samsung sata 2 problem med windows xp PANIK!!!

Permalänk
Medlem

samsung sata 2 problem med windows xp PANIK!!!

Jag har installerat win xp pro med sp2 på nya dator. När windows har laddat upp så är där en ikon i aktiveringsfältet där det står " säker bortagning av maskinvara " och om jag går in på den så är det min samsung sata2 hårdisk som står där. Varför kommer detta upp? Stödjer inte xp sata2? I loggboken har jag massa varningar med att växlingsenheten ej fungerar. Jag har provat att installera om xp och trycka f6 men det hjälpte inte. Jag tog i och för sig inte bort alla mina partitioner i och med att jag har saker på dom. Har det någon betydelse? På installatinsdisketten är det 2 filer ska man installera båda? Det jag har kommit fram till är att troligtvis känner xp av min hd som en extern enhet. Kör jag med sata2 överhuvudtaget? Jag har Gigabyte ATX nForce4 SLI/Firewire GAK8NPSLI moderkort samt och en 250GB Samsung 3,5 tum 8MB 7200 S-ATA II SP2504C. ´Har också uppdaterat biosen. Kan det vara inställningen i Biosen.

Mvh: Matte

Permalänk
Permalänk
Medlem

samsung sata 2 problem med windows xp PANIK!!!

Den länken hjälpte mig inte ett dugg.

Permalänk
Medlem

Om du hade haft koll på vilka funktioner ditt chipset stödjer så hade du vetat att Nforce4 Ultra/SLI har stöd för vad som kallas SATA-hotswap vilket innebär att man kan koppla bort en SATA-hårddisk precis som med en extern usb-hårddisk och därmed så kommer dina SATA-enheter att synas precis som alla andra bortkopplingsbara enheter under "säker borttagning utav maskinvara".
Det är inte mer komplicerat än så och nej, det går inte att göra något åt det under Windows XP utan du får snarare se det precis som vad det är, det vill säga en "feature"

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

samsung sata 2 problem med windows xp PANIK!!!

Tack för ett mycket bra svar. Nu kanjag andas ut lite i alla fall. Men jag har några frågor till angående detta ärendet. Stödjer xp sata 2? Ska man inaktivera raid i biosen och behöver jag lägga in drivrutiner när jag installerar xp. Jag får följande fel i loggboken " Ett fel upptäcktes på enheten device/harddisk0/D under en växlingsåtgärd " Vad betyder detta?

Mvh: Matte

Permalänk
Medlem

Re: samsung sata 2 problem med windows xp PANIK!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dymotag
Tack för ett mycket bra svar. Nu kanjag andas ut lite i alla fall. Men jag har några frågor till angående detta ärendet. Stödjer xp sata 2? Ska man inaktivera raid i biosen och behöver jag lägga in drivrutiner när jag installerar xp. Jag får följande fel i loggboken " Ett fel upptäcktes på enheten device/harddisk0/D under en växlingsåtgärd " Vad betyder detta?

Mvh: Matte

Jag skulle kontrollera den disken med det diagnostikverktyg som tillverkaren har att ladda ner för att vara någorlunda säker på att det inte är hårddisken som krånglar.

Alt kan du ladda ner "Ultimate Boot CD" som har ovanstående diagnostikverktyg plus en hel del andra som t.ex Memtest86 för att kolla ramminnet med. Ulktimate Boot CD finns att ladda ner ifrån Swec:s filarkiv.