Netgear SC101 - åsikter?

Permalänk

Netgear SC101 - åsikter?

Är det nån mer som har en sån här?
Vad är i så fall era erfarenheter av den?

Vad jag själv upptäckt:

- Överföringshastigheten toppar på 8MBps över trådbundet nätverk.

- Trots vad de påstår/antyder har den ingen riktig RAID, bara en inbyggd automatisk spegling. Kraschar ena disken så går det inte att byta den och enkelt återskapa speglingen. Det är bara att kopiera över datan på en annan disk, peta i en ny, och konfigurera om enheten från scratch.

- Det krävs att man installerar Netgears egna drivrutiner på varje dator som vill montera enhetens diskar. Dock går det bra att dela ut dem vidare via Windows egen fildelning.

- Svarstiderna då man tar upp enheten i Utforskaren är långa, ibland löjligt långa. Det kan rätt av låsa sig i 5-10 sekunder ibland bara man markerar en katalog. Min känsla är att nånting inte står rätt till här.

- Enheten innehåller inbyggda funktioner för att försätta diskarna i viloläge. Bra iofs, men användaren kan inte att påverka dem alls.

- Diskarna monteras inte konsekvent i Windows till samma enhetsbokstäver, trots att man ställer in dem manuellt i Diskhanteraren.

Min slutsats är att SC101:an duger hjälpligt som backup-enhet, men inte alls som nätverksdisk som används i dagligt bruk. Den är helt enkelt alldeles för urbota långsam och tillkrånglad för det.

Jag kan inte rekommendera den till någon. Satsa hellre på en riktig NAS-enhet eller en dedikerad filserver.

Permalänk
Medlem

Denna produkt är tråkigt nog ett exempel på "Du får vad du betalar för".

Tycker nästan det faktum att du måste installera netgears drivrutiner på alla datorer som ska använda den är mest allvarligt.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Instämmer på båda punkter. Det tråkiga med drivarna är också att de inte säger ett ord om det utanför manualen...

Permalänk
Medlem

Funkar den som vanlig extern då?, för då kan man ju köra med den så.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

jag är ganska nöjd med den, den är ju faktiskt gullig!
dumt med egna drivruter är det helt klart och "spin-up" tiden är ganska jobbig, eftersom den går ner efter 10min. Man kan dock lösa detta genom andra program som kontrollerar disken var 10:e minut så den alltid är igång då man själv har igång datorn. Kör den via 100mbit och har 8mb/s som max, tycker ju att det borde gå lite snabbare, men icke.

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk

Blubben: Om det är som en USB-disk du menar så är svaret nej. Den har bara en RJ45-kontakt bakpå.

Alfons: Jo, den är ruskigt gullig faktiskt, det får man ge dem ...

Jag måste tillägga att det faktum att man måste köra med Netgears drivare är egentligen inget som gör mig nåt. Jag använder den bara från två datorer, men sitter man i ett större nätverk är det ju inte acceptabelt.

Permalänk
Medlem

Nej precis, fler än 2-3 datorer orkar man inte hålla på med. Tyckte dom kunde petat in gigabit-anslutning, då hade det gått lite snabbare, men snabbare betyder dyrare.. så jag vet inte.

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk

alfons: Har du nån koll på om diskarna verkligen körs internt på IDE100? Jag frågar med tanke på att det ju bara satt 40-poliga flatkablar i den ...

Jag tror inte att gigabit hade varit lösningen. Ca 10MBps har ju en vanlig intern disk inga problem att skyffla över på ett 100Mbit-nät. Mer processorkraft däremot är mitt tips.

Permalänk
Medlem

jag vet inte hur snabb disken verkligen är, men tydligen tycker den inte om att köra ata66 eller neråt...
"Only ATA6 drives, which are labeled Ultra-DMA/100, Ultra-DMA/133, Ultra ATA/100, or Ultra ATA/133 are supported."
När jag packar upp en fil på disken till disken så går det extremt segt, lär inte vara ata-133 (som jag skall ha). Kopierar jag en fil till skrivbordet från disken så går det i 5.08Mb/s, enligt Netlimiter.
Kan klistra in detta också:
"In the best conditions, the fastest read time is 7 MB / second, and the fastest write time is 5 MB / second. The San File System used by NETGEAR has the strongest advantages with read/write, bandwidth-intensive applications."

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk

"Strongest advantages" - jo tjena!
De kan verkligen bre på...

Permalänk
Medlem

Re: Netgear SC101 - åsikter?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CharlieBrown
Min slutsats är att SC101:an duger hjälpligt som backup-enhet, men inte alls som nätverksdisk som används i dagligt bruk. Den är helt enkelt alldeles för urbota långsam och tillkrånglad för det.

Jag kan inte rekommendera den till någon. Satsa hellre på en riktig NAS-enhet eller en dedikerad filserver.

Det är väl inte så konstigt att den inte fungerar som en nätverksdisk då den inte är avsedd för det. Vill man ha en nätverksdisk bör man köpa NAS och inte SAN.

Permalänk

Om inte SC101 är en nätverksdisk så vet jag inte vad som krävs för att det ska kunna kallas det. Den är ju ansluten till nätverket ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CharlieBrown
Om inte SC101 är en nätverksdisk så vet jag inte vad som krävs för att det ska kunna kallas det. Den är ju ansluten till nätverket ...

Nja men det som folk normalt tänker på när man säger nätverksdisk är ett NAS som precis som en filserver ansluter till nätverket och helt enkelt delar ut filer.

Ett SAN däremot ansluter inte till nätverket på traditionellt sätt med tcp/ip, smb etc utan använder endast nätverket som ett medium (ungefär som scsi använder en scsi buss) för att kommunicerara med klienten på block nivå. Lagring som exporterats från ett SAN hanteras av klientens operatvisystem som en lokal disk.

Kan tyckas vara tillkrånglat om man köpt SC101 med tanken att den borde fungera som ett NAS. Jag fattade det som att det var så du tyckte den borde fungera.

Permalänk

Det är riktigt att det var det beteendet jag räknade med, men det gör mig som sagt inte så mycket personligen med tanke på att jag bara har två datorer som ska komma åt den.

Bara folk är medvetna om det så.

Permalänk
Medlem

Jag har en Netgear SC101 som krånglar en aning. Jag har inga problem med att hitta disken eller så men den får för sig att diskarna jag sätter i bara 0,2 gb ledigt utrymmer (ska vara 40 gb), vilket gör att jag inte kommer åt diskarna alls eftersom att jag måste ange hur stora partitioner jag ska göra av diskarna och denna siffra måste vara över i (gb). Någon som råkat ut för samma sak?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som vet varför mappen jag delar ut från sc101:an alltid tappar sin utdelning efter att jag startat om datorn?

Alltså delningen i windows, högerklick, dela ut denna mapp.
Använder delningen för att streama till en xbox, lite jobbigt att behöva dela ut mappen på nytt hela tiden.

Permalänk
Medlem

Samma problem här som spigo. Mapparna är inte längre utdelade efter att man startat om datorn man jag kopplat sc101 direkt till....

Någon som har lösning till detta?

Permalänk
Medlem

Har fått ordning på det problem nu iaf. Låste sc 101:an till ett fast ip i routern. Ta mig tusan nu behåller den sin utdelning hela tiden, perfekt då jag använder den för att streama till min xbox.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte låsa ipn men sc101an får samma ip utdelat hela tiden. Ändå försvinner utdelningen efter omstart. Helt galet då jag också streamar till min xbox...

Tack för svaret iaf.

Permalänk
Medlem

Kan du inte köra lanip setup i routern? jag förutsätter att du har en router?