rädda crashad extern HDD

Permalänk

rädda crashad extern HDD

Jag har en extern HDD (amitech chassi med en Maxtor 200GB) som har crashat. Vet inte vad det beror på men datorn vill inte ta kontakt med den och partition magic vill inte känna igen den. Går det att rädda något på den utan att skicka in den på någon dyr analys, med tex något trevligt program? Jag har lite saker som är av personligt värde på den.

Visa signatur

- Greets Fleish -

Permalänk
Medlem

Har sagt det 1000 ggr kan säga det 1000 ggr till tydligen. När ska folk fatta att det ska TA BACKUP! BACKUP! Om BIOS hittar den men inte windows så kan det finnas en lite chans att det är filsystemet som är korrupt. Det finns många program på nätet som du kan prova att använda. "getdataback" är ett. Sök bara på google.

Hoppas det löser sig.

Visa signatur

.

Permalänk

tackar

Visa signatur

- Greets Fleish -

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

formatera och kör get databack.

Permalänk
Medlem

Re: rädda crashad extern HDD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fleishman
Jag har en extern HDD (amitech chassi med en Maxtor 200GB) som har crashat. Vet inte vad det beror på men datorn vill inte ta kontakt med den och partition magic vill inte känna igen den. Går det att rädda något på den utan att skicka in den på någon dyr analys, med tex något trevligt program? Jag har lite saker som är av personligt värde på den.

Beror på om disken fungerar eller inte. Kan du läsa från den med dd (under linux/unix) så går det att rädda största delen av datat. Gör en avbild av disken med dd och kör foremost (http://foremost.sourceforge.net) på avbilden. Knoppix-STD (http://www.knoppix-std.org) är en live-CD linuxdistribution som innehåller de verktyg som du behöver.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fragwolf
du kan prova att använda. "getdataback"

Fungerar utmärkt. Förvånad över den mängd data som gick att rädda. Stort tack!

Visa signatur

- Greets Fleish -