men för guds skull.. lita inte på hårdisken

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jga börjar fundera på om jag börjar bli ljudschizofren. Började störa mig på att routern börjar låta mer än vanligt och även när jag kopplat ur hårddisken låter det ibland ett störande ljud.
De kommer nog dock isåfall helt från mitt huvud utan de är garanterat verkligan men att jag uppfattar dom starkare än jag gjorde innan. Haha LOOK AT ME! IM INSANE!

Näädå. Men jag har skrivit till komplett och skickar snart in skiten. Jo dunka kan ju funka om det är något som ligger fel och bara behöver rättas till, och då syftar jag inte på att använda en slägga utan något lite mer gentle.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shabik
Jo dunka kan ju funka om det är något som ligger fel och bara behöver rättas till, och då syftar jag inte på att använda en slägga utan något lite mer gentle.

Om något låg fel i disken skulle du inte kunna använda den.

Vad du än gör. Skaka inte och/eller slå inte på disken.

Permalänk
Medlem

dock så finns det ju ett trick att knacka på ovansidan av disken för att läsarmen ska kunna hoppa till rätta, men detta är inte ett sånt fall ändå..

Sen så ska du veta shabik att mellanrummet mellan läsarm och platta är 1/40 av ett hårstrå, så dunka på du bara...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

denna var skitrolig att läsa..men stackars shabik får ta lite humor här..sadistisk humor..hehe

o nä..det är inte bra om den gnisslar..men det e ju inte säkert den kommer krasha för d ^^

Permalänk

Fan min gnisslar och skit mycket fast den gnisslar inte låter som den knackar det har den gjort i 1 år typ?

Visa signatur

Intel E6600 |Crosair 2 GB DDR2 PC6400 (2x1024MB) | Sapphire ATI Radeon X1900GT 256MB GDDR3 | Asus P5W DH DELUX | Hiper M 530 W |Seagate 7200.10 320GB | Antec Nine Hundred Gamer Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkfox92
Fan min gnisslar och skit mycket fast den gnisslar inte låter som den knackar det har den gjort i 1 år typ?

Va?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad ni syftar på. Jag säger inte ens i närheten av vad ni citerar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lider lite av samma problem här....fast jag har liksom inget konstant gnisslande utan det kommer bara lite snabbt då och då....dock så har det börjat komma med mindre mellanrum nu så jag tror att disken sjunger på sista versen!

Bara en fråga hä, finns det något fint program som man kan kolla vilken av diskarna som håller på att skita sig? Har liksom fyra diskar i samma rack så jag har lite problem med att höra vilken av dem det är....

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
gå in i cmd och kör "TaBortGnissletIMinHarddiskPlz" så försvinner allt gnissel och dessutom så får du en dubbelt så stor hårddisk samtidigt

Jag hittar inte "TaBortGnissletIMinHarddiskPlz" !?! :S

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Skrivet av millepromille:

Gnissel Betyder dålig lager..de finns inget annat som kan gnissla i hårdisken.. (det skulle vara läsarmen.. men då är hårdisken kollapsad sen länge) Så fungerar hårdisken men gnisslar så börjar det troligtvis dra ihop sej.. så mitt råd kör på det brakar..

men för guds skull.. lita inte på hårdisken

jag har samma problem, gnisslet började för några dagar sedan

Kan det inte vara dålig lager i chassifläktarna också? jag har 3 stycken nämligen
och en sitter i närheten av hårdiskarna där ljudet kommer ifrån

Chkdsk analyserare väl inte hårddiskens maskinella hälsa ens, utan filsystemets och kan ju
dessutom laga det, men inte tror jag ett gnissel går bort för att några poster repareras

jag har två hårddiskar som rapporterar 97 & hälsa i Vtystal disk info, den ena har haft 97 hälsa
i flera år och aldrig tappat %

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kloppstock:

jag har samma problem, gnisslet började för några dagar sedan

Kan det inte vara dålig lager i chassifläktarna också? jag har 3 stycken nämligen
och en sitter i närheten av hårdiskarna där ljudet kommer ifrån

Chkdsk analyserare väl inte hårddiskens maskinella hälsa ens, utan filsystemets och kan ju
dessutom laga det, men inte tror jag ett gnissel går bort för att några poster repareras

jag har två hårddiskar som rapporterar 97 & hälsa i Vtystal disk info, den ena har haft 97 hälsa
i flera år och aldrig tappat %

Detta var en 18 år gammal tråd, det är okej att starta en ny tråd istället med tydlig problemformulering.
Tråd låst.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin